Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Wat is nu jabber
MandrivaClub.NL > Forum > Desktop software
Peet
Ik wil het toch weer eens onder de aandacht brengen.

Wat is Jabber en waarom Jabber?

Jabber is een systeem om te chatten. Het lijkt in vele opzichten sterk op email, maar is niet bedoeld voor brieven, maar voor te chatten. Jabber is dus geen bedrijf en geen programma. Net zoals email geen bedrijf of programma is.

Voor te Jabberen bestaan er verschillende programma's (net zoals er voor email verschillende programma's zijn)

Omdat iedereen mag weten hoe Jabber werkt en het mag gebruiken, komen er een hele hoop mogelijkheden: van Jabber op je GSM tot Jabber wereldkaarten
Door de "openheid" van Jabber, dus dat iedereen kan zien hoe het werkt, ben je ook van niets meer afhankelijk. Niet van een programma, niet van een server, niet van een type computer.

Lees hier verder en probeer ook eens de wereldkaart, die is wel geinig.
ReinoutS
Okee ik heb me via Gaim aangemeld bij Jabber. en nu?
Peet
Meld eens mijn jabberadress aan peet@nedlinux.nl
oferinga
Wordt het mogelijk om je jabber account in het forumprofiel op te geven? Ik houd niet zo van big-company-chatspul en gebruik daarom al meer dan een jaar met volle tevredenheid Jabber.
korrel
Heb me aan gemeld bijj Jabber maar nog niemand in de lijst is een beetje leeg
dus wie wordt de eerste :-)

korrel@jabber.org
Break
ik heb deze, iedereen hier mag me wel aanmelden smile.gif

timar-bf@jabber.org
lighthouse72
QUOTE(oferinga)
Wordt het mogelijk om je jabber account in het forumprofiel op te geven? Ik houd niet zo van big-company-chatspul en gebruik daarom al meer dan een jaar met volle tevredenheid Jabber.

Zo lang er nog geen jabber zit in het profiel kan je ook een jabber icon gebruiken in
je handtekening deze kan dan ook aangeven wat je status is.
Je moet alleen edager(Jid=edgar@jabber.netflint.net.) opnemen in je jabber lijst.
Voor de duidelijkheid edgar is een bot de je status weer geeft kijk op http://edgar.netflint.net/ voor meer info.
Als edgar bij je in de lijst staat kan je de volgende code aanpasen en in je handtekening zetten
CODE
[img]http://edgar.netflint.net/status.php?jid=lighthouse@amessage.nl&type=image&iconset=phpbb[/img] lighthouse@amessage.nl

Het boven stand voorbeeld kan je in mijn handtekening zien.
Vervang lighthouse@amessage.nl door je eigen jabber id (Jid) er zijn div
mogelijkheden van afbeeldingen kijk op de site van edgar wat er allemaal mogelijk is.

(voor vragen over edgar even een nieuw topic beginen)
Alain
QUOTE(Lighthouse)
QUOTE(oferinga)

Zo lang er nog geen jabber zit in het profiel

Ik zal eens kijken of er een mod voor is en anders of het makkelijk te implementeren is.
korrel
Vol verwachting klopt mijn hart :-)
Tux Brothers
Ja hoe zit het met onze eigen Jabber client eigenlijk ??
Alain
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of die er wel komt. Ik heb er nog geen tijd voor vrij kunnen maken en ik ben inmiddels in mijn eentje.
Peet
QUOTE(Tux Brothers)
Ja hoe zit het met  onze eigen Jabber client eigenlijk ??

Vraag eens aan MarcM .
Tux Brothers
@ Peet, ik bedoelde de client en niet de server :wink:
korrel
goed nieuws voor jabber.

Xs4all is een actie begonnen rondom jabber.

http://www.xs4all.nl/nieuws/nieuws_bericht...?taal=nl&id=555
RvP
QUOTE(korrel)
goed nieuws voor jabber.

Xs4all is een actie begonnen rondom jabber.  
 http://www.xs4all.nl/nieuws/nieuws_bericht.php?taal=nl&id=555

Was die actie van korte duur?Bericht is inmiddels niet meer aanwezig, maar misschien kan ik elders iets lezen van xs4all.
Anika
QUOTE(RVP)
Bericht is inmiddels niet meer aanwezig

ist dat wat je zoekt?
http://www.xs4all.nl/allediensten/experime...teel/jabber.php
watjijwil
ik wil ook gaan jabberen maar welke server moet ik doen.
Anika
Kies maar uit zou ik zeggen, maar der zijn der wel bij die het niet doen.
Ik zou jabber.org aanraden alhoewel die ligt nu ook ff plat :laugh.gif:
watjijwil
ja probeerde die maar werkte niet. vanavond dan maar weer. bedankt
lighthouse72
Zelf gebruik ik amessage.nl maar die staat niet in de lijst die jabber heeft staan op hun site.
als je meer keuze wil kijk dan eens hier

Lighthouse
Anika
ik heb ook een anika@unstable.nl. w00t.gif als dat geen leuke is ;).gif

shady.nl zou ik alvast afraden want die liigt er vaker uit dan wat anders volgens ik hier al mocht ondervinden.

[edit]
20/12/2005
we zijn zoveel later, ff iets rechtzetten:
ik weet uit hele goede bron dat de shady.nl servers het (ondertussen) prima doen :-)
watjijwil
unstable is leuk bv. windows@unstable.nl
jojomaniak
hehe smile.gif het is me gelukt heb nu ook jabber tongue.gif jojomaniak@jabber.org ;).gif weet alleen niet of ik het echt ga gebruiken.... tongue.gif

ik gebruik gaim voor jabber.. voor iemand die het intereseert ;).gif
Mick van der Vegt
mijn adres is mickvdv@jabber.org (voeg me toe want ik heb niemand om mee te chaten)
eneh ik gebruikte kopete maar dat werkte niet echt goed. Nu gebuik ik gaim...
Ik heb ook icq: 260650405 (voeg me toe)
en msn: mick.van.der.vegt_apenstaart_planet.nl (voeg me toe)
Steamrunner
Google Talk is ook gewoon een jabber client, dus je kan ook gewoon je gmail adres gebruiken om te jabberen. Maarja dan zit je natuurlijk ook aan een groote onderneming vast.
Mick van der Vegt
ja daar kom ik nu ook achter maar nu heb ik al 30 mensies in mijn lijst staan.........
smurfslover
Ik gebruik het lightgewicht psi voor jabber en voor google-talk.
smurfslover@jabber.com
smurfslover@amessage.be (ja hoor de belgen doen wel mee tongue.gif)
smurfslover@gmail.com
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.