IPB

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Reply to this topicStart new topic
> Google-vrij Linux, Wat gebeurt er als je geen google-pakketten gebruikt?
marja
plaatsen Jul 12 2011, 08:08 AM
Bericht #1

Groep: Members
Sinds: 20-August 05
Gebruiker Nr.: 2,390

Linux associeer ik met zelf controle hebben. biggrin.gif
Google associeer ik met bespioneerd worden, met Big brother is watching you, en daardoor met de kans controle te verliezen. icon_cry.gif

Hebben jullie daar helemaal geen last van?

Hoe dan ook, ik wilde eens zien wat er gebeurt als ik alle pakketten met "google" in de naam verwijder. mrgreen.gif

Dat probeerde ik in Mageia 1 official (x86). Ik gebruik doorgaans de KDE-desktop. Van de pakketten met "google" in alleen de omschrijving ben ik afgebleven, het ontbrak me aan tijd om de omschrijvingen te lezen en te bepalen of daar ook nog echte google-pakketten bij zitten.

Op het eerste gezicht leek er niets veranderd. Op het tweede gezicht bleek Gajim (jabberprogramma) niet meer goed op te starten en daardoor onbruikbaar, maar alternatief Psi start en werkt wel normaal.

[marja@DenkBlok2 ~]$ gajim
** Message: pygobject_register_sinkfunc is deprecated (GstObject)
^CKeyboardInterrupt
[marja@DenkBlok2 ~]$

Ik begrijp helemaal niet wat dit met de verwijderde google-pakketten te maken kan hebben. huh.gif

Edit: "** Message: pygobject_register_sinkfunc is deprecated (GstObject)" heeft niets met het niet meer goed werken van Gajim te maken. In Mageia cauldron, waar ik geen Google-pakketten verwijderde, verschijnt exact dezelfde mededeling, maar werkt Gajim wel goed.

Verder nog geen mogelijke gevolgen van het deďnstalleren van die Googel-pakketten ontdekt.
Go to the top of the page

+Quote Post
RvP
plaatsen Jul 12 2011, 05:54 PM
Bericht #2

Groep icoon

Groep: Root Admin
Sinds: 7-November 03
Van: Achter de duinen
Gebruiker Nr.: 44

Ik voel me Google free, althans voor wat mijn pc betreft.
Google gebruik ik wel als zoekmachine.
Ik hoop dat ik met Firefox wat minder sporen achterlaat. Cookies veeg ik bij afsluiten weg.

Wat heb ik aan software met Google in de naam?
google-gadgets-qt en google-gadgets-common.

--------------------
* RvP = MCNL coördinator Evenementen * Dus jouw contactpersoon, als je iets wilt organiseren rondom Mandriva of MCNL.

Mandriva vs Micro$oft. Begrijp het heden, dus ken het verleden. Mandriva vs Micro$oft. Actual knowledge based on knowing the past.
Micro$oft: 'A world without walls' versus Linux: 'A proper house for everyone'.

Pentium4 2.4Ghz_512MB, Mandriva2011.0_HD's 40GB en 80GB, saa7134 TV-kaart, grafische kaart: NVidia FX5200, windowmanager LXDE
Pentium4 2.9Ghz_1,5GB, Mandriva2011.0_6HD's total 0,5 TB_GeForce7900GT256MB, twinview monitoropstelling, parallel MustekCP600 + USB HP ScanJet3400C scanners, USB Webcam, windowmanager KDE
laptop M-Pentium-II 331Mhz_96MB_HD 6GB_with PuppyLinux 4.0.0
Network printers; Brother Laser HL-2150N en Multifunctional Inkjet MFC-295CN (including Scan over network linux driver)
Other (kids) pc's in HomeLANd network: Dual/Quad Cores - 2Gig/4Gig memory - much more Gigabytes datastorage, graphical power and HD flat screens (necessary for their home work, I presume)

+Quote Post
isadora
plaatsen Jul 12 2011, 05:56 PM
Bericht #3

Groep icoon

Groep: Moderators
Sinds: 19-July 04
Van: Huizen, Noord-Holland
Gebruiker Nr.: 1,080

En toch.....................ik zou niet graag zonder Google-Earth willen.

