Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Machinenaam instellen
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
boudewijn
Hi,

Even een snelle vraag:

Waar kan ik ergens de naam van mijn machine op het lan instellen; ik bedoel niet de samba naam, maar de echte naam....

Stel bv dat ik een van de PC's boudewijnistegek noem, :wink: en dan wil ik in firefox het volgende in kunnen rammen (op een andere pc...):

"https://boudewijnistegek:10000"

Snappie?
boudewijn
Heb nog even verder gekeken, kan het zijn dat ik onder webmin naar networking en dan naar network conf. en dan dns client moet gaan?
Tux Brothers
Gewoon in je MCC -> netwerk -> je FQDN invullen :wink:
kayjay
of op de manier , waarmee je het met andere distributies ook kan realiseren:
[quote=/etc/sysconfig/network]
HOSTNAME=Nefer-Tmu
DOMAINNAME=kayjay.net
NETWORKING=yes
[/quote]
holy-shit
Zo kun je idd je systeem een naam geven. Maar dan kennen andere systemen in het netwerk hem nog niet.

Dat kun je alleen bereiken door of een DNS server op te zetten of op alle andere systemen de naam op te nemen in de file /etc/hosts.

Zet daarin de volgende entry:

xxx.xxx.xxx.xxx boudewijnistegek

Dit kan ook vanuit webmin:
Networking - Network Configuration - Host addresses
HJH
Koppel je naam aan het ip-adres waar je em aan wilt hebben. Dus wanneer je em alleen lokaal wilt gebruiken, koppel em dan aan 127.0.0.1
Wanneer voor local area, dan aan het interne IP, en wanneer voor van buitenaf, koppel dan aan je externe IP

Hendrik-Jan
holy-shit
Dat kun je wel doen maar dat is niet zichtbaar voor andere systemen en dat is wat boudewijn wil. Vanaf een andere PC kunnen intypen https://boudewijnistegek:10000

Overigens is 127.0.0.1 altijd voor localhost. Het is niet verstandig om daar een andere naam aan te hangen.
kayjay
dan hoef je niet eens wat op die machine te doen.
je kan ook ssh boudewijnisgek doen terwijl je uit komt op bieristegek
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.