doelman
Nov 3 2009, 07:59 PM
Mandriva Linux 2010 is beschikbaar!
Iso's en rpms voor de diverse platforms zijn vanaf nu beschikbaar op de publieke mirror sites. Echter, nog niet alle mirrors zijn gesynchroniseerd. Hier kun je Mandriva 2010 in ieder geval al wel downloaden:
http://ftp.free.fr/mirrors/ftp.mandriva.co...ial/iso/2010.0/"Mandriva Seed" staat in de isos diretory waarmee je Mandriva 2010 iso's kunt installeren vanaf een USB key.
Een aantal handige links:
Mandriva blog announcement:
http://blog.mandriva.com 2010 Tour:
http://wiki.mandriva.com/en/2010.0_What%27s_New Release notes:
http://wiki.mandriva.com/en/2010_Notes Errata:
http://wiki.mandriva.com/en/2010_Errata
HighKing
Nov 3 2009, 08:14 PM
Beetje jammer dat Mandriva's website nog niet is bijgewerkt...
http://www.mandriva.com/en/download/freeIk dacht een torrent te pakken, hebben de early seeders tenminste nog wat eer van hun werk.
Edit:Even de link knippen/plakken en aanpassen bracht mij bij de 2010.0 torrents!
http://torrent.mandriva.com/public/2010.0/
mantaray
Nov 3 2009, 10:53 PM
Thanks mate
Ben m al aan binnensleuren ;-)
wimedel
Nov 3 2009, 11:41 PM
Maar de PP-subscribers zijn weer eens vergeten. Op de mandriva website wordt v.w.b. de PP-iso's nog steeds verwezen naar de 2009.1 editie. Uitermate slordig (zoals we min of meer gewend zijn van mandriva).
Wim
JClosed
Nov 4 2009, 07:28 AM
Inmiddels ben ik hem ook al aan het downloaden, en ga hem eens duchtig aan de tand voelen...
Maar er valt mij één ding op. Het lijkt wel alsof het allemaal nog niet officiëel is. Ook op de bekende websites (Distrowatch, Linux Today, OSNews, Digg) wordt ook nog geen enkele vermelding gemaakt dat er een nieuwe Mandriva versie uit is. Is het nog te vroeg of zijn we nu allemaal malende? Of -wat nog erger is- interessert het helemaal niemand iets? Met de nieuwe Ubuntu was er een heleboel tamtam en nu met Mandriva doodse stilte. Ik weet wel dat Mandriva niet zó bekend is, maar om nu helemaal nergens wat vermeld te zien?
Affijn - ik ga in de loop van de dag eens kijken hoe de final versie werkt
superstoned
Nov 4 2009, 09:54 AM
congrats aan mandriva, het ziet er uit als een mooie release!
wimedel
Nov 4 2009, 07:49 PM
QUOTE(wimedel @ Nov 4 2009, 12:41 AM)

Maar de PP-subscribers zijn weer eens vergeten. Op de mandriva website wordt v.w.b. de PP-iso's nog steeds verwezen naar de 2009.1 editie. Uitermate slordig (zoals we min of meer gewend zijn van mandriva).
Wim
Ik heb inmiddels begrepen dat hier een bewuste keuze achter zit (niet alles tegelijk), maar als argument wordt door mandriva (Anne) ook aangevoerd dat er nog een aantal belangrijke bugs in software van derden zit (zat). Het lijkt mij, dat een berichtje aan de PP-subscribers hierover veel vragen en irratatie had kunnen voorkomen.
Wim
digdas
Nov 5 2009, 07:06 AM
QUOTE(wimedel @ Nov 4 2009, 08:49 PM)

Ik heb inmiddels begrepen dat hier een bewuste keuze achter zit (niet alles tegelijk), maar als argument wordt door mandriva (Anne) ook aangevoerd dat er nog een aantal belangrijke bugs in software van derden zit (zat). Het lijkt mij, dat een berichtje aan de PP-subscribers hierover veel vragen en irratatie had kunnen voorkomen.
Wim
Heb inmiddels via upgrade de melding ontvangen. Ben het systeem nu aan het upgraden.
nog steeds niets op tweakers, ik heb geen account maar lees wel altijd
JClosed
Nov 5 2009, 08:34 PM
Nou - ik heb hem geïnstalleerd. Het ziet er goed uit. Meer kan ik er op dit moment eigenlijk met goed fatsoen niet van zeggen.
Één kleinigheid is alvast het vermelden waard. Ik moest bij mij ipv6 uitschakelen, anders werd het surven iets waar je een kalender bij moest halen om de snelheid te meten in plaats van een chronometer.
Ik loop echter nu tegen een stevige muur op. Niet alleen zijn de mirrors ongelofelijk traag, ze zijn ook niet gesychroniseerd o.i.d. Ik heb nu 10 mirrors geprobeerd, en bij allemaal ontbreekt wel het één of andere pakket. Je zit dan minutenlang te wachten op een reactie en uiteindelijk - na hééĺ lang wachten krijg je de mededeling dat het pakket niet gevonden en/of gedownload kan worden. Hetzelfde pakket dan bij bijvoorbeeld plf downloaden gaat dan niet meer want als je het vinkje bij de één weghaalt en bij de ander plaatst, wordt tóch de bron die je helemaal weggevinkt had gebruikt. Je moet de installatie applicatie afsluiten en dan weer opnieuw opstarten - het pakket opzoeken en uitendelijk kan je dan pas het juiste pakket (van plf dus) kiezen. Lukt het helemaal niet, dan moet je de bronnen verwijderen en een andere locatie kiezen. Voorlopig heb ik Nederland, Frankrijk, Denemarken, Zweden, Great Britain, Duitsland en nog anderen geprobeerd, maar overal ontbreekt er wel iets.
Kortom.. Er ontbreken op dit moment zoveel pakketten, en het gaat allemaal zo verschrikkelijk traag, dat ik het voorlopig maar opgegeven heb.
Voorlopig kan ik dus niet zeggen of Mandriva 2010 een aanwinst is t.o.v. 2009.1 koudweg omdat ik de software voor vergelijking niet kan installeren - althans, met deze "error-andere mirror-error-herhalen-foutmelding-opnieuw" cyclus gaat dat een week of vier duren. Kortom - ik wacht maar even een paar (dagen, weken?) tot alles op orde is. Alle andere opties leiden op het ogenblik tot tenenkrommende frustratie...
tja alle mirrors zijn vrijwilligers

