IPB

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

2 Pagina's V   1 2 >  
Closed TopicStart new topic
> Mandriva2011 komt er aan.
RvP
plaatsen Aug 8 2011, 07:09 PM
Bericht #1

Groep icoon

Groep: Root Admin
Sinds: 7-November 03
Van: Achter de duinen
Gebruiker Nr.: 44

Nog even geduld want de Official planning is eind augustus (maar soms wordt een planning niet helemaal gehaald smile.gif )

Voor de liefhebbers is Release Candidate no.2 (de laatste try-out voordat de Official er komt) beschikbaar.
Kun je alvast kennismaken met het Rosa-thema; de looks van een smart phone, maar het klassieke menu kun je natuurlijk eenvoudig in je taakbalk erbij plaatsen.

32bit:
http://downloads.rosalab.ru/iso/ROSA.Deskt....RC2.i586.2.iso
http://ftp.free.fr/mirrors/ftp.mandriva.co....RC2.i586.2.iso
md5sum: cac0b21f099edb314d6b22de49e8c1c8 Mandriva.2011.RC2.i586.2.iso

64bit:
http://downloads.rosalab.ru/iso/ROSA.Deskt...C2.x86_64.2.iso
http://ftp.free.fr/mirrors/ftp.mandriva.co...C2.x86_64.2.iso
md5sum: b504d55ab92a5b55ed0926b23ff31287 Mandriva.2011.RC2.x86_64.2.iso

--------------------
* RvP = MCNL co÷rdinator Evenementen * Dus jouw contactpersoon, als je iets wilt organiseren rondom Mandriva of MCNL.

Mandriva vs Micro$oft. Begrijp het heden, dus ken het verleden. Mandriva vs Micro$oft. Actual knowledge based on knowing the past.
Micro$oft: 'A world without walls' versus Linux: 'A proper house for everyone'.

Pentium4 2.4Ghz_512MB, Mandriva2011.0_HD's 40GB en 80GB, saa7134 TV-kaart, grafische kaart: NVidia FX5200, windowmanager LXDE
Pentium4 2.9Ghz_1,5GB, Mandriva2011.0_6HD's total 0,5 TB_GeForce7900GT256MB, twinview monitoropstelling, parallel MustekCP600 + USB HP ScanJet3400C scanners, USB Webcam, windowmanager KDE
laptop M-Pentium-II 331Mhz_96MB_HD 6GB_with PuppyLinux 4.0.0
Network printers; Brother Laser HL-2150N en Multifunctional Inkjet MFC-295CN (including Scan over network linux driver)
Other (kids) pc's in HomeLANd network: Dual/Quad Cores - 2Gig/4Gig memory - much more Gigabytes datastorage, graphical power and HD flat screens (necessary for their home work, I presume)
Go to the top of the page

+Quote Post
marja
plaatsen Aug 8 2011, 07:30 PM
Bericht #2

Groep: Members
Sinds: 20-August 05
Gebruiker Nr.: 2,390

Wat leuk om weer een nieuwtje op de homepage te lezen thanks.gif

Als het zo hard blijft waaien en regenen, ga ik de rc2 installeren... ik vond wat ik van Rosa in rc1 zag, toch wel heel leuk en overzichtelijk.
Maar als het weer meezit, ben ik buiten vakantie vieren biggrin.gif

+Quote Post
RvP
plaatsen Aug 9 2011, 05:38 PM
Bericht #3

Groep icoon

Groep: Root Admin
Sinds: 7-November 03
Van: Achter de duinen
Gebruiker Nr.: 44

QUOTE(marja @ Aug 8 2011, 08:30 PM) *
Als het zo hard blijft waaien en regenen, ga ik de rc2 installeren... ik vond wat ik van Rosa in rc1 zag, toch wel heel leuk en overzichtelijk.
Mede gezien ons 'zomer'weer raad ik je rc2 zeker aan.
Ik draai al een dikke week vanaf de opstart-DVD, dus 'Live'.
Werkt allemaal prima. Grafische kaart nog niet ingesteld en af en toe wat gestoei met de taakbalk widgets. Zo kom ik die regenachtige middagen wel door. smile.gif

--------------------
* RvP = MCNL co÷rdinator Evenementen * Dus jouw contactpersoon, als je iets wilt organiseren rondom Mandriva of MCNL.

