Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: KDE community released nieuwe versie 4.4
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
Pagina's: 1, 2
superstoned
Eindelijk is ie er dan, de nieuwe versie van de KDE Workspaces, Applicaties en het Ontwikkelplatform. In 6 maanden tijd heeft de KDE community meer dan 7000 bugs gerepareerd en meer dan 1400 feature requests ingewilligd. Tesamen met een nieuwe website lanceren ze nu hun nieuwe release, tjokvol met verbeteringen. Highlights zijn een nieuwe netbook interface, social network en andere online features en infrastructurele verbeteringen.

Lees een uitgebreide feature guide (doe me een plezier en laat me horen wat je ervan vind, we hebben er maanden aan gewerkt) en natuurlijk de aankondiging zelf.

Heb je wat tijd over, help ons dan om de wereld te vertellen wat we gedaan hebben - vrije software moet gepromoot worden, anders lukt die wereld dominatie nooit ;-)
Blog, tweet, dent, digg... digg hier en hier (nieuwe site), reddit hier en hier (nieuwe site), check onze Linkedin group, our KDE forum, bekijk ons on Youtube and blip.tv deel het nieuws op Facebook.
isadora
QUOTE(superstoned @ Feb 9 2010, 05:11 PM) *
Eindelijk is ie er dan, de nieuwe versie van de KDE Workspaces, Applicaties en het Ontwikkelplatform. In 6 maanden tijd heeft de KDE community meer dan 7000 bugs gerepareerd en meer dan 1400 feature requests ingewilligd. Tesamen met een nieuwe website lanceren ze nu hun nieuwe release, tjokvol met verbeteringen. Highlights zijn een nieuwe netbook interface, social network en andere online features en infrastructurele verbeteringen.

Lees een uitgebreide feature guide (doe me een plezier en laat me horen wat je ervan vind, we hebben er maanden aan gewerkt) en natuurlijk de aankondiging zelf.

Heb je wat tijd over, help ons dan om de wereld te vertellen wat we gedaan hebben - vrije software moet gepromoot worden, anders lukt die wereld dominatie nooit ;-)
Blog, tweet, dent, digg... digg hier en hier (nieuwe site), reddit hier en hier (nieuwe site), check onze Linkedin group, our KDE forum, bekijk ons on Youtube and blip.tv deel het nieuws op Facebook.

Van harte Superstoned "and all on KDE". thanks.gif
Zodra ik mijn vingers eraan heb gekregen, zal ik de release uitvoerig besnuffelen.
superstoned
tnx. Trouwens, diggen enzo wordt serieus gewaardeerd, evenals tweeten, denten en bloggen. We moeten in het nieuws komen - anders komen we nooit ergens. Als de helft van jullie tweet, dent of zijn facebook status aanpast hebben we al weer honderden mensen bereikt...
RvP
QUOTE(superstoned @ Feb 9 2010, 07:41 PM) *
tnx. Trouwens, diggen enzo wordt serieus gewaardeerd, evenals tweeten, denten en bloggen.
Ik floss en daarmee hoop ik ook mijn steentje bij te dragen.

Ik vind KDE4.3 al erg mooi. Nadruk zou wat mij betreft minder op flashy things mogen liggen en wat meer op snelheid.
Maar ja, het oog wil ook wat en eigenlijk heb ik over snelheid ook niets te klagen.

Ik speurde even naar die aangepaste netbook features, maar zie deze 123(45..) niet.
superstoned
QUOTE(RvP @ Feb 9 2010, 10:07 PM) *
Ik floss en daarmee hoop ik ook mijn steentje bij te dragen.

Ik vind KDE4.3 al erg mooi. Nadruk zou wat mij betreft minder op flashy things mogen liggen en wat meer op snelheid.
Maar ja, het oog wil ook wat en eigenlijk heb ik over snelheid ook niets te klagen.

Ik speurde even naar die aangepaste netbook features, maar zie deze 123945..) niet.

