Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Mandriva Linux 2009 Spring RC1 is beschikbaar
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
korrel
De eerste release candidate is beschikbaar voor de 2009.1 spring editie.

Waarschijnlijk de eerste editie met een goed werkende kde 4 versie.
Dus voor wie het allemaal al wil testen, meer info kun je hier vinden.

http://wiki.mandriva.com/en/2009.1_RC_1

En als je bugs vind vergeet ze niet te melden.
PeterM
Gedownload en geinstalleerd in Virtualbox. Ik heb gekozen voor de Gnome versie. De nieuwe KDE kan me nog niet genoeg prikkelen.
Kans is groot dat ik na jaren KDE, overstap naar Gnome. Ik wil hier geen discussie opstarten, is puur gevoelsmatig.

Installeren is verlopen zonder problemen. Ga nu wat verder spelen.

MauRice
Heb op een van mijn laptop al een tijdje Mandy Cooker draaien.
Wacht tot de officiele uitgaven voor ik de anderen "upgrade".
Daarbij de anderen zitten tusssen 2009.0 en 2009.1 te draaien.

MauRice

HighKing
F*ck, ik moet beta1 nog steeds branden... laugh.gif
Druk druk druk druk druk... :P
filip
Ik heb de one versie op 2 pc's geprobeerd, en op geen van de twee draaiend gekregen. Zelf ga ik het niet uitzoeken(kan het ook niet) maar als iemand er meer wil over weten kan ik wel meer gegevens posten. In het kort op pc 1;

ISOlinux; Disk error 80, AX=421E, Drive 9F (ongeveer want op mijn tv is dat niet zo duidelijk) een bootoptie verandert en hij ging verder tot halverwege het booten en toen niks meer.

pc 2: hij start op tot aan een prompt, manueel "guest" ingetikt, dan "startx" en hij ging verder tot het volledige bureaublad.
Toen kon ik de muis amper laten bewegen en iets aanklikken werkte niet(geheugen vol?)

Dus wachten tot de finale versie
willie
Gedownload en uitgeprobeerd op 3 laptops:
IBM R31 resulteerd in een zwart scherm met alleen een kleine cursor links bovenin
Asus EEEpc 701 komt niet verder dan "starting postfix"
Acer One, zelfde als de IBM

3 laptops en op geen van de 3 werkt het geeft toch te denken, ook al is het een RC1
ogli
Installatie ging hier prima. Eén menu werkte nog niet (als je niet 'standaard' volgt, maar individuele pakketselectie), verder ging het prima. Cosmetisch een grote verbetering vind ik: 2009 vond ik toch wel echt lelijk. Verder leek het een stuk sneller op het eerste gezicht. Kde 4.2 gebruik ik nu sinds 2 weken (op m'n Gentoo hoofdsysteem), daarvoor nog geen kde4, maar 3.5.9. Ik ben er erg snel aan gewend geraakt; na wel een beetje een verloren gevoel, vlak na de installatie. Het duurt vind ik wel even voordat je het veranderen aan instellingen doorhebt.
HighKing
@filip: Dat klinkt mij als een kaput schijfje. Wellicht even de md5 van de iso checken en nog eens branden, eventueel op lagere snelheid.
MauRice
Ik had nog wat data-lemiet over in deze periode ... Mandriva 2009.1 One KDE gedownload.
Eerst in VirtualBox geprobeerd, na enkele pogingen waar gebrand...

Tja, wat moet ik zeggen. Mijn Cooker laptop draai beter.
Getest op twee Desktop en de laptop waar Cooker op draai
Op EEN desktop staart het mooi netjes op zoals het hoort.
Op de andere en de laptop, tot aan een zwart scherm met alleen een kleine cursor links bovenin, zoals bij Willie.
Ctrl+Alt+F1 inloggen als 'guest' -> startx. En ja hoor een grafische KDE 4.2.1 omgeving.
Waarom het niet bij de opstarten ging ????
Op geen van de drie wilt het fatsoenlijk afsluiten.

Wat mij opgevallen is, "FolderView" is nu de standaard Desktop, de netwerk-device beginnen nu met 'eth1' ipv 'eth0'.

