Tja, als topic starter kan ik natuurlijk niet achterblijven. Ik heb 2009 als proef op mijn pc met Athlon1600 processor geinstalleerd.
Omdat deze pc thans ook nog in gebruik is bij de kids als download en opslag WindowsXP-vehikel, heb ik 2009 er naast gezet. Om niet gehinderd te worden door hun schijfruimte heb ik eerst vanuit mijn andere pc de (soft)Raid pci-kaart met 4 disk(je)s ingebouwd in deze pc. 2GB schijfje vervangen door het 4GB 'ruimtemonster' van HighKing.
Ik heb nu naast sda en sdb, voor Linux ter beschikking:
sdc: 4GB /backup (tbv andere pc)
sdd: 27GB /home
sde: 1.8GB /swap
sdf: 7.7GB /
Eerste poging tot installatie verliep rommelig. Ext3 formatteren van sdd1 (inclusief controle op slechte blokken) verliep erg traag.
CODE
het controleren van bestandssysteem /dev/sdd1 is mislukt. Wilt u de fout rapporteren? [keuze Nee]
Er is een fout opgetreden: fsck failed on /dev/sdd1 with exit code 8 or signal 0.
Resultaat was geen mooie rode Ext3 kleuring, maar een grijze 'Overige linux'. (Dat laastte viel mij pas bij de 2e installatiepoging op.)
Ik installeer van 2 Cd's en met CD-2 waren er leesproblemen. Toen ik deze afbrak en er voor koos zonder CD-2 als bron verder te gaan liep de installatie vast en moest ik resetten.
Tweede poging verliep als een zonnetje. sdd1 bleek grijs ipv rood, dus nomaals geformatteerd en dit keer geen problemen. Ook CD-2 werd goed gelezen.
Wat viel mij allemaal op?
Waar wilde ik de bootloader (Grub) plaatsen? Ik kon kiezen van sda t/m sdf en nog wat opties waar ik 'm dan specifiek zou willen opslaan. Ik heb 'm traditioneel op de mbr van de eerste schijf gezet, niet wetend waar ik 'm beter kan plaatsen.
Gekozen voor KDE, verder niets verandert.
Mijn grafische kaart GeForce2 200MX werd herkend als NVIDIA GeForce 3 to 4 en liet (en laat) mij moeiteloos een resolutie van 1280x960 gebruiken. Ik kon op dat moment ook zelf kiezen voor 'RIVA TNT to GeForce2' maar heb het maar zo gelaten.
Default wordt gekozen voor Pulse audio en dat heb ik ook maar zo gelaten.
Bootloader Grub ietwat aangepast zodat de default bij opstarten nog even WinXP is en Linux vervangen door en fraaiere Mandriva met versie aanduiding.
Updates binnengehaald (gelijk wordt er dan een hele serie bronnen geinstalleerd en urpmi), 345 stuks! incl. kernel update(s).
Bij afsluiten schoot DOS tekstje door beeld; 'ref count fixing, should be 1'
Even geswitched naar XP en Mandriva om te zien of alles werkt.
Desktop KDE 4.1 is er met daarbinnen een doorschijnend venster met 'bureaublad'. Beetje vreemd, maar voor later.
MP3-tjes kan ik meteen met geluid afspelen.
Filmpjes nog niet, want ik heb libdvdcss en win32 nog niet geinstalleerd. Welliswaar is er een bron non-free toegevoegd, maar deze bestanden moet je toch echt halen van PLF. Dus ons eigen Urpmiweb gebruikt om deze en MCNL toe te voegen. Vreemd, ik kan alleen van MCNL het update vinkje niet 'Aan' krijgen.
Grub toonde me bij het opstarten de opties zoals ik deze ingesteld had en een nieuwe desktop-kernel. In MCC bootloader even aanpassen is even schrikken. Er is nog geen bootloader zegt ie en maakt er 1 aan. gelukkig kun je met annuleren voorkomen dat ie een nieuwe aanmaakt, want nu staat default startoptie Windows er niet tussen.
Nog maar eens inloggen. Oeps, ik krijg na keuze user en invoeren password de melding
CODE
Er deed zich een kritieke fout voor. Raadpleeg de KDM-logbestanden of neem contact op met uw systeembeheerder.
Blijkt dit de melding te zijn als je het password niet goed ingevoerd hebt.
Firefox3 start nog steeds niet flitsend op. Had ik wel verwacht.
GTKam geinstalleerd. Komt er voor mij een nieuwe melding:
CODE
Lijst met weespakketten. Gebruik 'urpme --auto-orphans en daaronder een hele lijst met programma's en libs
Kopieren en plakken in een terminal. O ja, dat werkt natuurlijk alleen als je ingelogd ben als root.
Om de kids over te halen op Linux wilde ik Azureus als bittorent programma installeren. Niet te vinden. O ja heet nu Vuze. daar liep/loop ik tegen een heleboel zaken aan. Dat wordt en apart topic.
Even naar mijn hardware gekeken in MCC. Pop-up dat ik even wat programma's moet installeren voor mijn GeForce2 kaart. Ook een andere kernel (nvidia96xx-kernel-2.6.27-desktop-orc8.2mnb) wordt voorgesteld. Blijkbaar ziet ie nu wel dat ik geen GeForce3 of 4 heb. Nog lekker niks geïnstalleerd.
Zo rondneuzend werkt alles 'out of the box'. Gezien de KDE 4.x berichten had ik erger verwacht.
Grootste zorg is nu die bootloader die ik niiet via MCC kan aanpassen. Ik heb altijd met lilo gewerkt en ben nog niet thuis in Grub om deze rechtstreeks aan te passen.