Naar systemsettings, desktop, dan ergens onderaan kun je kiezen voor desktop of netbook ;-)

Wat de snelheid betreft, die zou flink verbeterd moeten zijn maar het is zeker zo dat we nog niet zo snel zijn als bij versie 3.5 - die was dan ook al heel lang in ontwikkeling. Laat de versienummers je niet in de war brengen, we zijn nu op een 6 maanden schema, met de 3 serie was dat meer 8-12. Daarbij was de stap tussen 2 en 3 niet groot, dus je zou 2.x nog mee kunnen rekenen, dan kom je zo aan 5 jaar ontwikkeling...
Tux Brothers
Gefeliciteerd Joske !!! icon_idea.gif
RvP
QUOTE(Tux Brothers @ Feb 9 2010, 10:15 PM) *
Gefeliciteerd Joske !!! icon_idea.gif
Hallo. Hallo!, dit is wel de verkeerde rubriek. Als je dit nog een doet ben je nog niet jarig! icon_cheesygrin.gif
HighKing
QUOTE(superstoned @ Feb 9 2010, 05:11 PM) *

Zoiets? smile.gif

Ik heb jouw plaatje even gepikt. Blog wordt automagisch geïmporteerd op mijn Hyves-pagina, dus over een uurtje weten al mijn Hyves "vrienden" wat voor nerd ik ben. laugh.gif
willie
Ben vooral benieuwd naar het netbook gebeuren, hoop dat de aplicaties zich beter aanpassen aan mijn EEE701
Tux Brothers
QUOTE(superstoned @ Feb 9 2010, 07:41 PM) *
We moeten in het nieuws komen

Ik heb heeeeel veel "lezertjes" dus bij deze:
http://www.tuxbrothers.net/site2/news.php
superstoned
QUOTE(willie @ Feb 11 2010, 12:23 AM) *
Ben vooral benieuwd naar het netbook gebeuren, hoop dat de aplicaties zich beter aanpassen aan mijn EEE701

Hmmmm, die heeft een 800x480 resolutie, huh... Da's serieus te klein voor desktop apps, 800x600 is onze minimum resolutie - een app die daar niet mee kan werken kan een bugreport verwachten.

Ik denk dat jij nog ff een half jaartje tot een jaar moet wachten tot Plasma Mobile uit is - die zou op een mobieltje moeten werken, dus ook op jouw scherm. Dan heb je geen toegang tot de volledige applicaties (denk ik) maar die zijn op zo'n klein scherm sowieso wel wat overkill. Natuurlijk heb ik geen flauw idee hoe en wat plasma mobile echt zal kunnen doen maar ik heb het idee dat het je kan helpen...
superstoned
Gents, en dan vooral Highking en Tuxbrothers, dank u very well!

Al zie ik bij die laatste nog niets op de site staan ;-)
willie
QUOTE(superstoned @ Feb 11 2010, 03:20 PM) *
Hmmmm, die heeft een 800x480 resolutie, huh... Da's serieus te klein voor desktop apps, 800x600 is onze minimum resolutie - een app die daar niet mee kan werken kan een bugreport verwachten.

Ik denk dat jij nog ff een half jaartje tot een jaar moet wachten tot Plasma Mobile uit is - die zou op een mobieltje moeten werken, dus ook op jouw scherm. Dan heb je geen toegang tot de volledige applicaties (denk ik) maar die zijn op zo'n klein scherm sowieso wel wat overkill. Natuurlijk heb ik geen flauw idee hoe en wat plasma mobile echt zal kunnen doen maar ik heb het idee dat het je kan helpen...

Draai nu 4.3 op de EEE701 en dat werkt goed de meeste progjes schalen zich goed, met uitzondering van Krecipe.
superstoned
QUOTE(willie @ Feb 11 2010, 07:22 PM) *
Draai nu 4.3 op de EEE701 en dat werkt goed de meeste progjes schalen zich goed, met uitzondering van Krecipe.

wel je kunt een bugreport of feature request insturen, afhankelijk van waar het probleem zit hoeft het niet veel werk te zijn om dit aan te passen...
Tux Brothers
QUOTE(superstoned @ Feb 11 2010, 03:21 PM) *
Gents, en dan vooral Highking en Tuxbrothers, dank u very well!

Al zie ik bij die laatste nog niets op de site staan ;-)

Nu wel smile.gif
MauRice
Mensen,

Voor diegene die willen en durven.....

Mandriva is bezig RPM's op de officiele KDE server te plaatsen.
Voorlopig alleen 32bits (i586) voor Mandriva 2010.
ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/4.4.0/Mandriva/i586/

MIB zal RPM's gaan 'bakken' vanaf KDE 4.4.1

MvG,
MauRice
Typhoner
QUOTE(MauRice @ Feb 12 2010, 07:16 PM) *
Mensen,

Voor diegene die willen en durven.....

Mandriva is bezig RPM's op de officiele KDE server te plaatsen.
Voorlopig alleen 32bits (i586) voor Mandriva 2010.
ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/4.4.0/Mandriva/i586/

MIB zal RPM's gaan 'bakken' vanaf KDE 4.4.1

MvG,
MauRice

aha! zal morgen eens testen smile.gif
isadora
Als ze voor 64-bits beschikbaar komen, zal ik mijn laptop er eens mee verwennen.
Typhoner
Heb 'm geïnstalleerd. Je moet even herstarten, want anders wordt er enorm veel CPU opgegeten, geen idee waarom.