maar gebruik als bron nog even gewoon cooker want daar is alles up to date
urpmi.removemedia -a
urpmi.addmedia --distrib --mirrorlist 'http://api.mandriva.com/mirrors/basic.cooker.$ARCH.list'
urpmi.addmedia --distrib --mirrorlist 'http://plf.zarb.org/mirrors/cooker.$ARCH.list'
na afloop gewoon je normale sources weer toevoegen (na het verwijderen van de cooker sources)
(het blijft voor mij overigens onbegrijpelijk waarom mdv niet een tree bevriest en daar een copy van maakt voor de volgende ontwikkel tree ipv van nu een copy maken van de ontwikkel tree en die stabiel noemen)
mantaray
Nov 5 2009, 11:55 PM
Heb m op 3 toestellen geinstalled (KDE) en bij de notebooks bleek ie toch erg langzaam te zijn.
De 2009 spring met kde 4.3.2 presteerde merkbaar beter
Misschien moet je je specs geven ik merk toch iets anders sinds 2009.1 zit er weer een behoorlijk stijgende lijn in de prestaties (na het kde4.1/2009.0 debacle) toegeven de prestaties van zijn nog niet die van 2008.1 maar komen erg dicht in de buurt al moet ik zeggen dat hoewel het changelog het tegenover gestelde beweert en bejubelt zijn de prestaties tegen de geheugengrens belabberd maar als je daar niet tegen aan zit toch wel veel beter
DaViz!0n
Nov 6 2009, 12:35 AM
Super release!
mantaray
Nov 6 2009, 11:47 AM
QUOTE(ffi @ Nov 6 2009, 12:01 AM)

Misschien moet je je specs geven ik merk toch iets anders sinds 2009.1 zit er weer een behoorlijk stijgende lijn in de prestaties (na het kde4.1/2009.0 debacle) toegeven de prestaties van zijn nog niet die van 2008.1 maar komen erg dicht in de buurt al moet ik zeggen dat hoewel het changelog het tegenover gestelde beweert en bejubelt zijn de prestaties tegen de geheugengrens belabberd maar als je daar niet tegen aan zit toch wel veel beter
Hp pavilion zd
Intel Pentium 4 540 / 3.2 GHz met 1GB
De andere notebook weet ik niet .
Maakt ook niks uit want 2009 was wel snel
Op de HP had ik eerst een kernel panic, dan nwinstall gedaan.
Andere partities werden ook niet gemount (manueel moeten doen)
Eerste minuten ist werkbaar, maar wordt al snel langzamer (zo langzaam dat je er een beetje GRRRRRRR van wordt)
isadora
Nov 6 2009, 01:59 PM
Op Distrowatch staat Mandriva op nummer 2 op de lijst van paginahits over de spanwijdte van de afgelopen zeven dagen.
Ubuntu nummer 1 met 3591 hits. (dalende lijn)
Mandriva nummer 2 met 2492 hits. (stijgende lijn)
isadora
Nov 6 2009, 07:10 PM
Ga zodadelijk de laptop ook maar eens upgraden.
De desktop is nog te veel ten dienste van leechers, een honderdtal op het moment.
En als "Early Seeder" kan ik dat niet zo maar afbreken.
Ga dus een update doen van 2009.1, dat ik pas nieuw geinstalleerd heb op de laptop.
Zal natuurlijk VMWare nadien weer opnieuw moeten configureren, maar dat truucje ken ik onderhand wel.
En trouwens is het forum goed voorzien met informatie daaromtrent.
Draait hier inmiddels op mijn P4 pc als een tierelier.
Ben nog wel eventjes aan het testen.
verkerkbr
Nov 6 2009, 09:51 PM
Inmiddels mijn Asus Eeepceetje ook voorzien van Mandriva 2010. Kan niet anders zeggen dat Mandriva hierop ook prima werkt.
Alles werkt, inclusief de Bluetooth verbinding met mijn Nokia telefoon. Hiermee kan ik inbellen met mijn GSM telefoon als modem.
Verder doet de module van Huawei E220 voor UMTS/G3 het ook prima. En uiteraard ook de Wifi. Er zijn dus 4 manieren om op internet te komen. Waarvan 3 draadloos en mobiel.
Verder had ik eerder nog nooit gekeken naar de ingebouwde webcam.
Maar met een programma genaamd (say) Cheese, draait deze ook direct uit de 'doos'.
Voor het gemak heb ik er nog een Apple Pro usb mouse aangehangen. Deze werkt gewoon naast de pad. Ze werken dus allebei tegelijk.
Wat wil een mens nog meer ?
Groet,
Bram
willie
Nov 6 2009, 10:13 PM
Op mijn 701 eee'tje draait 2010 ook al weer een paar dagen, alles werkt zoals gewoonlijk. Alleen voor mijn HP2575 moet ik steeds printerdrake installeren om alles aan de praat te krijgen. Met config-system-printer krijg ik alleen het print gedeelte aan de praat.
verkerkbr
Nov 6 2009, 10:57 PM
Beste W,
heb je Xsane geinstalleerd ? Scanner werkt via Scanner installatie. Print gedeelte staat los van scanner programma Xsane.
Groet,
Bram
isadora
Nov 7 2009, 12:49 AM
MauRice, dank je.
Geweldig goeie manier, om een upgrade uit te voeren:
urpmi --autoupdate -vNadat ik de repo's goed had gezet via
Easy Urpmi.
1633 Packages maar liefst, maar meteen na reboot werkte alles naar wens.
Wat hebben we een schitterende distributie van Linux met Mandriva 2010!!!!
Het eerste wat me opviel, was de verandering van kleur van het Firefox-icoontje in het panel, van geel naar blauw.
Althans zo ervaar ik dat, ben namelijk hartstikke kleurendoof.

