Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Hoe kan een mail server voor een domein opzetten
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
boudewijn
Hoi,

Ik heb al een tijdje een domein gekocht (boudewijnector.com), en ik wil nu met mijn eigen email server mijn mail binnen gaan halen (nu gebeurt dit bij een derde ). Ik heb echter nog weinig idee van hoe ik moet gaan beginnen ohmy.gif

Dat is erg rottig, daarom vraag ik hier jullie nu om raad.....

Ik wil het volgende bewerkstelligen:

1: een IMAP server die voor een paar adresjes in het domein mijn mail afhandelt, en de mail opslaat op zijn HD, zodat ik op een plek mijn mail heb staan, en die ongeacht de pc waar ik achter zit kan bekijken.
2: een web server: Apache , voor mijn eigen website (vrij nutteloos maarja)

Ik heb de hardware ervoor staan, en ik heb even rondgekeken en dacht da
t dat ik hier : http://www.swelltech.com/virtualmin/ wel wat mee zou moeten kunnen. Ook deze heb ik gelezen http://mandrakeclub.nl/phpBB2/viewtopic.ph...ighlight=apache.
Desondanks weet ik nig niet zoveel over die mail.....

Heeft iemand nog een goede handleiding tips?
kayjay
ja... DNS-je draaien.... laat je toplevel domain admin alleen een IN A <jouw ip> entry maken,
host zelf je dns, (moet je wel een tweede DNS hebben die gecertificeerd is) , en zorg dat je MX record correct is.

De rest is kinderspel
HJH
Mail:

Zorg dat je imap en courier installeert. Die heb je nl. nodig voor de mailsetup die je wilt.
Configureer postfix door gewoon goed het config bestand zelf door te lezen.
Daar staat in principe alles in, en als je het niet snapt, heb je tenminste een term/beschrijving om in google te knikkeren. Pas wel op dat je geen open relay zet!!!

Apache: eitje... is echt heel eenvoudig. Ook hier, bekijk de config goed, en kijk anders nog even op de site van de apache organisatie, daar staat nl. ook de complete documentatie.
Voor apache 2.x is wel van belang dat je DNS klopt, anders werkt ie niet!!!

Voor je eigen gemak is het misschien ook aardig om op die bak squirrelmail te zetten. Dit is een webmail pakket. Daarmee heb je een alternatieve ingang om je email te bekijken, ook als je niet thuis bent.

En wat betreft beheer... ik weet niet of je nodig hebt wat je doorlinkte... dat is een keuze denk ik.
Ik gebruik toch over het algemeen gewoon ssh omdat dat het snelste werkt.

Hendrik-Jan
LibraOne
Nog even wat toevoegingen op het verhaal van HJH:

Het gaat om Courier IMAP. Je kan ook die van UW gebruiken maar die is erg traag.

Verder kan je naast SSH voor admin ook altijd Webmin wel gebruiken voor beheer via webbrowser. Daarmee kan je ook vrij handig Postfix configen (als je die wilt gebruiken), alhoewel ik main.conf editen prefereer.

Succes.
marty210578
kijk anders een op www.qmailrocks.org erg goede tutorial over qmail met alles erop en eraan. Heeft mij veel duidelijk gemaakt.
boudewijn
[quote=marty210578]kijk anders een op www.qmailrocks.org erg goede tutorial over qmail met alles erop en eraan. Heeft mij veel duidelijk gemaakt.[/quote]

Dat ga ik eens even doen (@anderen, sorry voor de late respons)
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.