--------------------

+Quote Post
marja
plaatsen Jul 12 2011, 08:59 PM
Bericht #4

QUOTE(isadora @ Jul 12 2011, 06:56 PM) *
En toch.....................ik zou niet graag zonder Google-Earth willen.

Vaak kom ik een heel eind met Marble. Maar als ik daar niet ver genoeg mee kan inzoomen, ja dan gebruik ik Google-earth in mijn browser. En streetview is, ook al deed Google stoute dingen toen ze met die camera-auto's rondreden, toch wel heel erg leuk.

+Quote Post
marja
plaatsen Jul 12 2011, 09:04 PM
Bericht #5

QUOTE(RvP @ Jul 12 2011, 06:54 PM) *
Ik voel me Google free, althans voor wat mijn pc betreft.
Google gebruik ik wel als zoekmachine.
Ik hoop dat ik met Firefox wat minder sporen achterlaat. Cookies veeg ik bij afsluiten weg.

Wat heb ik aan software met Google in de naam?
google-gadgets-qt en google-gadgets-common.

Tegenwoordig ruim ik behalve de gewone cookies, ook de flash-cookies (local shared objects) op, met behulp van Better Privacy.

Ixquick beweert dat je via hun http://startpage.com/ned/ anoniem Google als zoekmachine kunt gebruiken

+Quote Post
isadora
plaatsen Jul 13 2011, 03:13 PM
Bericht #6

Groep icoon

Adam Williamson heeft een uitgebreid artikel geschreven over identiteitsbescherming op het internet.
Ofwel, hoe veilig zijn onze gegevens bij de Googles, de Facebooks en soortgenoten.

http://www.happyassassin.net/2011/07/12/fa...net-identities/

--------------------

+Quote Post
marja
plaatsen Jul 13 2011, 04:49 PM
Bericht #7

QUOTE(isadora @ Jul 13 2011, 04:13 PM) *
Adam Williamson heeft een uitgebreid artikel geschreven over identiteitsbescherming op het internet.
Ofwel, hoe veilig zijn onze gegevens bij de Googles, de Facebooks en soortgenoten.

http://www.happyassassin.net/2011/07/12/fa...net-identities/

Het is een enorme lap tekst. Eerste reactie, na snel doorlezen en hier en daar stukken overslaan: Ik deel zijn zorg, begrijp alleen niet hoe OpenID een oplossing kan zijn.

+Quote Post
isadora
plaatsen Jul 13 2011, 05:14 PM
Bericht #8

Groep icoon

QUOTE(marja @ Jul 13 2011, 05:49 PM) *
Het is een enorme lap tekst. Eerste reactie, na snel doorlezen en hier en daar stukken overslaan: Ik deel zijn zorg, begrijp alleen niet hoe OpenID een oplossing kan zijn.

Zeg dat wel, maar in ieder geval informatief.

Zal een registratie doen voor OpenID, en eens kijken, wat me dat het leven veiliger maakt, of misschien handiger, of een combi?
Ik laat me verrassen.

--------------------

+Quote Post
marja
plaatsen Jul 14 2011, 07:32 AM
Bericht #9

QUOTE(isadora @ Jul 13 2011, 06:14 PM) *
Zeg dat wel, maar in ieder geval informatief.

Zal een registratie doen voor OpenID, en eens kijken, wat me dat het leven veiliger maakt, of misschien handiger, of een combi?
Ik laat me verrassen.

Ik kijk uit naar je verslag. Maar bezint eer ge begint wink2.gif
http://nl.wikipedia.org/wiki/OpenID#Bezwaren_tegen_OpenID

+Quote Post
isadora
plaatsen Sep 13 2011, 02:51 PM
Bericht #10

Groep icoon

--------------------

+Quote Post
Kareltje
plaatsen Dec 27 2011, 11:33 PM
Bericht #11

Sinds: 1-April 06
Van: Beuningen
Gebruiker Nr.: 3,010

Misschien heb je hier iets aan? (Wel een beetje laat, maar toch...)