Verder: ziet er goed uit! Weinig spectaculaire verbeteringen, maar alles voelt tot nu toe degelijk aan.
ffi
Zo net kde4.4 vanaf ktp.kde.org geinstalleerd op mandriva 2010.0. Ik moet zeggen dat ik 2 jaar geleden niet had gedacht dat ik dit zou schrijven maar wat een ongelovelijke rommel is het geworden, ik voel me met elke nieuwe kde en gnome release steeds meer aangetrokken tot gnome.

Ik word echt helemaal gek door al die dingen die maar bewegen, op poppen schuiven, glinsteren etc. bij iedere kde release komt er meer rommel bij terwijl de functionaliteit lijkt af te nemen, waar gnome steeds beter wordt. Wie heeft in vredesnaam de nieuwe plasmoid toevoeg toolbox bedacht!? Horizontaal scrollen en geen mogelijkheid meer om defecte plasmoid uit te schakelen (behalve door ze te deinstalleren). Als ik over een icoontje voor een directory hover op mijn desktop poppen er maar liefst 4 verschillende zaken open, een tooltip met een vergroot icoontje, een tooltip met inhoud van de directory, een plus of min teken (wat is daar in godsnaam het nut van!?) en een irritante box om het icoon heen, vergelijk dat eens met de simpele elegantie van gnome, een subtiele highlight en een kleine tooltip (die van kde zijn ook nog eens enorm). Nou hebben we deze troep erbij gekregen maar fatsoenlijk toegang tot removable devices hebben we nog steeds niet, alleen die omslachtige methode via de device notifier (serieus ik kan het nog begrijpen maar mijn vriendin zoekt zich iedere keer de pleuris en snapt maar niet waaron het niet gewoon op haar desktop verschijnt).

Beweeg je window verkeerd en ineens is'ie gemaximaliseerd, waarom!? Of beweeg je muis verkeerd en ineens schieten alle windows verkleind naar voren!? Argh.... ik wordt gek

Fatsoenlijk het volume van je audiokaarten beheren is er nog steeds niet bij, in gnome kan ik netjes de kaart selecteren en dan tijdens films de speciale toetsen gebruiken, in kde ho maar....dat lukt niet....gelukkig heeft colin guthrie van mandriva patches gemaakt dat het wel kan maar in de officiele kde release zit dit niet (dat terwijl dit ál jaren gewoon wel kan in gnome!)

Ipod/iphone inpluggen en synchroniseren jammer kan niet, in gnome geen probleem en zo kan ik wel even door gaan fatsoenlijke polkit, devicekit packagakit integratie (je weet wel dingen die belangrijk zijn voor een gebruiker omdat ze het mogelijk maken dat je iets kan instellen om toegang te kunnen krijgen tot media of files is er gewoon weer niet)

Verder is kde gewoon traag, terwijl gnome vliegt, 4.4 lijkt zelfs nog trager (en dat zonder nepomuk, akonadi of strigi troep aan)...

Weet je ik krijg bij kde steeds meer het gevoel wat je krijgt als je zo'n achterbuurt figuur ziet die de lotto heeft gwonnen en vervolgens een of ander potsierlijk huis koopt en dat vervolgens helemaal zet met protserige kitsch
wimedel
QUOTE(isadora @ Feb 13 2010, 11:49 AM) *
Als ze voor 64-bits beschikbaar komen, zal ik mijn laptop er eens mee verwennen.

Die zijn er inmiddels. ik ga vanavond eens proberen te installeren.
Wim
isadora
QUOTE(wimedel @ Feb 16 2010, 03:42 PM) *
Die zijn er inmiddels. ik ga vanavond eens proberen te installeren.
Wim

Dank voor de hint Wim. icon_idea.gif
HighKing
Misschien interessant dat de gene die de upgrade hebben gedaan even vermelden wat we kunnen verwachten? Hoe heb je geüpdate? Moeten we nog ergens rekening mee houden of is het gewoon een kwestie van pakketjes updaten?
ffi
Ik heb gewoon de bron toegevoegd en geupdate. Ik wou dat ik het niet had gedaan, zie mijn vorige post waarom. Kde4.4 is traag en overal gekmakende popups, bewegingen, windows die verschieten en traag...traag...traag....heb ik all gezegd dat er 100den popups zijn?
HighKing
QUOTE(ffi @ Feb 16 2010, 06:53 PM) *
Kde4.4 is traag

Al geherstart?

