Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Mandriva 2009 is uit!
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
doelman
Het is zover, versie 2009 van Mandriva Linux is vandaag uitgekomen.

U kunt hier meer informatie vinden: http://wiki.mandriva.com/en/2009.0_Tour

Hier vindt u de release notes: http://wiki.mandriva.com/en/2009.0_Notes

Voor het downloaden dien je hier te zijn: http://www.mandriva.com/en/download/free
willie
Heb de one versie al binnen, weekend eens kijken hoe die op mijn eeepc draait.
tuxmaniac
icon_frown.gif het ziet er allemaal heel gelikt uit, ik vind alleen het nieuwe wallpaper for de "free" versie niet mooi ....
Het doet me een beetje denken aan mijn Suse dagen en dat gekke kerst thema van grub dat bij versie 10.2 zat en waar iedereen een hekel aan had icon_cheesygrin.gif

Maar goed ik zet toch altijd gelijk het grafische opstart scherm en grafische grub scherm dus maakt het weinig uit en een wallpaper kan je ook nog wel aanpassen icon_idea.gif

alleen krijg ik met de standaard, easturpmi & pfl sources geen pakketen binnen op de een of andere manier.

CODE
Installation failed:
    missing http://www.mirrorservice.org/sites/carroll.cac.psu.edu/MandrivaLinux/official/2009.0/x86_64/media/main/release/lib64tcl8.5-8.5.4-1mdv2009.0.x86_64.rpm
    missing http://www.mirrorservice.org/sites/carroll.cac.psu.edu/MandrivaLinux/official/2009.0/x86_64/media/main/release/tk-8.5.4-1mdv2009.0.x86_64.rpm
    missing http://www.mirrorservice.org/sites/carroll.cac.psu.edu/MandrivaLinux/official/2009.0/x86_64/media/main/release/tcl-8.5.4-1mdv2009.0.x86_64.rpm
    missing http://www.mirrorservice.org/sites/carroll.cac.psu.edu/MandrivaLinux/official/2009.0/x86_64/media/main/release/lib64tk8.5-8.5.4-1mdv2009.0.x86_64.rpm

ik zou names alle gebruikers van dit forum willen verzoeken zo spoedig mogelijk de urpmiweb sources voor 2009.0 toe te voegen icon_idea.gif
HighKing
Dat zal te maken hebben met het feit dat nog niet alles op de ftp van nluug.nl staat... de sync zal denk ik nog niet klaar zijn. Je kunt tussentijds natuurlijk wel een andere ftp gebruiken, bijvoorbeeld free.fr. Die is momenteel enkel niet zo vlot wink2.gif
RvP
Hier vindt u de features van: Kernel 2.6.27 Smullen maar!
RvP
Ik dacht dat je (in diverse Free uitvoeringen) kon kiezen uit de One (waarmee je ook kan installeren) en de installeerbare DVD versie.

Op Surfnet zie ik ook CD-1 en CD-2 van Free staan.

Die staan nu te downloaden.  icon_idea.gif

taramerethion
Vraagje @ RvP : op kernelnewbies.org, waar je ons heen stuurt, staat onder 8.6. V4L/DVB: Add support for Pinnacle PCTV HD Pro stick (the older variant 2304:0227) . Wil dit zeggen dat we géén driver meer moeten installeren t.t.z. dat er al 'n module voor is? Of zijn we enkel van het compileren af (of zelfs dat niet)?