Mandriva vs Micro$oft. Begrijp het heden, dus ken het verleden. Mandriva vs Micro$oft. Actual knowledge based on knowing the past.
Micro$oft: 'A world without walls' versus Linux: 'A proper house for everyone'.

Pentium4 2.4Ghz_512MB, Mandriva2011.0_HD's 40GB en 80GB, saa7134 TV-kaart, grafische kaart: NVidia FX5200, windowmanager LXDE
Pentium4 2.9Ghz_1,5GB, Mandriva2011.0_6HD's total 0,5 TB_GeForce7900GT256MB, twinview monitoropstelling, parallel MustekCP600 + USB HP ScanJet3400C scanners, USB Webcam, windowmanager KDE
laptop M-Pentium-II 331Mhz_96MB_HD 6GB_with PuppyLinux 4.0.0
Network printers; Brother Laser HL-2150N en Multifunctional Inkjet MFC-295CN (including Scan over network linux driver)
Other (kids) pc's in HomeLANd network: Dual/Quad Cores - 2Gig/4Gig memory - much more Gigabytes datastorage, graphical power and HD flat screens (necessary for their home work, I presume)

+Quote Post
isadora
plaatsen Aug 9 2011, 06:16 PM
Bericht #4

Groep icoon

Groep: Moderators
Sinds: 19-July 04
Van: Huizen, Noord-Holland
Gebruiker Nr.: 1,080

Het is hier hartstikke droog,....................................................soms.
Hoop wel, dat het snel een beetje beter wordt, want ga vanaf het weekend van vakantie genieten.
En als die dan voorbij is, dan is Mandriva 2011 er.

Tot nu toe ben ik niet ontevreden over de laatste loot aan de boom.
Moet echter eerlijk toegeven, dat mijn hart meer bij 2010 ligt.
Vind bijvoorbeeld nog steeds dat kale Dolphin helemaal niks.
Waarschijnlijk is dat allemaal wel te tweaken, maar daar heb ik nu juist weer geen tijd genoeg voor.

--------------------

+Quote Post
marja
plaatsen Aug 9 2011, 08:56 PM
Bericht #5

Vandaag toch nog de nodige uurtjes met de fiets op pad geweest, en door een of ander dom geluk dat ik anders nooit heb, vielen alle buien precies als ik even een fietspauze ingelast had en al ergens binnen was icon_cheesygrin.gif

RC2 i 586 nu van NLUUG aan het downloaden ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Man....RC2.i586.2.iso

Al twijfel ik nog of ik deze op een pc zal testen, of liever de X64 op mijn nieuwe laptop ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Man...C2.x86_64.2.iso

Als de regen morgen met bakken uit de lucht komt vallen, krijgen jullie morgen al een verslag.

+Quote Post
isadora
plaatsen Aug 9 2011, 09:07 PM
Bericht #6

Groep icoon

QUOTE(marja @ Aug 9 2011, 09:56 PM) *
Vandaag toch nog de nodige uurtjes met de fiets op pad geweest, en door een of ander dom geluk dat ik anders nooit heb, vielen alle buien precies als ik even een fietspauze ingelast had en al ergens binnen was icon_cheesygrin.gif

RC2 i 586 nu van NLUUG aan het downloaden ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Man....RC2.i586.2.iso

Al twijfel ik nog of ik deze op een pc zal testen, of liever de X64 op mijn nieuwe laptop ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Man...C2.x86_64.2.iso

Als de regen morgen met bakken uit de lucht komt vallen, krijgen jullie morgen al een verslag.

Kijk uiteraard weer uit naar je ervaringen.

Heb hier Mandriva 2011 RC2 nog steeds in een virtuele machine draaien.
Zal waarschijnlijk ook nog wel enige tijd duren, aleer ik deze op echte hardware zal gaan draaien.
Een beetje de kat uit de boom kijken, zeg maar.
Wil graag eerst zien, dat kernel 3.0.1 minimaal beschikbaar komt, en ook kijken hoe het met rpm5 verder loopt.
Kom nog te veel berichten tegen over problemen met installeren/de-installeren van packages.

