Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: NFS en firewall
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
wimedel
Ik probeer mijn samba thuisnetwerk te vervangen door een NFS-netwerk. Dat doe ik m.b.v. het MCC. In feite heb ik het gewenste netwerk gerealiseerd, maar ik kan het toch niet in werking stellen. De reden is, dat bij het koppelen van een client eerst de firewall op de als server fungerende pc uitgezet moet worden. Als eenmaal de koppeling tot stand is gebracht kan deze weer aangezet worden. Ik "bedien" de firewall overigens ook met het MCC.
Ik heb een franstalige wiki gevonden, maar het daarin beschreven recept (aanpassing van modprobe.conf) werkt niet.
Herkent iemand dit probleem en hoe kan ik dit oplossen?
Wim
MauRice
Wim,

Op dit gebied ben ik nu geen guru, maar...
Je firewall staat toch wel af, aangevinkt, voor 'NFS Server' op je servertje?

MvG,
MauRice
wimedel
QUOTE(MauRice @ Nov 19 2009, 08:49 PM) *
Wim,

Op dit gebied ben ik nu geen guru, maar...
Je firewall staat toch wel af, aangevinkt, voor 'NFS Server' op je servertje?

MvG,
MauRice

Uiteraard. Als ik een NFS-server wil aankoppelen, dan moet ik op de server de hele firewall uizetten. Nadat de koppeling gemaakt is, dan blijft de verbinding in stand als ik de firewall wee aanzet, met in het MCC het vakje van NFS-server aangevinkt.
Wim
wimedel
Ik ben er inmiddels achter dat het door mij geschetste probleem met mandriva 10.0 zich alleen nog voordoet in de x86_64 versie. In de i586 versie is het aanpassen van modprobe.conf niet nodig en kan NFS geheel met MCC worden geconfigureerd.
Op een x86_64 pc als client kunnen dus de shares van een i586 pc zonder gehannes met de firewall op de i586 pc gemount worden. Voor het mounten van de shares van een x86_64 moet op de x86_64 pc eerst de firewall uitgezet worden voordat de shares op een andere pc herkend worden. De pc zelf wordt wel herkend als NFS-server. Na het mounten kan de firewall weer aangezet worden.
Waar zou het probleem zitten?
Wim
HighKing
QUOTE(wimedel @ Nov 22 2009, 11:48 PM) *
Voor het mounten van de shares van een x86_64 moet op de x86_64 pc eerst de firewall uitgezet worden voordat de shares op een andere pc herkend worden.

Je hebt dus meerdere pc's die elkaar als nfs-server zien, begrijp ik dat goed? In dat geval wellicht een idee om even te kijken of er verschil zit in de firewall-regels van beide pc's?

Even (als root) het volgende commando intikken op beide pc's en kijken of ergens een verschil te ontdekken is:
CODE
# iptables -L -n

QUOTE(wimedel @ Nov 22 2009, 11:48 PM) *
mandriva 10.0

Dat je die nu nog gebruikt zeg, ik meen dat ik die ook nog ergens in een donker hoekje heb liggen, maar of de schijf nog werkt... heette Mandriva toen niet nog Mandrake?
(Sorry, flauw grapje wink2.gif)
wimedel
Ik heb de iptables vergeleken, en ik zie wel enkele verschillen, maar kan niet beoordelen of die relevant zijn. De aanleiding voor e.e.a. was een poging om d.m.v. NFS een vervanging te realiseren voor een sambanetwerkje tussen de verschillende pc's in mijn woning. En de aanleiding daarvoor was weer de omstandigheid dat sommige typen bestanden op een sambashare zich door aanklikken in dolphin niet laten openen in de bijbehorende toepassing (geldt m.n. voor Openoffice).
Ik ben echter gestopt met NFS omdat het stoppen van een pc waarvan een NFS-map gemount is op een andere pc, tot vastlopen van de bestandsmanager op die laatste pc leidt, en erger. NFS lijkt mij ideaal voor gebruik bij een centrale server die altijd draait en waarop netwerkmappen benaderbaar moeten worden gemaakt, maar voor een thuisnetwerk tussen twee of meer pc's vind ik het op basis van mijn geschetste ervaringen niet geschikt.
Wim
mantaray
QUOTE(wimedel @ Nov 25 2009, 07:52 PM) *
Ik heb de iptables vergeleken, en ik zie wel enkele verschillen, maar kan niet beoordelen of die relevant zijn. De aanleiding voor e.e.a. was een poging om d.m.v. NFS een vervanging te realiseren voor een sambanetwerkje tussen de verschillende pc's in mijn woning. En de aanleiding daarvoor was weer de omstandigheid dat sommige typen bestanden op een sambashare zich door aanklikken in dolphin niet laten openen in de bijbehorende toepassing (geldt m.n. voor Openoffice).
Ik ben echter gestopt met NFS omdat het stoppen van een pc waarvan een NFS-map gemount is op een andere pc, tot vastlopen van de bestandsmanager op die laatste pc leidt, en erger. NFS lijkt mij ideaal voor gebruik bij een centrale server die altijd draait en waarop netwerkmappen benaderbaar moeten worden gemaakt, maar voor een thuisnetwerk tussen twee of meer pc's vind ik het op basis van mijn geschetste ervaringen niet geschikt.
Wim

Met een paar aanpassingen krijg je OO wel open.
In usr/share/applications even de oofiles zoeke zoals writer en xcalc en daar exec= oowriter %U vervangen door exec= oowriter
Bij xcalc -- exec=xcalc
Dan zou het moeten werken.
Ik had dezelfde problemen, mount nu het spul ook met smb4k en kwallet anders blijft oo ook passw vragen.

wimedel
QUOTE(mantaray @ Nov 29 2009, 11:06 PM) *
Met een paar aanpassingen krijg je OO wel open.
In usr/share/applications even de oofiles zoeke zoals writer en xcalc en daar exec= oowriter %U vervangen door exec= oowriter
Bij xcalc -- exec=xcalc
Dan zou het moeten werken.
Ik had dezelfde problemen, mount nu het spul ook met smb4k en kwallet anders blijft oo ook passw vragen.

Ik zal het bij gelegenheid eens proberen. In ieder geval bedankt voor de tip.
Wim
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.