Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: MCNLive Kris Release Candidate
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
HighKing
MCNLive Kris - Release Candidate

Hier is de Release Candidate van MCNLive Kris! Alle problemen welke tijdens het testen van de beta's zijn gevonden zouden opgelost moeten zijn in deze versie. Als geen nieuwe problemen worden ontdekt zal de uiteindelijke versie niet afwijken van deze RC.

Een introductie voor diegenen die de beta's niet hebben gevolgd:

Hier is MCNLive Kris!

Nog niet alle opties welke je van MCNLive gewend was zijn aanwezig, maar de meest belangrijke zaken werken! Copy2ram is present, remastering is beschikbaar en zelfs het booten vanaf een USB stick is mogelijk!

Enkele zaken zijn nog niet beschikbaar (wat niet betekend dat het niet meer terug komt, maar in ieder geval niet in "Kris"). Als voorbeeld noem ik de 'persistent' optie waarbij wijzigingen opgeslagen bleven in een bestand.

Omdat voor het draaien van Mandriva 2010.0 met KDE 4.3 meer geheugen nodig is dan voor het draaien van Mandriva 2007.1 met KDE 3.5 is een bootoptie 'useswap' toegevoegd welke zorgt dat lokale swappartities tijdens booten worden geactiveerd zodat meer geheugen beschikbaar is.

De naam "Kris"
Kris is natuurlijk de nick van de persoon wie van oorsprong MCNLive draaiende hield. Je kunt het dus zien als een eerbetoon aan haar werk. Aan de andere kant kan een "kris" of "keris" ook een wapen zijn, zoals verwerkt in de bureaubladachtergrond.

Inhoud van de ISO
MCNLive Kris is gebaseerd op een volledig geüpdate Mandriva 2010.0 installatie, met KDE SC 4.3.5 als bureaubladomgeving. SMplayer is toegevoegd voor het afspelen van beeld en geluid. Gezien we een remaster functie hebben is K3B toegevoegd om je de mogelijkheid te geven jouw remaster direkt te branden. smile.gif

Firefox is de standaard browser maar je kunt Konqueror starten vanuit het menu als je deze wenst te gebruiken.

Zoals je ziet is "Kris" niet beladen met software. Dit ook omdat je zelf een eigen remaster kunt maken met de software welke jij graag wilt gebruiken. icon_idea.gif

Testen
Hoewel het meeste goed zou moeten werken is het natuurlijk altijd mogelijk dat iets niet werkt op jouw hardware. Daarnaast kan het best zijn dat jij fouten vind welke in de beta's niet zijn opgemerkt. Als je problemen hebt, laat het dan weten door in dit topic een antwoord te plaatsen. Let wel dat je een duidelijke omschrijving van jouw probleem geeft. Een omschrijving als "hij doet het niet" kan natuurlijk niemand wat mee. Check in geval van hardware problemen ook even of dit op Mandriva One wel naar behoren werkt.

In geval van hardware problemen kan de output van het volgende commando erg handig zijn:
CODE
lspcidrake -v

"Kris" op USB plaatsen
Je kunt Mandriva Seed gebruiken om de iso op een usb stick te plaatsen. Als je echter niet bang bent van de command-line dan kan je hiervoor ook heel goed het dd-command gebruiken. Let wel: Je plaatst de iso over de gehele stick, niet op een partitie. Hierdoor verlies je alle data op de stick!
CODE
dd if=mcnlive-kris-rc1.iso of=/dev/sdX bs=8M && sync

Waar je sdX vervangt door het device van jouw keuze. Let alsjeblieft goed op welk device je selecteerd daar zonder pardon jouw harddisk overschreven kan worden! wink2.gif

Download
Je kunt de beta downloaden vanaf een van deze mirrors:
ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/man...l/mcnlive/Kris/
ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/m...l/mcnlive/Kris/

Mocht je gebruik willen maken van een torrent client zijn torrent files te vinden op onze pagina op OssT:
http://www.osst.co.uk/Download/?id=32
willie
Nog even een reactie, heb de RC geprobeerd te draaien op mijn IBM R31 met itel i830 graphics chipset. Het resulteerd in een zwart scherm met alleen de cursor zichtbaar.
De bootoptie i915.modeset=0 werkt niet, vesa ook niet.
HighKing
Lekker is dat. had de RC allang final willen noemen ware het niet dat die fijne testserver al enige tijd uit de lucht is waardoor de rename onmogelijk is. wink2.gif