MvG,
MauRice
JClosed
Gedownload en ook eens even geprobeerd.

Tot nu toe ziet het er heel aardig uit moet ik zeggen. Ik ben echter gelijk al tegen twee beperkingen aangelopen.

Ten eerste: Het geluid functioneert niet goed. Als ik bijvoorbeeld met behulp van de TV-Time applicatie een zender kbekijk heb ik prima geluid. Bij het opstarten, bekijken van flash (Youtube) en systeemnotificaties is geen enkel geluid te horen. Vreemde zaak - maar dat zoek ik nog wel uit.

Ten tweede: Geplaatste applicatie Icon's hergroeperen na iedere loguit-login.

Dit is zeer zeker een ernstige zaak. Het is voor mij echt van belang dat die Icons op de plaats blijven staan waar ik ze neer geplant heb. Ik heb een vrij groot scherm (24 inch 16:10 - 1920x1200), dat ik volledig gebruik. Hert middenvlak gebruik ik voor de diverse grafische applicaties, en langs de randen van het beeldscherm heb ik de icons staan van de applicaties die ik met regelmaat gebruik, terwijl de grafische applicaties ook open staan. Het is dus ZEER belangrijk dat die icons blijven staan waar ik ze neergezet heb. Ik was dan ook heel gelukkig om te zien dat je die icons kon locken om op die plaatsen te blijven staan.

Helaas, helaas, helaas, helaas, helaas.... dat wekt dus voor geen meter....

Als je namelijk uitlogt of de machine herstart en je logt weer in.... dan vind je die icons allemaal heel gezellig op een kluitje aan de linkerkant van het scherm terug. Een complete puinhoop dus. Wat nou locken? Dat werkt blijkbaar alleen zolang de sessie duurt. Bij opnieuw inloggen kan je weer alles gaan zitten indelen en op zijn plaats zetten. Dat moet je dus bij iedere login doen, en dat is verschrikkelijk onhandig en gewoonweg teveel werk hoor. Daar heb je dus geen barst aan...

Nu maar weer even uitvogelen hoe je dan maar weer de boel kan configureren zoals onder KDE 4.1.x. Jammer - het idee is leuk maar de uitvoering rammelt aan alle kanten. Een gemiste kans naar mijn gevoel.

Voor de rest ben ik nog aan het kijken wat allemaal loopt en wat niet. Reken maar dat ik de boel na deze slechte start even daning aan de tand ga voelen.
MauRice
JClosed,

Volgens hen zal dit de oplossing zijn:
CODE
kquitapp plasma && plasma

Zie ook: http://forum.linuxbelgium.be/forum_lezen.p...6d2c9f72e74233d

MvG,
MauRice
JClosed
Nope - werkt voor geen meter....

De eerste keer dat ik dat probeerde crashte de hele desktop spontaan. CTRL+ALT+Backspace restarte zelfs de X-server niet, dus dit was een keiharde vastloper. Alleen een mep op de reset toets van de computer bracht nog uitkomst.

De tweede keer resette gewoon de folder view, zodat ik niet meer hoefde uit te loggen om alle icons naar de linkerbovenkant te zien verhuizen. Niet echt de bedoeling lijkt me. Alleen de plasma widgets die ik dus ook in KDEv 4.1.x als vervanging voor "gewone" Icons gebruik bleven netjes op hun plaats staan. Ik krijg het niet voor elkaar de folder view icons op welke manier dan ook te fixeren op hun plaats. Na ieder herstart zitten ze weer netjes gegroepeerd aan de linkerkant van het scherm. Let wel - niet over elkaar heen, maar gewoon alles aan dse linkerkant van het scherm geplaatst (op alphabet volgorde geloof ik).

