Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Krijg samba niet aan de praat
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
eekie
Mandriva is wat betreft netwerk hulpmiddelen niet erg scheutig. Ik heb alle samba pakketten versie 3.4.3 en smb4k geinstalleerd. In smb.conf heb ik de juiste werkgroep opgegeven. In het mcc heb ik mijn persoonlijke map gedeeld en kan ik de windows machines zien
Ik kan via netwerk de windows machine ookj zien, maar als ik ze aanklik wordt mij gevraagd gebruikersnaam, domein en wachtwoord op te geven. Ik heb mijn mandriva gebruikersnaam en mandriva wachtwoord ingevuld en voor het domein: localhost, maar de invoer klopt duidelijk niet want steeds komt het venstertje terug
Als ik in de terminal als superuser het password verander krijg ik de mededeling: Failed to find entry for user root terwijl ik wel degelijk een root password heb opgegeven.
De windowsmachines (windows 7) zien wel de mandriva machine maar hebben geen toegang.
In andere linux versies zijn de configuratie programma's van samba gewoon via het menu te openen, maar hier kan ik smb4k niet vinden.
Is er een duidelijke instructie voor mandriva 10 beschikbaar?
wimedel
Mijn ervaring is, dat bij een standaardinstallatie van mandriva met KDE smb4k niet automatisch geïnstalleerd wordt. Ik denk dat de gedachte is, dat het gereedschap dat het MCC (onder de tab Gedeeld netwerk) biedt voldoende is. Dat zou ook zo zijn, ware het niet dat in mijn ervaring dit gereedschap niet goed (meer) werkt. Ik gebruik nu zelf webmin voor het configureren van samba. Ooit stond er op dit forum een handleiding hoe dat met webmin gedaan kon worden, maar die is volgens mij verdwenen.
Met het MCC (Softwarebeheer) is het overigens een fluitje van een cent om smb4k alsnog te installeren. Er komt in het menu dan een ingang onder Gereedschappen. Maar ik heb nog nooit geprobeerd samba m.b.v. smb4k te configureren.
Wim
korrel
probeer eens op de volgende manier contact met de windows machine te krijgen door in konqueror

smb://192.168.1.15

in te vullen .
Waarbij het nummer het ip adres is van de windows machine.
eekie
Smb4k stond weggescholen op gereedschappen onder "Meer". Het is me niet duidelijk hoe ik met dit programma samba kan configureren. In het network neighborhood worden de computers gezien, maar ook hier stuit ik op niet werkzame wachtwoorden.
Ik heb nu webmin geínstalleerd. Maar helaas als ik die start verschijnen waarschuwingen dat de site zich met ongeldige sleutel identificeert. Ga ik door dan kom ik in een log-in scherm waarin ik niet kan inloggen
RvP
Samba en Windows7.
Er is een vergelijkbaar topic Hier
Volgens mij is Itsme er daar wel tot een oplossing gekomen
eekie
De truc smb:/192.168.83 werkt net zo slecht als de rest. Ook hier wordt om gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Als ik die invul komt de vraag terug.
Itsme is er ook nog niet uitgekomen.
verkerkbr
Goede avond,

ik heb dit probleem ook gehad. Als je de betreffende pc aanklikte dan kreeg je de vraag van gebruiker en wachtwoord etc. Waarna je op "gekoppelde gedeelde mappen" de map van de netwerk PC aantrof.

Doe je dit in de nieuwe versie dan werkt dit niet. Heeft dit iets te maken met wallet ?

Wat hier wel werkt, als je op de betreffende netwerk pc klikt en dan met de rechtermuisknop een menuutje oproept met daarin de keuze authorisatie.

Hier kun je dan de gebruiker en wachtwoord invoeren. Mijn ervaring dat daarna het probleem is opgelost. Mits de gebruikers naam en wachtwoord op de netwerk PC hetzelfde zijn. Ik heb het idee dat ik hiervoor ook nog eens extra moet herstarten, maar ben hier niet zeker van.

