Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Mandriva 2009.1 Spring is beschikbaar
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
Pagina's: 1, 2
PeterM
Mandriva 2009.1 is nu officieel uitgekomen.

De iso-bestanden zijn hier te vinden:
ftp://ftp.free.fr/mirrors/ftp.mandriva.co...ial/iso/2009.1/

De torrent bestanden zijn hier te vinden:
http://torrent.mandriva.com/public/2009.1/

Voor een Nederlandstalige Gnome One CD kies je:
mandriva-linux-one-2009.1-GNOME-europe-americas-cdrom-i586.iso

Voor een Nederlandstalige KDE One CD kies je:
mandriva-linux-one-2009.1-KDE4-europe1-americas-cdrom-i586.iso

Er volgt hier nog een uitgebreidere aankondiging door RvP.
MauRice
Heb de ISO's ook uit Frankrijk gehaald (ftp.free.fr) gisteren middag.

Twee dingen die direkt opvallen.
De tijd die nodig is van de PC aan te zetten tot aan de login scherm. Das zeer snel, zelfs op de P4.
Als ik switch van PC via de KVM switch, de eeste 30 seconden is mijn muis zo zat als een .....
Daar is echt niets mee aan te vangen.

Voorloppig op twee Desktop's gezet, een 32bits en een 64bits.
De rest gaat er ook aan geloven... Maar das voor later....

MvG,
MauRice
willie
Ik heb ze g smiley_mad.gif isteren ook gedownload, eerste indruk is het draaien van de One versie (zowel KDE als Gnome gaat tergend langzaam.
Zit nu al zo'n 10minuten naar het tekst scherm te turen, dit zowel op een asus eeepc701 als op een acer one furious3.gif
Zie nu eindelijk de Gnome desktop na 15 minuten.

Voordeel is dat door het progje
CODE
mandriva-seed.sh
wat ook op de servers staat je heel gemakkelijk de iso op een usb-stick kan plaatsen om daar vanaf te booten.
michel1971
heb net kde 4.2 one geinstalleerd.
maar de bronnen zijn nog niet vekrijgbaar via http://www.mandrivaclub.nl/urpmiweb/index.php
staat nog 2009.
hoe moet ik nu updaten.
alvast bedankt

gr michel1971
MauRice
QUOTE(michel1971 @ Apr 30 2009, 12:53 PM) *
heb net kde 4.2 one geinstalleerd.
maar de bronnen zijn nog niet vekrijgbaar via http://www.mandrivaclub.nl/urpmiweb/index.php
staat nog 2009.
hoe moet ik nu updaten.
alvast bedankt

gr michel1971

Michel1971,

In theorie volstaat alleen 2009.0 te veranderen in 2009.1 voordat je ze gaat uitvoeren.
Zet ze desnoods in een text-bestaand eerst, en pas ze aan.
Uitvoeren als root:
CODE
sh text-bestand

De PLF bronnen zijn nog niet zover als ik mij niet vergist, gisteren toch nog.

MvG,
MauRice

Edit:
Andere oplossing is naar http://easyurpmi.zarb.org/ gaan.
Dan heb je zogehete '$MIRRORLIST' repo's inclusief die van PLF
Typhoner
Cleane install gedaan. Draai nu 2009.1 biggrin.gif Lijkt prima.
MauRice
De eerste laptop mocht er aan geloven....
De ThinkPad T23, een clean install met behoudt van HOME.
Het draai als een zwitser horloge...

MvG,
MauRice
MauRice
Mbv http://easyurpmi.zarb.org/ ook de '$MIRRORLIST' van PLF erbij gezet...
Gelijk wat update's.... en nog veel meer.

MvG,
MauRice
isadora
QUOTE(MauRice @ Apr 30 2009, 09:19 PM) *
Mbv http://easyurpmi.zarb.org/ ook de '$MIRRORLIST' van PLF erbij gezet...
Gelijk wat update's.... en nog veel meer.

MvG,
MauRice

Ga ik ook nog even doen.
Het volgende lekkers staat te wachten.

The following 31 packages are going to be installed:

