Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Kabelverbinding werkt niet goed.
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Pagina's: 1, 2
RvP
Ik zit sinds kort op de kabel bij casema.nl (geen Wanadoo).
Via DrakConnect heb ik de 2e netwerk kaart ingeregeld op
cable.

De situatie is als volgt: status
eth0 192.100.168.n static ne2k-pci up (dit is een vast Ip-adres voor
mijn thuisnetwerk)
eth1 83.nn.n.nnn dhcp 8139too up (dit Ip-adres wordt geleverd)

Bij internet toegang
soort LAN
Gateway (leeg)
status niet verbonden

Als ik probeer te verbinden lukt dat soms wel, soms gewoon helemaal niet. Als ik verbonden ben valt de verbinding na een tijdje weg.

Als ik DrakConnect afsluit OK/Toepassen komt telkens de melding;
bezig met pakketten te installeren. Zowel een windowtje linksboven als in het midden van het venster (een ander).

Toen ik de eerste keer met DrakConnect probeerde de boel aan de praat te krijgen werd mij gevraagd rp-pppoe te installeren. Ik heb gelijk maar rp-pppoe-gui erbij gedaan. Ik kom daar echter ook niet verder mee, terwijl ik denk dat MDK voldoende tools in huis heeft.

Ik kan bij het configureren van de NIC kiezen uit adsl en cable. Ik moet toch wel cable hebben?

Kortom, alle hulp is welkom, want ik zit nu op het forum via Win98 (sorry!)
dat alles moeiteloos slikt. :twisted:
HJH
Wat ie installeert is het dhcp client pakket (dat doet mcc inderdaad ook als het al geïnstalleerd is, uit veiligheidsoverwegingen denk ik).

In principe kan je net zo goed een cable verbinding kiezen. Ik denk zelfs dat dat de betere keuze is voor je internet verbinding.
Probeer de volgende keer je Linux eens op te starten met de optie: "linux noapic"
(op keuzescherm Linux of Windows, druk je op <esc> en typ je bovenstaande in op de commandoregel).
Daarna de verbinding opzetten als kabelverbinding.

Issie nu stabiel(er)?

Je hebt pppoe en rp-pppoe overigens niet nodig, dat is voor ADSL verbindingen die gebruik maken van ppp (net als "gewone" modems).

Hendrik-Jan
RvP
Ik ben nu op de site via Mandrake.
In de knowledgebase gelezen de Howto over @Home kabelaansluiting. Hier wordt alleen over LAN gesproken en niet over Cable. De keuze Cable krijg je alleen als je voor Expert kiest in de wizzard.

Ik heb nu voor LAN gekozen, maar merk nu ook dat als Eth0
(vor mijn interne netwerk) eveneens Up gebracht wordt, dat dan de internetverbinding vervalt.

De NIC's bijten elkaar?

... en nu krijg ik mijn eth0 helemaal niet meer up.
Ik kan dus wel internetten, maar niet '@home'netten op mijn thuisnetwerk?

MCC biedt ook de mogelijkheid van Internet delen (=router)
en een Proxy in te stellen. (onder Win98 werk ik met een proxy). Wat zijn de voors tegen van de eerste optie?
:?:
Tux Brothers
Welke netwerkkaarten gebruik je ? , er schijnen nog weleens problemen te zijn met 3Com kaartjes.

Voor het delen van Internet kun je op het forum even zoeken op "Firestarter" die ingebouwde functie is niet zo fantastisch want die gooit meteen alles dicht op je interne eth.
boudewijn
Klopt,
met die 3com, alleen geldt dit niet voor de 905 (van de kaartjes waarmee ik heb getest)....
RvP
QUOTE(boudewijn)
Klopt,
met die 3com, alleen geldt dit niet voor de 905 (van de kaartjes waarmee ik heb getest)....

Laat ik nou bij voorkeur werken met 3Com, want die hebben me nog nooit in de steek gelaten. In tegenstelling tot Winbond en unknown e2k.