Nog 'n prettig WE
RvP
QUOTE(taramerethion @ Oct 12 2008, 06:09 PM) *
Vraagje @ RvP : op kernelnewbies.org, waar je ons heen stuurt, staat onder 8.6. V4L/DVB: Add support for Pinnacle PCTV HD Pro stick (the older variant 2304:0227) . Wil dit zeggen dat we géén driver meer moeten installeren t.t.z. dat er al 'n module voor is? Of zijn we enkel van het compileren af (of zelfs dat niet)?
Don't shoot the messenger. Ik denk dat er een module voor is, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Iemand moet dat even uitproberen. Jij?
rockingbilly
Heb geupgrade naar Mandriva 2009 Had Mandy 2008 overgeslagen. De bronnen van 2007 werden niet meer ververst, dus upgraden maar.
Eerste poging (tegen beter weten in): upgraden gekozen. Zoals gewoonlijk werkten een aantal zaken niet goed samen, en na enkele aanpassingen van de rgen in de drup gekomen. Dus dan maar nieuw installeren. Ben zo wijs (!?) geweest om mijn /var en /home op twee aparte partities te zetten, dus van mij mag / geformatteerd worden! De nieuwe installatie verliep beter. Alleen mijn draadloos werd niet herkend (bmc4311 op Dell-laptop). Dus ten einde raad maar via ndiswrapper de windows-driver geinstalleerd. Een installatie-handleiding van ndiswrapper op het internet opgediept (waarom geeft bijna niemand konkrete aanwijzingen? Je moet ndiswrapper installeren, met depmod aanzetten, het inf-bestand aanroepen met ndiswrapper -i ...inf), de oude drivers uitgezet met rmmod (moest voor twee drivers). Daarna draait mijn draadloos perfekt.
Eerste indruk: KDE 4.1 en amarok 2.0 (beta) zien er leuk uit (dat zien is letterlijk bedoeld). Toevallig is amarok het programma dat ik het meest nodig heb. De PC is nl mijn multimedia-pc. En daar zijn twee programma's van het grootste belang: amarok (mp3's draaien) en flash (uitzending gemist).
Ik zou Mandriva 2009 niet op een produktie-pc zetten. Daarvoor is kde 4.1 nog te veel beta. En amarok: is echt beta. Veel functionaliteit doet het niet. Wel leuk dat ze bij amarok standaard overgegaan zijn op mysql als database. En natuurlijk de ondersteuning van mp3tunes, dat maakt voor mij veel goed!
Leuk dat ik nu mijn vragen over kde 4.1 weer op dit forum kwijt kan. Ik had het als beta al op mijn Ubuntu-pc draaien, maar nu officieel dus ook in Mandriva. Nu kunnen we hier dingen uitwisselen over het toevoegen van widgets (is mij nog steeds niet gelukt), en waar de quickbrowser in de kicker gebleven is. En kan de kicker nou autohide of niet?
Kareltje
Na de discussie over KDE 4.zoveel met belangstelling te hebben gevolgd, toch maar weer eens een sprong in het diepe gewaagd en, naar mijn gevoel, gelijk bijna verzopen. icon_razz.gif
Via deze methode een opstart-ingang gemaakt en met 5 minuutjes liep de installatie.
Zoals te verwachten kon het draadloos niet direct worden ingesteld: ik kon niet bij de windoos-drivers komen. Schijfpartitie was wel aangekoppeld, maar niets te zien. Komt vanzelf wel na het heropstarten.
Ook nu weer heeft Mandriva de oude installatie herkend en in de nieuwe grub een ingang gemaakt, die verwijst naar de oude grub, dus 2x een opstartscherm. Daar valt mee te leven.
Herstart: Gaat inderdaad iets sneller, al zie je ook een tijdje helemaal niets. Direct na inloggen: Waar is alles gebleven ???! KDE (Dolphin) is nu een soort Gnome-achtig geval geworden. Eerst maar eens m'n draadloos instellen: dat liep in 2007.0 en .1 prima. 2008.0 + .1 was al minder.... 2009: De drivers waren nu wel te vinden, al kon Mandriva het signaal niet vinden. Blijkens het knipperen van de lampjes op de pcmcia-kaart was er wel verbinding. Gewoon doorzetten die hap met Ndiswrapper. Is 'ie klaar, moet nog ff de wpa-tools worden ge-installeerd. Kan 'ie niet vinden, want hij zoekt het steeds bij de cd-dvd-speler, maar daar staat het iso-bestand dus niet. Maar de verbinding draaide, alleen op het verkeerde signaal. Ik heb er 2, dus d8 ik dat even te veranderen. Stom, stom, stom. Gegevens voor het 2e signaal invullen en weer die foutmelding van de wpa-tools.Toen werd de verbinding verbroken en was het einde verhaal internet-verbinding. Dus ook geen bronnen instellen, enz. enz.