- avidemux-2.4.4-2plf2009.1.x86_64
- avidemux-qt-2.4.4-2plf2009.1.x86_64
- cdrdao-1.2.2-8plf2009.1.x86_64
- codeina-0.10.2-24plf2009.1.noarch
- gstreamer0.10-mms-0.10.11-3plf2009.1.x86_64
- gstreamer0.10-plugins-ugly-0.10.11-1plf2009.1.x86_64
- lib64avformats52-0.5-1plf2009.1.x86_64
- lib64avutil49-0.5-1plf2009.1.x86_64
- lib64faac0-1.28-2plf2009.1.x86_64
- lib64faad2_2-2.7-1plf2009.1.x86_64
- lib64ffmpeg52-0.5-1plf2009.1.x86_64
- lib64freetype6-2.3.9-1plf2009.1.x86_64
- lib64freetype6-devel-2.3.9-1plf2009.1.x86_64
- lib64opal3.6.1-3.6.1-3plf2009.1.x86_64
- lib64opal3.6.1-plugins-3.6.1-3plf2009.1.x86_64
- lib64quicktime0-1.1.1-2plf2009.1.x86_64
- lib64swscaler0-0.5-1plf2009.1.x86_64
- lib64vlc2-0.9.8a-5plf2009.1.x86_64
- lib64vlccore0-0.9.8a-5plf2009.1.x86_64
- lib64x264_65-0.65.2245-1plf2009.1.x86_64
- lib64xine1-1.1.16.3-1plf2009.1.x86_64
- lib64xvid4-1.2.0-2plf2009.1.x86_64
- mplayer-1.0-1.rc2.23.r28791.2plf2009.1.x86_64
- vlc-0.9.8a-5plf2009.1.x86_64
- vlc-plugin-a52-0.9.8a-5plf2009.1.x86_64
- vlc-plugin-ogg-0.9.8a-5plf2009.1.x86_64
- vlc-plugin-pulse-0.9.8a-5plf2009.1.x86_64
- vlc-plugin-theora-0.9.8a-5plf2009.1.x86_64
- xine-plugins-1.1.16.3-1plf2009.1.x86_64
- xscreensaver-common-5.08-2plf2009.1.x86_64
- xscreensaver-gl-5.08-2plf2009.1.x86_64
hommel
Ik heb nu de 2009.1 spring als hoofd systeem, loopt prima, maar komt er nog in UrpmiWeb hier op de site nog een aanvulling voor de 2009.1 of kan ik gewoon de 2009 gebruiken??
isadora
QUOTE(hommel @ Apr 30 2009, 11:37 PM) *
Ik heb nu de 2009.1 spring als hoofd systeem, loopt prima, maar komt er nog in UrpmiWeb hier op de site nog een aanvulling voor de 2009.1 of kan ik gewoon de 2009 gebruiken??

2009.0-repositories veranderen in 2009.1, of alle repositories verwijderen en de nieuwe toevoegen via Add in MCC.
Maar volgens mij moeten die al goed staan, anders had je niet kunnen upgraden.

Wat is overigens de output van: cat /etc/release
hommel
Sorry maar snap ik even niet 2009.1 staat er niet bij, wat moet ik nu veranderen, ik heb overigens een nieuwe instal gedaan.
isadora
QUOTE(hommel @ Apr 30 2009, 11:49 PM) *
Sorry maar snap ik even niet 2009.1 staat er niet bij, wat moet ik nu veranderen, ik heb overigens een nieuwe instal gedaan.

Verwijder in MCC alle repositories via "Configure media sources.........", en voeg de juiste repo's toe via "Add".
Kies voor "Full set of sources", om een volledig pakhuis voor package-updates te krijgen.
HighKing
QUOTE(PeterM @ Apr 30 2009, 06:08 AM) *
Mandriva 2009.1 is nu officieel uitgekomen.
Met een hoop extra 'early-seeders' smiley_funnyface.gif
hommel
QUOTE(isadora @ Apr 30 2009, 11:41 PM) *
2009.0-repositories veranderen in 2009.1, of alle repositories verwijderen en de nieuwe toevoegen via Add in MCC.
Maar volgens mij moeten die al goed staan, anders had je niet kunnen upgraden.

Wat is overigens de output van: cat /etc/release

Was ik nog vergeten, de ouput is: cat /etc/release
Mandriva Linux release 2009.1 (Official) for i586

Tja het ligt natuurlijk aan mij maar ik weet toch even niet wat hier nu gebeuren moet, ik ben altijd gewend geweest om via UrpmiWeb alles
te regelen maar alle repositories verwijderen en de nieuwe toevoegen via Add in MCC weet ik niet te vinden, is me helaas niet duidelijk?
isadora
QUOTE(HighKing @ May 1 2009, 12:01 AM) *
Met een hoop extra 'early-seeders' smiley_funnyface.gif

Early seeders ja?
Heb er weinig verschil in gezien.
Was wel ingeschreven, maar heb nooit bericht van Mandriva ontvangen, om Early te kunnen seeden. rolleyes.gif
isadora
QUOTE(hommel @ May 1 2009, 12:10 AM) *
Was ik nog vergeten, de ouput is: cat /etc/release
Mandriva Linux release 2009.1 (Official) for i586

Tja het ligt natuurlijk aan mij maar ik weet toch even niet wat hier nu gebeuren moet, ik ben altijd gewend geweest om via UrpmiWeb alles
te regelen maar alle repositories verwijderen en de nieuwe toevoegen via Add in MCC weet ik niet te vinden, is me helaas niet duidelijk?

