isadora
Apr 29 2009, 11:17 PM
Toen ik vanavond mijn laptop aan had gezet, kreeg ik al snel een bericht voor de Distribution Upgrade.
Heb eerst alle applicaties afgesloten, ook zo veel mogelijk in de taakbalk.
Heb de upgrade wireless binnen laten komen, meer dan 2000 packages.
Het upgradescherm verdween af en toe, maar kwam iedere keer weer terug, om verder te gaan.
Na drie uur downloaden en installeren, moest de boel ge-reboot worden.
Spannend moment, maar was gelijk weer live.
Het eerste wat ik gedaan heb, is het plaatsen van dit bericht in het forum.
Ben nu al tevreden, al was het alleen al vanwege het feit, dat ik meteen aan de slag kon.
Geen problemen met wireless dus, ook niet met de nieuwste NVIDIA-driver.
Ja, zelfs mijn favoriete achtergrond was er nog steeds, haha.
Ga gauw eens neuzen, wat er allemaal verandert is, voor waar het mijn dagelijks gebruik betreft.
Mozilla Firefox staat in ieder geval op release 3.0.8, waar er volgens mij nu al een release 3.10.0 is.
Zal nog verder laten horen.
isadora
Apr 29 2009, 11:49 PM
aMSN gaf een foutmelding over "language....blablabla", en vloog er meteen uit.
Na de tweede keer opstarten van aMSN geen problemen meer.
Zie her en der het lettertype ietsje anders, groter, zoals bijvoorbeeld in MCC.
In MCC zijn ook mijn eerder aangebrachte repositories van KDE verdwenen.
Dat vind ik eigenlijk niet eens zo erg, ziet er nu allemaal weer heel overzichtelijk uit.
YouTube-filmpjes draaien goed, dus met Flash lijkt het ook okay.
GoogleEarth startte ook zonder hik, dat doet me heel goed.
Gebruik het veel in de voorbereiding op een wereldreis, die november volgend jaar begint.
Iets anders: krijg VMWare niet meer aan de praat, ook niet na opnieuw configureren, middels /usr/bin/vmware-config.pl.
De laatste eindigt in ERROR.
eTerm werkt ook niet, start wel op, maar sterft vervolgens een stille dood.
KDE's Konsole heb ik al problemen mee sinds 2009.0 en een update naar KDE 4.4.2.
Overall, reageert de laptop lekker vlot.
Ga echter nog even verder testen.
koebel
Apr 30 2009, 06:23 AM
Hallo, heb je story gelezen. Kreeg dezelfde melding. Gebruik nu mandriva 2009 power pack. Volgens de melding kan ik nu upgraden naar mandriva spring. Is dat wel de goede manier of moet
ik wachten op een upgrade naar een hogere mandriva pp. ? Weet niet wat ik moet doen en ben een beetje huiverig om wellicht twee programma's door elkaar te krijgen met het gevolg dat er
niets meer werkt.Groetjes Ton
isadora
Apr 30 2009, 09:53 AM
QUOTE(koebel @ Apr 30 2009, 07:23 AM)

Hallo, heb je story gelezen. Kreeg dezelfde melding. Gebruik nu mandriva 2009 power pack. Volgens de melding kan ik nu upgraden naar mandriva spring. Is dat wel de goede manier of moet
ik wachten op een upgrade naar een hogere mandriva pp. ? Weet niet wat ik moet doen en ben een beetje huiverig om wellicht twee programma's door elkaar te krijgen met het gevolg dat er
niets meer werkt.Groetjes Ton
Lijkt me geen probleem.
Je bent wel een tijdje onderweg.
Kreeg nu net ook de melding van de nieuwe distributie op mijn desktop.
Ben al een backup aan het maken van de huidige 2009.0, voor alle zekerheid.
Eens kijken, of ik daar met name ook die problemen heb met VMWare.
Dat heb ik eigenlijk wel nodig voor mijn werk.