Denk, dat Mandriva een heeeel goed product heeft afgeleverd.
Sinds 2008 niet iets vergelijkbaars gezien.
Heb nooit echt gemot over 2009.0 en .1, maar dit is toch echt wel iets anders.
JClosed
Nov 7 2009, 09:34 AM
Het gaat al iets beter met de repo's (alhoewel ik nog regelmatig tegen missende files aanloop). Ik ben nu zo ver dat ik voorzichtig kan vergelijken.
Ik ben al tegen één ding aangelopen dat me veel verdriet doet. Het programma Koverartist is niet meer te vinden. Dit is een programma dat inlay's voor CD's en DVD's maakt. Je kan kiezen uit een range van doostypen, afmetingen, tekstopmaak (box, glow, shadow etc.), afbeeldingen enzovoorts. Het zielige Kover is maar een mager, stuntelig, onhandig en gewoonweg vrijwel onbruikbaar programma daarmee vergeleken. Ik zie het helemaal niet zitten om weer naar dat primitieve en frustrerende gedoe terug te moeten. Dat is gewoon een pure regressie...
In 2009.1 kon ik nog de RPM van 2008.1 installeren, maar aangezien de library's in 2010 ontbreken is installeren niet meer mogelijk (alhoewel ik het nog niet met een forcce install heb geprobeerd). Ik heb nog geprobeerd de source te vinden, maar die server heeft ze niet meer (404). Dan maar een source pakage "gestript" van 2008.1 (tarball uit de rpm "getrokken"). Helaas wordt bij de configuratie gevraagd naar ">=qt3.x", en alhoewel natuurlijk om een "hoger dan" versie gevraagd wordt zijn de qt4 libraries weer teveel van het goede. Gelukkig zijn er nog een paar "oude"(?) qt3 libraries te vinden in de MCC van 2010. Alleeen krijg ik natuurlijk weer de zolangzamerhand gekmakende "missing file" uit de repo te horen. Muurvast dus...
Ik ben een liefhebber van Linux, maar soms heb je van die momenten dat je uit pure machteloze frustratie met je kop tegen de muur zou willen bonken....
superstoned
Nov 7 2009, 10:02 AM
@JClosed yeah, dat zuigt, nog geen KDE 4 versie huh... Tja, sinds april 2006 is er niet meer gewerkt aan deze app dus tenzij een nieuwe ontwikkelaar er aan gaat sleutelen is de kans groot dat we het zonder Koverartist moeten doen... Heeft K3B geen inlay editor?
isadora
Nov 7 2009, 11:47 AM
QUOTE(isadora @ Nov 7 2009, 12:49 AM)

MauRice, dank je.
Geweldig goeie manier, om een upgrade uit te voeren:
urpmi --autoupdate -vNadat ik de repo's goed had gezet via
Easy Urpmi.
1633 Packages maar liefst, maar meteen na reboot werkte alles naar wens.
Het eerste wat me opviel, was de verandering van kleur van het Firefox-icoontje in het panel, van geel naar blauw.
Althans zo ervaar ik dat, ben namelijk hartstikke kleurendoof.

