Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Ontvangst op de camping
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
PeterM
Ik kom al meerdere jaren op dezelfde boerderijcamping. De boer en boerin hebben een linksys router/modem die open staat en waar je gebruik van mag maken als je hem kunt pakken. Sommige mensen lukt dat vanuit de caravan, sommige niet, zoals ik. Als ik naast de stal ga zitten kan ik hem oppikken.

Al vaker hebben we, campinggasten en boer, gesproken over de mogelijkheid van een internetverbinding op de camping. Maar, de boer en boerin hebben niet de kennis en tijd om eventuele problemen op te lossen. Daarnaast schept zoiets verplichtingen als mensen verwachten een verbinding te hebben en dat is niet de bedoeling.

Daarbij komt dat ik vind dat je het probleem ook om kunt draaien. De boer en boerin hebben geen probleem met de verbinding, alleen de gasten. Dus zouden die ook zelf voor een oplossing kunnen zorgen, bijv in de vorm van dit apparaat.

Heeft iemand van jullie ervan met soortgelijke apparaten en of dit natuurlijk werkt onder linux? Voor bovenstaand apparaat heb ik begrepen dat het aan de gang te krijgen moet zijn met ndiswrapper.

MauRice
PeterM,

Volgens mij is het eerder een kwestie van de zender (access-point van de boer/boerin).
Er is een mogenlijkheid om de antenne van het access-point buiten te zetten.

Kan zo 123(45) niet meer vinden op het net met betrekking hoe je zo'n externe antenne moest maken en waar je allemaal op moest letten.
Tegenwoordig heb je deze kant en klaar in de handel... Prijs???

MvG,
MauRice

korrel
QUOTE(MauRice @ Apr 8 2010, 11:57 AM) *
Tegenwoordig heb je deze kant en klaar in de handel... Prijs???

Euro 45,-

http://www.alternate.nl/html/product/Wirel...p;l3=Toebehoren

:-)
RvP
Prachtig ding zo'n Senao. Met een extender dichter bij de camping) heb je een veel groter bereik.

Wat zo mooi is aan die Senao's is dat ze veel krachtiger zijn (en dus illegaal rolleyes.gif ) dan wat in Nederland is toegestaan. Misschien is dit model wel wettelijk toegestaan, maar wellicht ga je voor de oplossing en niet voor een extra probleem. smile.gif

Op de jachthaven waar ik bivakkeerde hadden ze ook een Senao en die was tot honderden meters in staat een verbinding te creeren.
PeterM
QUOTE(RvP @ Apr 8 2010, 07:28 PM) *
Prachtig ding zo'n Senao. Met een extender dichter bij de camping) heb je een veel groter bereik.

Wat zo mooi is aan die Senao's is dat ze veel krachtiger zijn (en dus illegaal rolleyes.gif ) dan wat in Nederland is toegestaan. Misschien is dit model wel wettelijk toegestaan, maar wellicht ga je voor de oplossing en niet voor een extra probleem. smile.gif

Op de jachthaven waar ik bivakkeerde hadden ze ook een Senao en die was tot honderden meters in staat een verbinding te creeren.

Dit model is 100mw en dat is dus wettig. Andere senao hadden 200mw wat dus niet mag. Had je hem werkend onder linux?
Tux Brothers
Tsjonge wat een gedoe om 100mw, ik zou lekker eentje kopen met 200mw, denk je echt dat de "Witte Muizen" je uit komen pijlen met zo'n dingetje ? icon_cheesygrin.gif
PeterM
QUOTE(Tux Brothers @ Apr 9 2010, 01:53 PM) *
Tsjonge wat een gedoe om 100mw, ik zou lekker eentje kopen met 200mw, denk je echt dat de "Witte Muizen" je uit komen pijlen met zo'n dingetje ? icon_cheesygrin.gif

Ik denk niet dat 200mw te koop is in Nederland, wel in bijv. Amerika. Ik had ook begrepen, maar op dit gebied ben ik echt een noob, dat andere mensen last kunnen hebben als de ontvanger te krachtig is.
PeterM
QUOTE(MauRice @ Apr 8 2010, 11:57 AM) *
Volgens mij is het eerder een kwestie van de zender (access-point van de boer/boerin).
Er is een mogenlijkheid om de antenne van het access-point buiten te zetten.