Jammer, het idee om een folder view over de desktop heen te zetten - zodat mensen hun icons kunnen plaatsen - is in principe leuk bedacht. Het probleem dat in die folder view na elke herstart alles weer op naam en plek sorteert is hetgeen dit idee jammer genoeg volledig op zijn platte snuit laat belanden. Voor een gewone folder view is dit begrijpelijk, maar als je die folder view als desktop "overlay" gaat gebruiken is het op zijn zachts gezegd ZEER onwenselijk. Wat ik niet begrijp is dat men niet meer moeite heeft gestoken in het "lock icons" gebeuren. Wat heb je er nu aan als die lock alleen één sessie actief is? Het zou opgeslagen moeten worden en na een herstart weer precies hetzelfde terug moeten komen. Helaas is dat dus niet het geval - hetgeen de desktop folder view voor mij volledig onbruikbaar maakt....

Jammer - want widgets gebruiken is tamelijk inflexibel. Je kan bijvoorbeeld niet alle icons tegelijk in grootte wijzigen indien gewenst. Ze varieren ookin grootte als je ze plaast als widget. Kortom - je zal ze stuk voor stuk met de hand moeten vergroten en/of verkleinen. Daarnaast is de onderstaande tekst gefixeerd, zodat vaak maar het eerste deel van de applicatienaam te zien is en de rest gewoon wordt afgebroken. Het ziet er dus pas na heel moeizaam stuk voor stuk positioneren, in grootte aanpassen etc. en rommelen, rommelen en nog eens rommelen een beetje redelijk uit. Dat kost dus behoorlijk wat werk...

Niet dat ik terug wil naar KDE3, maar soms................
MauRice
JClosed,

Jammer... dat het niet is gelukt.

MauRice
JClosed
Ja helaas...

Ik denk dat die oplossing eerder voor widgets bedoeld was. Die kunnen in sommige gevallen in een kluitje links bovenin (allemaal over elkaar heen geplakt) belanden. Widgets kunnen van alles zijn (ook een link naar een programnma), en die kan je overal plaatsen. Nadeel is dat het op zichzelf staande "entiteiten" zijn die geen relatie hebben (qua grootte van de afbeelding en tekst) met andere widgets. Er is bijvoobeeld geen enkele manier om alle icons in alle widgets tegelijk te schalen. Dat moet stuk voor stuk gebeuren.

Icons binnen een folder (wat folderview feitelijk is) is een heel andere zaak. Iedere keer als je een folder opent, dan staan je bestanden en diepere folders netjes gegroepeerd. Dat is natuurlijk wenselijk als je Dolphin of een ander programma opent. Helaas - als je over een desktop een folder heen "plakt", dan is dat gedrag nu juist absoluut niet wat je wilt hebben. Hier is het van belang dat de icons blijven "plakken" waar je ze neerzet. Ik was aangenaam verrast toen ik zag dat die mogelijkheid aanwezig was, om daarna spijtig op mijn neus te moeten kijken toen ik merkte dat dit een logout-login of een herstart niet overleefde.

Ik ben er niet zeker van of dit nu een bug is of niet. Is het de bedoeling dat het een sluiten-openen niet overleeft? Zo ja - dan begrijp ik eerlijk gezegd niet wat men met een desktop vullende (doorzichtige) folderview wil bereiken. Weet iemand dus misschien wat nu de feitelijke bedoeling is van de desktop vullende folderview? Ik had de indruk dat het de bedoeling was om de gebruikers weer icons op de desktop te kunnen laten plaatsen. Als dat de bedoeling was dan werkt dat dus blijkbaar niet. Als het wel de bedoeling is dat de plaatsing van de icons een herstart/logout-login "overleven", dan is dit een bug. Zoniet, dan is het geen bug. Het heeft geen zin een bug te melden als dit geen bug is, nietwaar?

Eeen tikkeltje confuus hier.... blink.gif
RvP
QUOTE(JClosed @ Mar 19 2009, 07:32 AM) *
Eeen tikkeltje confuus hier.... blink.gif
Kalm blijven, vooral kalm blijven.
Geen reden om in paniek te raken.
(dat doe ik wel icon_cheesygrin.gif )
Typhoner
JClosed

Je zou ook panelen kunnen gebruiken: maak een leeg paneel aan, zet het vol icons van programma's die je wil hebben en zett hem aan de zijkant van je monitor. Je kan die dan ook automatisch laten verbergen, dan komt hij er alleen op als je met je muis er langs gaat.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.