skywatcher
Apr 22 2004, 02:36 PM
Misschien heel stom maar hoe maak ik vanuit mandrake 10 een verbinding met een windows share op mijn laptop. Ik heb een verbinding met een router ertussen... met windows ging dit altijd perfect (gewoon een netwerkverbinding maken op ip adres en dan had ik verbinding)... help... help...
HJH
Apr 22 2004, 02:55 PM
Windows heeft maar een soort bestanden delen: Samba.
Linux kan zowel Samba als appleshare, als NFS etc.. aan.
In Linux moet je dus wertellen wat voor netwerk bestandssysteem je wilt gebruiken.
Om een Share uit je Windows te lezen met je Linux, moet je het SAMBA pakket geïnstalleerd hebben.
Daarnaast moet of de share beschikbaar zijn voor iedereen, of je moet een sambagebruiker met wachtwoord aanmaken op je Linux die overeenkomt met die op je Windows machine.
Om nog niet aan te koppelen, maar alleen verbinding te maken, kan je in KDE's konqueror, wanneer je Samba hebt geïnstalleerd in de adresbalk intypen: "smb://<ip-adres winmachine>/<eventuele mapnaam>"
Hendrik-Jan
Tux Brothers
Apr 22 2004, 03:19 PM
Installeer even "SMB4K", dit is de Samba network browser voor Linux.
Ton
Apr 23 2004, 06:24 AM
Als je toch bezig bent met de SAMBA-client te installeren, zorg dan ook dat je LinNeighborhood installeert. Dit is een SAMBA share browser. Je kunt dan gewoon je windowsnetwerk browsen en de shares mounten.
Ton