In ieder geval werkt smb4k hier perfect.

Groet,

Bram
eekie
Rechts aanklikken van een netwerk pc geeft inderdaad het menu'tje maar meteen ook een venster waarin om gebruikersnaam en wachtwoord wordt gevraagd, die dan steevast onjuist blijken te zijn.
Inmiddels heb ik de MIB live KDE 64 bits distributie geinstalleerd. Hierin kom ik al verder. Hij ziet mijn shares op de windows machines, maar de windows machines niet op de mandriva machine.
Goede instructies zouden geen overbodige luxe zijn!
verkerkbr
Beste E,

heb je alleen een Win7 systeem beschikbaar ?. Of kun je het ook op met een andere systemen proberen. Zoals XP of Linux ? Dan is in ieder vast te stellen of het een probleem is, specifiek met Win7.

Het is al eerder aangegeven dat de Samba versie, die bij Mandriva 2010 standaard bijzit niet goed werkt met Win7. Je moet er een nieuwere Samba versie opzetten. Is dit al gedaan ?

Hier eerst authorisatie gedaan, zoals aangegeven. Daarna gewoon op de bekende manier inloggen. Je voert het dus twee keer uit.

1e maal de authorisatie en daarna de gebruikelijk inlog procedure.

En dat werkt prima op de diverse Mandriva systemen hier.

Groet,

Bram

eekie
Hallo Bram,
Ik heb ook xp op een netbook. doet het ook niet. Bovendien heb ik de nieuwste samba versie die compatibel is met w-7.
Ik heb nu de smb.conf van ubuntu, die het wel helemaal doet gekopiëerd, met machine specifieke aanpassing natuurlijk. Nu gaat het al beter. Mandriva ziet nu al mijn andere stations, windows zowel als ubuntu, maar hij ziet niet zichzelf of een andere mandriva. Hoewel: -niet zichzelf- hij ziet localhost maar kan die niet openen. Ik heb het al zover gehad dat hij zichzelf zag onder zijn netbios naam, maar ook dan kon hij zichzelf niet openen. Welke files moet ik nog meer veranderen om mandriva op te kunnen nemen in mijn netwerk?
NFS heb ik ook nog geprobeerd. Vroeger kreeg ik met de tools die toen nog in de distributies zaten de sharing met NFS wel aan de gang. Nu lukt me dat ook niet meer
Pindakoe
Voor de volledigheid -- denk je eraan dat je samba passwords anders zijn dan je normale linux of windows passwords. Je kunt )op je linux host) met smbpasswd je password veranderen. Dit kan anders zijn dan het password voor de linux gebruiker met zelfde username.
verkerkbr
Beste E,

het enige wat ik doe bij een nieuwe installatie:

terminal mode
su
root wachtwoord
ga naar etc/samba/
dan met (editor) vi smb.conf voor het gemak van het bewerken even de insert toets indrukken op je toetsenbord
verander de werkgroepnaam indien nodig
zet bij homes
lezen en schrijven aan
Esc dan : wq (write en quit) en de wijzigingen zijn weggeschreven

dan nog even de wachtwoorden aanmaken voor de gebruikers

smbpasswd -a pietjepuk
wachtwoord
herhaling van wachtwoord
en nog eventuele andere gebruikers invoeren. (Hetzelfde als de gebruikers van je Mandriva systeem)
samba opnieuw starten starten met:
service smb start (stoppen is service smb stop)

Dat is alles wat betreft Samba. Er kan nog veel meer ingesteld worden. Maar dit werkt altijd.

Als het even weet is het erg eenvoudig. Maar ja, dat is altijd zo !

