Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: ati drivers
MandrivaClub.NL > Forum > Drivers
JooST v Diën
Hallo,

Het is weer een tijdje geleden dat ik op linux heb gewerkt maar windoze was ik super beu..
Nou heb ik afgelopen week mandriva 2009 rc2 64 bit geinstaleerd maar er zijn wat problemen met drivers.. Hij instaleert ze gewoon weg niet:S dit kan mischien ook komen omdat het instalatie systeem heel anders is als dat ik gewend was in 2006?? Daar komt nog bij dat ik het vrij sloom vind mischien komt dit omdat het nog een beta is?

groeten, joost
RvP
Heb je ook nog een pc uit 2006? wink2.gif
Wat zijn de specificaties en wat is er 'sloom'?

Op mijn 'race' monsters draait de rc gewoon lekker (dat wil zeggen goed werkbaar)
Saampje16
QUOTE(JooST v Diën @ Oct 3 2008, 12:27 PM) *
Hallo,

Het is weer een tijdje geleden dat ik op linux heb gewerkt maar windoze was ik super beu..
Nou heb ik afgelopen week mandriva 2009 rc2 64 bit geinstaleerd maar er zijn wat problemen met drivers.. Hij instaleert ze gewoon weg niet:S dit kan mischien ook komen omdat het instalatie systeem heel anders is als dat ik gewend was in 2006?? Daar komt nog bij dat ik het vrij sloom vind mischien komt dit omdat het nog een beta is?

groeten, joost

Als je je ATi driver nog niet geinstalleerd hebt dan is Mandriva inderdaad tergend traag weet ik uit ervaring (heb zelf ook een ATi kaart)
Maar als je hier: http://wiki.cchtml.com/index.php/Mandriva kijkt zie je hoe je de driver moet installeren.
De automatische of handmatige manier. Ikzelf heb altijd de handmatige manier genomen oftewel Installation with ATi Installer
Tim
De laatste ati drivers installeren momenteel nog niet op mandriva 2009. Dit komt omdat de nieuwste kernel wordt gebruikt en de ati drivers daar nog niet voor gemaakt zijn. Als het een beetje mee zit zijn de volgende drivers wel geschikt voor de kernel, maar dit is niet met zekerheid te zeggen. Deze drivers komen waarschijnlijk tegen het einde van deze maand uit. Als je daar niet op wil wachten kun je beter 2008.1 spring installeren hierbij werkt het namelijk wel.
JooST v Diën
Hartelijk dank mensen! Het is sloom in de zin van als je op xp nog geen drivers heb geinstaleerd voor een video kaart dan sleept hij en hapert hij! en bij mandriva 2009 doet hij dat met alles! Ik had al zoon vermoede dat hij niet zou werken onder 2009 inverband met dat ik toch wel enige moeite heb gedaan om het draaiende te krijgen:P. Maar ik wacht gewoon dan gebruik ik tijdelijk even een andere computer...

Ik heb nog een vraag maar daar moet ik waarschijnlijk even een nieuwe topic voor openen want die past hier niet!

Groetjes Joost
JooST v Diën
Na een tijdje ati/amd in de gaten te hebben gehouden waren daar dan eindelijk de nieuwe drivers icon_cheesygrin.gif . Gelijk gedownload en proberen te instaleren. Als het gedownloade bestand op het bureaublad staat en ik klik er vervolgens op gaat hij laden en opent hij een Kwrite document genaamt naamloos. Hierna blijft het Kwrite bestand open staan en het laden gaat weg. Ik kreeg hierbij geen melding of iets in die zin. Al stond hij wel bij gereedschappen namelijk: ATI control center en ATI control center (super-user). Je kunt daarmee alleen wat instellingen veranderen maar niet iets configureren of het meeslepen van schermpjes uitbannen.

Nou heb ik de boven genoemde site (http://wiki.cchtml.com/index.php/Mandriva ) doorspit en daar stond dat het makelijkste het maken van een RPM file was. Nou kan ik op heel mandriva 2009 geen RPM loaders of uberhaupt het woord RPM vinden..

Groetjes en alvast bedankt,
Joost
RvP
Joost, een driver downloaden en er dan op dubbelklikken is NIET de manier om een driver te installeren. In de wiki link waar naar verwezen wordt staat hoe het wel moet. Als je daar hulp bij nodig hebt kun je het hier posten.

Kwrite is zo'n beetje de allesvreter als een (binair) bestand geopend wordt en er verder geen bestandskoppeling naar naar een bepaald programma is ingesteld. Vaak resulteert dit in een 'leeg'document of een waarschuwing dat het hier handelt om een binair bestand. Kwrite is geen installatietool, maar een editor/tekstverwerker.
HighKing
Joost: Zorg dat je de non-free bronnen hebt ingesteld (zie urpmiweb op deze site). Vervolgens binnen MCC de videokaart opnieuw configureren, je wordt dan gevraagd of je de propietaire driver wilt gebruiken. Deze wordt vervolgens automagisch voor je gedownload en geinstalleerd. smile.gif
Wallie
De 8.11 driver van de ati website doet het prima bij mij onder 2009.0. 32 bit. Ook met de nieuwste kernel... Tot in tegenstelling met 8.10 die wel problemen gaf met de nieuwste kernel.

@Joost, je moet via je konsole naar het bestand, de juiste rechten geven en dan met "./" ervoor het bestande openen.

Bij mij was dit:

CODE
$chmod 755 ati-driver-installer-8-11-x86.x86_64.run
$./ati-driver-installer-8-11-x86.x86_64.run

Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.