QUOTE(Typhoner @ Feb 13 2010, 12:39 PM) *
Heb 'm geïnstalleerd. Je moet even herstarten, want anders wordt er enorm veel CPU opgegeten, geen idee waarom.

Typhoner
QUOTE(HighKing @ Feb 16 2010, 06:15 PM) *
Misschien interessant dat de gene die de upgrade hebben gedaan even vermelden wat we kunnen verwachten? Hoe heb je geüpdate? Moeten we nog ergens rekening mee houden of is het gewoon een kwestie van pakketjes updaten?

Gewoon bron toevoegen, en urpmi --auto-select'en

Maar heb nog altijd geen uitgebreide test gedaan. De tijd, de tijd... icon_neutral.gif
ffi
QUOTE(HighKing @ Feb 16 2010, 07:00 PM) *
Al geherstart?
ja en alle kde troep verwijderd en opnieuw opgestart etc. de traagheid en irritatie is ook gewoon een deel van de features van kde. Serieus ik wordt gestoord van popups en tooltips die mijn scherm langsschieten. Echt met elke nieuwe release krijgen we er gewoon meer potsierlijkheid bij en met ieder nieuw effect stoor ik me meer aan de missende functionaliteit. Bij Gnome is het precies andersom. Jarenlang ben ik kde fanboy geweest maar sinds vandaag (kde4.4 heinstalleerd) is het me gewoon genoeg. Met iedere release hoop ik dat het beter wordt maar momenteel schieten overal tooltips en popups over het scherm (het beweegt, welke idiote designer heeft dat bedacht!?) met grote vaart terwijl een app openen tergend traag gaat. Zorg er eens voor dat een app gewoon direct getekend verschijnt (ipv een lelijke grijs leeg window of nog lelijker cyaan bij transparante windows zoals konsole) ipv irritante popups te maken, als ik de inhoud van een directory wil zien klik ik er wel op, als ik er met mijn cursor in de buurt kom hoef ik het niet te zien!!!

Waarom maximaliseren windows ineens terwijl ik ze verplaats! Echt een geweldige toevoeging hoor maar mijn disks verschijnen nog steeds niet op de desktop als ik ze inplug daar moet ik dan weer wel tig handelingen voor verrichten om die te kunnen zien.
ffi
Nog iets ik wou wat muziek van mijn computer naar mijn muziek speler copieren (natuurlijk geen iphone want dat kan niet in kde, wel in gnome natuurlijk maar kde was te druk bezig met nieuwe popups te verzinnen) en met elk nieuw nummer dat gecopieerd was kreek ik 2 nieuwe popups die dan weer wegzakten (een voor de mededeling en dan nog eentje voor de geschiedenis van mededelingen). Ik werd helemaal tureluurs......
willie
QUOTE(ffi @ Feb 16 2010, 10:05 PM) *
Nog iets ik wou wat muziek van mijn computer naar mijn muziek speler copieren (natuurlijk geen iphone want dat kan niet in kde, wel in gnome natuurlijk
Kan in KDE gewoon hoor met gtkpod, doe niet anders.
HighKing
Mja wat ffi bedoeld is natuurlijk dat het nog niet met KDE's eigen tools kan. Persoonlijk kan ik mij er ook niet echt druk om maken dat specifieke ondersteuning voor ipod's niet aanwezig is, immers heeft niet iedereen zo'n ding. Mijn mp3-speler werkte altijd via MTP in Amarok op KDE 3.5, maar die heb ik al anderhalf jaar niet meer geüpdate, dus geen idee of die het doet in de huidige Amarok versie.

Zijn andere klachten van popups, verspringende vensters en traagheid zijn natuurlijk wel serieus te nemen. Anderen daar geen last van?
ffi
QUOTE(HighKing @ Feb 16 2010, 11:13 PM) *
Mja wat ffi bedoeld is natuurlijk dat het nog niet met KDE's eigen tools kan. Persoonlijk kan ik mij er ook niet echt druk om maken dat specifieke ondersteuning voor ipod's niet aanwezig is, immers heeft niet iedereen zo'n ding. Mijn mp3-speler werkte altijd via MTP in Amarok op KDE 3.5, maar die heb ik al anderhalf jaar niet meer geüpdate, dus geen idee of die het doet in de huidige Amarok versie.

maar het is zo mooi en functioneel, kde geeft me letterlijk honderden zinloze popus maar gnome geeft me functie, plug je iphone in en je krijgt een niet opdringerige popup om rhythmbox en/fspot te starten, open met nautilus de iphone en er staan 2 nette niet opdringerige knopjes om dat te doen, DIT IS FUNCTIE, twintig verschillende dingen die gebeuren als ik toevallig in buurt kom met mijn muis cursor van een directory is gewoon IRRITANT

Zijn andere klachten van popups, verspringende vensters en traagheid zijn natuurlijk wel serieus te nemen. Anderen daar geen last van?