Groet,

Bram
eekie
Hallo Bram,
Je zegt het eenvoudig,maar nog steeds zijn de shares op de mandrivamachines niet benaderbaar. Op de eigen machine krijg ik de mededeling: can mount location bij de ene en bij de andere of : can mount location of: venster met password required met mijn usernaam en het domein WORKGROUP al ingevuld. Het smbpasswd had ik al aangepast, maar als ik dat invul komt het venstertje weer terug.
Ik doe de kale smb.conf file erbij van de ene machine erbij. Misschien dat jij ziet wat er niet aan deugt. Als ik testparm uitvoer krijg ik in ieder geval geen foutmelding.

#======================= Global Settings =======================

[global]

## Browsing/Identification ###

workgroup = workgroup
server string = %h server (Samba, MIB)

dns proxy = no

#### Networking ####

#### Debugging/Accounting ####

log file = /var/log/samba/log.%m
netbios name = RaceMIBgnome
max log size = 1000

syslog = 0

####### Authentication #######

obey pam restrictions = yes

unix password sync = yes

passwd program = /usr/bin/passwd %u
passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .

pam password change = yes

map to guest = bad user

########## Domains ###########

########## Printing ##########

############ Misc ############

usershare allow guests = yes
security = user
username map = /etc/samba/smbusers

#======================= Share Definitions =======================

comment = Home Directories
browseable = yes
read only = no

create mask = 0775
directory mask = 0775

[printers]
comment = All Printers
browseable = no
path = /var/spool/samba
printable = yes
create mask = 0700

[print$]
comment = Printer Drivers
path = /var/lib/samba/printers

[johan]
path = /home/johan
writeable = yes
browseable = yes
guest ok = yes

verkerkbr
Beste E,

ik wil een en ander best eens vergelijken. Maar zie in je schrijven workgroup en WORKGROUP staan. Dat is niet hetzelfde !

Verder moet je even opletten dat je ook een nieuwere versie van Samba en een nieuwere versie van SMB4k moet gebruiken. Dan die standaard bij 2010 worden geinstalleerd.

Anders gewoon even Samba eraf en weer erop zetten. Dan heb je alles weer in de originele staat. En dan even de aangegeven procedure nog eens overdoen. Let wel even goed op de nieuwste versie van beiden te nemen !

Als het dan nog niet lukt, maar eens kijken wat de verschillen zijn.

Groet,

Bram
eekie
Ik heb samba 3.4.3 (client,server,common)opnieuw geinstalleerd. Is nog niet eenvoudig. Lukt pas als ik alle softwarebronnen aanzet. smb4k kan ik zelfs met alle bronnen aan nog niet installeren. Er ontbrken files op de server.
Vervolgens heb ik de door jou aanbevolen veranderingen aangebracht en de share van deze machine. Door in smb.conf de regel netbios name = RaceMIBgnome aan te brengen krijg ik de computer naam op het netwerk. Ubuntu op de andere machine ziet ook nog tussen haakjes localhost. Kennelijk de computernaam niet goed aangemaakt bij de instalatie.
Nog steeds echter kan ik de share niet benaderen, noch op de mandriva machine noch op de andere machines. De windows machines geven bij aanklikken van RaceMIBgnome een foutmelding: er is mogelijk een probleem met het netwerk. De ubuntu machine zegt: Could not connect to host for smb://racemibgnome

Ik doe de kale versie van de nieuwe smb.conf er weer bij:

[global]

workgroup = workgroup

printcap name = cups
load printers = yes

printcap cache time = 60

log file = /var/log/samba/%m.log

max log size = 50

[homes]
browseable = yes
writable = yes

[printers]
comment = All Printers
path = /var/spool/samba
browseable = no
guest ok = yes
writable = no
printable = yes
create mode = 0700

use client driver = yes

[print$]
browseable = yes
write list = @adm root
guest ok = yes
inherit permissions = yes

[pdf-gen]
path = /var/tmp
guest ok = No
printable = Yes
comment = PDF Generator (only valid users)
printing = bsd
#print command = /usr/share/samba/scripts/print-pdf file path win_path recipient IP &
print command = /usr/share/samba/scripts/print-pdf "%s" "%H" "//%L/%u" "%m" "%I" "%J" &
lpq command = /bin/true

