Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: MIB heeft ook Live-CD
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
RvP
Van MIB'er Symbianfo kreeg ik deze link naar genmiblive
HighKing
Zeg, had je er niet ff bij kunnen vermelden dat die link direct naar een iso-bestand verwijst? wink2.gif
Geen verdere info over de livecd?
MauRice
Allen,

De link van RvP is eigenlijk de "bouwsteen" RPM om een LiveCD te maken.

De volgende link breng je naar hun site van MIBLive:
http://mib.pianetalinux.org/mib/en/mib-live.html

MauRice
HighKing
Oh, ik klikte, er begon meteen iets te downloaden waarop ik iets had van "HO! STOP! Dat was de bedoeling niet! laugh.gif
Maar dit is eigenlijk wel interessant om eens te bekijken, misschien kunnen wij hiermee ook wel zo ver komen dat we eindelijk weer een eigen LiveCD kunnen uitbrengen. smile.gif
RvP
ikke, onschuldig razz.gif
MauRice
Versie 2.0 is uit. In vele talen waar onder ook Nederlands.
http://mib.pianetalinux.org/mib/it/compone...miblive-20.html
http://mib.pianetalinux.org/2009.1/i686/MI...09.1.noarch.rpm

MvG,
MauRice
HighKing
Kijk dat is wel fijn, ik had wat moeite met het lezen van het Italiaanse script! laugh.gif
MauRice
QUOTE(HighKing @ Jul 6 2009, 09:06 PM) *
Kijk dat is wel fijn, ik had wat moeite met het lezen van het Italiaanse script! laugh.gif

Hoop dat een beetje fatsoenlijk is vertaald.....
Na tich keer het laten doorlopen heb ik +/- het door hoe het script in elkaar zat.
En wat hij/zij precies bedoelde.
Met alleen de "String-table" bot weg vertalen kom je er niet.

MvG,
MauRice

HighKing
Ik hoop eigenlijk vooral het script zelf te gaan begrijpen, om te zien hoe ze de livecd precies opbouwen, gewoon nieuwsgierigheid. smile.gif
HighKing
Ik denk dat ik het al een beetje begrijp. Ze nemen een originele iso, die pakken ze uit in een tijdelijke directory. Vervolgens installeer je de software die jij erbij wilt hebben in de tijdelijke directory. Daarna pak je de bestanden in die tijdelijke dir weer in een sqfs-bestand, en die brand je samen met de boot files weer op een cd: hoppa. smile.gif

Eigenlijk wordt dus gewoon de inhoud van een bestaande livecd aangepast, er wordt geen nieuwe cd gegenereerd. Dat is eigenlijk wel jammer. Zo kun je niet veel meer dan wat programma's toevoegen/verwijderen aan een bestaande livecd, remasteren dus.
RvP
@Kris, misschien heb jij nog wat tips voor die jongen(s) van MIB.
Symbianflo was trouwens erg nieuwgierig wie ooit de MCNL Live! CD gemaakt had.

Ze hebben een eigen IRC freenode kanaal waar ze regelmatig op chatten over dit soort zaken, ook in het Engels. smiley_heartbounce.gif
HighKing
Wat Kris deed was iets heeeeel anders. Die creëerde een volledig eigen cd met als bron een installatie op harddisk. Dit is een bestaande cd waar eigenlijk niet veel meer gebeurd dan wat bestandjes toevoegen.

Vlak voordat Kris stopte had ze naar eigen zeggen de bron van het mklivecd script stevig opgeschoond... erg jammer dat ze die nooit online heeft gezet... dan had iemand anders er wellicht nog iets van kunnen maken sad.gif
willie
QUOTE(HighKing @ Jul 7 2009, 07:29 PM) *
Vlak voordat Kris stopte had ze naar eigen zeggen de bron van het mklivecd script stevig opgeschoond... erg jammer dat ze die nooit online heeft gezet... dan had iemand anders er wellicht nog iets van kunnen maken sad.gif
Zo ben weer thuis
Michel, waarom stuur je Kris geen pm icon_cool.gif
HighKing
QUOTE(willie @ Jul 7 2009, 10:37 PM) *
Michel, waarom stuur je Kris geen pm icon_cool.gif
Destijds ook gedaan. En zelfs open op het forum gevraagd: http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=9096 smile.gif

Beetje zonde dat het werk dat zij eraan heeft gehad nu totaal verloren is gegaan...

Overigens net e.e.a. geprobeerd vanuit 2009.1, maar echt positief wil ik het nog niet noemen (ben wel al voorbij een struikelblok in 2008.x: udev. Dit werkt nu wel meteen goed, maar vanaf het laden van de rc.sysinit gaat er weer vanalles mis... sad.gif)
MauRice
Versie 3.0 is uit.
http://mib.pianetalinux.org/mib/en/mib-new...miblive-30.html

MauRice

HighKing
Gaat hard zo smile.gif
Eens zien of ik daar nog iets uit kan stelen vanavond laugh.gif
willie
Michel,

Jij kan toch ook op mandrivausers.org kijk dan eens hier naar weet niet in hoeverre een eigen ontwikkeling net als MCNLive.
kris
@Highking

Sorry, ik heb de topic niet gezien, dus een laat antwoord.

Het 'opgeschoonde' mklivecd script heeft nooit gewerkt, Highking. Het was niet te gebruiken.
En inmiddels is er zoveel gewijzigd bij het MDV systeem. Is echt de moeite niet waard. Ik zou niet eens meer weten hoe en waar beginnen.
Hebben ze nu niet een eigen ingebouwd script waarmee je een eigen livecd kan bouwen?

Sorry, ik ben zo bezig met andere dingen, en mijn MDV 2009.1 systeem is soms een beetje onstabiel: opera dus, bah.
en kdenlive is niet te gebruiken.
HighKing
Chris, maakt niet uit, ik vind het veel te leuk om stapje voor stapje iets op te bouwen zoals ik nu bezig ben. Hier leer ik veel meer van dan dat ik andermans scripts ga aanpassen.
Ik ben zelfs, zelfs van plan heel mklivecd te vervangen door een nog te schrijven bash-script, maar goed, dat is alleen nog een idee, ik heb nog niets concreets in die richting. smile.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.