Dit zijn trouwens Realteks en die kan ik zeker iedereen aanbevelen.

Alles werkt perfect onder Win9x dus daar zoek ik de fout niet 123.
RvP
QUOTE(Tux Brothers)
Welke netwerkkaarten gebruik je ? , er schijnen nog weleens problemen te zijn met 3Com kaartjes.

Voor het delen van Internet kun je op het forum even zoeken op \"Firestarter\" die ingebouwde functie is niet zo fantastisch want die gooit meteen alles dicht op je interne eth.

Je bedoeld 'dat' ik kan aansturen met DrakeGW (wathever that maybe)?
Klopt. Hij zegt dat ie deelt, :twisted: beide NICs zijn up en omdat eth0 up is kan in niet internetten. Ik heb gezien dat ik 'm kan uitzetten dus dat ga ik doen. Ik had trouwens het idee dat ie eth0 en eth1 door elkaar wilde halen, want hij presenteerde eth1 als de interne LAN NIC en dat moest ik weer op eth0 zetten. Vreemd, maar uitgeschakeld!

Ik zal eens zoeken op Firestarter, maar gek dat ik zoiets nodig heb nog voordat ik internet wil delen. Op 1 pc lukt het me al niet.
boudewijn
Welk type kaartjes heb jij?

Ik krijg bijv. ook na een paar weken na installatie een 3c985TX (server NIC) niet aan de praat, en een 905 wel....

Kijk hier eens: http://mandrakeclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1036
RvP
QUOTE(boudewijn)
Welk type kaartjes heb jij?

Ik krijg bijv. ook na een paar weken na installatie een 3c985TX (server NIC) niet aan de praat, en een 905 wel....

Kijk hier eens: http://mandrakeclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1036

Realteks en wel RTL8029 en RTL8139/810x MDK gebruikt hiervoor de modules ne2k-pci en 8139too.
HJH
Je nic's kunnen elkaar "bijten" wanneer:
de addresering overlapt.
Dit kan op bord-niveau (2 pci apparaten op eenzelfde of overlappend adres) of op hoger (driver) niveau.
Bij jou vermoed ik het eerste.
Heb je pnp OS in je BIOS uitgeschakeld? Heb je de "noapic" optie geprobeerd?

Hendrik-Jan
RvP
QUOTE(HJH)
Je nic's kunnen elkaar \"bijten\" wanneer:
de addresering overlapt.
Dit kan op bord-niveau (2 pci apparaten op eenzelfde of overlappend adres) of op hoger (driver) niveau.
Bij jou vermoed ik het eerste.
Heb je pnp OS in je BIOS uitgeschakeld? Heb je de \"noapic\" optie geprobeerd?

Hendrik-Jan

pnp is off, noapic heb ik bij de opstartlader lilo als force to set off gezet.

Ik heb verder nog wat keren de nic's proberen in te stellen . Beide op LAN, de eerste op LAN de tweede op Cable. Ik heb ze nu beiden als Up en een verbinding! (eerst kreeg ik alleen verbinding als eth0 down was).
Echter te vroeg gejuichd. Als ik Konquerer een site laat zoeken wordt direct de verbinding vebroken. 8)
HJH
Wat geeft "ifconfig" ?

Hendrik-Jan
RvP
[quote=HJH]Wat geeft "ifconfig" ?

Hendrik-Jan[/quote]

Hoe krijg ik de output hier naar toe gekopieerd, want het is nogal wat tekst.
Terminal output laat zich niet rechtsreeks kopieren.
Heb je een tip (vroeger onder DOS fakete je een lpt poort
of iets dergelijks om een txt bestand te krijgen).
Ik heb ksnapshot wel een printscreen, maar deze is in bmp en die krijg ik niet in dit forum geplakt.