[RaceMIBgnome]
path = /home/johan
comment = johan'map
public = yes
writable =yes
browseable = yes
printable = yes
create mask = 0765
eekie
Ik heb samba 3.4.3 (client,server,common)opnieuw geinstalleerd. Is nog niet eenvoudig. Lukt pas als ik alle softwarebronnen aanzet. smb4k kan ik zelfs met alle bronnen aan nog niet installeren. Er ontbrken files op de server.
Vervolgens heb ik de door jou aanbevolen veranderingen aangebracht en de share van deze machine. Door in smb.conf de regel netbios name = RaceMIBgnome aan te brengen krijg ik de computer naam op het netwerk. Ubuntu op de andere machine ziet ook nog tussen haakjes localhost. Kennelijk de computernaam niet goed aangemaakt bij de installatie.
Nog steeds echter kan ik de share niet benaderen, noch op de mandriva machine noch op de andere machines. De windows machines geven bij aanklikken van RaceMIBgnome een foutmelding: er is mogelijk een probleem met het netwerk. De ubuntu machine zegt: Could not connect to host for smb://racemibgnome

[global]

workgroup = workgroup

printcap name = cups
load printers = yes

printcap cache time = 60

max log size = 50

[homes]
browseable = yes
writable = yes

[printers]
comment = All Printers
path = /var/spool/samba
browseable = no
guest ok = yes
writable = no
printable = yes
create mode = 0700

use client driver = yes

[print$]
browseable = yes
write list = @adm root
guest ok = yes

[pdf-gen]
path = /var/tmp
guest ok = No
printable = Yes
printing = bsd
#print command = /usr/share/samba/scripts/print-pdf file path win_path recipient IP &
print command = /usr/share/samba/scripts/print-pdf "%s" "%H" "//%L/%u" "%m" "%I" "%J" &
lpq command = /bin/true

[RaceMIBgnome]
path = /home/johan
comment = johan'map
public = yes
writable =yes
browseable = yes
printable = yes
create mask = 0765
verkerkbr
Beste Eekie,

hiermee de vergelijking met mijn smb.conf. Zoals aangegeven doe ik minimaal aanpassen van de config. En geen Netbios naam om reden dat deze default naar de hostnaam (gewoon de naam van het systeem)

Kijk maar even of je hier wat aan hebt. Zoals aangegeven doe ik het altijd op dezelf manier op allerlei systemen.

Wat veranderd is in SMB4K dat je eerste met de rechter toets authentificatie moet doen. Anders blijft de vraagstelling in een cirkel ronddraaien.

QUOTE(eekie @ Jan 13 2010, 07:12 PM) *
Vervolgens heb ik de door jou aanbevolen veranderingen aangebracht en de share van deze machine. Door in smb.conf de regel netbios name = RaceMIBgnome aan te brengen krijg ik de computer naam op het netwerk. Ubuntu op de andere machine ziet ook nog tussen haakjes localhost. Kennelijk de computernaam niet goed aangemaakt bij de installatie.

[global]

workgroup = workgroup naam staat hier in hoodfletters

netbios name = RaceMIBgnome Staat allemaal # voor. Niets invullen. Default is gewoon de host naam van je systeem.

server string = %h

printcap name = cups
load printers = yes

printcap cache time = 60

max log size = 50
map to guest = bad user

security = user
encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

dns proxy =no

[homes]
browseable = yes
writable = yes

[printers]
comment = All Printers
path = /var/spool/samba
browseable = no
guest ok = yes
writable = no
printable = yes
create mode = 0700

use client driver = yes
print command = lpr-cups -P %p -o raw %s -r # using client side printer drivers.

[print$]
browseable = yes
write list = @adm root
guest ok = yes

[pdf-gen]
path = /var/tmp
guest ok = No
printable = Yes
printing = bsd
lpq command = /bin/true

[RaceMIBgnome] ?
path = /home/johan ?
comment = johan'map ?
public = yes ?
writable =yes ?
browseable = yes ?
printable = yes ?
create mask = 0765 ? Dit staat allemaal uit met #

Het is helaas wat laat geworden vanwege het kamerdebat.