Wat pogingen gedaan met Dolphin: daar valt niet mee te werken, veel te veel naar Gnome gekeken. Heel omslachtig wisselen van directories. Kortom, ik maak op een andere computer wel een proef-installatie en ga daar maar eens de zaak rustig uitzoeken. Ik heb er hier thuis nog 2 rondlopen, die natuurlijk van alles gaan vragen, wat-nu-weer-waar-zit, daar heb ik geen zin in.
Laatste poging met Amarok: Geluid doet het niet. Net zoals in 2008 moet ik eerst het mixer-venster openen en de schuifjes voor 'main' en 'pcm' aanklikken en dan doet ie het pas. Heel vreemd, maar je raakt er wel aan gewend.
Mijn conclusie: Ik heb het gevoel weer geheel opnieuw met Linux te moeten beginnen en daar word ik zo moe van ..... smiley_funnyface.gif Alles weer opnieuw uitzoeken, h o p e l o o s.
Kunnen ze nou eens niet de hele boel overhoop gooien en gewoon voortbouwen op iets wat goed en stabiel is? Ik ga volgend week-end ff een ouwe pc opknappen en zet daar 2009.0 op en ga dan maar -met frisse tegenzin- maar weer zoeken, zoeken en nog eens zoeken.
En ondertussen draait 2007.1 nog steeds als een tierelier icon_idea.gif en gaan we daar nog een hele tijd mee door, hoor.
vuurvos
Ik had eerst de powerpack versie van 2009 geïnstalleerd en na een uur er al af gegooid. Ik vind die kde 4.1 echt niks. Zoals Kareltje zegt, het is alsof je nieuw bent met linux. Ik heb dan 2008.1 terug geïnstalleerd, dan kreeg ik de melding dat er een nieuwe stabiele distributie is, wil je opwaarderen. Dat heb ik gedaan. En kijk , nu heb ik nog altijd kde3 en mandriva 2009. Ik had hiervoor problemen met mijn wireless connectie, dankzij mandriva 2009 is dit opgelost. De configuratie assistent vind ik niet zo geslaagd, maar voor de rest tot hiertoe geen problemen en firefox 3 is wel een verbetering tov 2.
rockingbilly
KDE 4.1 is nog verschrikkelijk buggy. Zo had ik gisteren opeens geen taakbalk meer, nadat ik een widget had willen verwijderen. En denk maar niet dat je die simpel terugkrijgt! De meest wilde varianten heb ik gezien. Taakbalken onderaan die de widgets verticaal (!?) willen zetten, en taakbalken links die de widgets horizontaal willen zetten(!?). Vraag me niet hoe ik die taakbalken daar gekregen had, ik kon het niet reproduceren. Per default wordt een nieuwe taakbalk nl bovenaan gezet. Dit terwijl ik de balk onderaan wilde hebben, daar stond die verdwenen balk ook. Uiteindelijk een balk gemaakt die bovenaan stond. Wigets erin gezet, posities aangepast. Bij het opnieuw opstarten was die balk verdwenen, zonde van mijn tijd! Ten langen leste maar de .kde4-map weggegooid (zoets als de tak afzagen waar je op zit). Er staat toch nog niets in, het is een clean install. En zowaar, een nieuwe goede taakbalk na intikken van ctrl_alt_backspace!
DIrect de taakbalk maar afgesloten door de widgets vast te zetten. Daar moet je dus niet al teveel aanzitten, was mijn conclusie.
ffi
QUOTE(vuurvos @ Oct 14 2008, 09:02 AM) *
Ik had eerst de powerpack versie van 2009 geïnstalleerd en na een uur er al af gegooid. Ik vind die kde 4.1 echt niks. Zoals Kareltje zegt, het is alsof je nieuw bent met linux. Ik heb dan 2008.1 terug geïnstalleerd, dan kreeg ik de melding dat er een nieuwe stabiele distributie is, wil je opwaarderen. Dat heb ik gedaan. En kijk , nu heb ik nog altijd kde3 en mandriva 2009. Ik had hiervoor problemen met mijn wireless connectie, dankzij mandriva 2009 is dit opgelost. De configuratie assistent vind ik niet zo geslaagd, maar voor de rest tot hiertoe geen problemen en firefox 3 is wel een verbetering tov 2.