Deze irritatie is echt enorm, zoals je misschien gemerkt hebt. Kde was nooit echt een schone rustige omgeving maar sinds 4.4 lijkt het echt helemaal losgeslagen te zijn.
wimedel
Ik was een tijdlang Gnome-gebruiker omdat de "look" van kde me totaal niet beviel en de eenvoud van gnome me wel aansprak. Maar met kde 4.3 (de eerste m.i. goed bruikbare release van kde 4) ben ik overgestapt naar kde. En ik heb er geen spijt van. Inderdaad, je kan je desktop zo instellen dat er allemaal vreemde en soms quasi oncontroleerbare effecten optreden. Maar dat heb je in zeer hoge mate zelf in de hand. Ik heb er althans geen last van. En dat je bijvoorbeeld bij het aanraken van een map de inhoud van de map te zien krijgt, dat vind ik nou juist wel handig.
Ik ben het overigens met je eens, dat kde "van zichzelf" op dit moment een stuk armer is als het gaat om allerlei handige tools. Zo vind ik het echt een tekortkoming dat er nog geen goede kde-bleutooth hulpmiddelen zijn. Maar met een beetje pragmatiek is dat wel op te lossen.
Ik heb zelf inmiddels een schone installatie van kde 4.4 achter de rug (64 bits). En ik merk eigenlijk niets bijzonders. Lijkt mij een heel goed teken.
Wim
wimedel
QUOTE(wimedel @ Feb 17 2010, 08:55 AM) *
Ik heb zelf inmiddels een schone installatie van kde 4.4 achter de rug (64 bits). En ik merk eigenlijk niets bijzonders. Lijkt mij een heel goed teken.

Inmiddels toch wel: iedere keer als ik kmail opstart krijg ik een schermpje van akonadi-server. Wat is eigenlijk de functie van akonadi?
Wim
HighKing
QUOTE(wimedel @ Feb 17 2010, 11:55 AM) *
Wat is eigenlijk de functie van akonadi?

http://pim.kde.org/akonadi/
RvP
QUOTE(ffi @ Feb 16 2010, 12:11 PM) *
... potsierlijk
huis koopt en dat vervolgens helemaal zet met protserige kitsch
Joh, da's hartstikke gesèllig.
da kouwe kahk gedoe is snergens vooor nohdig, toch?

Als ik mag kiezen tussen bling-bling en snelheid, dan kies ik voor het laatste.
Jouw column-achtige tekst zal iets gekleurd zijn icon_cheesygrin.gif , maarde boel scherp zetten (en een goed woordje voor Gnome) mag wat mij betreft best.

KDE 4.4 adepten ik verwacht Uw 'pittige' reactie.
wimedel
QUOTE(HighKing @ Feb 17 2010, 12:27 PM) *

Wat mis ik als ik het de-installeer?
Wim
HighKing
Als ik het goed heb begrepen (en dat zal wel weer niet, want ik heb mij er niet in verdiept) is akonadi een centraal verzamelpunt voor pim informatie. Zonder akonadi zullen de pim applicaties dus niet dezelfde data bevatten me dunkt.
wimedel
QUOTE(HighKing @ Feb 17 2010, 11:03 PM) *
Als ik het goed heb begrepen (en dat zal wel weer niet, want ik heb mij er niet in verdiept) is akonadi een centraal verzamelpunt voor pim informatie. Zonder akonadi zullen de pim applicaties dus niet dezelfde data bevatten me dunkt.

Zover was ik ook gekomen. Zou het "voordeel" zijn dat bepaalde PIM-informatie die ingeven is via de ene applicatie dan automatisch ook door een andere applicatie gebruikt kan worden, en omgekeerd?
Wim
ffi
QUOTE(wimedel @ Feb 17 2010, 08:55 AM) *
Ik was een tijdlang Gnome-gebruiker omdat de "look" van kde me totaal niet beviel en de eenvoud van gnome me wel aansprak. Maar met kde 4.3 (de eerste m.i. goed bruikbare release van kde 4) ben ik overgestapt naar kde. En ik heb er geen spijt van. Inderdaad, je kan je desktop zo instellen dat er allemaal vreemde en soms quasi oncontroleerbare effecten optreden. Maar dat heb je in zeer hoge mate zelf in de hand. Ik heb er althans geen last van. En dat je bijvoorbeeld bij het aanraken van een map de inhoud van de map te zien krijgt, dat vind ik nou juist wel handig.
Ik ben het overigens met je eens, dat kde "van zichzelf" op dit moment een stuk armer is als het gaat om allerlei handige tools. Zo vind ik het echt een tekortkoming dat er nog geen goede kde-bleutooth hulpmiddelen zijn. Maar met een beetje pragmatiek is dat wel op te lossen.
Wim