--------------------

+Quote Post
marja
plaatsen Aug 10 2011, 02:55 PM
Bericht #7

De installatie is inmiddels ruim een half uur bezig, de eerste 10 minuten gebeurde er helemaal niets, zag je alleen maar een dingetje draaien op een verder leeg scherm, inmiddels heb ik taal + toetsenbordkeuze kunnen doen en kunnen aangeven waar RC2 ge´nstalleerd moet worden. Nu zie ik een gaaf Mandriva 2011 plaatje, met een heel traag voortgangsbalkje

+Quote Post
isadora
plaatsen Aug 10 2011, 03:03 PM
Bericht #8

Groep icoon

Gaat klaarblijkelijk allemaal volgens het boekje.

Dat lange wachten met een weinig dynamisch scherm, heb ik vaker over gelezen.
Ben benieuwd trouwens, of 2011 de tijdens de installatie ingestelde tijdzone-instellingen vast houdt.
Bij vorige installties kon je instellen, wat je wou, maar je kreeg na de eerste boot steevast een Braziliaanse tijdzone toebedeeld.

--------------------

+Quote Post
marja
plaatsen Aug 10 2011, 03:32 PM
Bericht #9

Na een uur was hij zover dat ik opnieuw kon opstarten en de DVD uitnemen, hij is nu naar updates aan het zoeken voor hij verder gaat

+Quote Post
marja
plaatsen Aug 10 2011, 03:35 PM
Bericht #10

die updates lukten niet helemaal... maar hij is nu verder aan het opstarten en het ziet er weer prachig uit.... bij Mandriva weten ze veel van eye-candy

+Quote Post
isadora
plaatsen Aug 10 2011, 03:35 PM
Bericht #11

Groep icoon

QUOTE(marja @ Aug 10 2011, 04:32 PM) *
Na een uur was hij zover dat ik opnieuw kon opstarten en de DVD uitnemen, hij is nu naar updates aan het zoeken voor hij verder gaat

Zo ongeveer de tijd die er voor staat, de meesten zijn wel een uurtje onderweg.
Vind het toch behoorlijk lang, voor Mageia was ik niet meer dan 25 minuten kwijt.

--------------------

+Quote Post
marja
plaatsen Aug 10 2011, 04:24 PM
Bericht #12

Nou, ik heb er een poosje mee gespeeld.
Zowel het installeren als het ermee spelen ging een stuk beter dan bij rc1
Maar, ondanks dat ik alles en zeker ook dat ROSA er zo ontzettend leuk uit vind zien, mis ik de snelheid van Mageia. Het zou me verbazen als ik er nog een keer naar kijk voor de officiŰle release uitkomt.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen, dat ik het op het beperktste systeem hier in huis uitgeprobeerd heb, de meeste mensen zullen een snellere processor, meer geheugen enz. hebben dan ik. Op een beter pc zal Mandriva vanzelf sneller gaan.

Mageia Cauldron draait overigens op dezelfde test-pc als een zonnetje.

+Quote Post
isadora
plaatsen Aug 10 2011, 04:46 PM
Bericht #13

Groep icoon

Hoe ging dat nu met die tijdzone-instellingen Marja?

En natuurlijk weer heel hartelijk dank voor je bijdrage. icon_idea.gif

--------------------

+Quote Post
marja
plaatsen Aug 10 2011, 05:06 PM
Bericht #14

QUOTE(isadora @ Aug 10 2011, 05:46 PM) *
Hoe ging dat nu met die tijdzone-instellingen Marja?

Ging gewoon goed, het enige dat opviel was dat ik tijdens de installatie koos voor ntp en een nederlandse server uitkoos, maar dat later, toen ik ff dacht dat de tijd er flink naast zat (kan goed aan mij gelegen hebben), dat toen ik de tijd opnieuw wilde instellen (via de tijd op de taakbalk, rechtsklikken enz.), dat er helemaal geen vinkje stond bij ntp inschakelen. Het alsnog doen werkte niet, hij kon geen verbinding maken met de europese server die ik koos.

Ik weet zeker dat hij wel op de goede tijdzone stond.

Verder heb ik helemaal niet meer op de tijd gelet, weet ik dus ook niet of die wel of niet goed stond. Als je er niet naar gevraagd had was ik dat voorvalletje over de verdwenen ntp-instelling vergeten.