je had ook gewoon task-kde3 kunnen installeren en alle qt4 bestanden verwijderen (dan vertrekt kde4 ook automatisch) wink2.gif

misschien is het voor anderen die nieuw willen installeren het handigste om de dual-arch mini iso te downloaden en dan task-kde3 te installeren

over kde4 heb ik denk ik voldoende gezegd, dus dat laat ik maar achterwege ben wel blij dat ik in ieder geval geen uitzondering ben...
RvP
QUOTE(vuurvos @ Oct 14 2008, 09:02 AM) *
Ik heb dan 2008.1 terug geïnstalleerd, dan kreeg ik de melding dat er een nieuwe stabiele distributie is, wil je opwaarderen.
Die melding kreeg ik ook bij de update melding onderaan. Ik wil echter niet upgraden (althans niet op deze machine, op een andere doe ik een verse install) dus ik dacht deze melding tot in het oneindige te krijgen en steeds deze te moeten uitvinken. Gisteren kreeg ik een normale update melding. Pakketten geinstalleerd. Verder geen enkele verwijzing naar die nieuwere stabiele versie.
earny
Helemaal eens met de KDE 4.1 criticasters. Deze versie komt te vroeg. Geheel tegen mijn gewoonte in heb ik de gnome versie geïnstalleerd. Werkt prima en is echt beter dan Ubuntu (wat mensen daarin zien is voor mij nog steeds een raadsel). Ga op andere partitie 2008 spring weer installeren. Is top. Dit gedoe doet afbreuk aan de goede naam van MANDRIVA, die weer helemaal op de weg terug leek. Mandriva blijft voor mij nr. 1, maar dat is Ajax ook, dus............
marja
2009 op m'n laptop (Thinkpad R50e) gezet en ik ben vooral dik tevreden. 2009 heeft geen enkel probleem met mijn Linksys EPSX3 prinserver icon_cheesygrin.gif (Win XP en Vista hebben dat wel - XP stopt halverwege lange documenten waarna de printserver gereset moet worden omdat anders helemaal niemand meer printen kan, bovendien kan XP de printers niet vinden als je wireless in het netwerk zit en Vista kan sowieso alleen naar de printer aan de 1e poort printen ).
Dat de installatie van de printers zo lekker liep is voldoende om me heel gelukkig te maken en KDE 4.1 op de koop toe te nemen en er ook niet over in te zitten dat het geluid (nog) bijna onhoorbaar zwak is, maar toegegeven, ik kan nog uitwijken naar mijn desktop met Mandriva 2007 waarvan geluid en oude KDE beter functioneren. Als ik geweten had dat printen via de printserver met Mandriva zo goed zou blijven gaan, had ik vorig jaar mijn desktop naar 2008 geüpgraded (ik was bang dat het, net als bij Windows, bij elke volgende versie minder zou worden - met Win 98 ging het nog wel goed - bovendien heb ik een huisgenoot met Suse die het helemaal niet lukt om deze printers te gebruiken).
RvP
QUOTE(marja @ Oct 15 2008, 09:09 AM) *
2009 op m'n laptop (Thinkpad R50e) gezet en ik ben vooral dik tevreden.
Goed om te horen.
De uitslagen zijn dus?
Mandriva1-Suse1 1-0
WindowsXP-Mandriva2 0-1
WindowsVista-Mandriva3 0-5
(tis maar een vraag! icon_cheesygrin.gif )
marja
QUOTE(RvP @ Oct 15 2008, 09:32 PM) *
De uitslagen zijn dus?
Mandriva1-Suse1 1-0
WindowsXP-Mandriva2 0-1
WindowsVista-Mandriva3 0-5

Zoiets, ik ben niet zo goed in scores bijhouden, maar Mandriva staat zeker voor! icon_cheesygrin.gif

Doet me denken aan een paar jaar geleden. Onze DVD-speler kon een DVD van Bol.com niet tot het eind afspelen (geen enkele andere DVD gaf problemen). Op de pc met Win Me lukte het ook niet en in Win XP had de film niet eens geluid. Maar Linux met Totem speelden de film probleemloos tot en met de laatste scène af biggrin.gif
earny
Laten wij vooral de ogen niet sluiten voor onvolkomenheden. Blijf kritisch. Mijn vergelijking met Ajax was niet voor niets. Het lijkt erop dat de meeste mandriva fans hier Feyenoord supporters zijn. Daarmee is het nog erger gesteld. De Gnome versie is prima, voorzover je beperkingen ervan voor lief neemt. De KDE 4.1 versie is er een voor de prullenbak. Ik sta hierin niet alleen. Lees de reviews maar en je herkent verbazend veel. Dit forum moet vooral geen virtuele kletskroeg worden voor kritiekloze mandriva goupies. Ik kijk het nog even aan.
HighKing
Earny, je hebt gewoon gelijk. Ikzelf zie echt nog geen reden om 2009.0 op mijn laptop te installeren (waar nu 2008.0 op draait). Wel heb ik 2009.0 geïnstalleerd op een 2e pc die toch opnieuw geïnstalleerd moest worden (defecte ide kabel betekende verotte partitietabel... ach gebruik dat ding toch nooit dus om daar nu iets van te gaan redden...) en op de laptop van mijn vrouw waar tot voor kort Vista op draaide. Als ik daar dan toch Linux op ga zetten, dan maar meteen de laatste versie was mijn idee.

Op beide machines kan ik zeggen dat 2009 erg goed draait, maar er zitten gewoon wat kleine onvolkomenheden in het systeem. Mijn vrouw krijgt bijvoorbeeld geen melding als haar batterij bijna leeg is (geeft niet, ze heeft toch altijd de stekker erin :P). Dat zou voor mij een ramp zijn, want ik zit vaak met laptop op schoot, en voor ik het weet zit ik er al zo lang achter dat de batterij opeens leeg is... dan is het toch lekker dat je even een seintje krijgt "he! doe de stekker er eens in!" wink2.gif

Daarbij vind ik persoonlijk het thema (met name de window decorations) van 2009 niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk wink2.gif
korrel
Heb 2009 geïnstalleerd en behalve wat problemen met het instellen van een desktop over twee schermen wat nu wel werkt heb ik geen problemen met kde 4.1. Vind het erg prettig werken tot nu to en moet zeggen dat ik het ook wel erg prettig vind dat ik mijn iconen op de desktop nu kan scheiden op functie ipv dat alles in 1 grote map zit.