RvP
PiLotCoptEr
Terminal output... kun je toch gewoon selecteren en dan Ctrl+C doen?
IIG ik kan het altijd wel mrgreen.gif
boudewijn
Jups, en anders ff overtypen, is niet zoveel werk (5 minuutjes hooguit)
Alain
Om output van een commando op te slaan:

commando > bestand Zet de output in het bestand.
commando >> bestand Zet de output onderaan in het bestand.
commando | tee bestand Print de output naar het scherm en zet het tevens in het bestand.

Misschien iets voor in je bash tutorial boudewijn? (Btw erg vreemd dat ik een devver overtypen hoor zeggen. sad.gif)
RvP
[quote=PiLotCoptEr]Terminal output... kun je toch gewoon selecteren en dan Ctrl+C doen?
IIG ik kan het altijd wel mrgreen.gif[/quote]

ikke dus niet
RvP
[quote=boudewijn]Jups, en anders ff overtypen, is niet zoveel werk (5 minuutjes hooguit)[/quote]

Ik denk dat het wel meer dan 5 minuutjes is en de kans op fouten is met technische output denk ik erg groot.

Trouwens dit is 2004, je denkt toch niet dat ik op een Linux pc de boel wil overtypen, opslaan onder Windows, om daarna de gegevens onder Windows te kunnen doorsturen naar een Mandrake forum :x
RvP
[quote=Alain]Om output van een commando op te slaan:

commando > bestand Zet de output in het bestand.
commando >> bestand Zet de output onderaan in het bestand.
commando | tee bestand Print de output naar het scherm en zet het tevens in het bestand.

Misschien iets voor in je bash tutorial boudewijn? (Btw erg vreemd dat ik een devver overtypen hoor zeggen. sad.gif)[/quote]

Dit is inderdaad wat ik zocht, ik leg het gelijk vast op diverse plekken, want dit is gewoon erg handig. :idea:
boudewijn
Ok komt in volgende deel (over functies), is al bijna af, maar heb het erg druk :evil:
RvP
Hier is de output nav ifconfig

Direct na aanzetten pc
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:00:00:00:00:00
inet addr:192.168.100.3 Bcast:192.168.100.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:218 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:0 (0.0 cool.gif TX bytes:17026 (16.6 Kb)
Interrupt:11 Base address:0x1000

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:A0:B0:1D:E8:D9
inet addr:83.81.8.244 Bcast:83.81.8.255 Mask:255.255.255.0
RX packets:5822 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:49 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:350023 (341.8 Kb) TX bytes:7474 (7.2 Kb)
Interrupt:11 Base address:0x9000

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:129 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:129 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:10614 (10.3 Kb) TX bytes:10614 (10.3 Kb)

Na blik geworpen te hebben in MCC (verbinding maken mislukte)
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:00:00:00:00:00
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:312 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:0 (0.0 cool.gif TX bytes:23059 (22.5 Kb)

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:A0:B0:1D:E8:D9
RX packets:10861 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:51 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:652363 (637.0 Kb) TX bytes:7987 (7.7 Kb)
Interrupt:11 Base address:0x9000

RX packets:160 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:160 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:13788 (13.4 Kb) TX bytes:13788 (13.4 Kb)

eth0 is mijn LAN, eth1 is mijn Kabelmodem.
HJH
Eth0 is niets.
Wanneer je een mac-adres (HWaddr) krijgt dat alleen uit 0000 bestaat, dan klopt de configuratie van de kaart niet. Dus het "aan" of "uit " zijn van de kaart is eigenlijk al niet meer relevant, aangezien de koppeling niet klopt...
Wat is de adressenrange van je lokale netwerk, en hoe worden de adressen daar toegewezen?

Hendrik-Jan
RvP
[quote=HJH]Eth0 is niets.
Wanneer je een mac-adres (HWaddr) krijgt dat alleen uit 0000 bestaat, dan klopt de configuratie van de kaart niet. Dus het "aan" of "uit " zijn van de kaart is eigenlijk al niet meer relevant, aangezien de koppeling niet klopt...
Wat is de adressenrange van je lokale netwerk, en hoe worden de adressen daar toegewezen?

