Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: KPN "dongel"
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Aspendrake
Heeft iemand al ervaring met de KPN Dongel onder mandriva 2008.1/2009?
Tux Brothers
QUOTE(Aspendrake @ Oct 10 2008, 09:45 AM) *

Daarmee kun je toch Interneppen in de vrachtwaggel ?? icon_cheesygrin.gif
jeroen
QUOTE(Aspendrake @ Oct 10 2008, 09:45 AM) *

Deze werkt niet onder Linux. De KPN dongle bestaat uit twee software matige delen. Als je hem aansluit, doet ie zich voor als een CD speler. Onder Windows en Mac start er dan een autorun op, die kijkt of de software geinstalleerd is. Als dit niet het geval is, blijft ie in de CD speler staat. Als het wel het geval is, dan unmount ie de CD speler, en gaat ie naar de "dongle" fase. Als ie in die modus zit, dan kan je de echte functie gebruiken, het HSDPA modem.

Deze unmount functie is wel te faken onder Linux, alleen is er nog geen goede driver voor. Voor de zakelijke versies volgens mij wel, voor de consumentenversie (de usb stick versie) niet, aangezien die hele andere hardware heeft.

Ze zijn wel met een driver bezig, maar dat kan nog even op zich laten wachten.

Grtz,
Jeroen
Aspendrake
Ik was even vergeten dat ik deze topic had lopen smile.gif

Maar ik kan jullie melden dat de KPN dongel (usb modem 820) het gewoon doet onder 2008.1 en 2009!
Heeft geen speciale software nodig oid. De dongel is een Huawei 270 modem.
Je gaat naar je netwerkcenter, maakt een nieuwe verbinding aan, kiest UMTS, voert pin code in, zet ap naam op internet.
Vervolgens heb je een ppp0 verbinding. Druk op connect, en je kan interneppen!

werkt heel heel goed moet ik zeggen!

Even een opmerking, naar Jeroen: de dongel werkt niet in 2 fasen. Er zit gewoon een stukkie geheugen op de dongle wat zich als usb stick gedraagd. Daar staan de win/mac drivers op. daarnaast die je ook meteen het modem. Het is gewoon een 2 in 1 apparaat smile.gif
Tux Brothers
Ik heb zojuist een Vodafone Mobile Connect card gekregen.
Ook die werkt out of the box, gaat hier om een Novatel U630.
Ik eerst moeilijk doen om software te zoeken (er van uigaand, zal wel weer niet werken in Linux), kijk in het MCC doet ie het gewoon .... icon_cheesygrin.gif
Kareltje
QUOTE(Aspendrake @ Oct 28 2008, 09:46 AM) *
Ik was even vergeten dat ik deze topic had lopen smile.gif

Maar ik kan jullie melden dat de KPN dongel (usb modem 820) het gewoon doet onder 2008.1 en 2009!
Heeft geen speciale software nodig oid. De dongel is een Huawei 270 modem.
Je gaat naar je netwerkcenter, maakt een nieuwe verbinding aan, kiest UMTS, voert pin code in, zet ap naam op internet.
Vervolgens heb je een ppp0 verbinding. Druk op connect, en je kan interneppen!

werkt heel heel goed moet ik zeggen!

Even een opmerking, naar Jeroen: de dongel werkt niet in 2 fasen. Er zit gewoon een stukkie geheugen op de dongle wat zich als usb stick gedraagd. Daar staan de win/mac drivers op. daarnaast die je ook meteen het modem. Het is gewoon een 2 in 1 apparaat smile.gif

N.a.v. jouw bericht: doet de Dongel het ook met Mandriva 2007 en/of 2007.1? Met deze versie is geen UMTS-keuze aanwezig in het MCC.
Anders moet ik maar opwaarderen naar 2008.1, maar dat bespaar ik mijzelf liever.
HighKing
Ik ben momenteel pogingen aan het doen een stick van BelCompany aan de gang te krijgen op de laptop van Marleen.
Het ding is een Huawei e1750. In eerste instantie gaf mcc aan geen apparaat te hebben gevonden.

Met wat Googlen vond ik dat het ding eerst van usb-cdrom omgezet moet worden naar netwerk apparaat. Ik heb deze stappen gevolgd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?...86&p=341147

Kort: usb_modeswitch downloaden (ik heb versie 1.1.1 gedownload, hier: http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/).
Uitpakken. Eerst een "make clean" omdat er al een gecompileerde versie in het pakket zit. Daarna "make" gevolgd door een "make install". Tot zover geen problemen.
Op de ubuntu-se pagina vertellen ze dat het volgende in /etc/usb_modeswitch.conf geplakt moet worden. Bij de huidige versie van usb_modeswitch moet dat echter /etc/usb_modeswitch.setup zijn:
CODE
DefaultVendor=  0x12d1
DefaultProduct= 0x1446

TargetVendor = 0x12d1
TargetProduct= 0x1001

MessageContent="55534243000000000000000000000011060000000000000000000000000000"
MessageEndpoint=0x01
CheckSuccess=5

De udev-regel die genoemd wordt is door de usb_modeswitch installatie al geplaatst, dus heb ik over geslagen.

Vervolgens ding weer ingeplugd. MCC gestart en een 3G-verbinding toegevoegd. MCC geeft nu zelf al het apparaat aan op ppp0. Volgende: vraag om pincode. Voer pincode 0000 in, volgende... minuutje wachten.

Nu de melding "Ga na of uw sim-kaart ingestoken is". sad.gif
Die zit er zeker in... balen, ik heb geen Windows pc in huis om te checken of het ding überhaupt werkt.
HighKing
Het kan nog gemakkelijker... gewoon even het pakket "usb_modeswitch" installeren en bovenstaande in /etc/usb-modeswitch.conf plakken. smile.gif

Helaas is het resultaat het zelfde... sad.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.