Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: KDE community released nieuwe versie 4.4
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
Pagina's: 1, 2
Babydoc
Beweeg je muis eens en ineens duiken overal plusjes op rond iconen, echt hinderlijk.

Bij mij blijft alles rustig. Moet je niet gewoon de widgets vergrendelen?
superstoned
QUOTE(ffi @ Feb 21 2010, 01:45 PM) *
dat is het niet, het gaat om de popup voor windows in de taakbalk

Die moet uit te zetten zijn, het is een kwin effect. Je krijgt dan nog wel een popup met alleen tekst geloof ik, net als wanneer je compositing uitzet.

dat ding achtervolgt, niet dat ik paranoide ben ofzo maar het wordt gewoon irritant zo'n enorm bewegend ding. Er gebeurt echt gewoon veel te veel op de desktop. Beweeg je muis eens en ineens duiken overal plusjes op rond iconen, echt hinderlijk.

plusjes? Aah, je bedoelt in Dolphin, om het selecteren van items makkelijker te maken. Er zit wel een delay op geloof ik, en een fade in/fade out effect om het minder hinderlijk te maken, maar als dat nog teveel is kun je het volgens mij uitzetten in hetzij de dolphin config of ergens in systemsettings van de muis. Met de dubbelklik interface krijg je ze geloof ik sowieso niet.

helaas niet uit te zetten (ookal gevraagd op het kde forum)

Ok, dus de folderview preview kun je nu niet uitzetten. Is op zich misschien een feature request waard, als iemand dat zou willen implementeren is dat zo gedaan...

Ik denk eerder dat het gewoon met de traagheid en verkeerde argb toepassing in kde/qt te maken heeft dan drivers. Waarom wordt niet gewoon eerst alles getekend en dan getoond ipv tegelijkertijd, dat geeft ook niet echt een rustige of snelle indruk. (om dit te kunnen begrijpen moet je opera eens gebruiken daar kan je instellen om de pagina direct met laden te later renderen of pas na een aantal seconden, dan is'ie wel direct klaar, hoewel het misschien trager is lijkt het sneller en is het veel rustiger)

Wat opera betreft, incrementeel laden wordt juist gebruikt door veel browsers omdat mensen DAT over het algemeen als sneller beschouwen, al kost het meer tijd dan pre-renderen en in 1 keer weergeven...

Er zit echt geen verkeerde ARGB toepassing in Qt/KDE die dit veroorzaakt, want dan zou het overal mis zijn inclusief op windows en mac. En dat is niet het geval. Het is echt een driver/X11 probleem, en wel 1 die goed gedocumenteerd is. Na het initialiseren van een ARGB window vult X/de driver die met random garbage. Qt heeft wel een workaround gehad, door eerst het veld te tekenen met wit ofzo maar dat is ook erg inefficient en vertragend.

Er zit wel meer van dat in Qt op dit moment - werken rond problemen in het onderliggende systeem wat dus eigenlijk alles trager maakt dan noodzakelijk. Trolltech heeft zelfs een complete rendering engine zelf gebouwd die alleen van de CPU gebruik maakt - die blijkt in veel gevallen sneller dan de GPU-versnelde versie van X en de drivers. Doffe ellende daar, dus. Je kunt die renderengine trouwens zelf testen, als je wilt - start een KDE applicatie met -graphicssystem=raster test evt ook opengl

Lees er meer over hier:
http://zrusin.blogspot.com/2008/08/fast-graphics.html

en waarom het niet de default is:

http://zrusin.blogspot.com/2009_08_01_archive.html

niet echt handig op een notebook

tja, hangt af van de grootte van het scherm. Jij zegt dat je een klein scherm hebt, dus dan raad ik een interface aan voor een klein scherm...
ffi
QUOTE(superstoned @ Feb 24 2010, 02:32 PM) *
Die moet uit te zetten zijn, het is een kwin effect. Je krijgt dan nog wel een popup met alleen tekst geloof ik, net als wanneer je compositing uitzet.

