Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Eeepc en Mandriva 2009.1
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
verkerkbr
Goede avond,

inmiddels heb ik mijn Eeepctje voorzien van Mandriva 2009.1. En dit draait werkelijk perfect.

Vrijwel alles werkt direct.

De Wifi draadloze verbinding. Bluetooth voor internet via mijn GSM telefoon. Huawei UMTS/G3 modem (Vodafone, Telfort etc) wordt direct herkend. Even de de provider gegevens erin en je zit op internet voor buienradar en email berichten naar huis. Sinds kort zijn er ook Sim only prepaid kaarten te krijgen.

Voeding erbij voor 12 volt mobiel gebruik.

Er is slechts een minpuntje te noemen. Sommige schermen vallen onder de onderste commado balk, waardoor je er niet meer kan voor bijvoorbeel OK te geven.

Nu kan je wel eenvoudig naar volledig scherm gaan.

Vroeger kon je eenvoudig deze commando balk even wegschuiven. Die optie zie ik niet meer. Is dit nog in te stellen ?

Kan Mandriva 2009.1 dan ook van harte aanbevelen in combinatie met zo Eeepctje of andere netbook. En niet alleen op de vakantie. Niks geen drivers of instellen. Alles werkt direct "uit de doos".

Groet,

Bram
isadora
QUOTE(verkerkbr @ Jun 20 2009, 06:52 PM) *
Goede avond,

inmiddels heb ik mijn Eeepctje voorzien van Mandriva 2009.1. En dit draait werkelijk perfect.

Vrijwel alles werkt direct.

De Wifi draadloze verbinding. Bluetooth voor internet via mijn GSM telefoon. Huawei UMTS/G3 modem (Vodafone, Telfort etc) wordt direct herkend. Even de de provider gegevens erin en je zit op internet voor buienradar en email berichten naar huis. Sinds kort zijn er ook Sim only prepaid kaarten te krijgen.

Voeding erbij voor 12 volt mobiel gebruik.

Er is slechts een minpuntje te noemen. Sommige schermen vallen onder de onderste commado balk, waardoor je er niet meer kan voor bijvoorbeel OK te geven.

Nu kan je wel eenvoudig naar volledig scherm gaan.

Vroeger kon je eenvoudig deze commando balk even wegschuiven. Die optie zie ik niet meer. Is dit nog in te stellen ?

Kan Mandriva 2009.1 dan ook van harte aanbevelen in combinatie met zo Eeepctje of andere netbook. En niet alleen op de vakantie. Niks geen drivers of instellen. Alles werkt direct "uit de doos".

Groet,
Bram

Bram,

Dank voor je relaas. Wij gaan december 2010 voor een half jaar op reis.
We zitten te denken een EEE-PC mee te nemen.
Goed te horen, dat good old Mandriva het op de EEE zo voortreffelijk doet.
Dit sterkt de overweging, om er toch maar eentje aan te schaffen.
willie
Ik heb zelf ook een eeepc'tje (701) alles werkT inderdaad perfect. Mijn dochter heeft een aspireone en dat werkt ook goed, behoudens de cardreaders. Ze wereken wel maar niet out-of-the -box.
verkerkbr
QUOTE(isadora @ Jun 20 2009, 08:24 PM) *
Bram,
Dank voor je relaas. Wij gaan december 2010 voor een half jaar op reis.
We zitten te denken een EEE-PC mee te nemen.
Goed te horen, dat good old Mandriva het op de EEE zo voortreffelijk doet.
Dit sterkt de overweging, om er toch maar eentje aan te schaffen.

Beste S,

Ik zou wel een en wat groter werkgeheugen erin zetten en voor extra opslag een SD kaartje van 8 GB.

Verder is het robuust en compact ding. Geen kwetsbare HD maar een flashgeheugen.

En natuurlijk Mandriva 2009.1 erop zetten ! Alles werkt, samba, printer zelfs VMplayer doet het ook nog.

Groet,

Bram

wimedel
Ik had mij helemaal niet gerealiseerd dat via bluetooth en je mobieltje je pc met internet kan worden verbonden. Dat is mij inmiddels gelukt.
Ik had daarvoor eerst wel het pakket blueman geïnstalleerd (mijn desktopmanager is gnome). En met het MCC ("Nieuwe netwerkinterface") was het betrekkelijk eenvoudig de bluetooth verbinding als netwerkverbinding in te stellen.
Het lastige is alleen, dat MCC de verbinding niet vastlegt. De bluetooth netwerkinterface is in het netwerkcentrum niet zichtbaar, ook niet als de verbinding werkt. En nadat de verbinding is verbroken moet de netwerkinterface met het MCC opnieuw worden ingesteld.
Weet iemand hier de oplossing voor?
Wim
verkerkbr
Ik doe dit vrijwel zeker niet op de beste manier, maar maak de verbinding met de GSM altijd even handmatig.

Even terminal openen. SU plus root wachtwoord.

En dan rfcomm commando met ethernet adres van je GSM. Blijft in geheugen van terminal staan. Dus je hoeft dit niet steeds in te tikken. Je GSM vraagt dan: verbinden OK. En de Bluetooth verbinding met betreffende GSM is er. Je ziet dan duidelijk het Bluetooth icoontje op de balk.

En vervolgens gewoon een dialer (bij mij KPP) gebruiken om bij de provider in te bellen. Wel goed opletten de verbinding ook direct weer uit te zetten !

Met Ctrl-C in de terminal kun je eenvoudig ook de verbinding met de GSM weer verbreken.

Ik heb nu ook een Huawei module en een prepaid UMTS/Gprs/kaart. Kosten van een Sim Only € 4,99. Werkt ook prima en is sneller. Hier betaal je per MB en niet per minuut.

En je hebt met prepaid geen doorlopende abbo nodig, handig voor vrijwel uitsluitend gebruik tijdens vakantie.

Die Huawei dingen worden ook veel na ( kort) gebruik, 2 hands verkocht. Dus voor een paar tientjes ben je al in de "lucht". Voorzover er geen Wifi in de buurt is.

En dat werkt allemaal prima op zo'n handig Eeepc-je met Mandriva 2009.1.

Groet,

Bram

Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.