Maar mocht ik ooit op een andere plek mijn draadloze nodig hebben, dan heb ik misschien hetzelfde probleem. Daarom dacht ik, als ik nu zorg dat ik een goede ontvangst heb, dan ben ik niet meer zo afhankelijk van de zender. Natuurlijk hopen dat ik hem werkend krijg. Heb nu geinformeerd naar de levertijd, omdat de goedkoopste hem tijdelijk niet heeft.
MauRice
QUOTE(PeterM @ Apr 9 2010, 02:33 PM) *
Maar mocht ik ooit op een andere plek mijn draadloze nodig hebben, dan heb ik misschien hetzelfde probleem. Daarom dacht ik, als ik nu zorg dat ik een goede ontvangst heb, dan ben ik niet meer zo afhankelijk van de zender. Natuurlijk hopen dat ik hem werkend krijg. Heb nu geinformeerd naar de levertijd, omdat de goedkoopste hem tijdelijk niet heeft.

PeterM,

Volgens mij mag je nog zo'n super antenne hebben...
Als er geen signaal is om te ontvangen zal je en blijf je niets ontvangen.

MvG,
MauRice

PeterM
QUOTE(MauRice @ Apr 9 2010, 04:00 PM) *
Volgens mij mag je nog zo'n super antenne hebben...
Als er geen signaal is om te ontvangen zal je en blijf je niets ontvangen.

Dat begrijp ik? Ik dacht juist dat zo'n apparaat bedoeld was om zwakke signalen toch op te kunnen vangen. Als ik het voorbeeld van de camping nog een keer mag gebruiken. Ik gebruik Ubuntu 9.04. Als ik mijn computer aanzet, dan checked hij of er updates zijn. Hij laat het updatevenster zien, geeft aan dat er updates zijn, dus daarvoor moet er even een verbinding zijn geweest, maar daarna is hij weg. Dus vanaf de plek waar ik zit is er een zwak signaal, maar mijn laptop pikt het niet op. Dan ben ik ongeveer 25-30 meter van de router.

Op internet staan over deze antenne heel positieve berichten. Over het feit dat vanaf grote afstand netwerken te vinden zijn, soms honderden meters ver, afhankelijk van de openheid van het terrein.

HighKing
Ik geloof er ook niet zo in eigenlijk. Een range extender zou je kunnen helpen, maar die lpaats je niet in je eigen caravan maar daar waar het signaal nog van acceptabel niveau is zodat je verderop nog steeds een knappe verbinding hebt. 25-30 meter is ook niet misselijk voor een standaard wifi signaal... veel verder ga je met standaard routers niet komen. Een range-extender of richtantenne kan daarin een oplossing bieden.

Een signaal dat echter al niet beschikbaar is zal met een sterkere antenne niet zomaar opeens beschikbaar komen me dunkt. Als aan de andere kant het signaal er wel is, maar zwakjes kan een goede antenne wel weer voordeel bieden. Een apparaat met een externe antenneaansluiting zou in jouw geval allicht interessanter zijn: externe antenne buiten de caravan plaatsen en met een kabeltje op de ontvanger aansluiten. smile.gif
PeterM
QUOTE(HighKing @ Apr 9 2010, 04:15 PM) *
Een signaal dat echter al niet beschikbaar is zal met een sterkere antenne niet zomaar opeens beschikbaar komen me dunkt. Als aan de andere kant het signaal er wel is, maar zwakjes kan een goede antenne wel weer voordeel bieden. Een apparaat met een externe antenneaansluiting zou in jouw geval allicht interessanter zijn: externe antenne buiten de caravan plaatsen en met een kabeltje op de ontvanger aansluiten. smile.gif