Maar je krijgt nog steeds popups, die je net zo hinderlijk achtervolgen maar nu ook nog eens geen handige preview laten zien.

plusjes? Aah, je bedoelt in Dolphin

nee op mijn desktop, niet in dolphin

Wat opera betreft, incrementeel laden wordt juist gebruikt door veel browsers omdat mensen DAT over het algemeen als sneller beschouwen, al kost het meer tijd dan pre-renderen en in 1 keer weergeven...

Er zit echt geen verkeerde ARGB toepassing in Qt/KDE die dit veroorzaakt, want dan zou het overal mis zijn inclusief op windows en mac.
[knip]
Je kunt die renderengine trouwens zelf testen, als je wilt - start een KDE applicatie met -graphicssystem=raster test evt ook opengl

Ik gebruik al maanden raster maar zelfs dan werkt het niet goed! opengl is trouwens volledig onbruikbaar. waarom openen de gnome en xfce terminal wel zonder eerst een lelijke inhoud te tonen?

Raster graphics, alle debug uitzetten, prelinking, kde prelink tweaks met enviroment variabelen, verschillende driver tweaks ik heb geloof ik al alles geprobeerd maar kde blijft gewoon traag
superstoned
QUOTE(ffi @ Feb 25 2010, 03:15 PM) *
Ik gebruik al maanden raster maar zelfs dan werkt het niet goed! opengl is trouwens volledig onbruikbaar. waarom openen de gnome en xfce terminal wel zonder eerst een lelijke inhoud te tonen?

Raster graphics, alle debug uitzetten, prelinking, kde prelink tweaks met enviroment variabelen, verschillende driver tweaks ik heb geloof ik al alles geprobeerd maar kde blijft gewoon traag

Raster werkt ook niet altijd goed - zolang X en de drivers niet goed zijn blijf je problemen houden met Qt 4. Gnome heeft er geen last van omdat die nog steeds hetzelfde renderen als 5-10 jaar geleden - als je nix probeert te verbeteren blijft het hetzelfde. Op zich effectief, net zoiets als bij KDE 3.5.x blijven. Gnome 3.x belooft trouwens wel nieuwe dingen te gaan doen - dus zij krijgen dan deels dezelfde problemen. Veel minder natuurlijk, omdat voor KDE al veel is gefixed.

Hoe dan ook, het spijt me voor je dat je problemen blijft houden en veel van de verbeteringen onpretting vind. Ik kan er verder ook niets aan doen - kennelijk is jouw combinatie van hard- en software precies zo dat je problemen hebt, terwijl ze verder voor vrijwel iedereen zijn opgelost. Ik ben bang dat je zult moeten wachten totdat X en je drivers gerepareerd zijn. En wat het onprettig vinden van veel dingen betreft, tja, sommige daarvan zijn op te lossen en zullen wel opgelost worden, maar een deel zal echt wel blijven omdat het voor de meeste mensen WEL een verbetering is.
HenkD
Of gewoon Gnome blijven gebruiken.
Blijkbaar werkt dat voor jou prima.
Er is ook niemand die je verplicht KDE te gebruiken hoor icon_idea.gif
wimedel
Kontact en Akonadi

Na opwaardering tot kde 4.4 bleek mijn adresboek in Kontact niet meer goed te werken. Ik kon wel nieuwe kontacten toevoegen, maar als ik met kmail aan één van de nieuwe kontacten wilde mailen, dan kon ik het betreffende kontact niet vinden.
Ik heb het uiteindelijk als volgt opgelost:
1. De akonadi server gestopt
2. de bestanden $HOME/.config/akonadi en $HOME/.local/share/akonadi verwijderd
3. het pakket mysql-common geïnstalleerd
4. akonadi weer opgestart.
Wim
P.S. Ik werk met de 64-bits versie. Ik weet dus niet of het probleem zich ook met de 32-bits versie voordoet.
Typhoner
ja, het adresboek is geport naar akonadi, dus je zou je oude gegevens moeten migreren
ffi
QUOTE(superstoned @ Feb 26 2010, 12:22 AM) *
Hoe dan ook, het spijt me voor je dat je problemen blijft houden en veel van de verbeteringen onpretting vind. Ik kan er verder ook niets aan doen - kennelijk is jouw combinatie van hard- en software precies zo dat je problemen hebt, terwijl ze verder voor vrijwel iedereen zijn opgelost. Ik ben bang dat je zult moeten wachten totdat X en je drivers gerepareerd zijn. En wat het onprettig vinden van veel dingen betreft, tja, sommige daarvan zijn op te lossen en zullen wel opgelost worden, maar een deel zal echt wel blijven omdat het voor de meeste mensen WEL een verbetering is.