Zijn wel wat dingen anders maar went snel. Zoek alleen nog een optie om mijn taakbalk naar de rechterzijde van mijn beeldscherm te verplaatsen. Maar onder aan het scherm begint nu ook wel weer te wennen.

Paulus
heb m'n post maar in een nieuw item veranderd. Zie "Rare tics!"
WillemH
Heb op mijn gewone PC 2008 naast XP-Pro (waar ik bijna niets meer mee doe) en 2009 op mijn laptop gehad.
Inderdaad: gehad. Alle goede bedoelingen van de ontwikkelaars ten spijt, maar het is niets voor mij. Ben nog niet zo lang met Mandriva bezig maar al aardig verknocht (verslaafd?) geraakt aan 2008. Weet de weg aardig te vinden en was die in 2009 weer helemaal kwijt.
Ik wacht het allemaal nog maar even af, eerst de kinderziektes er maar uit en dan zien we wel weer.
Boris
Er is weinig verschil met 2008, tenzij je KDE 4 bedoelt. Je kunt ook gewoon KDE 3.10 installeren. Ik vind 2009 een enorme verbetering ten opzicht van 2008.1. Tijdens de installatie werd automatisch alles correct geconfigureerd. Bij de voorgaande edities moets ik altijd zelf dingen veranderen.

Paulus
QUOTE(Boris @ Nov 16 2008, 11:56 PM) *
Er is weinig verschil met 2008, tenzij je KDE 4 bedoelt. Je kunt ook gewoon KDE 3.10 installeren.

Inderdaad, een enorm verschil, dat KDE4, en niet positief. Overal waar je met je cursor langkomt begint er van alles te bewegen en verkleuren, alles reageert anders, walgelijk.
Bovendien heb ik geen startknop in de versie die ik heb gedownload (2009 one) en ik kan hem niet in het Nederlands krijgen. Zou wel een een goeie "tutorial" willen hebben om mandrive of een andere distro te "downgraden" van KDE4.*.* naar KDE3.5.*, want dat is een stuk prettiger werken.
Boris
Applications > Install & Remove Software > Graphical desktop > KDE. Daar selecteer je "task-kde3". Vervolgens click je op Apply en KDE 3.10 wordt geinstalleerd.
Boris
Ik kies overigens altijd voor een Engelstalig systeem.
Paulus
bedankt voor je reacties. Ga het proberen zodra ik een goeie iso kan downloaden, had de oude weggekiept met het idee dat een nieuwe zo weer binnen was, maar dat is dus niet zo. Of ik nu een http of een torrent gebruik, het stopt na drie kwart en gaat niet verder! Probeer het vandaag nog eens.
Boris
Ik begrijp het probleem niet, maar ik zou gewoon even één van deze downloaden.

http://ftp.free.fr/mirrors/ftp.mandriva.co...-cdrom-i586.iso

ftp://distrib-coffee.ipsl.jussieu.fr/pub/...-cdrom-i586.iso

Paulus
Ga ik proberen. Vanochtend nog geprobeerd de One van Achen te downloaden, is weer ergens blijven steken, niks binnen.
De links die je doorgeeft starten wel, maar komen ook niet tot het eind. Volgende week nog eens proberen. smiley_funnyface.gif
Itsme
Ik heb vandaag Pwp 2009 geinstalleerd op een nieuwe pc, instal liep natuurlijk perfekt.
Maar de nieuwe kde4, yo die ligt me absoluut niet.
RvP
Tja, als topic starter kan ik natuurlijk niet achterblijven. Ik heb 2009 als proef op mijn pc met Athlon1600 processor geinstalleerd.

Omdat deze pc thans ook nog in gebruik is bij de kids als download en opslag WindowsXP-vehikel, heb ik 2009 er naast gezet. Om niet gehinderd te worden door hun schijfruimte heb ik eerst vanuit mijn andere pc de (soft)Raid pci-kaart met 4 disk(je)s ingebouwd in deze pc. 2GB schijfje vervangen door het 4GB 'ruimtemonster' van HighKing. icon_idea.gif
Ik heb nu naast sda en sdb, voor Linux ter beschikking:
sdc: 4GB /backup (tbv andere pc)
sdd: 27GB /home
sde: 1.8GB /swap
sdf: 7.7GB /

Eerste poging tot installatie verliep rommelig. Ext3 formatteren van sdd1 (inclusief controle op slechte blokken) verliep erg traag.
CODE
het controleren van bestandssysteem /dev/sdd1 is mislukt. Wilt u de fout rapporteren? [keuze Nee]
   Er is een fout opgetreden: fsck failed on /dev/sdd1 with exit code 8 or signal 0.
Resultaat was geen mooie rode Ext3 kleuring, maar een grijze 'Overige linux'. (Dat laastte viel mij pas bij de 2e installatiepoging op.)
Ik installeer van 2 Cd's en met CD-2 waren er leesproblemen. Toen ik deze afbrak en er voor koos zonder CD-2 als bron verder te gaan liep de installatie vast en moest ik resetten.

