Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: SMB share mounten bij boot
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Ben@linux
Hallo allemaal,

Ik wou graag weer is aan de slag met linux want ik wil op voor een LPIC examen. Het gaat vooralsnog perfect, Zo af en toe is een bug in het nieuwe KDE 4 maar daar blijft het dan ook bij.
Het is voor mij weer een tijd geleden dat ik me bezig gehouden heb met linux maar de verbeteringen zijn grandioos. Mijn complimenten daarvoor.

Nu loop ik toch tegen een probleempje aan. Het lukt me niet om een windows SMB share te mounten bij het opstarten door het fstab bestand aan te passen.
Ik heb het geprobeerd met deze handleiding http://www.mandrivaclub.nl/wiki/index.php/...zen.2Fschrijven

En deze regel toe voegen aan fstab, Deze doet het zonder problemen in de console :
mount //192.168.5.193/elements /mnt/smb/media-center -o username=media,password=

Beide manieren werken niet. Wat doe ik fout, en is er ergens een logboek waar ik de foutmelding in terug kan vinden ?

Ik gebruik mandriva 2009 met KDE 4 en dit is mijn huidige fstab :

UUID=59c8b998-7272-445c-8b2d-b20c65a9cd3c / ext3 defaults 1 1
# Entry for /dev/sda8 :
UUID=b3e0dce2-f5da-447d-b11d-b490fa838d99 /home ext3 defaults 1 2
# Entry for /dev/sda1 :
UUID=BCBA7D3CBA7CF46C /media/hd ntfs-3g defaults 0 0
# Entry for /dev/sda5 :
UUID=20DCEE64DCEE33A6 /media/hd2 ntfs-3g defaults 0 0
//192.168.5.193/elements /home/uid/media-center credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777 0 0
none /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/sda7 :
UUID=9f72145c-6c96-4193-8a44-470a9008d70b swap swap defaults 0 0

1e post.... Jippie. smiley_funnyface.gif
MauRice
Welkom Ben@linux,

Alle log-bestnden zal je in /var/log/.... vinden.

Een kei in het aankopplen van Windows share bij het opstsrten aan te koppellen ben ik niet. Maar.....

Heb je het al geprobeer via MandrivaConfiguratieCenter, kortweg MCC, onder Netwerk Shares -> Windows Shares benaderen wat deze allemaal te vertellen heeft.

Een leuk progje hiervoor om achteraf in je eigen HOME-map te koppellen is smb4k.
Hierna kan je zijn configuratie bestand ($HOME/.kde(4)/share/config/smb4krc) nalezen en de juiste regel (aangepast) in fstab kopieeren.
Weet niet meer of het een KDE3 of KDE4 progje is.

Als deze niet standaard om je CD's/DVD te vinden is, eerst de extra bronnen gonfigureren: http://www.mandrivaclub.nl/urpmiweb/index.php
Als tip, alles behalve de 'backports'.

MvG,
MauRice

Ben@linux
Bedankt Maurice,

Ik had smb4k ook al gevonden maar ben niet erg enthousiast over het programma. Hij mount de share niet automatisch bij het opstarten en ik kan nergens het gebruikte commando terug vinden. Daarnaast wil ik het graag met fstab configureren. ik weet zeker dat het maar een lullig probleempje is wat de goede werking tegenhoudt. Ik heb de logboeken gevonden maar dat is van het hele systeem. Weet je ook welke van fstab of het mount systeem is ?
MauRice
Ben@linux,

De regel in /etc/fstab bestaat uit de volgende termen:
<device> <mountpunt> <filesystem> <opties>
Meer info in je konsole:
CODE
man fstab

Dat met man + commando naam gaat voor alle opdracht, tenzij er geen manual bestaant.

Als ik je regel nalees met betrekking van je Windows Share, mis ik het bestanden-systeem (filesystem):
vfat of ntfs-3g
//192.168.5.193/elements /home/uid/media-center credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777 0 0

Als ik je regel nalees met betrekking van je Windows Share, mis ik het bestanden (filesystem):
vfat of ntfs-3g

Ik vermoed dat je het filesytem er tussen moet zetten, VB:
//192.168.5.193/elements /home/uid/media-center ntfs-3g credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777 0 0

/var/log/samba/.. daar in zal je de Samba log-bestanden staan.
Nu weet ik niet of er ook "Foutmelding" komen staan of allen geslaagde melding van mounten.

MvG,
MauRice

Pindakoe
Ik heb hier ook mee geworsteld en het uiteindelijk opgegeven om via fstab samba shares te mounten. Wat ik me wel herinner van het googelen is dat PC tijdens verwerken van fstab nog niet helemaal klaar kan zijn met samba (of NFS) en dat daardoor automatisch mounten vanuit fstab wel eens wil mislukken. Een omweg is door het te geven commando in /etc/rc.local te zetten -- dit wordt pas na start van alle services uitgevoerd. In mijn geval (waar ik NFS gebruik) werkt dat al tijden naar tevredenheid.
Hans de Hekker
Hallo samba dansers,

sinds kort werkt mijn samba ook weer. Gewoon met MCC ingesteld in linux. Hij wou maar niet. me suf gezocht en gevonden. In windhoos.
Als je daar een ipconfig/all doet, dan kan er het volgende onderaan staan :
NETBIOS OVER TCPIP UITGESCHAKELD.
En dan wordt er niet gesambaaid.

Zoek NETBIOS OVER TCPIP UITGESCHAKELD in google en je komt op een microslof helppagina terecht waar voor mijn xp strak werd uitgelegd wat je in windhoos moet instellen. En klaar was Hans de Hekker. Helemaal verbaasd om zo een goede handleiding te vinden. Dus ...

Sambaai ze

Hans icon_cool.gif
smurfslover
Het is noodzakelijk dat de service netfs ingeschakeld wordt. Mandriva doet normaal automatisch als je je samba share instelt in het MCC.

Maar blijkbaar werkt samba op linux tegenwoordig al makkelijker dan op windows laugh.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.