wel toevallig dat op 4 van mijn (toch erg verschillende) systemen ik dezelfde bugs ondervind, ook bij andere distros. Ik heb recentelijk arch, opensuse, kubuntu en mandriva geprobeerd op of op echte computers of in vbox en dezelfde problemen doen zich voor...
kris
Ik denk dat ik dezelfde problemen als ffi heb.
Ik zie geen verbeteringen, helaas. Alleen maar: bugs, niet (meer werkende) apps, niet een werkende mediaplayer, een kde control center dat ik zelfs na een jaar niet snap, kleine dingen als de systray wijzigen: een ramp (voor mij ....).

Ik was altijd een diehard KDE fan.
Dat is vorbij.

Voor de meeste dingen gebruik ik nu GTK applicaties, ze werken gewoon.

Wat ook een beetje frustrerend is, superstoned: sinds een jaar of twee is jouw antwoord: wordt beter in de volgende versie. icon_cheesygrin.gif
superstoned
QUOTE(kris @ Feb 28 2010, 05:59 PM) *
Ik denk dat ik dezelfde problemen als ffi heb.
Ik zie geen verbeteringen, helaas. Alleen maar: bugs, niet (meer werkende) apps, niet een werkende mediaplayer, een kde control center dat ik zelfs na een jaar niet snap, kleine dingen als de systray wijzigen: een ramp (voor mij ....).

Ik was altijd een diehard KDE fan.
Dat is vorbij.

Voor de meeste dingen gebruik ik nu GTK applicaties, ze werken gewoon.

Wat ook een beetje frustrerend is, superstoned: sinds een jaar of twee is jouw antwoord: wordt beter in de volgende versie. icon_cheesygrin.gif

Ha, pijnlijk. Maar ja, we zijn pas sinds een jaar met iets redelijks uit (4.2) en zelf ben ik pas vanaf 4.3 redelijk tevreden, dus dat is niet gek dan... En dan heb ik het ook nog eens over de release vanuit KDE, want distro's lopen vaak nog eens een maand of 6 achter. Dus feitelijk zitten jullie als eindgebruikers, zeker als je de 'stabiele' mandriva gebruikt, nog maar een half jaar ofzo op een set KDE software die echt vrij goed zou moeten werken.

Er zitten hier en daar nog wel problemen, ja, en wanneer er 1 is opgelost komt er op het moment weer een andere bij (ik heb zelf op mijn desktop troubles met Akonadi waar je echt niet goed van wordt... meh).

Er heeft ook kort geleden een discussie gelopen in de community of we niet te veel aan het verandere zijn - de laatste 3 jaar zijn er gewoon zoveel nieuwe ontwikkelaars gekomen en is het tempo van veranderen op sommige vlakken zo groot geworden dat stabiliteit echt een issue is. En om heel eerlijk te zijn, ik zie dat de komende twee of drie releases nog niet zo veranderen... Akonadi en Nepomuk gaan steeds meer invloed hebben, maar zijn nog vrij instabiel. De problemen met audio en video zitten lager in de stack (x.org, pulseaudio etc) maar daar hebben we ook last van.

Ik weet eigenlijk niet zo wat ik er van moet denken en zeggen nu - ik vind het lullig voor jullie als eindgebruikers, en het is natuurlijk jammer als mensen overstappen op een concurrerend product - maar ja, misschien is dat de prijs die we als KDE community betalen voor de snelle veranderingen die we kennelijk met zijn allen door willen voeren.