En dan vandaag de desktop maar eens opfrissen.
Ben al een ISO aan het branden.
MauRice
Nov 7 2009, 12:12 PM
QUOTE(JClosed @ Nov 7 2009, 09:34 AM)

Het gaat al iets beter met de repo's (alhoewel ik nog regelmatig tegen missende files aanloop). Ik ben nu zo ver dat ik voorzichtig kan vergelijken.
Ik ben al tegen één ding aangelopen dat me veel verdriet doet. Het programma Koverartist is niet meer te vinden. Dit is een programma dat inlay's voor CD's en DVD's maakt. Je kan kiezen uit een range van doostypen, afmetingen, tekstopmaak (box, glow, shadow etc.), afbeeldingen enzovoorts. Het zielige Kover is maar een mager, stuntelig, onhandig en gewoonweg vrijwel onbruikbaar programma daarmee vergeleken. Ik zie het helemaal niet zitten om weer naar dat primitieve en frustrerende gedoe terug te moeten. Dat is gewoon een pure regressie...
In 2009.1 kon ik nog de RPM van 2008.1 installeren, maar aangezien de library's in 2010 ontbreken is installeren niet meer mogelijk (alhoewel ik het nog niet met een forcce install heb geprobeerd). Ik heb nog geprobeerd de source te vinden, maar die server heeft ze niet meer (404). Dan maar een source pakage "gestript" van 2008.1 (tarball uit de rpm "getrokken"). Helaas wordt bij de configuratie gevraagd naar ">=qt3.x", en alhoewel natuurlijk om een "hoger dan" versie gevraagd wordt zijn de qt4 libraries weer teveel van het goede. Gelukkig zijn er nog een paar "oude"(?) qt3 libraries te vinden in de MCC van 2010. Alleeen krijg ik natuurlijk weer de zolangzamerhand gekmakende "missing file" uit de repo te horen. Muurvast dus...
Ik ben een liefhebber van Linux, maar soms heb je van die momenten dat je uit pure machteloze frustratie met je kop tegen de muur zou willen bonken....
JClosed,
Dit kan je perfect doen met OpenOffice.
Dus OO -> Nieuw -> Templates en Documenten -> Meer online gaan halen...
Je heb er keuze uit .....
Info:
http://templates.services.openoffice.org/MvG,
MauRice
isadora
Nov 7 2009, 02:42 PM
QUOTE(isadora @ Nov 7 2009, 11:47 AM)

En dan vandaag de desktop maar eens opfrissen.
Ben al een ISO aan het branden.
1723 Pakketten hebben mijn desktop omgetoverd naar Mandriva 2010.
Nu het gewoonlijke riedeltje Flash, VMWare en nog wat zaken nalopen, en we zijn weer klaar voor een volgende periode genieten.
isadora
Nov 7 2009, 02:48 PM
Wel Flash, maar geen geluid op Youtube.
Adobe Flashplayer 10 Successfully installed, zegt de Adobe - Flashplayer-site.
isadora
Nov 7 2009, 04:43 PM
QUOTE(isadora @ Nov 7 2009, 02:48 PM)

Wel Flash, maar geen geluid op Youtube.
Adobe Flashplayer 10 Successfully installed, zegt de Adobe - Flashplayer-site.
Flash-player nog maar eens opnieuw geinstalleerd.
En Pulse-Audio weer geactiveerd.
Probleem opgelost.
isadora
Nov 7 2009, 04:44 PM
Maar de VMWare-server is een ander verhaal.
Daar moet nog wel het één en ander aan gedaan worden, voordat ik die aan de praat krijg.
isadora
Nov 7 2009, 07:22 PM
QUOTE(isadora @ Nov 7 2009, 04:44 PM)

Maar de VMWare-server is een ander verhaal.
Daar moet nog wel het één en ander aan gedaan worden, voordat ik die aan de praat krijg.
Heb de installatie/configuratie van VMWare-server opgegeven.
Heb VMWare-Player 3.0 binnengehaald en geinstalleerd, ging van een leien dakje.
Kan nu ook weer verbinding maken met kantoor dus.
JClosed
Nov 7 2009, 08:47 PM
@superstoned
Ik heb even op KDE-Apps.org gekeken, en de maker (Stevan T) is op dit moment bezig met het porten naar KDE4 (althans volgens een bericht van 10 juni 2009). Wanneer hij daar mee klaar is kan hij nog niet zeggen. Duimen maar dus...
@MauRice
Op zich natuurlijk wel lekker, maar ik ben niet degene die deze applicatie gebruikt. Dat is een "klant" van me die overgestapt is van Windows. Deze man heeft gewoon geen zin in heel omslachtige toestanden (en geef hem eens ongelijk), dus zal hij jouw oplossing denk ik niet omarmen. Ik wacht dus voorlopig maar even met het migreren van deze heer naar Mandriva 2010.
Aan allen...
De fouttoestanden met ontbrekende pakketten zit waarschijnlijk niet in de repo' s. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik éénmalig een pakket (of een reeks pakketten - zolang ze maar tegelijk in één keer aangevinkt zijn) kan installeren in het MCC. Als ik daarna weer wat probeer te installeren krijg ik steevast te horen dat het pakket niet gevonden kan worden op de mirror. Ga ik echter het installatie programma uit en ga daarna opmnieuw naar "Install or Remove Software", dan kan ik wel degelijk het programma installeren en wordt het opeens wél gevonden. Uiteraard kan ik een daaropvolgend pakket dan ook weer niet installeren en moet ik weer het installatie programma uit- en daarna weer in om het volgende programma te kunnen installeren. Dat gaat dus niet goed, en is behoorlijk omslachtig en tijdrovend.
Heel rare zaak. Heeft iemand anders dit ook? Als dat zo is gaat het een foutmelding naar Mandriva toe worden. Als het niet zo is, dan zit er iets niet goed in mijn (overigens nagelnieuwe en dus brandschone) installatie. Laat maar horen zou ik zeggen.
Nog even iets anders.. Als er mensen zijn die het programma NeroLinux gebruiken (ja sommige klanten van me doen dit - vraag in hemelsnaam niet waarom - ik heb er ook geen flauw idee van), vergeet dan niet de gebruiker aan de groepen cdrom en cdwriter toe te voegen - anders "ziet" het programma de CD brander niet!
isadora
Nov 7 2009, 09:54 PM
Was dus weer even WLAN kwijt.
Heb alle iwlan-pakketten verwijderd.
Vervolgens laptop via een kabel (eth0) aan het netwerk gehangen, en een nieuwe wlan-connection gedefinieerd.
Voordat de verbinding wireless werd gemaakt, kabel uit de LAN-poort van laptop verwijdert.
Daarna connecten, en daar was de wireless-verbinding weer.
isadora
Nov 7 2009, 10:04 PM
QUOTE(JClosed @ Nov 7 2009, 08:47 PM)