Tweede poging verliep als een zonnetje. sdd1 bleek grijs ipv rood, dus nomaals geformatteerd en dit keer geen problemen. Ook CD-2 werd goed gelezen.

Wat viel mij allemaal op?
Waar wilde ik de bootloader (Grub) plaatsen? Ik kon kiezen van sda t/m sdf en nog wat opties waar ik 'm dan specifiek zou willen opslaan. Ik heb 'm traditioneel op de mbr van de eerste schijf gezet, niet wetend waar ik 'm beter kan plaatsen.
Gekozen voor KDE, verder niets verandert.
Mijn grafische kaart GeForce2 200MX werd herkend als NVIDIA GeForce 3 to 4 en liet (en laat) mij moeiteloos een resolutie van 1280x960 gebruiken. Ik kon op dat moment ook zelf kiezen voor 'RIVA TNT to GeForce2' maar heb het maar zo gelaten. icon_cheesygrin.gif
Default wordt gekozen voor Pulse audio en dat heb ik ook maar zo gelaten.
Bootloader Grub ietwat aangepast zodat de default bij opstarten nog even WinXP is en Linux vervangen door en fraaiere Mandriva met versie aanduiding.
Updates binnengehaald (gelijk wordt er dan een hele serie bronnen geinstalleerd en urpmi), 345 stuks! incl. kernel update(s).
Bij afsluiten schoot DOS tekstje door beeld; 'ref count fixing, should be 1'
Even geswitched naar XP en Mandriva om te zien of alles werkt.

Desktop KDE 4.1 is er met daarbinnen een doorschijnend venster met 'bureaublad'. Beetje vreemd, maar voor later.
MP3-tjes kan ik meteen met geluid afspelen.
Filmpjes nog niet, want ik heb libdvdcss en win32 nog niet geinstalleerd. Welliswaar is er een bron non-free toegevoegd, maar deze bestanden moet je toch echt halen van PLF. Dus ons eigen Urpmiweb gebruikt om deze en MCNL toe te voegen. Vreemd, ik kan alleen van MCNL het update vinkje niet 'Aan' krijgen.

Grub toonde me bij het opstarten de opties zoals ik deze ingesteld had en een nieuwe desktop-kernel. In MCC bootloader even aanpassen is even schrikken. Er is nog geen bootloader zegt ie en maakt er 1 aan. gelukkig kun je met annuleren voorkomen dat ie een nieuwe aanmaakt, want nu staat default startoptie Windows er niet tussen.

Nog maar eens inloggen. Oeps, ik krijg na keuze user en invoeren password de melding
CODE
Er deed zich een kritieke fout voor. Raadpleeg de KDM-logbestanden of neem contact op met uw systeembeheerder.
Blijkt dit de melding te zijn als je het password niet goed ingevoerd hebt.

Firefox3 start nog steeds niet flitsend op. Had ik wel verwacht.

GTKam geinstalleerd. Komt er voor mij een nieuwe melding:
CODE
Lijst met weespakketten. Gebruik 'urpme --auto-orphans en daaronder een hele lijst met programma's en libs
Kopieren en plakken in een terminal. O ja, dat werkt natuurlijk alleen als je ingelogd ben als root. icon_cheesygrin.gif

Om de kids over te halen op Linux wilde ik Azureus als bittorent programma installeren. Niet te vinden. O ja heet nu Vuze. daar liep/loop ik tegen een heleboel zaken aan. Dat wordt en apart topic.

Even naar mijn hardware gekeken in MCC. Pop-up dat ik even wat programma's moet installeren voor mijn GeForce2 kaart. Ook een andere kernel (nvidia96xx-kernel-2.6.27-desktop-orc8.2mnb) wordt voorgesteld. Blijkbaar ziet ie nu wel dat ik geen GeForce3 of 4 heb. Nog lekker niks geïnstalleerd.

Zo rondneuzend werkt alles 'out of the box'. Gezien de KDE 4.x berichten had ik erger verwacht. icon_idea.gif

Grootste zorg is nu die bootloader die ik niiet via MCC kan aanpassen. Ik heb altijd met lilo gewerkt en ben nog niet thuis in Grub om deze rechtstreeks aan te passen.
RvP
Nog wat vreemds; vanmorgen is de volgorde van mijn schijven veranderd.
sda t/m sdd zijn nu mijn linux Ext3 schijven en sde en sdf mijn (windows) NTFS schijven.