En in tegenstelling tot de Gnomies kunnen wij niet een hard besluit nemen als 'we gaan de komende 6 maanden alleen aan stabilisatie werken'. Zou mooi zijn, hoor, en er zijn zeker mensen die dat willen, maar de meerderheid is vrijwilliger, werkt aan KDE software omdat hij/zij het leuk en interessant vind. Die kun je simpelweg niet sturen. Gnome wordt vooral ontwikkeld door betaalde mensen, als je de bedrijven die hen betalen op een lijn krijgt kun je zoiets besluiten - wij hebben die luxe gewoon niet, of veel minder. We zijn sterker afhankelijk van de distributies daarin - die stabiliseren veel van wat wij doen. Oa mandriva en opensuse zijn daarin denk ik heel belangrijk.
superstoned
QUOTE(ffi @ Feb 28 2010, 05:13 PM) *
wel toevallig dat op 4 van mijn (toch erg verschillende) systemen ik dezelfde bugs ondervind, ook bij andere distros. Ik heb recentelijk arch, opensuse, kubuntu en mandriva geprobeerd op of op echte computers of in vbox en dezelfde problemen doen zich voor...

Als je dan doelt op het zien van garbage achter bijvoorbeeld menu's enzo, dat vind ik toch erg vreemd hoor. Ik heb dat al tijden niet meer gezien. Nu gebruik ik arch, en da's erg up-to-date maar dan nog - het is zeker een jaar geleden dat die problemen zijn opgelost. Ik heb het ook bij andere mensen al tijden niet meer gezien, en ik spreek ook (afgezien van jouw en Kris nu net) nooit meer mensen die die video issues hebben.

Wel heb ikzelf nog dat het resizen van vensters naar mijn gevoel trager is dan in KDE 3.x - maar daar was het dan weer flicker flicker, en met 4.x apps is dat niet. Daar zit denk ik een trade-off in - wil je snel maar flicker flicker of langzamer maar meer gladjes...

Ik gebruik nu een vaio laptop, 1.2 ghz proc (!) en gma 950 crappy graphics, 2 gb ram. Dit dingetje werkt echt geniaal... Als ie resumed van slaap (ik reboot maar 1 x per week) dan crashed plasma soms en komt gelijk weer terug maar dat is het enige wat mis gaat. Oh en kmail geeft nogal eens een imap foutmelding waarna hij weer gewoon verder gaat. Dat komt volgensmij doordat mijn wireless natuurlijk bij suspenden weg is.

Ik gebruik alle 3D effecten, heb een desktop met een reeks plasmoids, gebruik knetworkmanager en al die stuff. Distro is arch (geinstalleerd met chakra). Tja. Waarom werkt het bij mij en bij jullie niet?!?

Ik gebruik trouwens wel vaak chromium voor websites die konqi niet doet (facebook enzo), da's de enige niet-KDE app die ik hier op heb staan...

En boven gebruik ik zelfs KOffice (Karbon) voor het maken van vector stroomdiagrammetjes enzo, voor mijn scriptie, en verder openoffice.

Maar veel van de problemen die jullie noemen zijn ook voorkeuren, volgens mij, zoals de plusjes boven iconen (moet uit te zetten zijn door dubel-klik te gebruiken in mousesettings, en in dolphin is het geloof ik ook te configureren) en effecten zoals het verplaatsen van popups in plaats van verdwijn-verschijn...
isadora
Tja, ik heb het ook al vaker geroepen.

Ben uiterst tevreden over KDE, kan gewoon niet anders zeggen.
Heel erg jammer, dat het op sommige systemen dan toch klaarblijkelijk minder uit de verf komt.
ffi
QUOTE(superstoned @ Feb 28 2010, 06:07 PM) *
Als je dan doelt op het zien van garbage achter bijvoorbeeld menu's enzo, dat vind ik toch erg vreemd hoor. Ik heb dat al tijden niet meer gezien. Nu gebruik ik arch, en da's erg up-to-date maar dan nog - het is zeker een jaar geleden dat die problemen zijn opgelost. Ik heb het ook bij andere mensen al tijden niet meer gezien, en ik spreek ook (afgezien van jouw en Kris nu net) nooit meer mensen die die video issues hebben.

Dit is geen video-garbage, heb nu tijdelijk desktop effects uitgeschakeld en het is gewoon grijs, kwin is gewoon traag met tekenen van de windowinhoud. Feitelijk duurt het gewoon 3 seconde voor ik kan beginnen met konsole, tegen gnome-terminal minder dan 1 s

Wel heb ikzelf nog dat het resizen van vensters naar mijn gevoel trager is dan in KDE 3.x - maar daar was het dan weer flicker flicker, en met 4.x apps is dat niet. Daar zit denk ik een trade-off in - wil je snel maar flicker flicker of langzamer maar meer gladjes...