Groet,

Bram
MauRice
Eekie,

Ben geen kei met Samba...
Maar installeer is "Samba-Swat"
Dan het bestand /etc/xinetd.d/swat aanpassen zoals onder, als root:
# default: off
# description: SWAT is the Samba Web Admin Tool. Use swat \
# to configure your Samba server. To use SWAT, \
# connect to port 901 with your favorite web browser.
service swat
{
port = 901
socket_type = stream
wait = no
# only_from = 127.0.0.1
user = root
server = /usr/sbin/swat
log_on_failure += USERID
disable = no
}

Heraktiveer de nieuwe swat_config_bestand als root:
CODE
service swat restart

Zorg dat je Firewall op je Mandriva PC goed staat.
Dus MCC -> Security -> Setup Firewall
* SMB aanvinken
* Als extra poort 901/tcp toevoegen

Nu kan je met je favorite web-browser in je eigen netwerk de Mandriva_Samba_PC configureren door:
URL = http://<ipadres_van_ Mandriva_Samba_PC>:901

Je krijgt een login-scherm
User = root
Password = <Je_root_paswoord_ van_Mandriva_Samba_PC>

MvG,
MauRice
eekie
De aanpassing aan de firewall (smb doorlaten) was een stap vooruit. Ik zie nu de printers en de homes directory. Kan er echter nog steeds niet inkomen. Pas ik smb.conf aan volgens opgave van Bram dan werkt het helemaal niet meer.

Ik heb ook samba-swat geinstalleerd. Het commando service swat restart is niet correct. Dat moet zijn service swat start. Aan het eind van het verhaal kom ik met firefox niet in het beheerscherm. Krijg de melding:
The connection to the server was reset while loading. Daaronder een aantal redenen waarvan slechts één enighout snijdt:
The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few moments
MauRice
QUOTE(eekie @ Jan 14 2010, 08:27 PM) *
De aanpassing aan de firewall (smb doorlaten) was een stap vooruit. Ik zie nu de printers en de homes directory. Kan er echter nog steeds niet inkomen. Pas ik smb.conf aan volgens opgave van Bram dan werkt het helemaal niet meer.

Ik heb ook samba-swat geinstalleerd. Het commando service swat restart is niet correct. Dat moet zijn service swat start. Aan het eind van het verhaal kom ik met firefox niet in het beheerscherm. Krijg de melding:
The connection to the server was reset while loading. Daaronder een aantal redenen waarvan slechts één enighout snijdt:
The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few moments

Eekie,

Heb je het bestandje /etc/xinetd.d/swat ook aangepast.
Standaard staat de service swat "uit".

Om ook 'swat' op andere PC dan de Mandriva_Samba_PC te gebruiken.
Moet je poort 901/tcp open zetten van je Mandriva_Samba_PC.

Op deze manier kan je vanaf je Windows_PC, de Mandriva_Samba_PC configureren.
Zonder heen weer te gaan. (fysiek)

MvG,
MauRice

eekie
Ja ik heb me stipt aan je instructies gehouden en dus ook disable = no ingevoerd. Toch krijg ik met het adres : 192.168.1.79:901 geen verbinding. Ik heb het ip adres van de machine met ifconfig gecheckt.
verkerkbr
Beste E,

ik heb hier al op vele systemen Samba ingesteld. Doe dit steeds op dezelfde minimale manier, zoals aangegeven.

En inderdaad in de firewall moet Windows bestands deling (SMB) wel aan staan. Wat natuurlijk logisch is.

Daarom begrijp niet erg waarom het niet werkt. Het is hier echt erg eenvoudig. Doe je de aanpassingen aan het config bestand met Vi ?

Ik kan er verder weinig aan toevoegen.

Mogelijk een minimale typefout.