Het moet toch niet geker worden. Ben benieuwd hoe ze morgen heten.

Ik merk ook dat bij het opstarten van de pc, zodra het grafische achtergrondje met de voortgangsbalk in beeld komt, ik niet meteen met de <Esc> toets de txt mode kan aanroepen. Ik krijg nu pas txt mode als ie bijna bij 'I' (Interactief ingrijpen) is. Zou jammer zijn als dit niet te verhelpen is want die beginmeldingen helpen soms als er een fout is opgetreden. (Ja, ja, in de log is het ook na te lezen, maar vabaf scherm een foutmelding lezen gaat toch sneller).

Dolphin is de filebrowser, maar ik zie geen menu-optie hiervoor. In konsole roep ik dolphin nu maar op.
HKAK
Ik merk ook dat bij het opstarten van de pc, zodra het grafische achtergrondje met de voortgangsbalk in beeld komt, ik niet meteen met de <Esc> toets de txt mode kan aanroepen. Ik krijg nu pas txt mode als ie bijna bij 'I' (Interactief ingrijpen) is. Zou jammer zijn als dit niet te verhelpen is want die beginmeldingen helpen soms als er een fout is opgetreden. (Ja, ja, in de log is het ook na te lezen, maar vabaf scherm een foutmelding lezen gaat toch sneller).

MCC -->opstarten-->opstart uiterlijk--> alleen text.

zou moeten werken.
RvP
QUOTE(HKAK @ Dec 20 2008, 12:52 PM) *
MCC -->opstarten-->opstart uiterlijk--> alleen text.
Ik heb even ruzie (met Grub). Hier meldt ie:
CODE
Geen opstartlader gevonden, nieuwe configuratie aangemaakt.
Net als bij bootloader configureren.
Zal tzt een apart MDV2009 bootloader topic aanmaken. Voorlopig draait het allemaal heel behoorlijk. Nog geen ergernissen. Ik denk als je niet teveel aan KDE gaat tweaken (klooien icon_cheesygrin.gif ) het allemaal goed functioneert.

Een tevreden gebruiker.
frenkel
hee hallo,

vraagje van een niet echte linux nerd. maar van een blije gebruiker.
ik draai al sinds de helft van vorig jaar mandriva 2009.0 (volgens mandriva als die in de veilige modus opstart)
nu bij het opstarten van mandriva krijg ik na t opstarten en invoeren van gebruikersnaam en wachtwoord de mededeling dat de root vol is. verwijderen van de tmp in de veilige modus bracht niet genoeg ruimte voor op te starten

met df -h in veilige modus krijg ik volgende info
size used avail use% mounted on
/dev/sda1 7.7g 7.4g 100 /
/dev/sda6 136g 9.3g 126g 7 /home

kan ik mandriva opnieuw instaleren op me sda1 zonder dat sda6 wordt geformateerd en de daar zich bevinden bestanden verwijderd worden om zo na de instalatie sda1 in ieder geval te vergroten zoadta er voor de eerst volgende tijd geen problemen kan ontstaan na een up-date

mischiens zit ik in een verkeerd onderweerp maatr kan er betrekkelijk weiniog over vinden op t net

frenkel
MauRice
QUOTE(frenkel @ Oct 7 2009, 01:33 PM) *
hee hallo,

vraagje van een niet echte linux nerd. maar van een blije gebruiker.
ik draai al sinds de helft van vorig jaar mandriva 2009.0 (volgens mandriva als die in de veilige modus opstart)
nu bij het opstarten van mandriva krijg ik na t opstarten en invoeren van gebruikersnaam en wachtwoord de mededeling dat de root vol is. verwijderen van de tmp in de veilige modus bracht niet genoeg ruimte voor op te starten

met df -h in veilige modus krijg ik volgende info
size used avail use% mounted on
/dev/sda1 7.7g 7.4g 100 /
/dev/sda6 136g 9.3g 126g 7 /home

kan ik mandriva opnieuw instaleren op me sda1 zonder dat sda6 wordt geformateerd en de daar zich bevinden bestanden verwijderd worden om zo na de instalatie sda1 in ieder geval te vergroten zoadta er voor de eerst volgende tijd geen problemen kan ontstaan na een up-date

mischiens zit ik in een verkeerd onderweerp maatr kan er betrekkelijk weiniog over vinden op t net

frenkel

Welkom Frenkel,

Op gelijk een antwoord te geven op je vraag. JA, je kan Mandriva opnieuw installeren met alleen /dev/sda1, je root /, te formatteren.
Dat is voor mij de standaard installatie wijze als er een nieuwe Mandriva uit is. Je Home paritie wordt dus niet aangekomen.