Compiz, metacity en xfwm4 hebben het gewoon allebei. Feitelijk is het gewoon een enorme timing blunder. Trouwens op mijn laptop speel ik nieuwe spellen vrij soepeltjes maar een window resizen lukt niet?
ffi
QUOTE(isadora @ Feb 28 2010, 06:16 PM) *
Tja, ik heb het ook al vaker geroepen.

Ben uiterst tevreden over KDE, kan gewoon niet anders zeggen.
Heel erg jammer, dat het op sommige systemen dan toch klaarblijkelijk minder uit de verf komt.

Het zijn trouwens niet alleen "bugs" maar ook (en vooral) kde features en gebrek aan bepaalde features (nog steeds 2 jaar na het uitkomen van kde4.0) die me irriteren. bv. een ipod syncen in kde gaat gewoon nog niet (geen probleem in 3.5). Metadata bekijken van muziek, vergeet het maar (geen probleem in kde3.5 of gnome). Toegang tot je removable media geen probleem in gnome of kde3.5, met kde 4.4 lukt het gewoon niet(en nee de device notifier is geen oplossing). Fatsoenlijk een groot archief openen of bekijken (probeer voor de grap het volgende archief met kde http://build.chromium.org/buildbot/archive...um_tarball.html of file-roller....), vergeet het in kde, ik schakel altijd over naar file-roller (die ook nog eens veel meer formats beheerst). Een googletalk account opzetten in kopete vergeet het, tenzij je de handleiding googled, met pidgin geen probleem, iedereen kan het etc. etc. etc. En dan heb ik nog niet eens al die irritante popus en tooltips en animaties genoemd die niet zijn uit te zetten die gewoon een enorm vermoeiende indruk wekken.

Hier is trouwens een erg goede blog over de design fouten van amarok, maar dit geldt eigenlijk voor heel kde:

http://briancarper.net/blog/songbird-vs-am...to-design-a-gui
RvP
I love KDE wub.gif
(maar gebruik nooit meteen de allernieuwste versie smile.gif )
superstoned
QUOTE(ffi @ Feb 28 2010, 10:18 PM) *
Dit is geen video-garbage, heb nu tijdelijk desktop effects uitgeschakeld en het is gewoon grijs, kwin is gewoon traag met tekenen van de windowinhoud. Feitelijk duurt het gewoon 3 seconde voor ik kan beginnen met konsole, tegen gnome-terminal minder dan 1 s
Compiz, metacity en xfwm4 hebben het gewoon allebei. Feitelijk is het gewoon een enorme timing blunder. Trouwens op mijn laptop speel ik nieuwe spellen vrij soepeltjes maar een window resizen lukt niet?

De flikker waar ik het over heb heeft niets met compiz, kwin of metacity te maken - het ligt aan de toolkit. Qt3 en GTK doen geen dubbele buffering, Qt4 doet dat wel. Je kunt het in Qt 3 aanzetten, evenals in GTK maar dan wordt het wel rete-traag... Qt4 is de enige toolkit die het snel genoeg kan om redelijk normaal te gebruiken. En dan reken ik windows mee, tenminste, ik zit hier achter een XP bak en het resizen van dit firefox venster is hoofdpijn verwekkend.

Dat het 3 seconden duurt voor een venster getekend is - nou dan heb je OF een pentium 200 mhz of er is toch echt iets ernstigs mis met je systeem. Of het is gewoon gelul, met alle respect want mijn 1.2 ghz dingetje tekent alles gewoon direct.

Ik zal je grote archief zo thuis eens proberen op mijn laptoppie, al wil ik gerust geloven dat ark het niet geweldig doet - daar wordt maar zelden aan gewerkt.

Wat de blog van een ontwikkelversie van Amarok van 8 maanden terug betreft, ik vind dat de autheur toen redelijk gelijk had - al had ie niet een versie moeten nemen waar allemaal tijdelijke knoppen in de interface zaten van een ontwikkelaar die wat aan het uitproberen was...

Als ik dan kijk naar songbird, wel, het zal voorkeur zijn, maar ik kies amarok 10x per dag over zoiets lelijks en onhandigs als songbird...