--------------------

Registered Linux User #446811
- - -
cd america/usa
rm -rf *

+Quote Post
marja
plaatsen Dec 28 2011, 01:01 AM
Bericht #12

QUOTE(Kareltje @ Dec 27 2011, 11:33 PM) *
Misschien heb je hier iets aan? (Wel een beetje laat, maar toch...)

Dank je smile.gif

Eigenlijk gebruikte ik steeds Ixquick als zoekmachine, alleen voor de buggenjacht bij de Mageia-Bugzilla ging ik wel al gauw Google gebruiken, daarvoor had ik echt te weinig aan Ixquick.

Een tijdje geleden liet ik bij Mageia op IRC aan Pascal Terjan merken dat ik Google voor geen cent vertrouwde, hij vertelde toen dat Google de bescherming van de privacy van de klanten uiterst belangrijk vindt en ook over een collega die ontslagen was omdat hij in gegevens van zijn ex had zitten neuzen. Verder was hij behoorlijk positief over Google. Wiens brood met eet, diens woord men spreekt, natuurlijk, maar de gemiddelde Hollander is niet zo positief over zijn baas.

Wat nog meer indruk op me maakte, was dat Florian Hubold van Mageia / MUD, geen moeite met Google had, hij eet toch géén Googlebrood.

Dus mijn weerstand tegen Google is wat aan het verdampen wink2.gif

+Quote Post
RvP
plaatsen Dec 28 2011, 11:24 AM
Bericht #13

Groep icoon

Nadeel bij alle privacy toezeggingen en protocollen is dat je er nooit op kan vertrouwen. Documenten komen wel eens in andere handen, servers worden wel eens gehackt, disks komen wel eens op een onbeveiligde plek, etc. Hoe goed bedoeld allemaal, iedereen maakt wel eens een foutje, nog afgezien van bewuste opzet bij (ontevreden/ex)medewerkers.

Kortom vertrouw op jezelf door zorgvuldig om te gaan met privacy gevoelige zaken.
Gelukkig is er bij de meeste van ons niks te halen.
In het grote geheel zijn we individueel toch no-no's. Pas als je alle no-no's verzameld heb, kun je daar in hoofdlijnen wat zaken uit afleiden. smile.gif

Anekdote: Ik ben ooit eens benaderd door TNO voor een bedrijfsenquete. (TNO is in Nederland een zeer gerenomeerd semi-overheids onderzoeksbureau)
Toen ik daar bij herhaling niet op reageerde kreeg ik 'de baas' aan de lijn, die mij garandeerde dat TNO niets, maar dan ook niets naar buiten zou brengen. Personeel was te vertrouwen en er was een privacy protocol. Hij vond het gek dat ik niet meewerkte.
Ik heb hem toen de vraag gesteld of hij in een bunker zat (gewapend beton ivm kooi van Farraday), zonder ramen, zonder een server die met de buitenwereld kon communiceren, zonder remote backup, zonder personeel en dat hij mij EUR 450.000.001,- zou garanderen als er toch iets uitlekte. O ja, ik wilde deze toezegging ook op schrift.
Helaas moest hij bekennen dat hij dit alles niet kon garanderen dry.gif

--------------------
* RvP = MCNL coördinator Evenementen * Dus jouw contactpersoon, als je iets wilt organiseren rondom Mandriva of MCNL.

Mandriva vs Micro$oft. Begrijp het heden, dus ken het verleden. Mandriva vs Micro$oft. Actual knowledge based on knowing the past.

Pentium4 2.4Ghz_512MB, Mandriva2011.0_HD's 40GB en 80GB, saa7134 TV-kaart, grafische kaart: NVidia FX5200, windowmanager LXDE
Pentium4 2.9Ghz_1,5GB, Mandriva2011.0_6HD's total 0,5 TB_GeForce7900GT256MB, twinview monitoropstelling, parallel MustekCP600 + USB HP ScanJet3400C scanners, USB Webcam, windowmanager KDE
Network printers; Brother Laser HL-2150N en Multifunctional Inkjet MFC-295CN (including Scan over network linux driver)
Other (kids) pc's in HomeLANd network: Dual/Quad Cores - 2Gig/4Gig memory - much more Gigabytes datastorage, graphical power and HD flat screens (necessary for their home work, I presume)