Draai daar namelijk nog Windows2000 in voor een VPN-client.
koebel
Apr 30 2009, 03:50 PM
Hallo, bedankt. Ik wil die upgrade ook doen en wil dan een backup maken. Maar hoe doe je dat ? Heb in het Mandr.Control Center de mogelijkheid gezien om een reserve copy te maken.
Maar iik zie dan ook dat er maar 1000 mb beschikbaar is. Dat is toch veel te weinig voor een complete backup van het hele systeem, dat ergens in de buurt van de 5 gb groot zal zijn.
Kun je me op weg helpen ? Bij voorbaat dank, Ton. ( Ben nog maar een beginneling )
willie
Apr 30 2009, 04:09 PM
Je hoeft in principe alleen van je /home een backup te maken. Daar staan al je bestanden en je instellingen voor KDE en programma's.
Zorg wel even voor je een backup maakt van /home dat de optie verborgen bestanden weergeven aangevinkt is, anders worden deze niet meegenomen. Als je /home daarna terugzet is alles weer bij het oude.
isadora
Apr 30 2009, 05:59 PM
QUOTE(koebel @ Apr 30 2009, 04:50 PM)

Hallo, bedankt. Ik wil die upgrade ook doen en wil dan een backup maken. Maar hoe doe je dat ? Heb in het Mandr.Control Center de mogelijkheid gezien om een reserve copy te maken.
Maar iik zie dan ook dat er maar 1000 mb beschikbaar is. Dat is toch veel te weinig voor een complete backup van het hele systeem, dat ergens in de buurt van de 5 gb groot zal zijn.
Kun je me op weg helpen ? Bij voorbaat dank, Ton. ( Ben nog maar een beginneling )
Via de Configuratie-wizard kun je de grootte aanpassen.
Sorry voor mijn late reactie.
Dat heeft van alles te maken met de misgelopen upgrade op mijn desktop.
Ben om half twaalf begonnen, en heb nu alles weer aan de praat, en op Mandriva2009.1.
Maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Nadat er circa 1300 van de 1900 packages geinstalleerd waren, werd de upgrade knal afgebroken met een foutmelding.
2009.1 upgrade failed, No metadata found for medium "Restricted (Offical2009.1-25)Het leek erop, dat het installatieprogramma wou gaan installeren vanuit de "Restricted (PowerPack) Repositories.
Had daardoor een half ge-upgrade systeem.
Heb vervolgens nog getracht via MCC de update afgerond te krijgen, maar dat ging niet.
Vervolgens een reboot gedaan op de nieuwe kernel. Maar dat ging voor geen meter.
Kwam niet eens door de bootprocedure heen.
Daarna vanaf de oude kernel gestart, en uiteindelijk alle pakketten handmatig vanuit MCC geinstalleerd.
Dus alle pakketten met een witte pijl in een blauw bolletje, zakmarzegguh.
Moet wel even aan de slag met VMWare Infrastructure WebAccess.
Verder lijkt alles goed te werken.
Het systeem draait als een zonnetje.
koebel
Apr 30 2009, 08:48 PM
Hoi Isadora, heb je bericht gelezen. Snap er niets van. 1. Hoe kom ik bij het partitioneren van de schijven ? Heb er een aantal en kan er niet mee overweg. Heb geprobeerd via diskdrake en
gparted, maar het werkt niet. Doe wellicht iets niet goed. Krijg wel telkens de melding dat er een upgrade is naar spring. Als ik dan bverder ga krijg ik de melding dat er te weinig geheugen is
om de upgrade uit te voeren. Dit is een eindeloos cirkeltje. Kan je / wil je me stap voor stap uitleggen hoe ik dat moet aanpakken ? Heb al in de wiki gezocht, maar een groot gedeelte is in
het engels en gaat ook al niet zo best. Gaat veelal via de terminal, maar de opdrachten zijn soms heel ingewikkeld. Zie het echt niet zitten. Groetjes van Ton. PS in windows XP kon dat heel
goed via Partition Magic. Werkte prachtig en alle gegevens bleven bewaard.