Zet eens een aantal verschillende mapjes op je bureaublad en kijk wat er gebeurt, ik denk dat je gek wordt na een tijdje omdat iedere keer als je muis ook maar iets te lang in de buurt komt je zo'n irritante popup krijgt (misschien wou ik ook wel gewoon de map openen maar dan nog krijg je die popup) en dan krijg je ook nog eens een irritante plus of min erbij plus een lelijke box om het icoon die verschijnt!!!; Nog een voorbeeld copieer eens een aantal mappen of files van een partitioe naar een andere, je krijgt voor elke map of file een popup! Om gestoord van te worden, als het veel files zijn kunnen het honderden popups zijn, trouwens het aantal popups is zelfs groter dan het aantal te copieren files omdat je ook een historie popup krijgt.
Tux Brothers
QUOTE(ffi @ Feb 18 2010, 02:22 PM) *
Zet eens een aantal verschillende mapjes op je bureaublad en kijk wat er gebeurt, ik denk dat je gek wordt na een tijdje omdat iedere keer als je muis ook maar iets te lang in de buurt komt je zo'n irritante popup krijgt (misschien wou ik ook wel gewoon de map openen maar dan nog krijg je die popup) en dan krijg je ook nog eens een irritante plus of min erbij plus een lelijke box om het icoon die verschijnt!!!; Nog een voorbeeld copieer eens een aantal mappen of files van een partitioe naar een andere, je krijgt voor elke map of file een popup! Om gestoord van te worden, als het veel files zijn kunnen het honderden popups zijn, trouwens het aantal popups is zelfs groter dan het aantal te copieren files omdat je ook een historie popup krijgt.

Je zou eens aan Jos (onze KDE goeroe) kunnen vragen of er een mogelijkheid kan worden ingebouwd om de popups van mappen uit te zetten wink2.gif
Als de optie er in zou zitten zou ik het waarschijnlijk ook uitzetten, ik vind het niet mateloos irritant, maar je klikt inderdaad soms nog wel eens verkeerd!
HighKing
Kun je die functionaliteit niet gewoon uitschakelen?
ffi
nee sad.gif en soms zijn functies ook best handig maar is de uitvoering weer zo irritant drukmakend bv de preview van vensters in de taakbalk maar verschuif je muis eens en dat venster verschuift mee naar het volgende window, veel te druk, zeker op een laptop waar het een groot deel van je scherm is.
superstoned
QUOTE(wimedel @ Feb 18 2010, 01:35 AM) *
Zover was ik ook gekomen. Zou het "voordeel" zijn dat bepaalde PIM-informatie die ingeven is via de ene applicatie dan automatisch ook door een andere applicatie gebruikt kan worden, en omgekeerd?
Wim

Bingo, we hebben een prijswinnaar. Ja, het idee achter Akonadi is om niet meer elke PIM applicatie zelf zijn data te laten beheren in allerhande formaten en kleine databases maar het te doen met 1 grote cache. Cache, zeg ik, want Akonadi is niet de 'primary' storage - het slaat wel tags en statussen op maar niet de data zelf. Die zit in je POP3 account, of je MAILBOX of hoe heet dat folder, of IMAP.

Edit: Het voordeel hiervan is dat je vanuit meerdere applicaties erbij kunt - eg KMail en Mailody (2 email clients) gebruiken dezelfde mail dus het maakt niet uit welke je opstart - het werkt gewoon. Als ze bij Evolution en Thunderbird hun NIH aan de kant zetten kunnen ze hier ook aan meedoen. Dan kun je zonder moeite of problemen snel van email client wisselen, super cool toch?

Zelfde met notes en andere apps zoals nieuws en je adressenboek. Leuker wordt het wanneer apps die 'traditioneel' niets met pim doen gaan meewerken, en dingen als twitter, chat, etc gekoppeld worden.