Groet,

Bram
MauRice
QUOTE(eekie @ Jan 14 2010, 09:34 PM) *
Ja ik heb me stipt aan je instructies gehouden en dus ook disable = no ingevoerd. Toch krijg ik met het adres : 192.168.1.79:901 geen verbinding. Ik heb het ip adres van de machine met ifconfig gecheckt.

Eekie,

Staat er een 'hekje' voor # only_from = 127.0.0.1?
Doe je dat niet. Dan kan je alleen het adres 127.0.0.1:901 op de Mandriva_Samba_PC verbinding hebben.

Zet je dan ook de poort 901/tcp open op je Mandriva_Samba_PC.
Dus MCC -> Security -> Setup Firewall, onder geadvanceerd de extra poort toegvoegen...
Dan kan krijg je verbinding met het adres 192.168.1.79:901 in je gehele eigen netwerk.

Zoals Bram het al aankaarte. Het is meer een kwestie van de FireWall op de PC's goed te configuren ...
Zet ze anders voor het gemaak allemaal uit. Configureer Samba op de Linux_PC en Deling op de Windows_PC.
Werkt het dan goed. Zet dan de FireWall aan. Dan kom je gauw genoeg achter als je dan te veel dichtgooid.

MvG,
MauRice

eekie
Hallo Maurice, Bram,
Inderdaad het hekje vergeten. Swat werkt nu.
Wat er nog fout is aan smb.conf is me nog een raadsel. Ik doe de file zoals die door swat wordt weergegeven erbij. Misschien dat Bram het "kleine tikfoutje" ziet.
Ter verduidelijking ik kan nu $printers en homes zien maar homes niet openen.

# Samba config file created using SWAT
# from UNKNOWN (192.168.��e�H)
# Date: 2010/01/15 10:27:03

[global]
netbios name = RACEMIBGNOME
server string = %h
map to guest = Bad User
max log size = 50
printcap cache time = 60
printcap name = cups
dns proxy = No

[homes]
read only = No

[printers]
comment = All Printers
path = /var/spool/samba
create mask = 0700
guest ok = Yes
printable = Yes
print command = lpr-cups -P %p -o raw %s -r # using client side printer drivers.
use client driver = Yes
browseable = No
browsable = No

[print$]
write list = @adm, root
inherit permissions = Yes
guest ok = Yes

[pdf-gen]
path = /var/tmp
printable = Yes
printing = bsd
lpq command = /bin/true
lprm command = lprm -P'%p' %j

[RaceMIBgnome]
comment = johan'map
path = /home/johan
read only = No
create mask = 0765
guest ok = Yes
printable = Yes
verkerkbr
Beste E,

ik zal er in details nog wel even nakijken.

Maar waarom gebruik je steeds netbios ? Mogelijk dat dat niet helemaal goed gaat.

Zet dit nu allemaal eens uit met een # ervoor.

Ook voor (Rac........).

Standaard staat dit in de smb.conf ook niet aan.

Want als dit uitstaat krijg je gewoon de default computernaam en de ingelogde gebruiker in beeld.

En dat is toch in eerste instantie de bedoeling.

Als het eenmaal werkt kon je later alsnog wat gaan prutsen en veranderen.

Groet,

Bram
RvP
Hm, nu er zo laat in het traject toch een firewall probleempje opdook zou ik van scratch af aan beginnen.
Er zal in de tussentijd al veel 'uitgeprobeerd' zijn en Swat heb je helemaal niet nodig.
Ik heb vroeger ook altijd een boel moeten 'klooien'om de boel aan de praat te krijgen.

Mijn advies, hou je etc/samba/smb.conf zo kaal mogelijk.
en edit hierin alleen als je weet wat je daar kan instellen (=vergelijken van de instellingen op een te bereiken gedeelde netwerkmap)

Via MCC heb ik net in een paar minuten een schijf gedeeld. MCC (Mandriva2010) was alleen even eigenwijs door /homes als default te hebben gedeeld en was wat halstarrig toen ik dat wilde veranderen. Weggooien van de default en nieuwe gedeelde map kiezen deed wonderen. Even Toegang, publiek, bladerbaar ed. op Yes gezet en
als root in een konsole
# service smb stop
en
# service smb start gedaan.