Maar haje iets meer info dan "het werkt niet"? smile.gif
Misschien ff naar een andere VT (CTRL+ALT+F1,F2,F3,Fweetikwat) en dan met dmesg of in /var/log/messages zien of je iets interessants ziet? smile.gif
willie
Sorry, had graag meer info gegeven maar zelfs da lukt niet. Ctrl-Alt-F1, F2, F3, F............... werkt niet.
Zal wel met dat KMS gebeuren te doen hebben, zie errata
Mijn EEE701 had er ook last van maar daar hielp die boot parameter.
marja
Super, op de 1e pc waar ik hem op probeer doet-ie het stukken beter dan Mandriva 2010 Live (die daar zo ongeveer op vastloopt) en ook dan Mandriva 2009.1 (die tergend langzaam is). Mijn eerste indruk is, dat hier alles mee kan wat ik anders met de Mandriva-live cd's doe smile.gif De MCNLive Kris gaat me een boel tijd besparen biggrin.gif
surfer
Hallo, ik heb de RC candidate Kris gedownload, gebrand op de snelheid 8 en er vanaf opgestart, helaas het kreng start maar ik krijg geen grafische interface alleen het ronddraaiende blauwe circeltje maar na 15 minuten wachten toch maar eens opnieuw geprobeerd in 800 x 600 wat kernel opties uit helaas de live cd start niet ligt niet aan mijn hardware want 2010 draait als een zonnetje.

Ik begrijp er helemaal niets van op deze pc draait geen enkel besturingssysteem en er zit een Nvidia 6150 SE Graphic Adapter in er wordt ook geen log gemaakt dus moet ik maar uitzoeken wat er gaat gebeuren als er straks de echte versie uit komt maar ja als dit al niet goed gaat hoe gaat het dan straks.

Ik heb nogmaals opnieuw gedownload maar helaas weer het blauwe cirkeltje op het moment dat die moet doorstarten naar de desktop, ik heb vervolgens een andere distro geprobeerd om toch hard ware problemen uit te sluiten maar Debian laat zich installeren, Opensuse 11.2 laat zich installeren, Fedora laat zich installeren en PCLinuxOs laat zich installeren waar heeft Kris toch zo'n hekel aan???????????
Kosh
Matched de gebrande iso's checksum met de sha1- of de md5-sum? Zoniet, dan opnieuw downloaden.
Krijgt je echt geen output, als je tijdens de installatie ALT-F3 of Alt-F4 drukt, met daarin een punt waar die blijft steken?
Of evt. een error melding?

Start Mandriva wel gewoon op, zodat je minstens een console krijgt? Kun je dan zien wat er in de /var/log/dmesg, messages of syslog staat?
Zonee, probeer op te starten in single user mode.

Staat er in de errata-lijst van MDV2010.0 geen vermelding over de NV 6150 SE?
Zie: http://wiki.mandriva.com/en/2010.0_Errata.

Kan het zijn dat er voor die kaart misschien geen drivers aanwezig zijn op de betreffende distributie?
Dan moet je in het ergste geval even de gewenste driver zien te downloaden/installeren.
willie
Het zelfde probleem heb ik ook. Maar nog geen oplossing.
willie
Heb de onderwerpen even samen gevoegd icon_cheesygrin.gif
Kosh
De algemene MDV2010.0-errata vermeld inderdaad Intel-kaarten, S3 Chrome en de NV 8400 serie kaarten als zijnde problematisch.

Maar over die NV6100 kan ik niets vinden, raar.
Ik denk dat ie het beste gewoon moet kijken of er een nieuwere versie van de driver uit is.
In het uiterste geval kan hij het handmatig doen en via de NVidia-site de nieuwste driver downloaden en installeren....
HighKing
QUOTE(surfer @ May 25 2010, 02:46 PM) *
Debian laat zich installeren, Opensuse 11.2 laat zich installeren, Fedora laat zich installeren en PCLinuxOs laat zich installeren waar heeft Kris toch zo'n hekel aan???????????
Ik mis in dit rijtje de oorspronkelijke Mandriva 2010.0, werkt die wel?
surfer
QUOTE(HighKing @ May 26 2010, 01:10 PM) *

Highking beetje jammer als je mijn handtekening ziet dan staat daar netjes Mandriva 2010.0 die draait als een zonnetje en de Nvidia SE6150 wordt zelfs door Mandriva 2010.0 gedetecteerd dus niets mis mee er is iets mis met Kris echt wel misschien moeten we het zoeken in de kernel-desktop Willie heeft dit probleem ook de checksums van de iso kloppen als een bus ook niets mis mee. Er worden geen errors aangegeven door Kris heb van alles geprobeerd maar stuit hier waarschijnlijk op iets wat niet door de ontwikkelaars is ontdekt of alleen sommige pc configuraties hebben er last van. Ik wacht af op de originele release maar misschien moeten de ontwikkelaars nog eens even goed kijken want er wordt geen log dan wel fout gegenereerd en dan wordt het lastig zoeken.
willie
QUOTE(HighKing @ May 26 2010, 12:10 PM) *

Op mijn IBM werkte 2010 ook niet.
HighKing
QUOTE(surfer @ May 26 2010, 03:15 PM) *
Highking beetje jammer
Nounou, beetje milder mag wel hoor, zo kweek je bij mij geen zin om dieper in je probleem te duiken.