Vooralsnog levert akonadi bij mij thuis wel een probleem op: elke 5 seconden een irritante popup dat er iets mis is sad.gif

Verder ging mijn upgrade naar 4.4 zonder problemen (moest wel uitloggen en weer inloggen). De verschillen zijn niet zo super groot - vind het wel handig dat je nu vensters naar de bovenkant van je scherm kunt slepen om ze te maximaliseren, en naar de zijkanten om ze naast elkaar te zetten. Erg leuk.

En verwarrend, kennelijk, voor een nogal geirriteerde gebruiker hoger op in dit draadje...
superstoned
QUOTE(ffi @ Feb 18 2010, 05:41 PM) *
nee sad.gif en soms zijn functies ook best handig maar is de uitvoering weer zo irritant drukmakend bv de preview van vensters in de taakbalk maar verschuif je muis eens en dat venster verschuift mee naar het volgende window, veel te druk, zeker op een laptop waar het een groot deel van je scherm is.

Mja, ik vind dat soort dingetjes zelf wel mooi, maar als het ergerlijk is moet het uit te schakelen zijn. Deels kan dat wel. Kijk eens bij de desktop effecten, daar zit er 1 bij die dit soort dingen doet. Iets van sliding ofzo, dat is een plugin die de effecten in plasma door KWin laat uitvoeren. Je kunt het uitzetten, al weet ik niet precies wat het resultaat is.

Trouwens, het is raar dat het verplaatsen van die popup minder irritant is dan het opduiken van dat ding en weer verdwijnen - de reden achter deze animatie is juist dat mensen het vaak als natuurlijker ervaren dan het verschijnen en verdwijnen van dingen uit het niets... Het is juist de reden dat veel mensen de nieuwe KDE release rustiger en natuurlijker over vinden komen! Maar iedereen is anders, I guess.

Verder - jij ergert je eraan dat de folderview een preview laat zien van de inhoud van een folder als je er met je muis overheen gaat, niet? Ik weet niet of dat is uit te zetten, opnieuw, ik vind het een handige functie maar kan me ook wel voorstellen dat het ergerlijk is.

De effecten in Oxygen kun je uitzetten maar die zijn zo subtiel dat ik me moeilijk voor kan stellen dat je daar last van hebt. Alsnog - kijk ff in systemsettings onder de look & feel van het thema Oxygen, en zet de animaties uit.

Het paarse wat jij ziet bij transparante vensters - ik dacht dat dat was opgelost, het is een probleem in de video drivers die het allemaal niet zo snappen.

Reken er ook op dat deze 4.4.0 nog door maar enkele distro's officieel geleverd word en redelijk wat nieuwe dingen vereist van de packagers - het zal wel een maand of wat duren voor de distributies het echt op orde hebben. Met andere woorden, ik denk dat de 4.4.x die meegeleverd gaat worden met de releases van distributies wel een stuk beter in elkaar zal zitten.

Al met al raad ik je ook aan om op een laptop met een klein scherm eens te kijken of je de netbook interface kunt gebruiken, werkt misschien fijner. Zit bij systemsettings - desktop - ergens onderaan. Ik heb geen Plasma hier (windows... op werk) maar je vind het vast wel.

Good luck.
superstoned
QUOTE(ffi @ Feb 17 2010, 01:43 AM) *
maar het is zo mooi en functioneel, kde geeft me letterlijk honderden zinloze popus maar gnome geeft me functie, plug je iphone in en je krijgt een niet opdringerige popup om rhythmbox en/fspot te starten, open met nautilus de iphone en er staan 2 nette niet opdringerige knopjes om dat te doen, DIT IS FUNCTIE, twintig verschillende dingen die gebeuren als ik toevallig in buurt kom met mijn muis cursor van een directory is gewoon IRRITANT
Deze irritatie is echt enorm, zoals je misschien gemerkt hebt. Kde was nooit echt een schone rustige omgeving maar sinds 4.4 lijkt het echt helemaal losgeslagen te zijn.

Dat een folder je de inhoud laat zien als je je muis er boven houd was trouwens nieuw in 4.3, en zoals ik bij de andere dingen al aangaf - over het hele internet kregen we er complimenten over. Ik vind het zelf ook erg handig. Maar ieder zijn meug.

Wat betreft de traagheid, 4.4 is bij mij echt merkbaar sneller dan 4.3, zeker de plasma desktop, voor de apps maakt het eigenlijk niet uit. Weet je zeker dat er geen problemen zijn geweest met de upgrade? Vooral display drivers hebben nog steeds moeite met wat plasma allemaal doet...

