Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Wireless in Gnome
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
sonicflakes
Ik ben overgestapt naar Gnome, en meteen Mandriva 2009 op m'n pc'tje gezet. Nou, als ik KDE Mandriva 2008 installeerde, had ik binnen 2 klikken draadloos verbinding: Wireless with ndiswrapper, wlanuig driver, en hoppa, ik was in da air. Maarr, als ik nu probeer wireless te gaan, dan zegt-ie dat ie geen pakket heeft gevonden in Gnome. (Zit nu op een andere laptop, vandaar dat ik niet precies kan posten wat MCC aangeeft) Terwijl de Wireless functie er wel bij staat!
Heel irritant, want ik heb geen lange kabel om 'wired' te gaan, van beneden naar boven.

Ohja, als ik ndiswrapper gedownt heb vanaf een andere computer, op een usbstick gezet en in Mandriva installeer, lukt het ook niet... Wie heeft hetzelfde probleem gehad in Gnome?

Bvd,
wimedel
Het opzetten van netwerkverbindingen heeft in Mandriva niets te maken met Gnome of KDE.
Het gereedschap voor het opzetten van een netwerkverbinding zit in het MCC onder Netwerk & Internet. Ik zou eerst eens beginnen in Netwerkcentrum: kijken of je draadloze netwerkkaart als zodanig herkend is. Zoja, dan kan je daar ook beginnen met configureren. Zonee, ga dan terug naar netwerk & Internet en kies dan voor Nieuwe Netwerkinterface.
Er is natuurlijk een kans dat je kaart een driver nodig heeft die niet op je CD of DVD, maar wellicht wel in één van de mandriva repositories staat. Dan is het noodzakelijk om toch eerst bedraad internet op te gaan en al of niet d.m.v. het MCC (Softwarebeheer) je "bronnen" aan te vullen. Ik hoop voor je dat je dan de driver vindt die je nodig hebt.
Succes,
Wim
RvP
Voor hulp op dit forum is het altijd goed te weten welke wifi kaart of (USB)stick het betreft.
De aanpak die wimedel beschreef zijn de juiste (eerste) stappen.
sonicflakes
Ja, maar toch vreemd dat ie in vorige versies van Mandriva zonder problemen herkent wordt. Heb nu maar weer ff Mandriva2008 KDE erop gezet, en het ging vanzelf. Driver selecteren en klaar. Maar het lijkt wel dat de ndiswrapper helemaal niet in 2009 zit? 'Could nog find the wireless tools' zoiets geeft-ie aan.

Het betreft trouwens een Sitecom (?) usb adapter.
wimedel
QUOTE(sonicflakes @ Nov 23 2008, 02:27 PM) *
Ja, maar toch vreemd dat ie in vorige versies van Mandriva zonder problemen herkent wordt.

Bedoel je dat in vorige versies de linuxdriver "out of the box" geïnstalleerd werd? Of bedoel je dat in vorige versies ndiswrapper "out of the box" werd geïnstalleerd? Het één of het ander is in 2009.0 dus niet het geval?
Heb je mijn advies opgevolgd om de overige mandriva-repositories of, in Nederlands: bronnen, te installeren? Dikke kans dat je dan alsnog de linux-driver vindt die je nodig hebt. En je vindt dan in ieder geval ndiswrapper.
Als je niet weet hoe je de overige bronnen moet installeren, ga dan bijvoorbeeld naar hier .
Wim
sonicflakes
Nee, ndiswrapper stond er gewoon op, de driver had ik op een usb stick staan. Dat was nou juist de grap; ik kan met 2008 KDE dus zonder gedoe met eerst een draadje spannen het net op. Bronnen updaten kan ik dus wel doen, maar ik had gehoopt dat er een manier zou bestaan dat ik geen draadje hoef te spannen,maar updaten moet me wel lukken als ik eenmaal internet hebt....
MauRice
QUOTE(sonicflakes @ Nov 23 2008, 08:51 PM) *
Nee, ndiswrapper stond er gewoon op, de driver had ik op een usb stick staan. Dat was nou juist de grap; ik kan met 2008 KDE dus zonder gedoe met eerst een draadje spannen het net op. Bronnen updaten kan ik dus wel doen, maar ik had gehoopt dat er een manier zou bestaan dat ik geen draadje hoef te spannen,maar updaten moet me wel lukken als ik eenmaal internet hebt....

Sonicflakes,

Het enigste wat mij te binnen schiet is..
De keer dat je 2008-KDE installeerde, tegen het eind van de installatie, bij de opsomming, je daar je WiFi heb geconfigureerd met ndiswrapper.
Wat perfect gaat als je alles bij de hand heb.
De keer dat je 2009-Gnome, je dit tegen het eind van de installatie dus niet heb uitgevoerd.

Want je WiFi configureren heeft niets te maken met KDE, Gnome of het eender WM.
Of het nu is met ndiswrapper of native Linux kernel-module.

MvG,
MuaRice
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.