Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Onzichtbare medebewooner in huis
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
lighthouse72
Ha jong en oud,

De tijd van wonderen is weer aangebroken.
kort geleden 2 dell servers gekocht en deze vandaag eens aangezet om te kijken wat ze doen.
Omdat ik niet in windows kon inloggen (wat zou nu het wachtwoord tocht zijn dry.gif ) dacht ik start een met een livecd
Zo gedacht zo gedaan, livecd One 2008 er in en opstarten. Alles draait als een trein. Kort erna nog even een mail de deur uit omdat niet alles in orde was maar dat terzijde.
23.30u servers staan uit, en ik ga naar de douch.
00.00u Ben nog niet eens klaar met douchen wat denk je!! gaan ineens alle twee de servers aan blink.gif bij mijn weten woon ik toch echt alleen thuis, dus wie heeft die servers aan gezet ??

Nu blijk ik niet alleen te zijn met dit ongewenst wonder zie ook Bewildered by unattended starting of PC

iemand een idee wat dit kan zijn?

de gegevens van de servers kan ik zo snel niet geven, laat svp weten wat je denk te willen weten
server1 pIII 512mb ram, 2x36GB hd, raid, windows server 2000 zonder login gegevens
server2 pIII 512mb ram, 2x16GB hd, raid. hds zijn niet geformateerd.
beiden waren als laatste geboot met de livecd

alvast bedankt

Lighthouse
Tim
Ik heb een zelfde soort probleem gehad met mijn gewone pc en een zonnescherm(elektrisch). Wanneer ik het zonnescherm omlaag deed sprong de pc ineens aan. In mijn geval was de oplossing om de stekker van het zonnescherm in een geaard stopcontact te steken en toen had ik er geen last meer van. Dus ik zou eens gaan kijken naar apparaten die rond de tijd van het automatisch opstarten van de server ook aanspringen en niet op een geaard stopcontact zitten.

Aan de andere kant kan het mogelijk ook ingesteld staan in het bios van de server. Maar hoe dat precies werkt weet ik niet.
HighKing
Lastige, wij werken ook met Dell servers (bijna alleen maar), maar goed die moeten juist AAN blijven staan, niet uit. Om ze echt uit te zetten halen wij (op afstand) de stroom er af. Meestal stellen wij het bios dusdanig in dat de machine moet starten na een stroomstoring.

Ik denk dan ook dat je het in dat laatste zou moeten zoeken. Als de stroom bij jou thuis iets gehaperd heeft kan het best zijn dat die Dell's dat als storing aanmerken en zichzelf daarom weer inschakelen. Zou niet moeten als ze netjes zijn afgesloten, maar dat lijkt mij zomaar het meest logisch.

Volgens mij hebben Dell servers geen opties als inschakelen op usb/keyboard/network/etc... maar dat kan ik mishebben.
lighthouse72
Bedankt voor de reacties,

De reactie van mijn kant komt zo laat omdat ik de ideeën wou nagaan en dat is nu gebeurt, zie onderstaande voor mijn bevindingen.

QUOTE(Tim @ Jun 28 2009, 01:24 PM) *
Dus ik zou eens gaan kijken naar apparaten die rond de tijd van het automatisch opstarten van de server ook aanspringen en niet op een geaard stopcontact zitten.

De kans dat dit de oorzaak is o% , waarom? Simpel de reboot gebeurt altijd om 00:00 uur op de server, voor de zekerheid heb ik van een server de systeemtijd verandert en nu start hij weer op 00:00 volgens de systeemtijd weer op.

QUOTE(Tim @ Jun 28 2009, 01:24 PM) *
Aan de andere kant kan het mogelijk ook ingesteld staan in het bios van de server. Maar hoe dat precies werkt weet ik niet.

De bios nog eens nagekeken maar kan niet vinden

QUOTE(HighKing @ Jun 28 2009, 05:21 PM) *
Meestal stellen wij het bios dusdanig in dat de machine moet starten na een stroomstoring.

Ook deze functie kan ik niet vinden.

Opvallend is dat het alleen gebeurt als ik de machine uit zet vanuit linux. Is de server door gestart naar windows en daar na uitgezet doe zich dit probleem niet meer voor. Ook als de server door start en geen OS aan treft start hij na het uitschakelen niet opnieuw op.

Ook heb ik een geprobeerd wat er gebeurt als in PXE AAN zet in de bios maar helaas geen verschil.

Nog iets dat goed is te vermelden.
1 server is doormiddel van een KVM verbonden met monitor/keyboard/muis, de andere geen randapparatuur aan gesloten
beiden zijn NIET aangesloten op een netwerk

Waarom zet je de server dan ook uit?
Simpel, omdat de server op dit moment meer als file/backup server draait. Als ik niet thuis ben hoeft hij dus niet te draaien, het zou dus zo kunnen dat hij in een week de werk dagen uitstaat maar het hele weekeinde aanstaat.

In de toekomst is de kans groot dat er vhost's op komen te staan deel voor testen deels voor online live gebruik, maar dat ik nu nog niet.
Het is nu: server 1 file/backup server, server 2 website testing server, dit om meer inzicht te kunnen krijgen in het server gebeuren.

Nog iemand een idee voor een test?
Tux Brothers
Je zou eventueel even het batterijtje uit het mainboard kunnen halen (eerst stekker uit het stopcontact halen) of een CMOS clrear via een jumper kunnen doen, hierdoor wordt het mainboard gereset dan zou het er zeker uit moeten zijn smile.gif

Succes!
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.