Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Netwerk xp en madriva 2009
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Gekky29
hoe maak ik een netwerk tussen xp pro en mandriva 2009 zodat ik bestanden en printer kan delen
alvast bedankt smile.gif
Tux Brothers
QUOTE(Gekky29 @ Feb 21 2009, 12:45 AM) *
hoe maak ik een netwerk tussen xp pro en mandriva 2009 zodat ik bestanden en printer kan delen
alvast bedankt smile.gif

Dat die je met Samba smile.gif
verkerkbr
Beste G,

zorg ervoor dat de gebruikers van XP en Mandriva hetzelfde zijn. Naam en wachtwoord.

Handmatig instellen van Samba gaat erg eenvoudig. In terminal mode (root/su) naar etc/samba/

Samba gebruikers instellen plus wachtwoord instellen doe je met commando: smbpasswd -a naam gebruiker en wachtwoord. Identiek houden als mandriva gebruiker en XP gebruiker(s)

Verder moet werkgroep hetzelfde zijn in XP en Mandriva. Met vi editor in smb.conf kun je dit instellen.

Verder zou ik nog in home van dit lijstje lezen en schrijven (read en write) allebei op aan zetten.

Voor aanloggen vanuit Mandriva kun je nog smb4k installeren.

Verder even het systeem herstarten om ook samba te herstarten. Kan natuurlijk ook handmatig. Maar opnieuw opstarten is het handigste.

Uiteraard moet samba geinstalleerd zijn. En dan werkt het.

Groet,

Bram

Gekky29
krijg nu deze fout
CODE
Kon de locatie niet openen; Mogelijk heeft u geen rechten om het bestand te openen.
willie
Ik denk dat je dat als root moet doen en niet als gewone gebruiker.
paradoxical
Open console en dan:

su -
kwrite

ga naar bestand /etc/samba/smb.conf en voer de config door.

ctrl-c in je console zal kwrite weer sluiten, ga naar de samba dir:

cd /etc/samba
smbpasswd -a username

Een andere manier is het instellen via de GUI van mandriva.
MauRice
Gekky29,

Je kan ook 'Samba-SWAT' of 'WebMin' installeren. Zeker niet beiden.
Hiermee kan je dan vanuit een webbrowser (FirefFox) het gehele Samba configuren.

MvG,
MauRice
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.