In mijn lokale netwerk heb ik een aantal apparaten (netwerkprinter, printserver, 2 pc's) die een vast ip-adres behoeven. Het modem/router dat het lokale netwerk aan het www verbindt (een Experiabox van KPN) fungeert als dhcp-server, maar heeft geen ingebouwde DNS-functie.
Tot voor kort had ik als oplossing voor mijn behoefte de volgende:
- De dhcp-server stelde ik zodanig in dat hij ip-adressen in de range tussen 20 en 200 gaf.
- De apparaten die een vast ip-adres behoefden kregen een handmatig ingesteld vast ip-adres < 20
Daarnaast legde ik op alle pc's in de bestanden /etc/hosts de relatie vast tussen ip-adres en apparaatnaam van de apparaten met vast ip-adres, zodat de betreffende apparaten niet alleen via hun ip-adres maar ook via hun naam waren te benaderen.
Deze oplossing leek goed te werken. Maar geleidelijk begon het mij steeds meer te irriteren dat op de pc's met vast ip-adres in de verschillende browsers het opkomen van websites af en toe heel traag verliep.
Aanvankelijk dacht ik dat het aan Mandriva lag. Op een laptop met Ubuntu liep internet als een zonnetje.
Uiteindelijk ontdekte ik dat het probleem veroorzaakt werd door het handmatig ingestelde ip-adres. Als het ip-adres werd geleverd door de dhcp-server bestond het probleem niet.
Om met dhcp te kunnen werken en daarbij een aantal apparaten toch een vast ip-adres te geven, heb ik nu de volgende oplossing gevonden:
- alle apparaten krijgen een ip-adres van de dhcp-server in de Experiabox;
- ik maak gebruik van de mogelijkheid om de dhcp-server in de Experiabox zo in te stellen, dat aan een bepaald mac-adres een vast ingesteld ip-adres wordt toegekend. Dit doe ik voor de apparaten die een vast ip-adres behoeven.
- ik blijf gebruik maken van de /etc/hosts bestanden om de relatie tussen apparaatnaam en ip-adres vast te leggen.
Mijn vraag is: wordt het gesignaleerde probleem herkend? Is er ook een andere oplossing (een meer koninklijke) om het probleem op te lossen?
Wim