Ik moet er wat dat betreft niet aan denken dat we versie 4.0 pas een jaar later hadden uitgebracht, dan hadden we nu nog gezeten met een systray met troep achter de icoontjes omdat veel apps niet snappen wat transparantie is (of zelfs direct vastlopen, zoals alle GTK apps in het begin deden)...
RvP
QUOTE(superstoned @ Feb 18 2010, 05:13 PM) *
Dat een folder je de inhoud laat zien als je je muis er boven houd was trouwens nieuw in 4.3, en zoals ik bij de andere dingen al aangaf - over het hele internet kregen we er complimenten over. Ik vind het zelf ook erg handig. Maar ieder zijn meug.
Mijn meug is dat ik dat ook een hele goeie vondst vind. icon_idea.gif
HighKing
Ik vind het ook erg handig, maar kan mij best voorstellen dat als je veel van die dingen op je desktop hebt je er aardig gek van kunt worden. Een optie om het uit te zetten zou dus wenselijk zijn. smile.gif
Tux Brothers
Ik moet eerlijk zeggen dak heel positief ben over het hele KDE 4 project, mijn ervaring is inmiddels wel dat er ook daadwerkelijk naar het publiek geluisterd wordt smile.gif
Alle functies die ik in het begin miste en daarom niet aan KDE 4 kon wennen zitten er weer keurig in, je hebt keuze ofwel vrijheid, mijn complimenten !! icon_idea.gif
isadora
Weet niet hoor, maar ben net door een vreemde upgrade gelopen.
341 Packages om de laptop op KDE 4.4.0 te krijgen.

Zo ongeveer ter hoogte van package 220 viel het beeld in duigen, allemaal blokjes en streepjes.
Kon nog net zien in het console, dat de upgrade doorging, en natuurlijk door het knipperende schijf-lampje op het toetsenbord.
Na installatie opnieuw gestart, en zie dat het device-icoon in de taakbalk gehavend er uit gekomen is.
En een aantal notifications betreffende Nepomuk.
Verder wel stabiel.

Zal toch nog even uitloggen en opnieuw inloggen.
ffi
QUOTE(superstoned @ Feb 18 2010, 05:10 PM) *
Mja, ik vind dat soort dingetjes zelf wel mooi, maar als het ergerlijk is moet het uit te schakelen zijn. Deels kan dat wel. Kijk eens bij de desktop effecten, daar zit er 1 bij die dit soort dingen doet. Iets van sliding ofzo, dat is een plugin die de effecten in plasma door KWin laat uitvoeren. Je kunt het uitzetten, al weet ik niet precies wat het resultaat is.

dat is het niet, het gaat om de popup voor windows in de taakbalk

Trouwens, het is raar dat het verplaatsen van die popup minder irritant is dan het opduiken van dat ding en weer verdwijnen - de reden achter deze animatie is juist dat mensen het vaak als natuurlijker ervaren dan het verschijnen en verdwijnen van dingen uit het niets... Het is juist de reden dat veel mensen de nieuwe KDE release rustiger en natuurlijker over vinden komen! Maar iedereen is anders, I guess.

dat ding achtervolgt, niet dat ik paranoide ben ofzo maar het wordt gewoon irritant zo'n enorm bewegend ding. Er gebeurt echt gewoon veel te veel op de desktop. Beweeg je muis eens en ineens duiken overal plusjes op rond iconen, echt hinderlijk.

Verder - jij ergert je eraan dat de folderview een preview laat zien van de inhoud van een folder als je er met je muis overheen gaat, niet? Ik weet niet of dat is uit te zetten, opnieuw, ik vind het een handige functie maar kan me ook wel voorstellen dat het ergerlijk is.

helaas niet uit te zetten (ookal gevraagd op het kde forum)

Het paarse wat jij ziet bij transparante vensters - ik dacht dat dat was opgelost, het is een probleem in de video drivers die het allemaal niet zo snappen.

Ik denk eerder dat het gewoon met de traagheid en verkeerde argb toepassing in kde/qt te maken heeft dan drivers. Waarom wordt niet gewoon eerst alles getekend en dan getoond ipv tegelijkertijd, dat geeft ook niet echt een rustige of snelle indruk. (om dit te kunnen begrijpen moet je opera eens gebruiken daar kan je instellen om de pagina direct met laden te later renderen of pas na een aantal seconden, dan is'ie wel direct klaar, hoewel het misschien trager is lijkt het sneller en is het veel rustiger)

Al met al raad ik je ook aan om op een laptop met een klein scherm eens te kijken of je de netbook interface kunt gebruiken, werkt misschien fijner. Zit bij systemsettings - desktop - ergens onderaan. Ik heb geen Plasma hier (windows... op werk) maar je vind het vast wel.

niet echt handig op een notebook
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.