@superstoned
Ik heb even op KDE-Apps.org gekeken, en de maker (Stevan T) is op dit moment bezig met het porten naar KDE4 (althans volgens een bericht van 10 juni 2009). Wanneer hij daar mee klaar is kan hij nog niet zeggen. Duimen maar dus...
@MauRice
Op zich natuurlijk wel lekker, maar ik ben niet degene die deze applicatie gebruikt. Dat is een "klant" van me die overgestapt is van Windows. Deze man heeft gewoon geen zin in heel omslachtige toestanden (en geef hem eens ongelijk), dus zal hij jouw oplossing denk ik niet omarmen. Ik wacht dus voorlopig maar even met het migreren van deze heer naar Mandriva 2010.
Aan allen...
De fouttoestanden met ontbrekende pakketten zit waarschijnlijk niet in de repo' s. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik éénmalig een pakket (of een reeks pakketten - zolang ze maar tegelijk in één keer aangevinkt zijn) kan installeren in het MCC. Als ik daarna weer wat probeer te installeren krijg ik steevast te horen dat het pakket niet gevonden kan worden op de mirror. Ga ik echter het installatie programma uit en ga daarna opmnieuw naar "Install or Remove Software", dan kan ik wel degelijk het programma installeren en wordt het opeens wél gevonden. Uiteraard kan ik een daaropvolgend pakket dan ook weer niet installeren en moet ik weer het installatie programma uit- en daarna weer in om het volgende programma te kunnen installeren. Dat gaat dus niet goed, en is behoorlijk omslachtig en tijdrovend.
Heel rare zaak. Heeft iemand anders dit ook? Als dat zo is gaat het een foutmelding naar Mandriva toe worden. Als het niet zo is, dan zit er iets niet goed in mijn (overigens nagelnieuwe en dus brandschone) installatie. Laat maar horen zou ik zeggen.
Nog even iets anders.. Als er mensen zijn die het programma NeroLinux gebruiken (ja sommige klanten van me doen dit - vraag in hemelsnaam niet waarom - ik heb er ook geen flauw idee van), vergeet dan niet de gebruiker aan de groepen cdrom en cdwriter toe te voegen - anders "ziet" het programma de CD brander niet!
Had afgelopen middag iets dergelijks.
Was VMWare-Server aan het installeren, wat voor geen meter lukte.
Had gelezen, dat ik misschien xinetd moest installeren (ondermeer), maar kon deze niet installeren vanaf de repo.
Repo zou niet up-to-date zijn.
Zou kunnen natuurlijk, maar vanavond, naar aanleiding van jouw bericht xinetd nog eens geprobeerd te installaren.
Weliswaar nu vanaf mijn laptop, maar nu lukte het wel.
Lijkt er dus nog steeds op, dat niet alle repositories even up-to-date zijn.
Misschien de repositories nog eens verwijderen via MCC, en vervolgens weer te definieren via
Easy Urpmi?
isadora
Nov 7 2009, 10:15 PM
Viel me net op dat de gebruiker xguest als User-ID 10000 heeft gekregen.
Had eerder al veel berichten gelezen, dat deze gebruiker User-ID 500 kreeg.
isadora
Nov 8 2009, 01:51 PM
Distrowatch laat zien hoe Mandriva over de laatste zeven dagen opstoomt naar de top.
Ubuntu staat nog nummer 1 met 2972 "Page Hits", maar in een dalende lijn.
Mandriva staat op nummer 2 met 2857 hits, en in stijgende lijn.
Voor wat het waard is natuurlijk, maar toch leuk te zien, dat er veel aandacht voor onze distro is.
korrel
Nov 8 2009, 03:25 PM
QUOTE(isadora @ Nov 8 2009, 02:51 PM)