Maar kijk ook eens in /var/tmp/... of daar veel "rotzooi" staat.
Eingenlijk op het gemaak de /var/.. map. oa /var/log/... di zal ook aardig vol zijn met backup van oude log-bestanden.

Heg je ook nog web- en ftp-server draaien. Die zal je daar ook vinden.

MvG,
MauRice

HighKing
Is vrij gemakkelijk uit te zoeken met du. Ik doe meestal:
CODE
#du -sh *
vanuit / om te zien waar het meeste verbruik is. Dan ga ik die directory in, en doe ik dat nog eens om het verbruik per subdirectory te zien. Zo ben je er meestal vrij rap achter waar de 'rommel' zit.

De mappen welke Maurice aanwijst zijn inderdaad mappen waar nogal eens wat uit te verwijderen valt.
frenkel
dank jullie voor de tips.

kan maar 7% vrijkrijgen en dat was te min om te kunnen opstarten, dus ga maar mandriva opnieuw instaleren. heeft 1 voordeel ben gelijk weer up to date met alles.

wat is volgens jullie een aantebevelen grote voor de sda1 voor de root dir? of is jullie advies geregeld opruimen... dat klinkt me heel erg windows achtig als ik dat zeg...

frenkel
MauRice
Frenkel,

15 Gig voor je root-partitie / is toch wel aangeradenals minimum.

Opnieuw installeren betekent niet dat je gelijk up-to-date bent.
Eerst zullen je bronnen moeten geconfigureerd worden. Zie http://easyurpmi.zarb.org
Dan alle update pakketten binnen halen en installeren.

Want de de DVD/CD's iso is nog altijd dezelfde als de eerste dag van toen het is uitgekomen.
Binnen kort zal Mandriva 2010.0 worden vrijgegeven.

Kijk eens of je nog vrij kan maken door, als ze nog zijn geinstalleerd, 'oude' kernels met de hun source code.
Dat zijn ook aardige ruimte slokkers.

Om er achter te komen welke kernel's er allemaal zijn geinstalleerd.
Opdracht is een terminal als je grafisch kan inloggen:
CODE
rpm -qa | grep kernel-desktop

Dan de 'oude' kernels verwijderen als root.
Het beste is een voor een, maar niet allemaal. EEN laten staan anders zeer groot probleem.
CODE
urpme kernel-desktop.....

Dan is er ook nog de volgende opdracht om alle pakketten die eigenlijk niet meer van 'dienst' zijn te verijderen, als root:
CODE
urpme --auto-orphans

Kan ook een aardige ruimte opleveren als dit nog nooit heb uitgevoerd.

MvG,
MauRice
RvP
QUOTE(MauRice @ Oct 8 2009, 12:44 PM) *
code]urpme --auto-orphans[/code]Dit commando geeft op mijn pc
CODE
# urpme --auto-orphans
Unknown option: auto-orphans
Niets te verwijderen
frenkel
hee hallo allemaal

pfff vrees val nu helemaal out off topic maar waag de kans te vragen,

heb nadat ik 2009.0 opnieuw geinstaleerd heb op sda1 , omdat met opruimen van tmp etc niet voldoende ruimte op de root kwam voor te boten, geen toegang meer tot sda6... smiley_throwpc.gif in de veilige modus als in gnome zie ik de partitie niet meer.
bestaat er in linus er ook zoiets als in windows een progie om bestanden te recoveren? er staan nml enkele zeer belangrijke dingen op de sda6 die ik nog niet ge back up had omdat ik ze namelijk net gereed had... spreek over het geboortekaartje oa van me aanstaande dochtertje wat vele dagen werk was om t te maken zoals gewenst ....

wie helpt me verder???

frenkel
MauRice
Tja Frenkel,

Ik weet niet hoe en wat je her installatie heb uit gevoerd....

Maar je als je /dev/sda6 niet heb "aangeraakt" en vergeten deze tijdens de installatie te koppellen.
Zal deze nog bestaan. Maar niet in je /home map.
De kans is groot dat deze toch nog gekoppelled is maar dan in /media of /mnt.

Zo niet...
Om deze te zien dat het nog aanwezig is. Als root in een konsole:
CODE
fdisk -l

Je krijg een lijst van je huidige partities.
Als die er tussen staat. Om deze te koppellen, als root:
CODE
mkdir /media/data
mount /dev/sda6 /media/data

Mocht je deze partitie hebben verwijderd en of over geschreven, dan vrees ik het ergste.
Ik heb wel een prachtige Rescue CD voor je.
Hier mee kan je heel veel. Maar een paritie die verwijderd terugzetten met behoudt van data is me nog niet gelukt.

Succes,
MauRice

Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.