Hendrik-Jan[/quote]

mijn thuisnetwerk)
n loopt van 1 tot (theoretisch 99), maar ik heb thans 6 pc's in het netwerk

Ik geef DHCP op, maar via de provider krijg ik steevast dezelfde.

(onder Win98 met een proxyserver loopt alles als een zonnetje) :twisted:
Alain
Euhm, Hendrik-Jan heeft wel gelijk dat je kaart een MAC adres zou moeten hebben. Ik denk ook dat daar het probleem zit en dat dit een hardware of driver probleem is. smile.gif

Je zou het eens kunnen proberen met minimale hardware. (Das volgens mij DE methode om hardware te debuggen. ;-))
HJH
Je wijst inderdaad een ip-adres in de juiste range toe.
Maar ik denk dat je een kaart-probleem hebt. Of de kaart is stiekum niet datgene waarvoor de driver geïnstalleerd is, of hij is kapot.
Maar aangezien je onder Windows wel een verbinding krijgt, denk ik dat je een driver-probleem hebt.

Welk merk kaart gebruik je? (Merknaam, typenummer/naam)

Hendrik-Jan
RvP
Realtek RTL 8029 is mijn eth0
De module van Mandrake (automatisch gedetecteerd) staat in
mijn aanvangsbericht van dit topic.
HJH
Ik had inderdaad het begin van je bericht gelezen.
Je geeft me nu de naam/type van de chip op de kaart.
Ik had graag de naam van de kaartenbakker gehad (maar het is goed mogelijk dat die er niet eens op staat).
En weet je toevallig of het een ISA of een pci-kaart is? (wit of zwart insteekslot)

Hendrik-Jan
RvP
[quote=HJH]Ik had inderdaad het begin van je bericht gelezen.
Je geeft me nu de naam/type van de chip op de kaart.
Ik had graag de naam van de kaartenbakker gehad (maar het is goed mogelijk dat die er niet eens op staat).
En weet je toevallig of het een ISA of een pci-kaart is? (wit of zwart insteekslot)

Hendrik-Jan[/quote]
het merk? no-name-taiwan, zat in een mooie verpakking

Ik weet zonder de kast open te maken bijna zeker dat het een pci (wit) is.
Windows geeft hem ook aan als een pci kaart.

Moet ik eens een andere Linux-module kiezen ipv autodetectie?
Dan wordt wel gevraagd of ik bepaalde instellingsparameters wil meegeven.

Gisteravond kon ik op een ander mandrake pc het gehele Windowsnetwerk zien, inclusief deze pc met deze kaart.
HJH
Ok, dat zijn ze inderdaad wel vaker, onbestemd en ongemarkeerd, nou ja het is niet anders. :-)
Maar gisteravond vond je in je lokale netwerk ook die pc? Dat is dan heel vreemd, want dat zou erop duiden dattie het dan wel correct deed.
Ik denk dat het wel de ne2k-pci module is die je nodig hebt, dus ik denk niet dat daarin ingrijpen zin heeft.
Ik ga dan toch weer denken aan een pci-slot-toewijzingsprobleem.
Er zijn een paar dingen die je kan proberen:
-de kaart fysiek in een ander pci slot steken.
-bij opstarten de optie "acpi=nopci" (ik geloof dattie zo heet, ik weet het niet 100% zeker,,,)
-bij het opstarten de optie "noapic" meegeven. Ik meen dat je in het begin al schreef dat je zoiets deed? Wat exact gaf je als optie mee?

Hendrik-Jan
RvP
noapic
apci geforceerd uit MCC/Opstartlader (LILO) configuratie
kaart in ander slot
niets hielp.

Ander netwerk kaart erin. Goede nieuws, ik ben nu via Mandrake op internet! maar ...

eth0 (was eth1) heeft bij DrakConnect nu module ne2k-pci (ipv 8139too) en zorgt voor internetverbinding
eth1 heeft z eigen bijbehorende module en werkt prima.

Kijk ik onder MCC/Harddrake dan staan beide NIC er en eth0 met module 8139too.