Anyway. Als je het niet erg vind trek ik me terug uit de discussie, ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het niet echt meer gaat over echte bugs en problemen maar meer wordt van "KDE sucks KDE sucks KDE sucks".
ffi
QUOTE(superstoned @ Mar 1 2010, 06:39 PM) *
De flikker waar ik het over heb heeft niets met compiz, kwin of metacity te maken - het ligt aan de toolkit. Qt3 en GTK doen geen dubbele buffering, Qt4 doet dat wel. Je kunt het in Qt 3 aanzetten, evenals in GTK maar dan wordt het wel rete-traag... Qt4 is de enige toolkit die het snel genoeg kan om redelijk normaal te gebruiken. En dan reken ik windows mee, tenminste, ik zit hier achter een XP bak en het resizen van dit firefox venster is hoofdpijn verwekkend.

Dat het 3 seconden duurt voor een venster getekend is - nou dan heb je OF een pentium 200 mhz of er is toch echt iets ernstigs mis met je systeem. Of het is gewoon gelul, met alle respect want mijn 1.2 ghz dingetje tekent alles gewoon direct.

Toevalllig is het gewoon elke distro dit het kut doet op mijn computers

Wat de blog van een ontwikkelversie van Amarok van 8 maanden terug betreft, ik vind dat de autheur toen redelijk gelijk had - al had ie niet een versie moeten nemen waar allemaal tijdelijke knoppen in de interface zaten van een ontwikkelaar die wat aan het uitproberen was...

Als ik dan kijk naar songbird, wel, het zal voorkeur zijn, maar ik kies amarok 10x per dag over zoiets lelijks en onhandigs als songbird...

Verkeerde link van hetzelfde blog: http://briancarper.net/blog/exaile-the-bes...since-amarok-14

Briljant!
superstoned
QUOTE(ffi @ Mar 2 2010, 12:02 AM) *
Toevalllig is het gewoon elke distro dit het kut doet op mijn computers
Verkeerde link van hetzelfde blog: http://briancarper.net/blog/exaile-the-bes...since-amarok-14

Briljant!

Ja, ik kan bij elk knopje in internet explorer wel zetten 'what is this?' maar dat verandert niets aan het feit dat elke moron hier op mijn werk er mee om kan gaan...
RvP
Ik behartig hier op het forum de belangen van morons.
Dus stop met insinuerende opemerkingen.
Je hebt ze namelijk nodig omjezelf normaal te laten lijken. smile.gif
wimedel
Ik had hier al diverse keren over de netbook instelling van kde zien schrijven, maar daar verder nog geen aandacht aan besteed. Nu toch maar eens op onderzoek uitgegaan. Want misschien is het wat voor m'n laptopje.
Nou, ik vind het resultaat verrassend!
Ik blijf "netbook" voorlopig maar eens gebruiken. Kijken of ik er aan kan wennen.
In ieder geval mijn complimenten !
Wim
ffi
Wat is de de heetste, meest geheugenslurpende desktop?
http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...itals&num=1

Yup en het verschil is echt enorm en dat terwijl Gnome ook nog eens veel meer functionaliteit biedt dan KDE
superstoned
http://bit.ly/bRvYvl
wimedel
Ik stel voor dat we ons in dit draadje verder bepalen tot kde 4.4.
En voorts denk ik dat we moeten vasthouden aan de prettige eigenschap van dit forum door opbouwende kritiek te geven en niet dingen of mensen af te kraken.
Wim
isadora
QUOTE(wimedel @ Mar 10 2010, 12:06 PM) *
Ik stel voor dat we ons in dit draadje verder bepalen tot kde 4.4.
En voorts denk ik dat we moeten vasthouden aan de prettige eigenschap van dit forum door opbouwende kritiek te geven en niet dingen of mensen af te kraken.
Wim

icon_idea.gif icon_idea.gif icon_idea.gif
Rinse
Leuke discussie smile.gif

ik gebruik zelf naar tevredenheid kde 4.3 met mandriva 2009 op mijn netbook en krijg gewoon zin om die te upgraden naar 4.4 smile.gif
Ben wel benieuwd naar die plasma-netbook.