Distrowatch laat zien hoe Mandriva over de laatste zeven dagen opstoomt naar de top.
Ubuntu staat nog nummer 1 met 2972 "Page Hits", maar in een dalende lijn.
Mandriva staat op nummer 2 met 2857 hits, en in stijgende lijn.
Voor wat het waard is natuurlijk, maar toch leuk te zien, dat er veel aandacht voor onze distro is.
Ja is lang geleden dat mandriva zo hoog gestaan heeft op distrowatch, terwijl ze een paar jaar geleden een hele tijd op 1 gestaan hebben. Maar toen was ubuntu er nog niet.
superstoned
Nov 8 2009, 04:35 PM
Puntjes voor Mandriva hoor. Er zijn 2 artikelen in de maak voor dot.kde.org, trouwens, 1 over de algemene KDE integratie en 1 over hun werk aan Nepomuk...
isadora
Nov 9 2009, 08:42 AM
Distrowatch heeft Mandriva nu op plaats 1 staan.
Over de afgelopen zeven dagen zijn er 2954 "paginahits" geweest, en nog steeds stijgende lijn.
Ubuntu is verdrongen naar de tweede plaats, 2862 hits, en dalende lijn.
wimedel
Nov 9 2009, 02:26 PM
QUOTE(isadora @ Nov 7 2009, 01:49 AM)

Ik weet niet waar je je conclusie op baseert. Mijn ervaringen met 2010 tot nu toe zijn de volgende:
Installatie van Powerpack loopt vast op het enqueteformulier dat verschijnt bij het de eerste keer opstarten. Lijkt alleen te verhelpen door al bij het begin van de installatieprocedure het pakket mdkfirsttime weg te vinken. Dus op te lossen, maar als je dat niet weet, behoorlijk irritant, zeker als je een behoorlijk bedrag op tafel hebt gelegd voor deze mandriva-editie. Tijdens installatie de melding dat het acpi-pakket ontbreekt. Bij een oppervlakkige test van de release hadden de mandriva-mensen dit toch moeten zien en kunnen herstellen. M.i. blunders van de eerste orde.
De nieuwe release heeft wat mooier artwork. Dat gaat er nu eindelijk eens aanvaardbaar uitzien. Maar voor de rest? Voor KDE 4.3.2 hebben we geen nieuwe release nodig, net zo min als voor de laatste gnome versie. De storende fout in de gnome versie dat je geen linkshandige muis kon instellen is nu hersteld. Maar met het MCC is samba nog steeds niet goed in te stellen (aanmaken van samba-users lukt niet). Voorts lukt het mdkonline niet de speciale repositories voor PP-users in te stellen (de applet blijft wel voortdurend melden dat die ingesteld kunnen worden). Voor het opwaarderen verwijst mdkonline naar de 2009.1 repositories.
Kortom,
Ik vind 2010 helemaal niet bijzonder. Integendeel. Deze release heeft een aantal tekortkomingen waar iedereen direct tegenaan loopt. Reken maar dat je deze zaken gaat terug zien komen in de recenties van 2010. Jammer, maar terecht.
Wim
isadora
Nov 9 2009, 03:14 PM
QUOTE(wimedel @ Nov 9 2009, 02:26 PM)

Ik weet niet waar je je conclusie op baseert. Mijn ervaringen met 2010 tot nu toe zijn de volgende:
Installatie van Powerpack loopt vast op het enqueteformulier dat verschijnt bij het de eerste keer opstarten. Lijkt alleen te verhelpen door al bij het begin van de installatieprocedure het pakket mdkfirsttime weg te vinken. Dus op te lossen, maar als je dat niet weet, behoorlijk irritant, zeker als je een behoorlijk bedrag op tafel hebt gelegd voor deze mandriva-editie.
Heb zelf een update uitgevoerd vanaf 2009.1, en echt geen problemen ondervonden.
Even weer een beetje nawerk voor Flash en VMWare, en verder niks geen gemodder.
Systeem start lekker snel op, en draait super-stabiel.
Nog geen bugs ervaren, ook niet in KDE 4.3.2
Tijdens installatie de melding dat het acpi-pakket ontbreekt. Bij een oppervlakkige test van de release hadden de mandriva-mensen dit toch moeten zien en kunnen herstellen. M.i. blunders van de eerste orde.
Zou te maken kunnen hebben met nog niet volledig voorziene repositories.
Hierover is al veel geklaagd namelijk de laatste dagen. Alle repo's waren niet tijdig up-to-date.
De nieuwe release heeft wat mooier artwork. Dat gaat er nu eindelijk eens aanvaardbaar uitzien. Maar voor de rest? Voor KDE 4.3.2 hebben we geen nieuwe release nodig, net zo min als voor de laatste gnome versie.
Volgens mij was de laatste versie van KDE in de 2009.1 een 4.2-release, tenzij natuurlijk er zelf bij gehobbied.
De storende fout in de gnome versie dat je geen linkshandige muis kon instellen is nu hersteld. Maar met het MCC is samba nog steeds niet goed in te stellen (aanmaken van samba-users lukt niet). Voorts lukt het mdkonline niet de speciale repositories voor PP-users in te stellen (de applet blijft wel voortdurend melden dat die ingesteld kunnen worden). Voor het opwaarderen verwijst mdkonline naar de 2009.1 repositories.
Kortom,
Ik vind 2010 helemaal niet bijzonder. Integendeel. Deze release heeft een aantal tekortkomingen waar iedereen direct tegenaan loopt. Reken maar dat je deze zaken gaat terug zien komen in de recenties van 2010. Jammer, maar terecht.
Wim
Gnome gebruik ik nooit, dus daar heb ik geen ervaring mee. dat van die 2009.1 is volgens mij ook al in vele eerdere reacties besproken, beetje sullig van Mandriva, maar slechts cosmetisch.
En als eerder gezegd, die tekortkomingen ben ik tot dusver echt niet tegengekomen.
Heb twee machines van een update voorzien afgelopen weekend, en alles draait als een molentje.
verkerkbr
Nov 9 2009, 03:20 PM
Beste W,
hier op een 5 tal systemen de nieuwe versie 2010 erop gezet. Van een 64 bits systeem tot een Eeepceetje. Gaat allemaal probleemloos en werkt buitengewoon goed.
Ook Samba draait prima. Zij het dat ik dat altijd even handmatig doe in terminal mode met instellen van smb.conf en smbpasswd.
In het verleden waren nieuwe versies nog al eens met een zekere Franse slag uitgevoerd, maar nu is het volgens mij perfect en het ziet er prachtig uit.
De Powerpack versie heb ik overigens nog niet in mijn bezit.
Groet,
Bram
isadora
Nov 9 2009, 03:21 PM
QUOTE(doelman @ Nov 3 2009, 07:59 PM)