Gebruik Alt-F2 en tik in: mcc
Ga naar "Configure media sources for install and update".
Verwijder alle entries, en voeg vervolgens via de knop "Add", de juiste entries toe, als eerder beschreven.
PeterM
QUOTE(isadora @ May 1 2009, 12:18 AM) *
Early seeders ja?
Heb er weinig verschil in gezien.
Was wel ingeschreven, maar heb nooit bericht van Mandriva ontvangen, om Early te kunnen seeden. rolleyes.gif

Ik heb ook nooit officieel bericht gehad, maar ben gewoon gaan neuzen tot ik ze vond.
ffi
Hé Highking (of iemand anders met een tweakers account) doe eens reageren op het commentaar op jouw reactie op tweakers:

door kozue, vrijdag 1 mei 2009 09:15

Ik vind Mandriva sowieso niet een van de betere linux distro's. Zolang iemand Ubuntu niet geprobeert heeft kan iemand eigenlijk niet zeggen dat ie linux een eerlijke kans heeft gegeven...

icon_hitler.gif

Moet dat niet precies andersom zijn? Trouwens zeg er ook maar bij dat wine1.1.20 vandaag uit is gekomen voor mandriva 2009.1
hommel
isadora bedankt voor je geduld het kwartje is gevallen, is voor de bakker bedankt biggrin.gif
hommel
Misschien wat vroeg en overbodige vraag maar komt er toch in de “UrpmiWeb” een list voor de 2009.1 ?
Daar ik dit toch veel handiger vind ook al omdat de wiki voor mij het vervangend naslagwerk is.
Erg makkelijk allemaal als je even iets vergeten bent. biggrin.gif
MauRice
QUOTE(hommel @ May 4 2009, 10:51 AM) *
Misschien wat vroeg en overbodige vraag maar komt er toch in de “UrpmiWeb” een list voor de 2009.1 ?
Daar ik dit toch veel handiger vind ook al omdat de wiki voor mij het vervangend naslagwerk is.
Erg makkelijk allemaal als je even iets vergeten bent. biggrin.gif

Hommel,

De site http://easyurpmi.zarb.org/ is ook niet slecht.
Er is wel geen MandrivaClub.nl waar het voordeel van het met een "mirrorlis" te werken is...
Mocht er een ftp-server eruit liggen om welke reden dan ook... Dan neemt het een andere ftp-server.

Maw, in theorie zal je ten alle tijden kunnen updaten en installleren.
Tenzij alle ftp-servers eruit liggen, wat hoog onwaarschijnelijk is.

MvG,
MauRice

hommel
Klopt wel denk ik maar is maar gevoelsmatig, zal wel tussen mijn oren zitten, ik denk altijd als het hier staat dan klopt het wel.
Overigens hoe kan ik nu mijn sources list bekijken of ik de juiste heb ( vertouw het toch niet helemaal daar ik zag 2009.0 en 2009.1 langs komen)? Staat die ergens souces.list of zo?
MauRice
QUOTE(hommel @ May 4 2009, 01:10 PM) *
Klopt wel denk ik maar is maar gevoelsmatig, zal wel tussen mijn oren zitten, ik denk altijd als het hier staat dan klopt het wel.
Overigens hoe kan ik nu mijn sources list bekijken of ik de juiste heb ( vertouw het toch niet helemaal daar ik zag 2009.0 en 2009.1 langs komen)? Staat die ergens souces.list of zo?

Hommel,

Ikke je niet helemaal goed volgen.
Maar ik denk dat je dit bestandtje bedoel: '/var/cache/urpmi/mirrors.cache'

Overgens als je geen "auto-detect" maar de juiste Mandriva & Architectuur kies dan ben je wat zekerder, neem ik aan.

MvG,
MauRice
hommel
MauRice sorry ik gebruik hier twee OS naast elkaar even in de war, "sources.list " zit in Ubunu.
Maar ik zie in jouw opgegeven bestand (klein stukje er van ) dit:
'version' => '2009.0',
'arch' => 'i586',
'continent' => 'AS',
'latitude' => '36.00',
'url' => 'http://ftp.riken.go.jp/Linux/mandrake/official/2009.0/i586',
'type' => 'distrib',
'proximity_corrected' => '111.314324801928'
},
{
'country' => 'Singapore',
'longitude' => '103.86',
'proximity' => '111.3415648707',
'zone' => 'SG',
'version' => '2009.0',
'arch' => 'i586',
'continent' => 'AS',
'latitude' => '1.29',
'url' => 'http://mirror.averse.net/pub/MandrivaLinux/official/2009.0/i586',
'type' => 'distrib',
'proximity_corrected' => '112.498654704014'
},
{
'country' => 'Japan',
'longitude' => '138.00',
'proximity' => '108.916872226654',
'zone' => 'JP',
'version' => '2009.0',
'arch' => 'i586',
'continent' => 'AS',
'latitude' => '36.00',
'url' => 'ftp://ftp.riken.go.jp/pub/Linux/mandrake/official/2009.0/i586',
'type' => 'distrib',
'proximity_corrected' => '113.969462054392'
}
Dat is volgens mij niet goed toch? Ik snap er niets meer van, is allemaal 2009.0 ??
En toch met een programma installeren zie ik ook deels van 2009.1 langs komen klopt dit nu of zie ik dit verkeerd?
MauRice
Sorry Hommel,

Ik kan daar geen antwoord op gegeven.
A) Ik gebruik ook maar sinds kort dat met die Mirrorlist.
cool.gif Ik ben van principe, een HD = een Distro.

Ook al gebruik Mandriva, Fedora etc etc..
Mijn voorkeur gaat naar Mandriva... Maar op een adere HD wordt heel vaak gewisseld van Distro.

In mijn bestandje " /var/cache/urpmi/mirrors.cache" staat alleen "2009.1".

