Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: vaste ip-adressen zonder DNS
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
wimedel
In mijn lokale netwerk heb ik een aantal apparaten (netwerkprinter, printserver, 2 pc's) die een vast ip-adres behoeven. Het modem/router dat het lokale netwerk aan het www verbindt (een Experiabox van KPN) fungeert als dhcp-server, maar heeft geen ingebouwde DNS-functie.
Tot voor kort had ik als oplossing voor mijn behoefte de volgende:
- De dhcp-server stelde ik zodanig in dat hij ip-adressen in de range tussen 20 en 200 gaf.
- De apparaten die een vast ip-adres behoefden kregen een handmatig ingesteld vast ip-adres < 20
Daarnaast legde ik op alle pc's in de bestanden /etc/hosts de relatie vast tussen ip-adres en apparaatnaam van de apparaten met vast ip-adres, zodat de betreffende apparaten niet alleen via hun ip-adres maar ook via hun naam waren te benaderen.

Deze oplossing leek goed te werken. Maar geleidelijk begon het mij steeds meer te irriteren dat op de pc's met vast ip-adres in de verschillende browsers het opkomen van websites af en toe heel traag verliep.

Aanvankelijk dacht ik dat het aan Mandriva lag. Op een laptop met Ubuntu liep internet als een zonnetje.
Uiteindelijk ontdekte ik dat het probleem veroorzaakt werd door het handmatig ingestelde ip-adres. Als het ip-adres werd geleverd door de dhcp-server bestond het probleem niet.

Om met dhcp te kunnen werken en daarbij een aantal apparaten toch een vast ip-adres te geven, heb ik nu de volgende oplossing gevonden:
- alle apparaten krijgen een ip-adres van de dhcp-server in de Experiabox;
- ik maak gebruik van de mogelijkheid om de dhcp-server in de Experiabox zo in te stellen, dat aan een bepaald mac-adres een vast ingesteld ip-adres wordt toegekend. Dit doe ik voor de apparaten die een vast ip-adres behoeven.
- ik blijf gebruik maken van de /etc/hosts bestanden om de relatie tussen apparaatnaam en ip-adres vast te leggen.

Mijn vraag is: wordt het gesignaleerde probleem herkend? Is er ook een andere oplossing (een meer koninklijke) om het probleem op te lossen?

Wim
RvP
In mijn thuis netwerk heeft elk apparaat een vast IP. De router/firewall bevat ook de range die toegestaan is. Ik gebruik in het geheel geen DHCP. DNS wordt door mijn provider verzorgd.
Ik heb nog nimmer (anders dan IPv6 issue) traag browsen gehad.

Waarom gebruik je DHCP en vaste IP naast elkaar? Elk apparaat kun je toch met een vast IP-adres instellen?
HighKing
Zo slecht vind ik de oplossing niet om het door de dhcp-server te laten afhandelen... maar nee dit probleem herken ik niet. Kan mij wel voorstellen dat er verschillen zitten in de instellingen van de netwerkkaart zelf (100Mbit full of half duplex/ auto sense / blabla). Maar die los je niet op door te schakelen van vast naar dhcp.
RvP
QUOTE(HighKing @ Nov 17 2008, 12:19 PM) *
Zo slecht vind ik de oplossing niet om het door de dhcp-server te laten afhandelen
Ik ook niet, maar ik ken netwerken met alleen vaste IP of alleen DHCP.
HighKing
QUOTE(RvP @ Nov 17 2008, 01:30 PM) *
Ik ook niet, maar ik ken netwerken met alleen vaste IP of alleen DHCP.
Ik heb thuis ook een aantal dingen met vast ip, zoals mijn meterkast server, mijn htpc en de printserver... de rest krijgt alles via dhcp. Nog nooit een probleem mee gehad.
wimedel
QUOTE(RvP @ Nov 17 2008, 12:11 PM) *
Waarom gebruik je DHCP en vaste IP naast elkaar? Elk apparaat kun je toch met een vast IP-adres instellen?

Omdat ik regelmatig bezoek krijg met laptops die dan in het netwerk gehangen moeten worden.
Wim
wimedel
QUOTE(RvP @ Nov 17 2008, 12:11 PM) *
In mijn thuis netwerk heeft elk apparaat een vast IP. De router/firewall bevat ook de range die toegestaan is.

Ik had vaste ip-adressen gegeven die buiten de range lagen die ik voor de dhcp-server had ingesteld. Zou daar de oorzaak kunnen liggen?
Wim
wimedel
QUOTE(HighKing @ Nov 17 2008, 01:56 PM) *
Ik heb thuis ook een aantal dingen met vast ip, zoals mijn meterkast server, mijn htpc en de printserver... de rest krijgt alles via dhcp. Nog nooit een probleem mee gehad.

Dat zijn apparaten waarmee je niet het internet op gaat, althans niet in een webbrowser naar websites gaat zitten kijken. Ik had de problemen op mijn gewone werk-pc die een vast ip-adres behoeft.
Wim
HighKing
QUOTE(wimedel @ Nov 17 2008, 07:05 PM) *
Dat zijn apparaten waarmee je niet het internet op gaat, althans niet in een webbrowser naar websites gaat zitten kijken.
Vergis je niet! Mijn htpc haalt gegevens over films en muziek op via freedb en imdb. Gewoon via http.

Mijn meterkast server heeft een torrentclient, die staat dus constant torrentjes te downloaden. Daarnaast doe ik nogal eens een iso'tje van bijvoorbeeld Mandriva wget'ten... en wget is gewoon een browser (ook al ziet 'ie er niet zo uit)

Op de printserver na gaan deze apparaten dus allemaal het Internet op wink2.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.