Enkele dingen vielen me op:
. een ipod syncen in kde gaat gewoon nog niet (geen probleem in 3.5). Metadata bekijken van muziek, vergeet het maar (geen probleem in kde3.5 of gnome).

ik zou verwachten dat amarok dat voor je kan doen, zeker gezien het feit dat die libgpod als afhankelijkheid heeft.
Het staat ook in de featurelist van amarok 2.1: Ipod support now uses/depends on libgpod 0.7.0

Toegang tot je removable media geen probleem in gnome of kde3.5, met kde 4.4 lukt het gewoon niet(en nee de device notifier is geen oplossing).

hier geen probleem met kde4: elk apparaat verschijnt gewoon in de zijbalk van dolphin, in de zijbalk van elk kde-programma als je een bestand wilt openen/opslaan en in de device notifier.
Wat mandriva overigens niet heeft en suse wel: removable media verschijnt ook in 'mijn computer' en is bij opensuse aanklikbaar.

Fatsoenlijk een groot archief openen of bekijken (probeer voor de grap het volgende archief met kde http://build.chromium.org/buildbot/archive...um_tarball.html of file-roller....),

geprobeerd, en ark is niet de snelste merk ik, maar doet wel gewoon zijn taak.

Een googletalk account opzetten in kopete vergeet het, tenzij je de handleiding googled, met pidgin geen probleem

leuk, maar als ik msn met webcam wil, lukt dat dan ook in pidgin?

Verder denk ik dat mensen gewoon wat pragmatischer moeten worden. Gebruik gewoon de software die goed bij je doel past en probeer jezelf niet te binden aan 1 aanbieder van software. Toen ik Windows gebruikte ging ik ook niet voor de 100% microsoft-software gebruiken, of voor 100% corel-software.
Dus waarom onder Linux wel?
Als fileroller beter is dan ark, soit: gebruik dan gewoon fileroller en gooi ark van je pc.
Verder niet moeilijk doen.
Is de kde-desktop te irritant voor je: wees blij dat je bij linux keuze hebt en gebruik dan gewoon gnome, xfce, twm of whatever.
HKAK
Misschien een beetje een "spuit elf reactie" maargoed;

Na de laatste 3-versie, heb ik wel KDE4 geprobeerd, dat was één grote zoektocht en nogal frustrerend.
Ik ben toen zelfs Gnome gaan gebruiken omdat ik mn KDE al verknald had met updates en mijn onstuimige reparatie pogingen.

Maar toen ik laatst een verse installatie (welliswaar Kububtu 10.04) deed toen was ik echt heel blij.
Veel minder zoeken, er zit volgens mij ook meer logica in;
de uitschuifbare bureaubladmap; werkt snel en overzichtelijk, scheelt een hoop kliks.
de instellingen van "paneel": lekker makkelijk dingen toe te voegen.
en al een stuk meer widgets via de widgetconfigurator (of hoe dat ding ook heet) toe te voegen, en te downloaden.

Ik kon maar één minpuntje ontdekken en dat is dat als ik met konqueror-bestandsbeheer een map aanklik, die map geopend wordt met Dolphin. En ik heb al bij bestandsassociatie lopen klungelen maar die instellingen worden genegeerd lijkt wel.
Maar dat zou ook aan Kubuntu kunnen liggen.

Overall ben ik erg tevreden, ik ben er zelfs blij van geworden icon_cheesygrin.gif
Ik zie met ongeduld uit naar Mandriva 2010.1 om deze vers te installeren en KDE4.4 eens goed in Mandy te testen.

GROTE DIKKE PLUIM VOOR KDE4.4 icon_idea.gif
superstoned
Tenk joe ;-)

4.4.3 is trouwens net uit ;-)

(of net nog niet...)
Rinse
Wat betreft konqueror vs dolphin: heb je al gekeken bij de configuratiemodule voor standaard-toepassingen?
HKAK
Wat betreft konqueror vs dolphin: heb je al gekeken bij de configuratiemodule voor standaard-toepassingen?