MvG,
MauRice

hommel
Even korte uitleg wat ik uitgespookt heb.
Ik had nog een laptop staan Aspire 1350 LMI met 512 ram AMD 2800+ daarop had ik 2009 lopen.
Nu met een CD even de 2009.1 er opgezet alles liep goed zo te zien, maar na een maar mijn hobby programma's zoals “kpsk” “gpsk” “xlog” enz. wilde niet of moeilijk .
Hierdoor maar weer 2009 er opgezet, maar voordat ik er erg in had zat met de update draaien weer de 2009.1 er op (even niet opgelet) nu zit bij mij met de Upgrade de 2009.1 er op loopt net zo goed
als van de CD af merk tot nu toe geen verschil.
Ik ga nu nog eens proberen of die programma's die ik wil draaien nu wel lopen.
Wel lijkt het er op dat dus een Upgrade naar hoger dus ook geen probleem is.
Maar ik zie als ik b.v.b.”kooka” of iets anders installeer steeds ook iets van 2009.0 langs flitsen?
Het werkt wel maar of het klopt weet ik niet?
Of beter even de 2009.1 van de CD opnieuw installeren?
MauRice
Hommel,

Ik voor altijd een verse installatie met behoudt van de HOME-partitie uit.

MvG,
MauRice

hommel
ok, dacht ik al, zal even opnieuw een verse install maken dan is het zeker goed, bedankt voor je reactie.
hommel
MauRice je had gelijk, na schone install heb ik wel allemaal 2009.1 er staan, alles loopt weer prima biggrin.gif
Dus
Hallo heren en dames,

Ik heb ook de nieuwe 2009.1 gedownload en geinstalleerd. Ik ben een echte rookie wat betreft Linux hoor, dus geen reguliere of expert gebruiker. Maar wilde toch even melden wat mijn eerste indruk is.

Ik heb de ISO op CD gezet en het eerste dat me opviel was dat deze langzamer was dan de 2009.0 versie op CD. Er moest veel geladen worden van CD en een muisklik op het sterretje voor het menu duurde zo een seconde of 20.
Maar goed, ik gebruik het niet van CD, dus heb het meteen geinstalleerd. En de geinstalleerde versie was niet langzaam.

Tijdens de installatie van Grub werd meteen mijn Windows partitie gezien en toegevoegd, dat was in 2009.0 niet zo.
Ik heb ook bij de 2009.0 versie wat probleempjes gehad met de scherm resolutie die een beetje vreemd deed. Ook dat is nu niet meer zo.
Plus het geluidje bij het opstarten wordt nu wel volledig afgespeeld.
Ook zijn de widgets op de taakbalk (heet dat in Linux ook zo?) standaard meteen vergrendeld. Dat vind ik zelf wel handig. Bij mijn eerste installatie van 2009.0 had ik meteen mijn taakbalk van slag en kreeg ik het niet meer zoals het standaard had moeten zijn (ik ben tenslotte nog steeds een rookie).
Het lijkt of het systeem veel sneller reageert op mijn input.

Ik ben niet zo gecharmeerd van de nieuwe kleuren (dat blauwe), maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

Dus
rockingbilly
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken om ook maar eens een upgrade te doen. Ik draai(de) nog Mandriva 2007.1 op mijn Dell-desktop-computer. Eeen erg stabiele installatie, werkt altijd. Maar sommige programma's raken wat outdated. Zo draait nog een oude versie van Firefox, en mijn zelfgebakken mono-programma'tje wordt niet uitgevoerd, omdat de nieuwste mono-versie er niet op staat.
Dus mijn bronnen maar vervangen door de 2009.1-bronnen.
Maar helaas, hoewel ik goede ervaringen heb met het upgraden van Ubuntu 8.10 naar 9.04, bleek dat bij Mandriva niet zo te zijn. Een bestand werd niet gevonden op de mirror, en na diverse pogingen maar opnieuw opgestart. Dat resulteerde in een niet opstartbaar systeem. Dus dan maar de installatie-cd gedownload, en maar een clean install gedaan, (met behoud van /var en /home).
Ik heb nu een installatie die draait, maar nog steeds met twee problemen:
- Mijn videokaart wordt wel netjes herkend (het is een Geforce4 MX 4000). Maar hoewel de driver goed wordt geselecteerd, en de test zelf goed gaat, wil de X-server niet opstarten met de driver die door Mandriva wordt gegeven. Het zelfde geldt als de driver wordt gedownload van de NVidia-site, en handmatig wordt gecompileerd. Dus heb ik maar een surrogaat-nvidia-driver gekozen. Dat geeft wel de goede resoluties, maar natuurlijk geen desktop-effects.
- Een ander probleem dat ik heb: mijn tv-kaart geeft geen geluid. Het is een Hercules Smart stereo, die in Mandriva 2007.1 probleemloos wekte.
Maar nu dus in eerste instantie geen geluid.
Twee avonden experimenteren levert op dat ik bij het opstarten even (als root) modprobe bttv card=100 tuner=5 moet doen, en bovendien handmitig even een instelling moet wijzigen in de mixer. Maar helemaal automatisch heb ik de stappen nog niet.
willie
QUOTE(rockingbilly @ May 5 2009, 09:57 AM) *
Twee avonden experimenteren levert op dat ik bij het opstarten even (als root) modprobe bttv card=100 tuner=5 moet doen, en bovendien handmitig even een instelling moet wijzigen in de mixer. Maar helemaal automatisch heb ik de stappen nog niet.
dat bttv kan je toch in /etc/modprobe.preload zetten, dan wordt het iedere keer tijdens boot geladen.
ffi
QUOTE(rockingbilly @ May 5 2009, 10:57 AM) *
Maar helaas, hoewel ik goede ervaringen heb met het upgraden van Ubuntu 8.10 naar 9.04, bleek dat bij Mandriva niet zo te zijn.

