Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: 2 IPadressen voor 1 netwerkkaart
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Babydoc
Situatieschets

Netwerk 1: internet - router - DHCP aan - thuisnetwerk XP, Vista en MDV zonder problemen: privé-gebruik

Netwerk 2: internet - router -DHCP uit - netwerk van virtuele machines: professioneel gebruik

Kabel tussen router 2 en 1 XP machine uit netwerk1. Deze XP machine kreeg van de (professionele) netwerkinstallateur 2 IP adressen, zodat vanaf deze privé-machine het professioneel netwerk zo nodig benaderd kan worden.

Vraag: is diezelfde truuk ook mogelijk in Linux? Ik zou immers graag zo nodig het professioneel netwerk benaderen vanuit mijn privé linuxmachine, terwijl ik blijf deel uitmaken van het thuisnetwerk.

HighKing
Geen probleem. Je bind het 1e ip meestal bijvoorbeeld aan eth0 maar je kunt gewoon doornummeren, bijvoorbeeld eth0:0, eth0:1, eth0:834 enzovoort. Of dit via mcc ook mogelijk is weet ik niet, maar je kunt in /etc/sysconfig/network-scripts de configuratie bestanden vinden.

Als het goed is heb je daarin al een ifcfg-eth0 staan met de ip gegevens van het 1e ip.
Wil je een 2e ip maak je in diezelfde map een bestand aan met de naam "ifcfg-eth0:0" (ja, een dubbele punt in een bestandsnaam, dat kan gewoon in Linux wink2.gif) met de volgende inhoud:
CODE
DEVICE=eth0:0
IPADDR=1.2.3.4
NETMASK=255.255.255.0

As simple as that smile.gif

(Uiteraard wel de network service restarten daarna)
Babydoc
uitgevoerd, getest en werkend in minder dan een kwartier na de vraag: een wereldrecord??
biggrin.gif biggrin.gif Bedankt
HighKing
laugh.gif
RvP
QUOTE(Babydoc @ Apr 23 2009, 11:10 PM) *
uitgevoerd, getest en werkend in minder dan een kwartier na de vraag: een wereldrecord??
biggrin.gif biggrin.gif Bedankt
Vraag 10:28
Antwoord 10:34
Gereedgemeld 11:10

Antwoord van HighKing dus al na 6 minuten en jij had zelf blijkbaar nog 9 minuten nodig om aan dat kwartier te geraken?
Volgende keer moet dat sneller kunnen! icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Prima gedaan luitjes, aan beide kanten van de lijn. icon_idea.gif
HighKing
Dit was dan ook iets heel simpels. Valt in de categorie "je moet het net even weten, dan stelt het niets voor" wink2.gif
RvP
QUOTE(HighKing @ Apr 26 2009, 07:20 PM) *
Dit was dan ook iets heel simpels. Valt in de categorie "je moet het net even weten, dan stelt het niets voor" wink2.gif
Inderdaad, in deze categorie vallen de meeste brilliante ideeën. icon_idea.gif Maarre je reactiesnelheid was f>>>>>>>>>>>>>>d (flitsend).
HighKing
QUOTE(RvP @ Apr 26 2009, 08:24 PM) *
Maarre je reactiesnelheid was f>>>>>>>>>>>>>>d (flitsend).
Was gewoon een kwestie van even McNL checken nèt nadat Babydoc zijn vraag had gesteld. Als je het antwoord dan uit je hoofd weet hoeft het niet zo lang te duren (ik voer dit dan ook bijna dagelijks zelf uit wink2.gif).

Ook Babydoc verdient een prijs omdat hij mijn snel uit het hoofd geschreven uitleg in 1x begreep. biggrin.gif

Maar goed. Heb ik nu de magnetron gewonnen? laugh.gif
RvP
QUOTE(HighKing @ Apr 27 2009, 09:13 AM) *
Heb ik nu de magnetron gewonnen? laugh.gif
Als ik er op Koninginnedag eentje op de kop kan tikken voor een prikkie, is ie voor jou! icon_cheesygrin.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.