Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Geen netwerk op Asrock 938SLI-eSATA2 moederbord
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
eekie
Ik heb mandriva 2009-1 geinstalleerd op een MSI K9N2 en op een Asrock 939SLI-eSATA2 computer. Netwerk op de eerste o.k. zowel bedraad als wifi. De tweede laat het afweten. Bedraad heb ik geen contact (kruis door het icoon) en ndiswrapper verslikt zich in de windows driver van de wifi.
Als ik bij de bedrade verbinding de automatische mode met dhcp vervang door handmatig met de juiste ip adressen dan komt het netwerk wel in de lucht volgens het icoon en de tekstballon, maar kan geen enkel contact leggen. Zelfs het pingen naar mijn modem gaat niet.
Wat is er loos?
MauRice
Eekie,

Kijk eens of je UTP-kabel wel ok is.
Als ik goed heb nageken zit er op beide MB een Realtek Gigabit lan op.
Wordt door Mandriva en vele andere distro's ondersteund.

Voor je WiFi-kaart... meer info zal gemakkelijker zijn.

MvG,
MauRice

eekie
QUOTE(MauRice @ Aug 21 2009, 09:12 PM) *
Eekie,

Kijk eens of je UTP-kabel wel ok is.
Als ik goed heb nageken zit er op beide MB een Realtek Gigabit lan op.
Wordt door Mandriva en vele andere distro's ondersteund.

Voor je WiFi-kaart... meer info zal gemakkelijker zijn.

MvG,
MauRice

Bedankt Maurice voor het meedenken. Maar dat heb ik als eerste gecheckt. Windows en Ubuntu hebben wel internet..
En dat bij dezelfde nic. Het is bijzonder raadselachtig.
eekie
Wat betreft de wifi,dat is een Siemens usb 108. Voor ik hier verder op in kon gaan heb ik hem eerst even op de MSI computer geprobeerd.
Ook daar loopt het vast en krijg ik de mededeling: Kan de ndiswrapper interface niet vinden en vervolgens: Even geduld, aan het zoeken naar geschikte drivers en tenslotte: Van het geselecteerde apparaat is het niet mogelijk om met het programma ndiswrapper de netwerkaansluiting te vinden.
MauRice
QUOTE(eekie @ Aug 21 2009, 10:07 PM) *
Bedankt Maurice voor het meedenken. Maar dat heb ik als eerste gecheckt. Windows en Ubuntu hebben wel internet..
En dat bij dezelfde nic. Het is bijzonder raadselachtig.

Eekie,

Als het met Ubuntu werkt zal het ook met Mandriva werken en andere distro's
Kijk eens in je instellingen mcc (MandrivaConfiguratieCenter).

Wat betreft de WiFi Siemens USB, ndiswrapper werkt het het best met de Windows XP driver.

MvG,
MauRice
eekie
MauRice
Is me bekend. Ik heb de xp driver gebruikt.
Wat betreft de ethernet verbinding. Het werkt wel bij ubuntu en windhoos, maar echt niet bij mandriva. Als ik handmatig configureer met de ip adressen van de computer en van het modem (een speedtouch) dan krijg ik het bericht: Gefeliciteerd de netwerkconfiguratie is voltooid. Echter, de internetverbindingstest is niet gelukt. U dient de verbinding handmatig te testen en de modum of router conntroleren. Het kan raadzaam zijn deze eerst te herstarten.
eekie
Hallo Maurice,
Kan het met de firewall van doen hebben? Ik krijg meldingen over poortaanvallen op mijn modem ip. Op de interactieve firewall heb ik dit ip adres op de witte lijst laten zetten. Helpt nog niet!
eekie
Maurice nogmaals:
Op het MSI moederbord zit een nvidia MCP 78S GEForce 8200 en op de Asrock een Realtek RTL8111/8168B controller
MauRice
Eekie,

Die Realtek RTL8111/8168B zal toch moeten werken... Zit ook in een laptop van mij., en werkt out-of-the-box.
De vergelijking met Windows gaat niet op... Elke hardware werkt daar goed mee.
Maar met Ubuntu wel, als het met Ubuntu werkt... zal het ook met andere distro's, Mandriva, moeten werken.

De firewall heeft volgens mij niets van doen.
Als ik mijn router bekijk vanuit het Internet, wordt ik ook om de haverklap aangevallen.
Blijkbaar is het een soort van sport...Maar ik me weinig zorgen om maak.

MvG,
MauRice
RvP
Zet in MCC de firewall eerst eens even uit ('alles toestaan' / 'geen poorten gesloten')
Eerst kijken of je via je UTP wel verbinding kunt krijgen.
eekie
Uitzetten van de firewall heeft geen effect. Het is een raadsel dat de verbinding wel werkt met ubuntu op dezelfde computer.
Ik ben er inmiddels in geslaagd om de Siemens usb 108 te installeren. Een heel gedoe, waarbij info uit een ubuntu thread van pas kwam .
Belangrijk is dat je na het installatiecommando:
ndiswrapper -i ~/net5523.inf
eerst checkt of de installatie is gelukt met
ndiswrapper -l
Vervolgens moet het commando
modprobe ndiswrapper
worden gegeven. Pas dan wordt het netwerk gezien en kun je het configureren.
In dit geval was het extra moeilijk omdat de benodigde pakketten: wireless-tools en wpa_supplicant ontbraken en bij ontstentenis van een internetverbinding via een andere computer en een usb-stick moesten worden aangevoerd (baron van Münchhausen effect)
Helaas bij de draadloze verbinding is het probleem hetzelfde. Bij automatisch dhcp doet ie het helemaal niet, bij manueel waarbij ik overigens een ander ip adres voor de computer moet invoeren krijgt hij geen verbinding. Mijn netwerk wordt wel gezien met goede signaalsterkte.
Dezelfde procedure liep op de MSI machine vast omdat ik daar de 64 bits versie van mandriva heb gebruikt. Ik krijg door: ongeldige driver.
MauRice
QUOTE(eekie @ Aug 23 2009, 11:42 PM) *
......
Dezelfde procedure liep op de MSI machine vast omdat ik daar de 64 bits versie van mandriva heb gebruikt. Ik krijg door: ongeldige driver.

Eekie,

Daarvoor moet je ook de 64bits Windows XP driver voor hebben als deze bestaat.

MvG.
MauRice
eekie
QUOTE(MauRice @ Aug 24 2009, 06:48 PM) *
Eekie,

Daarvoor moet je ook de 64bits Windows XP driver voor hebben als deze bestaat.

MvG.
MauRice

Nee die bestaat niet!
Wel triest. Je zou toch juist van de linux ontwerpers en ontwikkelaars verwachten dat ze het 64 bits platform omarmen.
MauRice
QUOTE(eekie @ Aug 24 2009, 10:23 PM) *
Nee die bestaat niet!
Wel triest. Je zou toch juist van de linux ontwerpers en ontwikkelaars verwachten dat ze het 64 bits platform omarmen.

Eekie,

Die gaan echt niet een 64bits Windows driver ontwikkellen.
Al er een Linux driver is, is die zowel 32bits als 64bits.

Geen Linux driver....Dan met ndiswrapper de Windows driver laden.
Op een 32bits systeem -> ndiswrapper is 32bits, kernel is 32bits -> vraag om een 32bits Windows driver.
Op een 64bits systeem -> ndiswrapper is 64bits, kernel is 64bits -> vraag om een 64bits Windows driver.

MvG,
MauRice
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.