2007.1 -> 2009.1is wel een veel grotere stap dan van 8.10->9.04

Een bestand werd niet gevonden op de mirror, en na diverse pogingen maar opnieuw opgestart. Dat resulteerde in een niet opstartbaar systeem.

geen aria2 en mirrorlist gebruikt, dan kan dit het gevolg zijn (niet dat 2007.1 dat kon maar dat terzijde, zie voor uitleg http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?...view=getnewpost )

(met behoud van /var ).
Ik heb nu een installatie die draait, maar nog steeds met twee problemen:
- Mijn videokaart wordt wel netjes herkend (het is een Geforce4 MX 4000). Maar hoewel de driver goed wordt geselecteerd, en de test zelf goed gaat, wil de X-server niet opstarten met de driver die door Mandriva wordt gegeven. Het zelfde geldt als de driver wordt gedownload van de NVidia-site, en handmatig wordt gecompileerd. Dus heb ik maar een surrogaat-nvidia-driver gekozen. Dat geeft wel de goede resoluties, maar natuurlijk geen desktop-effects.

daar hebben we het probleem je heb de nvidia driver van de site waarschijnlijk ooit gebruikt, dan kan je nooit meer gebruik maken van dkms van mandriva; de nvidia-installer wist enkele essentiele bestanden (oa. in /var) waardoor dit mis gaat; ik denk dat je beter kunt herinstalleren en alleen de zaken uit /var die je echt nodig hebt later handmatig copieren.
rockingbilly
QUOTE(ffi @ May 5 2009, 11:55 AM) *
daar hebben we het probleem je heb de nvidia driver van de site waarschijnlijk ooit gebruikt, dan kan je nooit meer gebruik maken van dkms van mandriva; de nvidia-installer wist enkele essentiele bestanden (oa. in /var) waardoor dit mis gaat; ik denk dat je beter kunt herinstalleren en alleen de zaken uit /var die je echt nodig hebt later handmatig copieren.

Ik heb pas de nvidia-driver van de nvidia-site gedownload NADAT ik het via de dkms-driver van Mandriva had geprobeerd. Het was een nieuwe install, dus volgens mij heb je dan geen last van oude installaties. Blijft de vraag: hoe krijg ik die driver dan geinstalleerd?
rockingbilly
QUOTE(ffi @ May 5 2009, 11:55 AM) *
geen aria2 en mirrorlist gebruikt, dan kan dit het gevolg zijn (niet dat 2007.1 dat kon maar dat terzijde, zie voor uitleg http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?...view=getnewpost )

Zal ik in de gaten houden voor een andere update: ik heb ook nog een laptop die van Mandriva 2009.0 geupgrade moet worden naar 2009.1. Maar dat is een kleine stap, daar wacht ik nog een maandje mee. Voorlopig genoeg upgrades gedaan.
ffi
QUOTE(rockingbilly @ May 5 2009, 12:12 PM) *
Ik heb pas de nvidia-driver van de nvidia-site gedownload NADAT ik het via de dkms-driver van Mandriva had geprobeerd. Het was een nieuwe install, dus volgens mij heb je dan geen last van oude installaties. Blijft de vraag: hoe krijg ik die driver dan geinstalleerd?

je zal evengoed die bestanden missen in /var als je je oude /var hebt gebruikt
rockingbilly
QUOTE(ffi @ May 5 2009, 01:08 PM) *
je zal evengoed die bestanden missen in /var als je je oude /var hebt gebruikt

Kan ik die missende bestanden dan niet terugkrijgen via een "force reinstall"? En welke rpm betreft het dan?
ffi
misschien wel maar het is niet alleen de grafische driver maar veel meer, geen idee wat allemaal, wat ook in /var installeert
rockingbilly
QUOTE(rockingbilly @ May 5 2009, 12:12 PM) *