isadora
Apr 30 2009, 09:55 PM
QUOTE(koebel @ Apr 30 2009, 09:48 PM)

Hoi Isadora, heb je bericht gelezen. Snap er niets van. 1. Hoe kom ik bij het partitioneren van de schijven ? Heb er een aantal en kan er niet mee overweg. Heb geprobeerd via diskdrake en
gparted, maar het werkt niet. Doe wellicht iets niet goed. Krijg wel telkens de melding dat er een upgrade is naar spring. Als ik dan bverder ga krijg ik de melding dat er te weinig geheugen is
om de upgrade uit te voeren. Dit is een eindeloos cirkeltje. Kan je / wil je me stap voor stap uitleggen hoe ik dat moet aanpakken ? Heb al in de wiki gezocht, maar een groot gedeelte is in
het engels en gaat ook al niet zo best. Gaat veelal via de terminal, maar de opdrachten zijn soms heel ingewikkeld. Zie het echt niet zitten. Groetjes van Ton. PS in windows XP kon dat heel
goed via Partition Magic. Werkte prachtig en alle gegevens bleven bewaard.
Kun je eens via een terminal het commando df uitvoeren?
De output ervan dan graag even posten.
Gewoon de tekst selecteren en met Ctrl+Shift+c kopieren in je bericht.
koebel
Apr 30 2009, 11:01 PM
Hallo, hier komt ie dan:Bestandssysteem Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda1 7,7G 7,0G 378M 95% /
/dev/sda6 99G 400M 99G 1% /home
/dev/sdb1 976M 683M 293M 71% /media/disk
/dev/sr0 798M 798M 0 100% /media/cdrom
[ton@localhost ~]$
Kun je dit ontcijferen ? Groetjes Ton
isadora
Apr 30 2009, 11:27 PM
QUOTE(koebel @ May 1 2009, 12:01 AM)

Hallo, hier komt ie dan:Bestandssysteem Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda6 99G 400M 99G 1% /home
/dev/sdb1 976M 683M 293M 71% /media/disk
/dev/sr0 798M 798M 0 100% /media/cdrom
[ton@localhost ~]$
Kun je dit ontcijferen ? Groetjes Ton
Dat is je probleem.
Deze partitie is te krap.
Moet je zien te vergroten. Ten koste van /home.
koebel
May 1 2009, 07:40 AM
Hallo, bedankt, had ook begrepen dat die partitie 7 gb, te klein was. Maar hoe moet ik die vergroten ? Heb het via MCC, patrtities verkleinen e.d geprobeerd, maar het lukt me niet.
Waarschijnlijk doe ik iets in de verkeerde volgorde of met het verkeerde commando. Kan je dat uitleggen ? Groetjes Ton.
MauRice
May 1 2009, 07:55 AM
QUOTE(koebel @ May 1 2009, 08:40 AM)

Hallo, bedankt, had ook begrepen dat die partitie 7 gb, te klein was. Maar hoe moet ik die vergroten ? Heb het via MCC, patrtities verkleinen e.d geprobeerd, maar het lukt me niet.
Waarschijnlijk doe ik iets in de verkeerde volgorde of met het verkeerde commando. Kan je dat uitleggen ? Groetjes Ton.
Ton,
Aanpassingan aan je partitie's doe je het best vanaf een LiveCD.
De partitie's mogen niet gemount (gekoppeld) zijn.
Een goed LiveCD voor dit soort zaken haal je hier ->
http://www.sysresccd.org/Main_PageDownloaden de ISO -> branden -> ermee opstarten -> eens ogestart,
startx, hierin heb je een grafisch tooltje
gparted.
De rest wordt dan kinderspel.... Maar er zijn altijd risico's verbonden met het her-partitioneren.
MvG,
MauRice
Heb je de dvd gecopieerd naar de harddisk bij installeren? Ik zou die eerst verwijderen (zou in /var/ftp moeten zitten maar kan nu mogelijk ergens anders zijn)
isadora
May 1 2009, 09:30 AM
En vergeet niet eerst een goeie backup van je /home te maken.