Ik kan met de wizzard trouwens ook niet (meer) handmatig/expertmode de NIC (en dus de module) kiezen.
Die ne2k-pci is een soort Algemene ne2k compatible driver?

Ik zou nog graag eens (met de hand? maar wel kiezen uit tabelwaarden) de NIC en hun modules willen kiezen)
HJH
Ok,

dus een andere kaart, en klaar? Nou ja, het is in ieder geval opgelost.
ne2k-pci is inderdaad een soort van ne2k compatible driver. De meeste kaarten doen het daar wel, min of meer, mee.

Hendrik-Jan
RvP
Beetje doorklungelen (moest wel, want bij booten liep machine vast op eth) initialiseren !)

MCC, DrakConnect wizzard, zoveel mogelijk expert/zelf te kiezen (maar er valt niet veel te kiezen)
Ondanks auto bespeuren off vind ie toch 2 NIC. Ik heb maar eens een derde Realtek module too toegevoegd. als '3e' NIC.
Accepteert ie zonder probleem.
Resultaat nu (zonder kaarten te verwisselen)
eth0 krijgt automatisch ne2k ipv juiste module. Niet Up te krijgen
eth1 heeft module Realtek too en zorgt nu voor internet.

Waarom duikt die ne2k module steeds weer op. Hij hoort zeker niet bij de NIC (Compaq/Intel 100+ kaart) en voor deze kaart is een module beschikbaar (zie eerder)
RvP
ifconfig geeft thans (beide NIC's up

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:A0:B0:1D:E8:D9
RX packets:25330 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:362 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:1522830 (1.4 Mb) TX bytes:30066 (29.3 Kb)

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:D0:B7:17:77:68
RX packets:15 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:61 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:2601 (2.5 Kb) TX bytes:9648 (9.4 Kb)
Interrupt:11 Base address:0xe000

RX packets:231 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:231 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:20328 (19.8 Kb) TX bytes:20328 (19.8 Kb)

Waarom ie op eth0 nu nog steeds die ne2k-pci module toont is mij een raadsel, Harddrake apart gerund is soms spoor ook bijster als DrakConnect wordt gedraaid, maar geeft steeds de juiste modules weer. Geen ne2k-pci.

Ik hoop dat het nu met booten goed gaat. De laatste opstart kreeg ik de melding dat eth0 mogelijk niet aanwezig was ...
RvP
[quote=HJH]Ok,

dus een andere kaart, en klaar? Nou ja, het is in ieder geval opgelost.
ne2k-pci is inderdaad een soort van ne2k compatible driver. De meeste kaarten doen het daar wel, min of meer, mee.

Hendrik-Jan[/quote]

niks klaar. Ik heb er thans geen enkel vertrouwen in dat als ik, straks reboot (na het voetbal) dat ik dan weer beide NIC up and running heb.

Kan ik niet handmatig (natuurlijk kan dat) de juiste module toewijzen?
HJH
In /etc/sysconfig/network-scripts kan je handmatig de instellingen per netwerkkaart aanpassen.
Of het werkt? geen idee! Een herstart is de enige manier om te kijken of het echt werkt.

Hendrik-Jan
RvP
QUOTE(HJH)
In /etc/sysconfig/network-scripts  kan je handmatig de instellingen per netwerkkaart aanpassen.
Of het werkt? geen idee! Een herstart is de enige manier om te kijken of het echt werkt.

Hendrik-Jan

Huidige stand: na boot via MCC Drakconnect alleen eth0 in beeld en up.
Via wizzard beide kaarten weer ijngesteld. Uiteraard krijgt eth0 weer ne2k-pci ipv (realtek)8139too.
eth1 krijgt de goede module eepro100.
Daarna komen beide NIC's up en heb ik zowel internet als netwerk in de lucht.

Harddrake geeft beide NIC's met juiste modules

Ik kan in etc/sysconfig/network-scripts geen enkel bestand vinden waarin ik de modules kan aangeven. ifcfg-eth0 en -eth1 bevatten die informatie niet.