Ik zal even antwoord geven op mijn eigen vraag. Zoals gewoonlijk laat een dergelijk probleem me niet los, ik wil dit oplossen. Dus gisteren de gehele avond aan het experimenteren geweest met scherm-drivers. Wat bleek:
Ik kan de nvidia-drivers gebruiken voor mijn nvidia4-geforce-kaart, maar ALLEEN tot een maximale resolutie / kleuren-combinatie. Het is natuurlijk al een oudje (2003 zag ik), met 128 MB ram, en dat betekent dat hij niet verder gaat dan 1152x864 met 16 bits kleuren. Probeer ik het hoger, krijg ik een zwart scherm.
De nvidia-driver werkt dus wel, maar met beperkingen!
Het rare is, dat zelfs met die resolutie mijn scherm zelf niet hoger wil dan 1024 x 768.
Probeer ik het met de nv-driver, dan kan ik een hogere resolutie kiezen, die nog werkt ook! Als ik dan ook nog de 3d-modus op "render" zet, kan ik met de nv-driver dus 3d-efffecten krijgen in kde 4.2! En de proprietory nvidia-driver presteert veel minder! Rara hoe kan dat? Zou ik nog wat met het geheugen moeten spelen in mijn xorg.conf? Het laat me nog niet helemaal los, straks nog eens zoeken hoe dat moet.
MauRice
QUOTE(rockingbilly @ May 7 2009, 07:43 PM) *
Ik zal even antwoord geven op mijn eigen vraag. Zoals gewoonlijk laat een dergelijk probleem me niet los, ik wil dit oplossen. Dus gisteren de gehele avond aan het experimenteren geweest met scherm-drivers. Wat bleek:
Ik kan de nvidia-drivers gebruiken voor mijn nvidia4-geforce-kaart, maar ALLEEN tot een maximale resolutie / kleuren-combinatie. Het is natuurlijk al een oudje (2003 zag ik), met 128 MB ram, en dat betekent dat hij niet verder gaat dan 1152x864 met 16 bits kleuren. Probeer ik het hoger, krijg ik een zwart scherm.
De nvidia-driver werkt dus wel, maar met beperkingen!
Het rare is, dat zelfs met die resolutie mijn scherm zelf niet hoger wil dan 1024 x 768.
Probeer ik het met de nv-driver, dan kan ik een hogere resolutie kiezen, die nog werkt ook! Als ik dan ook nog de 3d-modus op "render" zet, kan ik met de nv-driver dus 3d-efffecten krijgen in kde 4.2! En de proprietory nvidia-driver presteert veel minder! Rara hoe kan dat? Zou ik nog wat met het geheugen moeten spelen in mijn xorg.conf? Het laat me nog niet helemaal los, straks nog eens zoeken hoe dat moet.

Rockingbilly,

Met Mandriva 2009.1 heb ik mijn GeForce 3 & 4 met maar 64MB ram nog niet uitgeprobeerd. Ze liggen al in mijn kast .....
Maar met Mandriva 2009.0 en met de nVidia driver (dkms-nvidia96xx-96.43.07-5mdv2009.0.i586.rpm) haalde ik een resolutie 1680x1050 voor mijn 22" scherm. Het beeld was niet rustig, maar ligt aan mijn KVM-switch, denk ik.
Met de huidige VGA-kaarten, Geforce FX 5700LE en Radeon X700, heb ik ook. Haal ik de KVM-switch er van tussen. Is het beeld wel rustig.

Maw, je download van de nVidia site toch wel de goede versie die je VGA-kaart ondersteund.

MvG,
MauRice

rockingbilly
QUOTE(MauRice @ May 7 2009, 08:14 PM) *
Rockingbilly,

Met Mandriva 2009.1 heb ik mijn GeForce 3 & 4 met maar 64MB ram nog niet uitgeprobeerd. Ze liggen al in mijn kast .....
Maar met Mandriva 2009.0 en met de nVidia driver (dkms-nvidia96xx-96.43.07-5mdv2009.0.i586.rpm) haalde ik een resolutie 1680x1050 voor mijn 22" scherm. Het beeld was niet rustig, maar ligt aan mijn KVM-switch, denk ik.
Met de huidige VGA-kaarten, Geforce FX 5700LE en Radeon X700, heb ik ook. Haal ik de KVM-switch er van tussen. Is het beeld wel rustig.

Maw, je download van de nVidia site toch wel de goede versie die je VGA-kaart ondersteund.

MvG,
MauRice

Ik heb de volgende dkms-driver geinstalleerd (ook voorgesteld door XFdrake): dkms-nvidia96xx-96.43.11-5mdv2009.1.i586 Dat lijkt me toch de goeie.
MauRice
QUOTE(rockingbilly @ May 7 2009, 08:28 PM) *
Ik heb de volgende dkms-driver geinstalleerd (ook voorgesteld door XFdrake): dkms-nvidia96xx-96.43.11-5mdv2009.1.i586 Dat lijkt me toch de goeie.

Rockingbilly,

De versie 96.43.07 zit er blijkbaar niet meer tussen.

Er is maar een manier om er achter te komen.... De GeForge 3 & 4 uit de kast halen....
Wordt vervolgd...

Edit:

Werkt met de dkms-nvidia96xx-96.43.11-5mdv2009.1.i586 en GeForge 3....op 1680x1050

Zal met de GeForge 4 ook wel werken....

MvG,
MauRice
rockingbilly
QUOTE(MauRice @ May 7 2009, 08:39 PM) *
Rockingbilly,

De versie 96.43.07 zit er blijkbaar niet meer tussen.

Er is maar een manier om er achter te komen.... De GeForge 3 & 4 uit de kast halen....
Wordt vervolgd...
Edit:

Werkt met de dkms-nvidia96xx-96.43.11-5mdv2009.1.i586 en GeForge 3....op 1680x1050

Zal met de GeForge 4 ook wel werken....

MvG,
MauRice

Ik laat het even betijen. Ik zal nog eens het type van de video-kaart opzoeken, dat geeft misschien een clou.
JClosed
Nou mensen - ook ik heb maar eens de stoute schoenen aangetrokken en me op "Spring" gestort...