Jethro
May 1 2009, 11:20 AM
Ik heb zojuist een upgrade gedaan via internet, alles is vlekkeloos verlopen. Perfect dus!
koebel
May 1 2009, 08:06 PM
Hallo isadora, maurice en anderen. Heb geprobeerd de partities aan te passen. Is grandioos mislukt. Mandriva gaf allerlei foutmeldinggen door en bleef hangen. Ik had het dus
goed verknald. Nou dan maar weer de mandriva 2009.0 erop. Bij het installeren gekozen voor alles op 1 grote hd. ( 120 gb ).Na een aantal update's ( natuurlijk want we waren
intussen een aantal maanden verder ), werkte mandr. weer goed. Ik kreeg nu weer de melding dat spring er was en kon upgraden. Heb dat nu gedaan en wat denk je : mandriva
spring staat er nu op !!! Vind het erg mooi. Maar ik had de pech dat ik WEER geen backup had gemaakt, omdat er maar 1000 mb ter beschikking was. Dus de hamvraag is nu
Hoe maak ik in hemelsnaam een goede backup, het liefst van het hele systeem. Zag in een flits dat spring daar iets voor heeft. Groetjes van Ton en bedankt voor jullie hulp.
MauRice
May 1 2009, 08:44 PM
Ton,
Als je bij de installatie al heb gekozen dat Mandriva de gehele HD mag hebben...
Dan heeft Mandriva ls 3 partitie minimaal al aangemaakt:
De /, /home en swap.
Ik heb een zeer slechte gewoonte om geen BackUp's te maken.
Wat ik belangrijk vind slinger bij mij op diverse HD en nog een extra externe HD.
Dat je 1000MB heb zien voorbijgegaan, is niet meer dan alle geinstallleerde RPM's van 2009.0 naar 2009.1 zijn ogewaardeerd.
Persoonlijk zie ik niet het nut in om het gehele systeem te backuppen.
Voor thuis gebruik is de /home partitie meer dan voldoende.
Dit kan je vanuit MCC -> Systeem -> Backups doen.
MvG,
MauRice
pe2mr
May 8 2009, 06:13 PM
QUOTE(willie @ Apr 30 2009, 05:09 PM)

Je hoeft in principe alleen van je /home een backup te maken. Daar staan al je bestanden en je instellingen voor KDE en programma's.
Zorg wel even voor je een backup maakt van /home dat de optie verborgen bestanden weergeven aangevinkt is, anders worden deze niet meegenomen. Als je /home daarna terugzet is alles weer bij het oude.
Beste Willie,
Ik heb powerpack 2009 geinstalleerd.
Ik heb een melding gekregen voor een nieuwe versie van Mandriva.
Voordat ik dit ga doen, maak ik uiteraard eerst een backup van /home zoals je adviseert, alleen kan ik de optie verborgen bestanden niet vinden om aan te vinken.
Help mij even uit de brand a.u.b.
Hoeveel risico loop ik als ik het blauwe rondje met daarin een witte pijl aanklik ?
Ik heb nog nooit problemen ondervonden met Mandriva en wil dit dan ook zoveel mogelijk uitsluiten.
vr gr
Gert (pe2mr)
rolmaat
May 11 2009, 01:20 PM
Ook ik heb de upgrade uitgevoerd zodra hij beschikbaar was. Gelukkig had iuk een goede backup, want de upgrade eindigde bij mij in een zwart scherm.
Bij 2009 gaf Mandriva aan dat er een propriety-driver was. Bij 2009.1 niet. Aangezien ik geen zin heb om alles weer uit te zoeken, ben ik weer terug naar Ubuntu, dat bij 8.4 hetzelfde deed als Mandriva nu. Jaunty werkt echter vlekkeloos. Ook wifi wordt nu met mijn Broadcomkaart perfect ondersteund.
Henk
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.