XZiLLER
Jun 16 2004, 10:10 AM
Ik heb een vraag. Ik zit nu op school en volg de ict opleiding> nu heb ik vrijdag een toets over linux -> waarin ik me eigen shell script moet maken. Nou ja vorige x lukte het wel een beetje maar niet goed genoeg dus had ik nog een onvoldoende maar nu herkans ik het! Nou heb ik een aantal vragen
1.Hoe kan ik thuis een script maken en testen???Ik heb windows als OS.
2.Heeft er iemand misschien een goede uitleg over shell scripting maken want de boeken die we krijgen zo zo slecht en staat bijna niks uitgelegd en op internet is er ook al bijna niks te vinden.
Sorry als ik deze topic verkeerd heb neergezet maar wist effe niet waar ik hem anders moest neer zetten. Ik hoop dat jullie reageren want ik heb het hard nodig !
Met vriendelijke groet,
holy-shit
Jun 16 2004, 10:40 AM
Je kunt bijvoorbeeld de cygwin library installeren onder Windows. Dan heb je in weze dezelfde omgeving als een UNIX systeem inclusief de bash shell, gcc compiler, Perl etc.
Je kunt ook je PC opstarten van een KNOPPIX of MandrakeMove CD. Je start dan een Linux omgeving op zonder dat je Windows partitie hoeft te veranderen.
XZiLLER
Jun 16 2004, 10:52 AM
ja dat heb ik ook zo knoppix cd versie 3.2 maar kan je me vertellen hoe ik me script executable maak en hoe ik hem opsla in VI enzow want dat mislukte vorige x en hoe kan ik hem testen ???
Alain
Jun 16 2004, 11:46 AM
Je script maak je uitvoerbaar met
chmod +x <naam van script> Kijk eens in de man pages van chmod (
man chmod). Verder heeft Boudewijn een bash handleiding geschreven die je kunt vinden in de stickeys van het forum. En voor meer informatie kun je eens zoeken met google op bash tutorial.
XZiLLER
Jun 16 2004, 11:46 AM
thnx
HJH
Jun 16 2004, 12:16 PM
Er staat op het scripting forum ook een link naar een bash scripting uitleg op de IBM devel. site. Deze uitleg is een hele goede start om de basiscommando's van het scripten te leren.
Hendrik-Jan
boudewijn
Jun 16 2004, 01:06 PM
Klopt helemaal, ik ga hem dichtgooien. Ik hoor het wel als je vragen hebt.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.