Dat is een prettige ervaring moet ik zeggen. Ik heb bijna alles werkend zonder enig probleem. Hier en daar moet er nog het één en ander "getweaked" worden, maar over het algemeen zet het er netjes uit. Uiteraard heb ik weer de nodige "kritsche" software er op losgelaten. Natuurlijk zei ik "bijna" alles werkend. Een paar probleemgevallen vereisten een uitgebreidere aanpak.

Om te beginnen VirtualBox. Geen probleem zou je zeggen, ware het niet dat ik het virtuele netwerk nét even iets anders wil hebben dan de gemiddelde gebruiker. Ik moet namelijk wél de lokale printer via samba kunnen bereiken (hardwarematig via USB zorgt voor problemen door "gestolen" en daarna niet meer vrijgegeven USB poort). Tegelijkertijd mag de virtuele machine géén contact maken met het netwerk "buiten" de guest. De oplossing is een virtuele kaart aan te maken via tunctl en deze te gebruiken als strikt lokaal. Het doet me genoegen te kunnen melden dat dit "trucje" ook nog probleemloos werkt onder 2009.1

Qua hardware geeft m'n geluidskaart bij installatie vaak niet thuis. Het gaat hier om een Soundblaster Audigy, en het sypthoom is .. geen geluid. Inmiddels weet ik al wat de oorzaak is, aangezien dit met meerdere distro's het geval is. Om de één of andere reden wordt namelijk standaard altijd de digitale uitgang van de kaart ingeschakeld, en de analoge uitgang uitgeschakeld. Even opnieuw configureren van de mixer zodat de digitaal/analoog "schakelaar" (het is eigenlijk een vinkje) zichtbaar wordt en hier even op klikken verhielp het probeem.

Het andere probleemgeval is het spel X3-reunion. Dit is een speciaal "Linux-native" versie. Jammer genoeg kreeg deze -net zoals in 2009- ruzie met de nvidia-dkms drivers. Om voor mij onduidelijke redenen gaf het spel tijdens de opstart aan dat het een 24 bits kleurendiepte verwachte, maar deze niet gevonden had. En dat is raar aangezien er toch écht een resulutie van 1920x1200 in 24 bit op m'n Samsung SyncMaster 2443 stond... Nog wetende hoe dit in "2009" de mist in ging de-installeerde ik (zuchtend) de dkms drivers en installeerde de drivers vanaf de NVIDIA website. Nadeel is dat je hierna iedere keer bij een kernel update de drivers opnieuw mag installeren (en de noodzakelijke kernel-source mag downloaden waardoor de kernel update extra lang duurt). Affijn - na installatie en herstart van de X-server had ik weer een spel dat netjes opstartte - zonder geluid! Jawel - het beeld was in orde maar het geluid volledig afwezg. Gelukkig kende ik dat probleem ook nog. Een bezoekje aan het MCC en de sound configuration alwaar ik het vinkje voor "Automatic routing from ALSA to PulseAudio" weghaalde. En jawel - het spel draaide weer perfect....

Voor de rest ben ik nog geen ernstige zaken tegengekomen. Ik gebruik standaard KDE, aangezien GNOME gewoon niet mijn "ding" is. Ik moet zeggen dat KDE 4 echt zo langzamerhand richting perfectie gaat. Natuurlijk moeten nog wat kleine zaken rechtgetrokken worden, maar ik durf nu te stellen dat ik niet meer terug zou willen naar KDE 3. Ik vind het heerlijk dat nu standaard de desktop folder view aanwezig is - en vooral dat deze de gehele desktop vult. Eindelijk kan ik gewoon een link aanmaken en deze overal neerzetten zonder dat na het herstarten alles naar de linkerbovenhoek verhuisd. Programma's vanuit het menu naar de desktop slepen werkt ook weer als vanouds. Je moet echter niet vergeten de boel te locken, anders kan je bij een ongewilde resolutiewijziging (door een spel o.i.d.) alsnog met alle icons aan de linkerkant eindigen. Maar hoe dan ook - het is in ieder geval een hele verbetering. Mijn complimenten - zo ben ik weer een blij mens. Er zit echter bijkbaar nog een héél klein foutje in deze configuratie. Iedere keer wanneer ik mijn computer herstart kom ik keurig in een overzichtelijke desktop terecht, maar prijkt aan de rechterkant van het scherm een schuifbalk. Als ik deze even naar beneden beweeg verdwijnt hij. Op zich dus geen ernstig gebeuren, maar wel een klein schoonheidsfoutje dat niet onbenoemd mag blijven lijkt me...

Verder schijnt alles goed te werken. Zelfs de demoversie van Houdini (met resolutiebeperking en kleine watermark - verder volledig functioneel) draait na installatie perfect. Een stukje software dat al vanaf $99 (voor de "starving-artist" edition) te koop is. Ik zit daar sterk over te denken, vandaar dat ik blij ben met de goede werking. Verder werkt onder wine ook de nodige software. Ik heb al een paar games geprobeerd, en die lopen als een trein.