Kortom ik baal nog steeds dat het niet 123 werkt. :twisted:
HJH
Er staat in de bestanden in etc/sysconfig/network-scripts de optie "ONBOOT=no/yes" staat die op aan of op uit?
Dat kan nl. de reden zijn dat je eth1 niet automatisch start.

Hendrik-Jan
RvP
Beide kaarten staan opstarten ON (ingesteld via DrakConnect.

Ik krijg bij opstarten melding dat insmod een probleem onderkende i/o of irq. (beide pci staan op 11, onder Win98 no problemos)

Opnieuw de boel geconfigureerd met DrakConnect.

Realtek kaart krijgt uiteraard ne2k-pci. Mijn eepro100 krijgt nu de !?
8139too. En ik kan er niks aan veranderen.

de tweede kaart er maar weer eens uit halen. Boel configureren en dan de 2e NIC er weer eens bij doen?
Gek wordt je er van @#$%^&*(
HJH
Heel vreemd!

Ik denk nog steeds dat er iets in je BIOS niet helemaal lekker zit. Misschien kan je je pci adrestoewijzingstabel resetten? Dat wil nog wel eens helpen.

Hendrik-Jan
RvP
QUOTE(HJH)
Heel vreemd!

Ik denk nog steeds dat er iets in je BIOS niet helemaal lekker zit. Misschien kan je je pci adrestoewijzingstabel resetten? Dat wil nog wel eens helpen.

Hendrik-Jan

Die staat in de BIOS op reset when warm boot. Dus ik denk dat ie bij een cold boot ook wel reset.

Bij opstarten zegt ie bij eth1 niet de juiste module te vinden (dank u de koekoek). Na harddrake en drakconnect werkt alles weer, met eth0 module ne2k-pci en eth1 eepro100.
Ben (helaas) benoeuwd hoe die volgende keer opstart.

insmod? dmesg geeft geen vreemde output in mijn ogen.
syslog? dat krijg ik bij opstarten als tips omdat er een verkeerde module ingesteld is.:?:
RvP
vorige bericht 2e keer geplaatst
HJH
Je kunt nog proberen in /etc/sysconfig/network-scripts/ alle apparaatbestanden weg te halen (alle ifcfg-*)
En daarna, na herstart, via het mcc proberen het gehele netwerk opnieuw op te zetten...

Maar ik heb echt geen idee of dat gaat helpen, zo hardnekkig heb ik dit probleem nog nooit gezien.

Hendrik-Jan
RvP
QUOTE(HJH)
Je kunt nog proberen in /etc/sysconfig/network-scripts/ alle apparaatbestanden weg te halen (alle ifcfg-*)
En daarna, na herstart, via het mcc proberen het gehele netwerk opnieuw op te zetten...

Maar ik heb echt geen idee of dat gaat helpen, zo hardnekkig heb ik dit probleem nog nooit gezien.

Hendrik-Jan

Is in ieder geval het proberen waard. misschien onthoud ie nu iets, wat dan weer helemaal leeg begint.
jkonline
[quote=RvP]Ik zit sinds kort op de kabel bij casema.nl (geen Wanadoo).
Via DrakConnect heb ik de 2e netwerk kaart ingeregeld op
cable.

mijn thuisnetwerk)

Bij internet toegang
soort LAN
Gateway (leeg)
status niet verbonden

Als ik probeer te verbinden lukt dat soms wel, soms gewoon helemaal niet. Als ik verbonden ben valt de verbinding na een tijdje weg.

Als ik DrakConnect afsluit OK/Toepassen komt telkens de melding;
bezig met pakketten te installeren. Zowel een windowtje linksboven als in het midden van het venster (een ander).

Toen ik de eerste keer met DrakConnect probeerde de boel aan de praat te krijgen werd mij gevraagd rp-pppoe te installeren. Ik heb gelijk maar rp-pppoe-gui erbij gedaan. Ik kom daar echter ook niet verder mee, terwijl ik denk dat MDK voldoende tools in huis heeft.