+Quote Post
marja
plaatsen Dec 28 2011, 11:53 AM
Bericht #14

QUOTE(RvP @ Dec 28 2011, 11:24 AM) *
en dat hij mij EUR 450.000.001,- zou garanderen als er toch iets uitlekte. O ja, ik wilde deze toezegging ook op schrift.
Helaas moest hij bekennen dat hij dit alles niet kon garanderen dry.gif

icon_frown.gif Prachtig verhaal, RvP

De helft van de Mageia-contibutors waar ik veel mee te maken heb, zit op Google +. Dus, inderdaad, maakte ik een Google+ account aan (of was het een google account omdat ik wilde ++?) Zelfs mijn geboortedatum moest ik invullen. Maar 1 januari 1900 werd zonder problemen geaccepteerd smile.gif

Nu nog kijken of ik bij Burgernet (die willen nog veel meer van me weten ) nog verder in het verleden kan duiken, of dat een datum in de toekomst daar mogelijk is wink2.gif

Als ik daar een verzonnen naam, geboortedatum en adres opgeef, zou ik dan tzt opgepakt worden vanwege illegaal verblijf in Nederland?

+Quote Post
RvP
plaatsen Dec 28 2011, 04:57 PM
Bericht #15

Groep icoon

Ik heb ook een aantal 'niet van echt te onderscheiden' alter ego's. smile.gif
Let wel; met 1-1-1900 kun je op den duur een probleem krijgen dat ze je bannen of dat ze juist gaan speuren naar je gedrag op internet. Je wordt namelijk te oud (of heel beroemd smile.gif )
Minder opvallend is het om een datum dichter bij huis te zoeken (en nog eenvoudig te onthouden) zoals 7-7-1977 of 2(9)-2-2002.

--------------------

+Quote Post
RvP
plaatsen Dec 28 2011, 05:06 PM
Bericht #16

Groep icoon

QUOTE(marja @ Dec 28 2011, 11:53 AM) *
Als ik daar een verzonnen naam, geboortedatum en adres opgeef, zou ik dan tzt opgepakt worden vanwege illegaal verblijf in Nederland?
Als je zo door gaat op dit openbare forum; dan zeker ! wink2.gif
En de Nederlandse belastingdienst komt dan ook nog bij je langs. icon_cheesygrin.gif

--------------------

+Quote Post
Kareltje
plaatsen Jan 27 2012, 06:48 PM
Bericht #17

Sinds: 1-April 06
Van: Beuningen
Gebruiker Nr.: 3,010

Hier heb je weer een hoop huiswerk, maar dan ben je echt google-vrij, zolang het duurt natuurlijk.
Toen ik het bericht zag, moest ik gelijk weer aan deze thread denken. happy.gif

--------------------

Registered Linux User #446811
- - -
cd america/usa
rm -rf *

+Quote Post
marja
plaatsen Jan 27 2012, 08:04 PM
Bericht #18

QUOTE(Kareltje @ Jan 27 2012, 06:48 PM) *
Hier heb je weer een hoop huiswerk, maar dan ben je echt google-vrij, zolang het duurt natuurlijk.
Toen ik het bericht zag, moest ik gelijk weer aan deze thread denken. happy.gif

Leuke link, Kareltje. Overigens gebruik ik behalve NoScript ook nog BetterPrivacy ter bescherming tegen flash-cookies, oftewel LSO's Local Shared Objects (Helaas heeft de Nederlandse Wikipedia hier nog geen pagina over)

Overigens lijkt het dankzij dat soort tooltjes nogal mee te vallen met wat Google zegt van me te weten. Bijna iedereen die ik op IRC enzo zag reageren op dit bericht heeft één of meer van zulke Google profielen, waarbij het voorkomt dat iemand volgens Google een man tussen de 35 en 44 is met zijn laptop, maar met zijn smartphone een man tussen de 18 en 24. Van mij heeft Google géén profiel kunnen maken. Nu staat er "You currently do not have an ‘id’ cookie.", maar toen ik eerder vandaag even alle cookies toeliet, gaf die pagina aan dat ze geen profiel van me hadden smile.gif

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

RSS Print Versie Actuele tijd: 20th September 2014 - 08:56 AM