Dat had ik dus over het hoofd gezien.
Nu werkt het zoals ik wil!!! icon_idea.gif

Dank je
wimedel
Ik gebruik al een tijdje naar tevredenheid KDE 4.4.2 (64 bits). Nou zijn er altijd nog wel dingen te verbeteren, maar het enige waar ik echt een probleem mee heb, is het gebruik van groepen in de adreslijst.
Het eerste verwarrende is, dat er in Kontact en Kmail twee verschillende termen gebruikt worden:
Met de adressenfunctie in Kontact kan je een nieuwe groep aanmaken. Die komt dan in je adresboek te staan.
Maar als je een e-mail opstelt, en je wilt een geadresseerde toevoegen, dan wordt het begrip "distributielijst" gebruikt. In die distributielijst zie ik dan de groepen staan die ik heb aangemaakt, met vermelding van het aantal e-mail adressen dat in de betreffende groep zit, maar zonder vermelding van de adressen zelf (om precies te zijn: de posities van de e-mail adressen zijn leeg). Als ik de betreffende distributielijst aanklik, dan wordt de naam wel opgenomen in het vak "aan" of "cc", maar de betreffende e-mail adressen niet. Het behoeft geen betoog, dat verzending dan tot niets leidt.
Herkent iemand dit probleem?
Zoja, is daar dan ook een oplossing voor? Of is het een bug die we voorlopig maar moeten accepteren?
Wim
P.S. Ik heb al langdurig op internet gezocht naar dit probleem. Het lijkt er op, dat dit probleem bekend is, maar het is me niet duidelijk of er ook een oplossing is.
superstoned
QUOTE(wimedel @ Jun 27 2010, 06:16 PM) *
Ik gebruik al een tijdje naar tevredenheid KDE 4.4.2 (64 bits). Nou zijn er altijd nog wel dingen te verbeteren, maar het enige waar ik echt een probleem mee heb, is het gebruik van groepen in de adreslijst.
Het eerste verwarrende is, dat er in Kontact en Kmail twee verschillende termen gebruikt worden:
Met de adressenfunctie in Kontact kan je een nieuwe groep aanmaken. Die komt dan in je adresboek te staan.
Maar als je een e-mail opstelt, en je wilt een geadresseerde toevoegen, dan wordt het begrip "distributielijst" gebruikt. In die distributielijst zie ik dan de groepen staan die ik heb aangemaakt, met vermelding van het aantal e-mail adressen dat in de betreffende groep zit, maar zonder vermelding van de adressen zelf (om precies te zijn: de posities van de e-mail adressen zijn leeg). Als ik de betreffende distributielijst aanklik, dan wordt de naam wel opgenomen in het vak "aan" of "cc", maar de betreffende e-mail adressen niet. Het behoeft geen betoog, dat verzending dan tot niets leidt.
Herkent iemand dit probleem?
Zoja, is daar dan ook een oplossing voor? Of is het een bug die we voorlopig maar moeten accepteren?
Wim
P.S. Ik heb al langdurig op internet gezocht naar dit probleem. Het lijkt er op, dat dit probleem bekend is, maar het is me niet duidelijk of er ook een oplossing is.

Hmmmm, ik ken het niet want ik gebruik die lijsten niet, maar ik kan het me wel voorstellen. Dit soort dingen is jammergenoeg een beetje te verwachten nu de KDE groupware stuff door een vrij grote verandering gaat. KAddressbook in KDE PIM 4.4 is al overgestapt naar het nieuwe groupware caching systeem 'Akonadi', KMail nog niet. KMail in PIM 4.5.1 zal wel over zijn (4.5.0 komt met de KMail uit 4.4 want ze willen een maand extra om te testen).

Maar SC 4.5 rc1 is bijna uit (ik zit nu het announcement te schrijven voor kde.org en dot.kde.org) dus het duurt niet heel lang meer, hopelijk lost dit het op...
RvP
Inmiddels is KDE 4.5 beschikbaar, Hier op dit forum lees je er meer over.

Suprstoned, wellicht tijd voor een nieuw nieuwsitem op de homepage ?
superstoned
QUOTE(RvP @ Aug 11 2010, 10:01 AM) *
Inmiddels is KDE 4.5 beschikbaar, Hier op dit forum lees je er meer over.

Suprstoned, wellicht tijd voor een nieuw nieuwsitem op de homepage ?

Done biggrin.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.