Ik zit in een tent ;-) Maar wat is het verschil tussen het apparaat dat jij beschrijft en die ik heb gevonden? Doen die niet hetzelfde?
HighKing
Volgens mij niet. Zoals ik het zie is het apparaat dat jij hebt gevonden gewoon een relatief zware wifi ontvanger/zender. Een range extender is een apparaat dat verder niet direct met je pc verbonden is maar tussen het access point en jouw laptop als signaalversterker fungeert. Een richtantenne is dan weer een antenne die je op het accesspoint zelf aan sluit. Een zwaardere antenne voor een sterker signaal dus.

QUOTE(PeterM @ Apr 8 2010, 10:14 AM) *
Sommige mensen lukt dat vanuit de caravan, sommige niet, zoals ik.

Daaruit maakte ik op dat ook jij in een caravan zat, maar dat heb je inderdaad niet gezegd. ;-)
RvP
In de jachthaven gebruikten ze een 100Watt + (smile.gif) als range extender, waardoor iedereen met z'n gewone wifi, in boot, caravan of huisje konden internetten.
Zit je in blik (boot of caravan) dan raampje open en liefst extra antenne in de buitenlucht.

En inderdaad, zonder sterke uitzending, nooit een goed ontvangst. Je moet het dus bij het uitzenden oplossen en niet bij de ontvangert
PeterM
Zag net dat ze de 200mw versie in Amerika voor 30 dollar verkopen. Dat is nogal een verschil met hier.
HighKing
Dan nog is dat ding voor jou enkel een ontvanger. Alleen het signaal dat jij ermee uitzend is sterker... de otnvangst wordt er echt niet beter op. Dat moet je bij de bron aanpakken, niet bij de ontvanger.
PeterM
QUOTE(HighKing @ Apr 10 2010, 01:01 PM) *
Dan nog is dat ding voor jou enkel een ontvanger. Alleen het signaal dat jij ermee uitzend is sterker... de otnvangst wordt er echt niet beter op. Dat moet je bij de bron aanpakken, niet bij de ontvanger.

In het begin van mijn verhaal heb ik proberen duidelijk te maken, dat ik niet vind dat het "probleem" bij de boer en boerin ligt. Zij hebben toevallig hun router open staan waar je als je het weet gebruik van mag maken. Mijn laptoppie kan het signaal net niet vasthouden dus moet ik zelf zorgen dat dit wel lukt.

Nu ben ik helemaal niet thuis in draadloos netwerken. De antenne zend en ontvangt dus. Hij zend dus op 100mw en niet op 200mw. Ik heb begrepen dat een krachtigere zender problemen kan veroorzaken in de omgeving, daarom is 100mw wettelijk goedgekeurd. Wat zend hij eigenlijk?

Het apparaatje zou er voor moeten zorgen dat ik het signaal dat mijn interne kaartje niet goed genoeg op kan vangen mijn laptoppie toch bereikt. En ik kan het mogelijk gebruiken in de toekomst op andere plekken of thuis.
HighKing
Dat begrijp ik Peter. Slechte ontvangst kun je niet oplossen met een zwaardere zender. Een betere antenne hooguit, net als bij de autoradio. wink2.gif
Een apparaat met externe antenne zal daarom waarschijnlijk een betere ontvangt hebben dan de ingebouwde antenne van een laptop.

Een sterker signaal is enkel interessant voor zenden. Natuurlijk zend jouw laptop wel wat uit (je zult een webpagina eerst moeten opvragen eer 'ie op het beeld verschijnt). Ik denk dat jij de oplossing dus vooral in een goede antenne moet zoeken als je de boer en boerin niets aan wil smeren. Zendvermogen is daarbij dus minder interessant.
PeterM
QUOTE(HighKing @ Apr 10 2010, 01:42 PM) *
Dat begrijp ik Peter. Slechte ontvangst kun je niet oplossen met een zwaardere zender. Een betere antenne hooguit, net als bij de autoradio. wink2.gif
Een apparaat met externe antenne zal daarom waarschijnlijk een betere ontvangt hebben dan de ingebouwde antenne van een laptop.

