Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: samba en errors met xp clients
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Aspendrake
Ik heb een mandriva 2009 machine draaien met daarop een samba server. Aan deze server zijn een 10 tal windows xp machines gekoppeld die hun werk files opslaan op deze samba server.
Opzich geen probleem om het werkend te krijgen, maar wel om te houden.
Ik krijg eens in de zoveel tijd errors te zien als:
read_data: read failure for 4 bytes to client 10.10.201.182. Error = Connection timed out
of ook vaak met "No route to host", en "broken pipe".
Ik heb al deze termen in google gegooit, en zie daar dat er meer mensen zijn met dit probleem.
Echter geen van allen hebben een oplossing. sad.gif

Het is een irritant probleem want op de xp machines, duurt het soms meer dan een minuut voordat mensen weer verder kunnen met hun files op de smb server.

Heeft een van jullie ervaring met dit soort error's en hoe dit aan te pakken?
JClosed
Heb je wel de firewall op Mandriva goed gezet?

Misschien een overbodige vraag, maar standaard staat de poort namelijk dicht. Het is makklijk te vergeten om deze open te zetten.

Daarnaast vraag ik me af hoe je de verbindingen met de XP machines geregeld hebt. Heb je een apart domein met Samba als PDC neergezet, of heb je gewoon alle XP machines in dezelfde werkgroep (standaard: MDKGROUP) gezet? Gebruik je DHCP of gewoon vaste IP adressen? Allemaal zaken die meespelen bij het opzetten van een file/printer (o.a) server.
Aspendrake
Er staat geen firewall aan op deze server. Hij hamgt toch niet aan een netwerk met internet.

Het is een standalone samba installatie en de xp machines zitten allemaal in dezelfde werkgroep als de server.
De xp cleints hebben allemaal vaste ip adressen in 10.10.201.X range.

RvP
QUOTE(Aspendrake @ Feb 2 2009, 03:44 PM) *
De xp clients hebben allemaal vaste ip adressen in 10.10.201.X range.
Hier thuis draait een vergelijkbare configuratie. Geen enkel probleem. Ook vaste ip adressen. Ik neem aan jouw Mandriva pc ook

Als het de firewall niet is, toch eens in de instellingen van je router nakijken.
Aspendrake
Ik heb geen routers in het netwerk hangen alleen maar switchen, die non managed zijn.
Het rare is dat het probleem niet continu daar is. soms blijft het dagen weg en dan zie ik de logs weer vol lopen met deze meldingen.
snap er niets van hoe het kan. Ik zal het netwerk eens goed doorlopen of iemand niet iets raars zit te doen smile.gif
Tux Brothers
Als je op een werkstation een DOS box opent en daar type je in:
telnet ipadresvan_je_server 139
en doe ook maar meteen:
ping ipadresvan_je_server
Wat is daar de uitkomst van ?
Aspendrake
Alles wijst nu in de richtig van een brakke netwerkkaart of brakke drivers.
Ben nu de drivers aan het updaten, en kijken of het dan is opgelost, zo niet gaat er een andere nic in.
Aspendrake
ok,

Na veel zoeken en puzzelen ben ik eruit.
Fijn als je op je netwerk dezelfe mac adressen hebt.
Je krijgt dan echt hele vage dingen op je netwerk. Precies zoals ik dus had.
Oja de nic was dus niet stuk smile.gif
RvP
QUOTE(Aspendrake @ Feb 11 2009, 07:41 PM) *
dezelfe mac adressen hebt.
Horen uniek per device te zijn.
Heb je een exotische kloon netwerkkkaart?
Tux Brothers
QUOTE(Aspendrake @ Feb 11 2009, 07:41 PM) *
Fijn als je op je netwerk dezelfe mac adressen hebt.
Je krijgt dan echt hele vage dingen op je netwerk. Precies zoals ik dus had.

Mac adres wordt gebruikt op "laag 2" dus dat is zo goed als fysiek en duwen elkaar weg , beetje hetzelfde idee als 2 kaarten hetzelfde ip adres hebben;)
Dus dat gaat idd niet werken, of even een ander kaartje erin of even het mac adres wijzigen.
De kans dat je dezelfde mac adressen hebt is overigens normaliter bijzonder klein!
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.