Éé stukje software schijnt echter niet goed te werken. Dat is Adobe Reader 9. Deze crashed na enkele ogenblikken, vooral als Firefox geopend is. Ik weet niet of dit Mandriva-specifiek is, en ga dit nog even op andere (recente) distro's uittesten. Op zich is het echter geen probleem omdat de oudere verie 8 wél goed werkt (en je hebt natuurlijk ook nog de Linux native readers). Geen groot probleem dus.

Kortom - een goed stukje werk van Mandriva. Hier en daar is wat "tweaken" nodig als je niet-standaard software en configuraties gebruikt zoals ik, maar dat was te verwachten. Als nu ook dat "schoonheidsfoutje" met de desktop folder opgelost wordt, durf ik echt te spreken van een zeer geslaagde Mandiva versie....

Nou - maar eens verder met testen. Uiteraard meld ik het hier als ik nog zaken tegenkom (met zo mogelijk de oplossing er bij). Ik verwacht dit eigenlijk niet meer...
wimedel
Ik heb van de week ook de stoute schoenen aangetrokken en heb de 64bits PP versie geïnstalleerd, met Gnome als DM. Dus niet 2009.0 opgewaardeerd.
De installatie zelf ging vlekkeloos.
Het opstarten t/m het inlogscherm ging ook goed. Eindelijk eens een mooi splashscreen. En de voortgangsbalk bleef zowaar tot het einde (nouja, bijna) doorlopen. Maar daarna kwamen een aantal problemen:
- het opkomen van de desktop duurde lang, veel langer dan bij 2009.0, ook bij herhaling;
- nautilus deed er heel lang over om te starten;
- de gnome-functie om een een linkshandige muis in te stellen bleek niet te werken.
Nou kan ik met mijn linkerhand zonder enig probleem een rechtshandige muis bedienen, en omgekeerd (gevolg van het afwenden van RSI-verschijnselen), dus daar was wel overheen te komen. Maar die andere twee dingen irriteerden me mateloos. En aangezien ik met 2009.0 tot volle tevredenheid werkte, ben ik na een dag toch weer terug gegaan naar 2009.0. Daarbij heb ik de eerste herinstallatie verprutst. Aan het einde wordt de gelegenheid geboden om bijgewerkte pakketten te laden. Van die mogelijkheid maak ik vrijwel altijd gebruik. Maar nu begon die gelijk ongevraagd naar 2009.1 op te waarderen. En dat was niet de bedoeling!
Wim
vuurvos
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring met mandriva 2009.1 niet zo denderend is. Mijn hp all in one werd niet meer herkend om in te scannen, printer was ok. Verbinding met internet viel soms weg. MIjn muziekcollectie verdween voor de helft. Die versie van amarok haat ik nu grondig. Ik ben overgestapt op pclinuxos 2009. Missschien dat ik nog wel eens een poging doe op mandriva 2010. Maar heb het nu wel even gehad met mandriva.
willie
Had met mijn hppsc2570 het zelfde probleem, opgelost doot printerdrake te installeren.
Amarok, kon er ook moeilijk aan wennen. Maar nu gaat het wel, vind de interface van 3.5 versie nog wel beter.
MauRice
QUOTE(vuurvos @ May 9 2009, 05:57 PM) *
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring met mandriva 2009.1 niet zo denderend is. Mijn hp all in one werd niet meer herkend om in te scannen, printer was ok. Verbinding met internet viel soms weg. MIjn muziekcollectie verdween voor de helft. Die versie van amarok haat ik nu grondig. Ik ben overgestapt op pclinuxos 2009. Missschien dat ik nog wel eens een poging doe op mandriva 2010. Maar heb het nu wel even gehad met mandriva.

QUOTE(willie @ May 9 2009, 06:02 PM) *
Had met mijn hppsc2570 het zelfde probleem, opgelost doot printerdrake te installeren.
Amarok, kon er ook moeilijk aan wennen. Maar nu gaat het wel, vind de interface van 3.5 versie nog wel beter.

Niet dat ik een verwend muziek liefhebber ben, maar....
Er zijn ook andere MediaPlayer dan alleen Amarok....Xmms, Songbird, .....
Das nu het mooie van Linux. Vind je de ene programma niet goed, neem je een andere.

MauRice
HighKing
Vanmiddag kreeg ik mijn bestelling binnen: Een OCZ Vertex 30GB SSD.
Meteen een mooie gelegenheid om spring eens te installeren (werd ook wel eens tijd, niet? wink2.gif)

Alles werkt bij mij meteen naar behoren, enkel het touchpad van mijn laptop reageert anders dan voorheen. Voorheen was een tik in de rechter bovenhoek gelijk aan middle-click... en dat gebruikte ik heel vaak om te plakken! Qsynaptics is gewoon geïnstalleerd, maar ik kan de optie om dit te activeren niet vinden. Geen idee waar het zou moeten zitten want bij alle voorgaande versies die hier op hebben gestaan (vanaf 2007.1) werkte dit gewoon meteen.
Iemand een idee?

Die SSD is trouwens super! De tijd die mijn laptop nodig heeft om van uit naar een werkende desktop te komen is ongeveer 15 seconden! (bijna anderhalve minuut met de originele 5k2 rpm schijf). smile.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.