Ik wacht af op de originele release
Als het aan mij had gelegen was dit de uiteindelijke release geworden... een maand geleden. Het is dat we wat problemen met onze server hebben waardoor ik de iso nog niet heb kunnen hernoemen. Bovenstaande zijn dan ook de eerste berichten sinds een paar maanden dat een systeem niet boot met Kris.
Booten met de vesa-optie werkt overigens ook niet?

maar misschien moeten de ontwikkelaars nog eens even goed kijken want er wordt geen log dan wel fout gegenereerd en dan wordt het lastig zoeken.
MCNLive Kris is niet meer dan de normale Mandriva 2010.0, enkel op een alternatieve manier geboot zodat 'ie vanaf cd geladen kan worden.
Met "de ontwikkelaars" neem ik aan dat je die van MCNLive bedoeld? Moet ik mijzelf nog even voorstellen? icon_cheesygrin.gif
RvP
QUOTE(HighKing @ May 26 2010, 06:35 PM) *
Moet ik mijzelf nog even voorstellen? icon_cheesygrin.gif
Misschien moet jij je nog ontwikkelen? icon_cheesygrin.gif Moest vroeger met een fotorolletje ook, voordat je het plaatje zag.
marja
Op mijn ThinkPad (R50e) draait-ie ook lekker smile.gif
HighKing
Goed om te horen! icon_idea.gif
willie
Toch nog een vraagje voor Highking, draai op drie machines MCNLive Kris omdat het goed werkt.
Wil hem re-masteren maar krijg de volgende melding
CODE
Sorry, no suitable partitions were found for placing the temporary files. The remaster cannot be made unless you mount a Linux or NTFS partition with enough room for the temporary files.
heb 6 en 9 gyg vrij op mijn linux patitie en 1 terrabyte op ntfs. Zou toch genoeg moeten zijn.
HighKing
Ik heb het origineel nu niet bij de hand, maar zie dit in het dev topic staan:
CODE
21 # Get all usable partitions
22 partitions=$(for partition in `df -T -m | grep "ext\|ntfs" | awk '{ print $6 }' | grep [0-9]`; do
23   if [ `df -m | grep $partition | awk '{ print $4 }'` -gt "$rootsize" ]; then
24         echo $partition
25   fi;
26 done;);

Dit is een klein stukje van het mkhotremaster script. Dit stukje zoekt met het df-commando naar alle partities en checked of deze meer ruimte vrij hebben dan de root waarop je werkt. Hoe groot is jouw root nu? Sowieso had die 1TB ntfs moeten werken trouwens.
Anders het mkhotremaster script even weghalen en de een hekje voor regels 23 en 25 zetten (dus de if en de fi, waardoor de controle op vrije ruimte niet wordt gedaan.
willie
root = 6gyg vrij
De ntfs kan een probleem zijn omdat die aan de router hangt en via w-lan benaderd wordt.

Hekjes geplaatst, reboot maar geen effect, krijg de zelfde melding.
HighKing
Waarom reboot? Dan is je live systeem (en dus ook je hekjes) weer weg... of is het een geïnstalleerd systeem?
willie
Het systeem is geïnstalleerd op al mijn pc's
HighKing
Wat krijg je als je zelf het volgende in tikt:
CODE
$ df -T -m | grep "ext\|ntfs" | awk '{ print $6 }'

Edit:
Volgens mij staat bovenstaande regel helemaal niet in het script op Kris, volgens mij is het deze:
CODE
partitions=$(for partition in `df -T -m | grep "ext\|fuseblk" | awk '{ print $7 }' | grep [0-9]`; do

Dus niet ntfs maar fuseblk en niet "print $6" maar "print $7". Daarna wordt ook nog eens een grep op [0-9] gedaan omdat het systeem in 'live' modus ook mounts in /mnt/sdxy heeft zitten. Die heb jij wellicht niet op je geïnstalleerde systeem.

Wijzig die regel eens in dit:
CODE
partitions=$(for partition in `df -T -m | grep "ext\|fuseblk" | awk '{ print $7 }'`; do

Dan krijg je alle partities, dus ook je eigen root(!).
willie
Sorry voor de late reactie,

Heb
CODE
| grep [0-9]
weg gehaald en krijg nu de optie om op /home de temp files te zetten.
Morgen effe uitproberen als het bed in mekaar gezet is
willie
Oke, het werkt. Alleen met schijven die in fstab staan maar dat is geen probleem
willie
Oke, het werkt. Alleen met schijven die in fstab staan maar dat is geen probleem
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.