Mandriva Linux 2010 is beschikbaar!
Iso's en rpms voor de diverse platforms zijn vanaf nu beschikbaar op de publieke mirror sites. Echter, nog niet alle mirrors zijn gesynchroniseerd. Hier kun je Mandriva 2010 in ieder geval al wel downloaden:
http://ftp.free.fr/mirrors/ftp.mandriva.co...ial/iso/2010.0/"Mandriva Seed" staat in de isos diretory waarmee je Mandriva 2010 iso's kunt installeren vanaf een USB key.
Een aantal handige links:
Mandriva blog announcement:
http://blog.mandriva.com 2010 Tour:
http://wiki.mandriva.com/en/2010.0_What%27s_New Release notes:
http://wiki.mandriva.com/en/2010_Notes Errata:
http://wiki.mandriva.com/en/2010_ErrataDoelman, zit dit bericht hier wel goed?
Lijkt me een beetje ontspoord.
wimedel
Nov 9 2009, 04:08 PM
Ik had het niet over updates maar over verse installaties.
Voorts waren mijn ervaringen met Powerpack en dus niet met Free of Mandriva One.
Acpiprobleem: heeft niets te maken met repositories, maar met de iso, waar het pakket klaarblijkelijk tijdens de installatie niet opt e vinden is.
Voor 4.3.2 hebben we geen nieuwe Mandriva release nodig. De KDE-site had 4.3.2 kant en klaar neergezet voor gebruikers van 9.1. Ik weet niet wat 10.0 hier nog aan toevoegt.
Systeem start niet merkbaar sneller op. De draaikolk op het splashscherm geeft zelf het idee dat je langer moet wachten, omdat je geen enkel idee van de voortgang hebt.
Een niet in te stellen muis een beetje sullig noemen: je zou maar last hebben van een beginnende rsi (zoals ikke).
En samba draait bij mij ook prima. Waar het om gaat, dat het gereedschap van mandriva om het in te stellen niet werkt. Een dat je dus op zoek moet naar andere hulpmiddelen. Waarom zou je dan mandriva gebruiken. Dan kan je net zo goed ubuntu nemen.
Kortom: het is met mandriva nog steeds franse slag.
Wim
isadora
Nov 9 2009, 04:10 PM
QUOTE(wimedel @ Nov 9 2009, 04:08 PM)

Ik had het niet over updates maar over verse installaties.
Voorts waren mijn ervaringen met Powerpack en dus niet met Free of Mandriva One.
Acpiprobleem: heeft niets te maken met repositories, maar met de iso, waar het pakket klaarblijkelijk tijdens de installatie niet opt e vinden is.
Voor 4.3.2 hebben we geen nieuwe Mandriva release nodig. De KDE-site had 4.3.2 kant en klaar neergezet voor gebruikers van 9.1. Ik weet niet wat 10.0 hier nog aan toevoegt.
Systeem start niet merkbaar sneller op. De draaikolk op het splashscherm geeft zelf het idee dat je langer moet wachten, omdat je geen enkel idee van de voortgang hebt.
Een niet in te stellen muis een beetje sullig noemen: je zou maar last hebben van een beginnende rsi (zoals ikke).
En samba draait bij mij ook prima. Waar het om gaat, dat het gereedschap van mandriva om het in te stellen niet werkt. Een dat je dus op zoek moet naar andere hulpmiddelen. Waarom zou je dan mandriva gebruiken. Dan kan je net zo goed ubuntu nemen.
Kortom: het is met mandriva nog steeds franse slag.
Wim
Jammer, maar goed, zo ervaart een ieder zijn eigen ervaringen.
marja
Nov 9 2009, 04:46 PM
QUOTE(JClosed @ Nov 7 2009, 09:47 PM)

Ja dat heb ik ook, iig op mijn laptop, maar ik geloof ook op een pc. Ik heb een vrij schone (/home bleef intact, de rest werd geformatteerd) 2010 installatie, i583, vanaf DVD (free) gedaan.
QUOTE(wimedel @ Nov 9 2009, 04:08 PM)