+Quote Post
isadora
plaatsen Aug 10 2011, 06:14 PM
Bericht #15

Groep icoon

Mandriva 2011 zal voorzien zijn van Thunderbird 5.0

--------------------

+Quote Post
kris
plaatsen Aug 22 2011, 11:28 AM
Bericht #16

Groep icoon

Groep: MCNL Dev
Sinds: 5-October 04
Van: Amsterdam
Gebruiker Nr.: 1,322

Heb net de Mandriva Daily Built (22 augustus ...) in VirtualBox gestart. Ziet er goed uit. Het nepomuk gedoe is uitgeschakeld, gelukkig. Mooi en snel systeem. En ze hebben de fonts gefixed, nu Android Sans. Hooray smile.gif
Ethernet verbinding heet 'wlan0' icon_cheesygrin.gif
Ik ga vanavond een installatie op mijn oude Shuttle proberen.

+Quote Post
kris
plaatsen Aug 22 2011, 05:25 PM
Bericht #17

Groep icoon

Ok, echte installatie op een Intel P4, 4 GHZ, 1 GB RAM, prima DVD brander, nvidia 128 MB videocard, 160 GB SATA HDD ... mijn oude Shuttle dus.

* Het werkt, maar hoe. Het Live DVD installatie programma is een beetje een ramp. Het duurt heel erg lang, de computer is erg bezig, op het scherm zie je soms minutenlang niks als een leeg licht windowtje, en als je denkt, nou die hangt, gaat het toch verder. Verkeerde timezones, Moskau icon_cheesygrin.gif
* Alle hardware gevonden en werkend.
* Eerste boot duurt lang, een raar notificatie met nepomuk blah, dat ie niet is geactiveerd, update notificatie dat de rpm bronnen ontbreken (klopt)
* free: KDE neemt rond 370 MB in beslag en is vrij traag op dit systeem. Geen idee waarom. Ik had MDV 2010.2. daarvoor op dezelfde bak, en hij was soepel en snel, maar wel met Gnome.
* Ik heb nog geen andere browsers geinstalleerd, Firefox opstarten duurt heel lang. icon_cheesygrin.gif
* Er zijn een hoop services (MCC) gestart waarvan ik niet weet wat de bedoeling is, waren er niet in MDV 2010.x
* Ethernet LAN netwerk is wlan0, laugh.gif. Er is ook een eth0 maar niet aktief. Networkmanager programma of zo, niet meer MCC, als ik het goed heb.
* Ik vind de standard desktop mooi (theme, window decoration, achtergrond), beter dan oude standaard MDV.

Is het mogelijk dat 1 GB RAM te wenig is voor MDV 2011 ??

+Quote Post
marja
plaatsen Aug 22 2011, 05:39 PM
Bericht #18

QUOTE(kris @ Aug 22 2011, 06:25 PM) *
Is het mogelijk dat 1 GB RAM te wenig is voor MDV 2011 ??

Nou en of. De rc's deden het voor geen meter op mijn bakkie met 1GB RAM.... Mageia, daarentegen, draait als een zonnetje.

Overigens ga ik op de pc van mijn dochter toch MDV 2011 proberen, en op een 2e pc die ze vaak gebruikt (met 1Ż GB RAM) ook. Voor haar is het ongelooflijk belangrijk hoe iets eruit ziet... zonder te vragen weet ik, dat ze liever een fraai ogend systeem heeft dan een systeem dat lekker werkt.

+Quote Post
kris
plaatsen Aug 22 2011, 05:44 PM
Bericht #19

Groep icoon

Het is niet de RAM. Het is de KDE Plasma desktop ---> gebruikt 80% CPU, voortdurend. Daarom is de bak zo langzaam, de fan gaat voortdurend etc.

Oh my ...

+Quote Post
marja
plaatsen Aug 22 2011, 05:50 PM
Bericht #20

QUOTE(kris @ Aug 22 2011, 06:44 PM) *
Het is niet de RAM. Het is de KDE Plasma desktop ---> gebruikt 80% CPU, voortdurend. Daarom is de bak zo langzaam, de fan gaat voortdurend etc.

Oh my ...

Oeps, blush.gif dan heb ik weer eens te snel een conclusie getrokken. Omdat de laatste paar jaar de Mandriva Live CD's vastliepen op het systeem met 1GB RAM, en net niet vastliepen op een identiek systeem met 1Ż GB RAM, ging ik er blind van uit dat het aan het geheugen lag. Te kort door de bocht, besef ik nu, een Live CD moet in het geheugen geladen worden maar een vaste installatie niet.

+Quote Post

2 Pagina's V   1 2 >
Closed TopicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

RSS Print Versie Actuele tijd: 24th April 2014 - 12:22 PM