Ik kan bij het configureren van de NIC kiezen uit adsl en cable. Ik moet toch wel cable hebben?

Kortom, alle hulp is welkom, want ik zit nu op het forum via Win98 (sorry!)
dat alles moeiteloos slikt. :twisted:[/quote]

Simpel:
steek je cdtje dr in (als je moterola modem hebt dan versie 3.3) en klik rpm aan, root pas sinvullen keertje ok en het werkt... heb zelf ook casema (is ook WANADOO, is 1 bedrijf! samen met nog 1...) nou succes!!
RvP
[quote=jkonline]
Simpel:
steek je cdtje dr in (als je moterola modem hebt dan versie 3.3) en klik rpm aan, root pas sinvullen keertje ok en het werkt... heb zelf ook casema (is ook WANADOO, is 1 bedrijf! samen met nog 1...) nou succes!![/quote]

Was het maar zo simpel

Op de cd staat alleen rp-pppoe-1.7-1.i386.
In het begin van dit Topic staat dat ik rp-pppoe niet nodig heb.
RvP
[quote=HJH]Je kunt nog proberen in /etc/sysconfig/network-scripts/ alle apparaatbestanden weg te halen (alle ifcfg-*)

Hendrik-Jan[/quote]

Ik weet nu wel of dit werkt; Nee, dus. :shock:
HJH
Dat is heel vervelend!
En mijn ideeën zijn een beetje op...
Heeft iemand anders nog een goede suggestie?

Hendrik-Jan
RvP
[quote=HJH]Dat is heel vervelend!
En mijn ideeën zijn een beetje op...
Heeft iemand anders nog een goede suggestie?

Hendrik-Jan[/quote]

Ik dacht zelf aan NIC1 eruit, proberen NIC1 erbij proberen etc.
Toen dacht ik: gewoon overnieuw Mandrake installeren, maar ja daś relatief veel werk.
Totdat ik bij de PCM een DVD kreeg met Mandrake 10 (3 ISO's)
Die heb ik vers geinstalleerd en .... Hoera!
Hij herkent beide NIC's , kent de juiste modules toe in de volgorde eth0 is de Compaq en eth1 is de Realtek. Alles draait nu als een zonnetje.

Ik denk dat een hernieuwde installatie van 9.2 dit ook wel opgelost had, want volgens mij bleef ergens die ne2k module opduiken, terwijl harddrake wel degelijk de juiste NIC's zag en de juiste modules kon aanwijzen.

Happy end :idea:
RvP
Heb ik wederom vergelijkbaar gelazer.

voor het probleem:
eth0 = Compaq EEPRO100 voor LAN
eth1 = Realtek voor internet
werkte vlekkeloos

Ivm een onwillige tv kaart heb ik eth1 verwijderd (en verder onder Windows doorgewerkt). daarna kaart weer in zelfde slot teruggezet.
Harddrake ontdekte COMPAq niet (BIOS zag ook maar 1 kaart, hoewel hij niet los geweest is) en ziet Realtek als eth0.
Compaq kaart eruit gehaald en na boot setup bios pc weer uitgezet en kaart er weer in in zelfde pci slot.
mandrake ziet Compaq als eth1. met Drakconnect uit MCC de netwerkinstellingen eth0 en eth1 even goed gezet en draaien als van ouds dacht ik.
Niks ervan. Bij boot start ie eth0, eth1 en internet op, maar mandrake werkt traaaag. Internet en netwerk zijnn beide niet in de lucht.
Firestarter aanpepast vanwege gewijzigde eth, niets helpt.
Toch niet weer opnieuw installeren hoop ik, hoewel dat kaal maar 30 minuten duurt.

Ik ga eerst nog het weghalen van die network-scripts uitproberen.

Is Mandrake (linux) altijd zo onwillig met wijzigingen in de configuratie?
boudewijn
Met NICs en dat soort spul doet ie bij mij vaak ook moeilijk sad.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.