Pies of keek
eekie
At last! Het is eindelijk gelukt. Op beide computer opnieuw samba 3.4.3 (client, common en server) geïnstalleerd (versie belangrijk i.v.m. windows 7)( wel alle softwarebronnen aanzetten omdat anders bepaalde bestanden niet worden gevonden en all kiezen voor het zoekvak, omdat de samba pakketten geen Gui hebben). Vervolgens heb ik in /etc/sysconf/network de naam van de computer opgegeven (HOSTNAME=RaceMIBgnome)
In /etc/samba/smb.conf heb ik de juiste werkgroepnaam ingevuld (workgroup=WORKGROUP) bij de homes directory heb ik read only=no ingevuld En tenslotte heb ik in het MCC een nieuwe share ingevoerd voor mijn personal directory.
Een samba password had ik al aangemaakt en de firewall had ik al opengezet voor SAMBA.
Nu zie ik ook mijn personal directory en bij aanklikken wordt eenmalig het smbpasswd gevraagd en voila alle submappen van mijn personal folder zijn leesbaar en bewerkbaar. De homes map blijft echter ontoegangkelijk voor de mandriva machines. Het maffe is dat ze wel toegangkelijk zijn voor de windows machines. Het is dan wel dezelfde home directory.
Misschien gooi ik homes er wel weer uit want veel nut heeft ie niet.
Bedankt voor alle steun.
Een goede instructie voor thuisnetwerken ( de meeste mensen hebben tegenwoordig toch wel minimaal 2 computers in huis en een router) zou geen overbodige luxe zijn !
verkerkbr
Beste Eeki,

gefeliciteerd dat het nu werkt. Maar misschien heb je het jezelf in het begin te moeilijk gemaakt.

Je hoeft eigenlijk aan smb.conf standaard vrijwel niets te veranderen. Alleen de werkgroep moet hetzelfde zijn.

Als verder de gebruikers en wachtwoorden van de diverse systemen gelijk zijn.
Dan moet je dan daarna met smbpasswd -a nog even aanmaken.

Veel plezier ermee, je weet nu in ieder geval hoe het werkt !

Groet,

Bram
RvP
At last, at last smile.gif

DE handleiding is volgens mij MCC gebruiken en niet teveel handmatig ingrijpen smile.gif
Zelfs als je niet dezelfde Workgroup hebt werkt het, want dan zie je gewoon pc's/folders verdeeld over die 2 staan (MDKGROUP en je bestaande)

Maar fijn dat het nu werkt, enne met Windows7 dus?
Itsme moest er eens van horen. razz.gif
eekie
Ja inderdaad met windows 7, maar ook met windows xp, ubuntu, fedora en andere mandriva machine.
Toch nog een puntje over het MCC als je de eerste keer een samba share wilt aanmaken wordt je bij het handje genomen door een wizzard bij het configureren van smb.conf. Daarbij wordt ook de computernaam gevraagd, die dan als netbios naam in smb.conf komt.

Toch blijft het mijnś inziens een fout dat de windows machines mijn homes directory wel kunnen benaderen en de mandriva machines niet
mantaray
QUOTE(eekie @ Jan 16 2010, 03:13 PM) *
Toch blijft het mijnś inziens een fout dat de windows machines mijn homes directory wel kunnen benaderen en de mandriva machines niet

sambapasswoord ingesteld op die machines ?
MauRice
QUOTE(eekie @ Jan 16 2010, 03:13 PM) *
.......

Eekie,

Op de Windows PCtje, onder eigenschappen van netwerk, "delen van bestanden en printers" aangevinkt?
Dat was meestal de reden bij een WinXP. Misschien ook met Win7.

MvG,
MauRice
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.