willie
Jan 24 2010, 03:27 PM
De vraag is duidelijk wat is beter wep/wap key of MAC adress filtering
Wep is vrij makkelijk te kraken, wap(2) ook, hoe zit dat met MAC adress filtering
doelman
Jan 24 2010, 03:34 PM
Wat is wap? Bedoel je WPA2? Wpa2 is niet makkelijk te kraken hoor. Wpa2 icm een radius server is het veiligst.
Mac-filtering is zeer simpel te omzeilen.
willie
Jan 24 2010, 04:36 PM
QUOTE(doelman @ Jan 24 2010, :blush: :blush: 03:34 PM)

Wat is wap? Bedoel je WPA2?
Yep bedoelde wpa2
RvP
Jan 24 2010, 07:26 PM
Netwerkje hier thuis gebruikt WPA2 en een beperkte range aan (vaste) IP-adressen.
QUOTE(doelman @ Jan 24 2010, 03:34 PM)

Mac-filtering is zeer simpel te omzeilen.
maar we dachten er over om MAC-filtering hier aan toe te voegen. Dit is dus vergeefse moeite?
HighKing
Jan 24 2010, 10:24 PM
Als je al mac-filtering gaat toepassen, combineer het dan met wpa. Netwerkverkeer gaat met enkel mac-filtering gewoon unencrypted door de lucht.
Mac filtering is geen encryptie, wep en wpa wel. Wep is achterhaald en ontzettend simpel te kraken, wpa wat lastiger maar tegenwoordig ook niet heel moeilijk meer. Ik meen dat wpa2 een iets sterkere variant op wpa is. Zelfs dat is uiteraard te kraken, maar je moet je bedenken hoe spannend je dat vind voor jouw thuisomgeving. Er gaan immers (als het goed is) geen bedrijfsgevoelige documenten over de lijn bij jou thuis. Kans dat iemand dat bij jou voor de deur zoiets op wil vangen is nihil. Het grootste risico dat je op je thuisverbinding loopt is dat iemand jouw verbinding misbruikt om zelf te kunnen Interpretten.
Toevoegen van mac-filtering heeft zeker zin als je wilt voorkomen dat de gemiddelde buurman mee surft op jouw netwerkje, maar daarvoor moet wpa (en een sterke sleutel) ook voldoende zijn. 't is inderdaad niet echt moeilijk dat te omzeilen.
willie
Jan 24 2010, 11:29 PM
Heb dus altijd een web-key met mac-filtering toegepast was voor de senioren omgeving waar wij wonen voor mij genoeg (ben een baby in de buurt).
HighKing
Jan 25 2010, 12:09 AM
Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker wpa/wpa2 gebruiken, maar het is zoals ik al zei net hoe spannend je het zelf vind. Als iemand echt bij je wil inbreken, zal hem dat met wpa2 beveiliging ook lukken. De drempel is enkel een stuk hoger dan bij wep (wat echt al jaren achterhaald is).
doelman
Jan 25 2010, 09:39 AM
Een nadeel van WPA/WPA2 is dat veel oudere laptops >5 jaar vaak een netwerkkaart hebben die geen WPA ondersteund (nooit nieuwe drivers voor gemaakt bijv.)
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.