De KDE-site had 4.3.2 kant en klaar neergezet voor gebruikers van 9.1. Ik weet niet wat 10.0 hier nog aan toevoegt.
Onjuist, deze zijn speciaal door Helio Castro, een (nu ex-)medewerker van mandriva gebouwd.
Van die balk klopte toch nooit wat, nu kan je de voortgang zien aan de voortgang van de kleuren (subtiel)
hoezo niet in zowel het kde als het gnome control center zijn er instellingen te vinden
(edit je gebruikt gnome; system->preferences->mouse)
is je dvd wel goed (goed gedownload/goed gebrand)?
JClosed
Nov 9 2009, 09:04 PM
Even nog een update. Na wat navragen blijkt het door mij genoemde probleem met het MCC (error bij pakketten installeren) een "known issue" te zijn. Kijk hier maar:
FoutjeWel een beetje slordig dat dit niet opgelost is voor de final versie uitkwam, maar goed. Even geduld nog blijkbaar...
Het probleem met de samba user aanmaken kan ik onderschrijven. Ik vind dit op zich toch wel vrij ernstig, aangezien niet iedereen in staat is een samba configuratie file aan te passen. Voor veel gebruikers is dit best ingewikkelde materie, en zeker beginnende gebruikers kunnen rampzalige toestanden veroorzaken door ondeskundig in die config files te gaan zitten klooien (als ze ze al kunnen vinden overigens). Nu weet ik toevalig dat je eventueel webmin daar voor kan gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat een aardige berg gebruikers met de handen in het haar komt te zitten. Dit is trouwens geen nieuwe fout - ook 2009.1 ging hier onder "gebukt", dus had dit echt in "2010" opgelost moeten zijn...
Nog even een tip voor spelers van het spel "X3 - reunion". Net zoals in "2009.1" werkt helaas de Mandriva versie van de NVIDIA hardware drivers voor GeForce 6100 en hoger niet samen met het spel. Je krijgt namelijk de mededeling dat geen VGA driver gevonden is die de resolutie ondersteunt. Waarom? Geen flauw idee! Alleen een handmatige installatie van de drivers van de NVIDIA site (met overigens exact hetzelfde versienummer - dus in theorie volkomen gelijk) lost dit probleem op. Ook is het absoluut noodzakelijk Pulseaudio uit te schakelen anders crashed het spel met een "segmentation fault". Even in de gaten houden dus...
Voor de rest kan ik zeggen dat "2010", ondanks de bovenstaande ongemakken, een heel fijne versie is. Als nu nog even die laatste toestandjes opgelost worden durf ik toch echt van één van de betere versies van Mandriva te spreken.
QUOTE(JClosed @ Nov 9 2009, 09:04 PM)

Nog even een tip voor spelers van het spel "X3 - reunion". Net zoals in "2009.1" werkt helaas de Mandriva versie van de NVIDIA hardware drivers voor GeForce 6100 en hoger niet samen met het spel. Je krijgt namelijk de mededeling dat geen VGA driver gevonden is die de resolutie ondersteunt. Waarom? Geen flauw idee! Alleen een handmatige installatie van de drivers van de NVIDIA site (met overigens exact hetzelfde versienummer - dus in theorie volkomen gelijk) lost dit probleem op. Ook is het absoluut noodzakelijk Pulseaudio uit te schakelen anders crashed het spel met een "segmentation fault". Even in de gaten houden dus...
waarom meld je het niet? maar goed iemand anders heeft het wel gedaan en ik weet waarom, mandriva werkt met symlinks zodat verschillende driver versies naast elkaar geinstalleerd kunnen worden,reunion verwacht ipv een symlink een echte file, ik zou dit dus aankaarten bij de makers van reunion, waarom hebben zij in godsnaam deze compleet overbodige en schadelijke controle ingebouwd?
ps Anssi de mdv driver maintainer werkt aan een oplossing aan de kant van mdv maar eenvoudig is dit niet
ps: het is heel goed mogelijk dat het probleem immiddels opgelost is maar niet bij jou werkt omdat jij vroeger drivers hebt geinstalleerd van de nvidia site, iets wat ten zeerste moet worden afgeraden
edit: pps: hier de bugreport met waarin je alle moeite ziet die de mdv maintainer heeft gedaan om het probleem te vinden (inclusief het spel in een debugger runnen) en contact op nemen met de auteurs van het spel:
https://qa.mandriva.com/show_bug.cgi?id=52264 dit had anderhalf jaar geleden al gebeurd kunnen zijn toen je voor het eerst hierover begon en ik je adviseerde contact op te nemen met Anssi)
wimedel
Nov 9 2009, 10:41 PM
QUOTE(ffi @ Nov 9 2009, 09:21 PM)

Onjuist, deze zijn speciaal door Helio Castro, een (nu ex-)medewerker van mandriva gebouwd.
en?

Van die balk klopte toch nooit wat, nu kan je de voortgang zien aan de voortgang van de kleuren (subtiel)
Niet opgevallen, en ik ben niet kleurenblind. Dus niet doeltreffend

hoezo niet in zowel het kde als het gnome control center zijn er instellingen te vinden
(edit je gebruikt gnome; system->preferences->mouse)
Ja, en dat werkt dus niet onder de editie 2009.1 Is destijds door mij op dit forum gemeld en als bug op bugzilla gemeld. Ook andere gnome gebruikers hebben deze tekortkoming gemeld. Zonder effect overigens, anders dan dat in 2010.0 deze fout vermeden is.

is je dvd wel goed (goed gedownload/goed gebrand)?
Moet ik hier een antwoord op geven? De door mij geschetste problemen zitten zowel in de x86-64 versie als de i586 versie.
Wim
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.