Een sterker signaal is enkel interessant voor zenden. Natuurlijk zend jouw laptop wel wat uit (je zult een webpagina eerst moeten opvragen eer 'ie op het beeld verschijnt). Ik denk dat jij de oplossing dus vooral in een goede antenne moet zoeken als je de boer en boerin niets aan wil smeren. Zendvermogen is daarbij dus minder interessant.

Sorry voor mijn mogelijk doorratelen, maar draadloos is voor mij onbekend terrein.
RvP
QUOTE(PeterM @ Apr 10 2010, 02:10 PM) *
Sorry voor mijn mogelijk doorratelen, maar draadloos is voor mij onbekend terrein.
Juist mijn complimenten!
Doorvragen totdat je het fijne er van weet. icon_idea.gif

Draadloos (en bedraad!) zendt en ontvangt.Als de ontvangst bij jouw wifi onvoldoende is zijn er twee oplossingen:
- zender sterker maken (meer naar buiten, extra antenne, sterkere zender)
- ontvanger sterker maken (meer naar buiten, extra antenne, sterkere ontvanger)
Kortom DE oplossing is een kwestie van uitproberen.

Grappig genoeg is soms het verplaatsen van zender/ontvager al de oplossing. Zit er net een stuk bewapeningsstaal, metalen pijp of boom er tussen.
PeterM
Ik heb zo'n apparaatje besteld. Duurt mogelijk 1 a 2 weken voor hij er is. In mei ga ik weer even, 2 dagen, naar de boerderijcamping. Kan ik meteen testen of het werkt. In de zomervakantie zit ik er weer 3 weken als het goed is, dus dan moet hij het eigenlijk wel doen. Afhankelijk van mijn plek heb ik dan de keus uit twee verbindingen, 1 van boer en boerin, en 1 vanuit het huis van de dochter en haar vriend. Met toestemming natuurlijk, dat spreekt vanzelf.
RvP
QUOTE(PeterM @ Apr 11 2010, 12:27 PM) *
Ik heb zo'n apparaatje besteld.
De ontvanger uit je eerste post of dat apparaat uit de US of A?
PeterM
QUOTE(RvP @ Apr 11 2010, 12:32 PM) *
De ontvanger uit je eerste post of dat apparaat uit de US of A?

Degene uit de eerste post.
PeterM
Hij is binnen en ik heb hem werkend. Enige vraag is, waarom moet ik telkens "sudo modprobe ndiswrapper" doen, na opstarten van mijn laptop, om hem aan de gang te krijgen. Daarna doet hij het. Hij herkend ongeveer 2 x zoveel routers als met mijn interne kaart. Allebei doen ze dus hun werk.

Weet iemand een oplossing voor het modprobe probleem?
PeterM
QUOTE(PeterM @ Apr 14 2010, 03:45 PM) *
Weet iemand een oplossing voor het modprobe probleem?

Nou PeterM dat doe je als volgt:

Is ndiswrapper in /etc/modules? You can check by doing the following (in the Terminal):
CODE
cat /etc/modules|grep ndiswrapper

If it does nothing, then you need to add it:
CODE
echo ndiswrapper|sudo tee -a /etc/modules

En dan werkt het prima.
RvP
Vreemd die modprobe-lemen icon_cheesygrin.gif , maar fijn dat ie werkt en goed ook. Nu nog op de Camping. icon_idea.gif
PeterM
QUOTE(RvP @ Apr 14 2010, 06:57 PM) *
Nu nog op de Camping. icon_idea.gif

4 mei ga ik testen. Ga ik naar een verjaardag op de camping. Weet ik meteen of het van de zomer goed komt.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.