Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Externe netwerk harddisk
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
kris
Opslag tekort in ons huis;-)
Als ik een externe netwerk harddisk op de router aansluit, in een mixed netwerk met Win XP en Linux bakkies, en af en toe nog twee laptops met Linux en Vista - moet ik dan de router config wijzigen naar vaste IP's of kan ik DHCP blijven gebruiken?
En welke bestandssystemen op de schijf zijn goed voor zo'n netwerk?

Het gaat om deze harddisk die ik wil kopen:
http://www.paradigit.nl/info.php?art=10019...0bf4069fbe5194b
MauRice
Kris,

Opslag probleem ken ik niet, maar dat terzijde.

Kan me wel voorstellen dat je via DHCP op den duur de externe HD een andere IP krijg en kan je gaan zoeken.
Dus een vaste IP voor de externe HD is wel wenselijk.

Zit daar in ook een NAS, of is het alleen een externe HD met netwerk-interface.
Als het een NAS is zit daar al een OS (9/10 Linux) op en maakt het niet uit welke FileSysteem het wordt.
Is het een externe HD met netwerk-interfase dan wel. Ik geloof niet dat je met een standaar Windows PC een ext2/3 FS kan lezen laat staat op schrijven.

Tussen haakjes, bij de Makro-Belgie (een beetje reclame maken moet kunnen) is er NAS in de aanbieding € 299,-
Gigabit netwerk, 2 maal 500 Gig hot-swap (Raid 0 - 1) van Plextor
http://www.makro.be/Content/promoties/fold...p?fld=2009001S1
Pagina 8.
Ik zie deze aanbieding niet in de Nederlandse Makro.

MvG,
MauRice
kris
Bedankt, Maurice!

Heb ik het goed, dat het wel mogelijk is die router op DHCP te laten staan? Onze interne IP's van de desktop PC's veranderen nooit, zelf met DHCP.

Ik weet niet wat NAS is, ik wil gewoon een externe schijf via het netwerk gebruiken. Geen besturingssysteem op de HD, denk ik zomaar. 400 GB (voor 70 euri) is meer dan we nodig hebben.
MauRice
Kris,

Als ik zie bij mijn router, veranderen de IP ook niet tenzij na een lange tijd van niet te gebruiken.
Als ik kijk wat ik kan instellen.
De DHCP lease tijd, staat nu op een week, is ook mijn maximum.
En heb de mogenlijkheid om bepaaalde netwerk-kaarten, op MAC adres, vaste IP adressen te geven met DHCP.
Als deze optie ook van toepassing is op jouw router, dan zal ik hiervoor gaan.

NAS -> Networked Attached Storage, is eigenlijk een miniPC opzig met FTP- en/of Samba Server ingebakken en misschien nog meer.

MvG,
MauRice
RvP
Kris, een slimme NAS kan zelfs torrents downloaden zonder dat er een pc aan hoeft te staan. Maarre NAS-jes zij wel stukken duurder dan het model dat jij voor ogen hebt.
Externe netwerk apparatuur (waaronder ook je router) moet je bijna altijd zelf met DHCP op actief benaderen. Ben je eenmaal in de web interfcae van zo'n apparaat dan kun je meestal wel een vast IP voor het apparaat (binnen de op jouw router vastgelegde home range) kiezen. Hier thuis heeft alles een vast IP (=nummer op de contactdoos en de poort van de switch), erg handig. Wel altijd geklooi om zo'n apparaat via DHCP voor de eerste keer te kunnen benaderen.
Andersom, dus alles DHCP, is volgens mij een makkie.

Welk bestandsysteem? Via het netwerk moet een schijf met Ext3 ook voor Windows te benaderen zijn. Of het kan, of je zelf een ander bestandsysteem kan kiezen merk je wel als je in de (web) interface van het apparaat geraakt.

Hou ons op de hoogte hoe je vordert als je 'm hebt.
Ik ben zelf aan het zoeken naar een NAS, maar als echte Hollander vind ik ze nog te duur ... biggrin.gif
Allé, ons ben zunig hè!
kris
Oeps, ben helemaal vergeten, even een update te posten.

Het is alles anders gekomen. Is een lang (en leuk) verheul. Ik ga jullie niet vermoien.

USB-stickie van birgit was kapott, had garantie. Heb ik ingeruild, en in plaats van een 4 GB stick heeft ze een 8GB stick gekregen, gratis.
Daarmee was het probleem in principe opgelost. icon_cheesygrin.gif Het ging daarom, leuke filmpjes mobiel te maken ;-)

Maar nu ik al in de winkel stond, heb ik een normale externe HD gekocht, alleen USB. Mini ding, mooi klein, chic design, voor in de pocket.

Heb inmiddels ook een DVD-player mit USB port -- 30 euri of zo --- maaarrrr, hij leest alleen flash geheugen, geen powered HD.
RvP
QUOTE(kris @ Mar 13 2009, 08:43 PM) *
Heb inmiddels ook een DVD-player mit USB port -- 30 euri of zo --- maaarrrr, hij leest alleen flash geheugen, geen powered HD.
Ik begrijp niet helemaal wat ie dan wel kan?
kris
Hij kan met USB flash geheugen. Dus: USB stickie. Filmpjes en liedjes etc.
Maar niet vanaf een 'gewone' USB-HD.
RvP
QUOTE(kris @ Mar 13 2009, 09:50 PM) *
een 'gewone' USB-HD.
?
(ik gebruik nog niet van dat moderne spul icon_cheesygrin.gif )

[edit] Je bedoeld een gekoppelde externe HD speler die je via USB aansluit op je pc?
kris
USB port aan de stand-alone DVD-speler (die aan de TV zit):

* USB stick erin ---> hij speelt alle multimedia bestanden af
* externe gewone HD erin (niet van de computer), gewoon de externe HD via USB kabel: ---> hij speelt niets af. Herkent dat er iets is, maar daar stopt ie.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.