Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: RAID howto
MandrivaClub.NL > Forum > Documentatie en Programmeren
boudewijn
Dit is een howto die ik heb gemaakt, nadat HJ mij het had uitgelegd (dank je HJ biggrin.gif )....

Software RAID onder Mandrake 10

1: Ga in de installer naar de partitie-instellings-wizard
2: Click op Geavanceerd
3: Maak een "/" aan op je hd, dit moet een ext3 zijn

Raid 0:

Maak op de de harde schijven partities aan, bij voorkeur op allebei de schijven even groot. Deze partities geef je als type :"Linux RAID FS". Je kunt vervolgens op de partitie clicken in het beginscherm van de partitiemanager, en dan click je op 'Add to RAID'. Je moet hier kiezen of je een nieuwe software matige RAID partitie maakt, of dat je de huidige hardware partitie aan een andere toe wil voegen. Het is het slimst om op allebei de schijven een hardwarematige partitie te maken, en dan de ene aan de andere toe te voegen. Dit zorgt er namelijk voor dat je de data van 2 schijven haalt. Dit is dus sneller. Als RAID level neem je '0',

Raid 1:

Het is hier belangrijk dat je op allebei de schijven even grote partities van het type "Linux RAID FS" aanmaakt. Je kunt dan op de knop "Add to RAID" drukken. Nu zul je moeten kiezen of je een nieuwe softwarematige partitie aan wil maken of niet. Het is vaak het makkelijkste om op de eerste schijf allemaal nieuwe software partities te maken, en dan de partities op de andere schjf eraan te hangen ("add to existing" of iets dergelijks). Het level moet je instellen op '1'

4: Je zult nadat je de eerste raid-partitie hebt 'ge-add' een extra 'schijf' zijn in de tabbladen. Ga hiernaartoe
5: Je kunt nu naar hartelust partities maken,Je moet er echter wel rekening meehouden dat een software partitie nooit groter kan zijn dan de 2 hardware partities samen (raid0) of 1 van de 2 hardware partities (even groot, raid1).
theroy
Boudewijn, misschien een idee, om er ff bij te vermelden wat het verschil is tussen raid level 0 en 1?
Wat ik me altijd weer afvaag: Hoe betrouwbaar is softwarematige RAID?
boudewijn
ok

0: striping, op alllebei de schijven komt een deel van de data te staan, dit zorgt ervoor dat je 2x zoveel data op kunt slaan, en het kan ook 2x zo snel.

1: Dit betekent dat je de data op allebei de schijven opslaat, maar wel zodanig dat allebei de schijven exact hetzelfde zijn. Dit zorgt ervoor dat als een hd crasht, er (relatief) weinig schade is. Je hebt hier echter niet het snelhieds- of grootte- voordeel.

Ik heb 3x hardware RAID devices op mobo (1x IDE, 2x S-ATA), als ik deze (heb de IDE niet geprobeerd) goed instel (jups volgens de F****** Manual) dan ziet de mdk installer toch 2 losse schijven sad.gif
Dat is eigenlijk de enige reden voor software RAID. Over de betrouwbaarheid kan ik je (nog) niet zoveel zeggen.
theroy
Zelf heb ik ook softwarematige Raid level 1 gedraaid, op twee indentieke schijven. Maar ik kon het natuurlijk niet laten, om ff tijdens het draaien een van de schijven los te trekken.
Helaas crashde het systeem, en het opstarten lukte ook niet. Pas nadat ik de twee disk er weer in had gestoken kon ik weer booten.

Sindsien gebruik ik altijd hardwarematige (level 5) raid.
boudewijn
Ok das leuk biggrin.gif

Leg die raid5 ff uit (ben te lui voor google).
Alain
Ook al het ik geen technische kennis van raid en ga ik enkel op de benamingen af: Ik zou nooit software raid gebruiken om reden van theroy's ervaringen ... Het lijkt me logisch dat als een hd crash en een systeem meeneemt dat er data op de andere schijf corrupt kan raken ... (Iets wat met hardware raid niet zo snel het geval is omdat dit niet via de cpu gaat ...)
boudewijn
:? leg ff uit... het heet btw gewoon software raid, net zoals linux linux heet.....
Alain
[quote=boudewijn]:? leg ff uit... [/quote]

Stel ik geef de opdracht: Schrijf bestand X naar /X/X

Ik ga ervanuit dat software raid dan eerst het bestand naar schijf A schrijft en daarna naar schijf B. Crashed het systeem tijdens het schrijven naar schijf B door een crash van schijf A, dan is de data op schijf B misschien corrupt ...

Bij hardware raid ga ik ervan uit dat de hardware zorgt dat het bestand op de schijven wordt geschreven. Als het systeem dan crashed maakt de hardware zijn taak af. smile.gif

[quote]het heet btw gewoon software raid[/quote]

De naam sotware heeft wel degelijk een betekenis lijkt me. ;-)

[quote]net zoals linux linux heet.....[/quote]

Linux heette in eerste instantie anders (kan er ff niet meer op komen), omdat linus de naam linux iets te egoïstisch vond. De admin die de eerste linux versie online heeft gezet heeft hem in de dir linux gezet en dus heette het linux. ;-)
boudewijn
Ok

Volgens sommigen heette het Freaks (zie hoax, een tijdje terug)....
theroy
@Boudewijn:

Raid Level 5 is een samenvoeging van Level 0 en 1. voor de raid Level 5 ben je minimaal 3 GELIJKE harde schijven nodig.
Bij Raid Level 5 wordt de informatie verdeeld over deze schijven. Als er iets wordt geschreven naar een schijf, wordt er ook
altijd pariteitsinformatie naar een andere disk in de array geschreven. Als er een disk kapot gaat, is het met behulp van de
pariteitsinfo op de andere disk mogelijk deze informatie te herstellen.

De meeste systemen tegenwoordig met hardwarematige Raid level 5 bevatten een extra harde schijf. Als er een van de schijven
in de array kapot gaat, wordt met behulp van de pariteits informatie, de data hersteld en op de op de extra schijf geschreven.
HJH
Volgens mij doet de Linux software RAID het wel degelijk nog als je een schijf ontkoppelt (zolang we het over "mirror" hebben dan ;-)
En het verschil tussen soft- en hardware RAID is niet zo heel groot meer.. De oplossingen zoals Highpoint, Promise en consorten leveren, is een soort hybride oplossing.

De Windows software raid is daarentegen inderdaad een drama.

Hendrik-Jan
theroy
@HJH: Ik het het met Raid Level 1 softwarematig onder Linux geprobeerd. Welke schijf ik ook trok, het systeem crashde, en was niet meer in de lucht te krijgen
(zowel met Mandrake als Redhat).

ps. ik weet wel, dat het niet echt aan te bevelen is, schijven die draaien te trekken, maar als
je een crash wilt simuleren kom dat het dichtst in de buurt.
Alain
[quote=HJH]En het verschil tussen soft- en hardware RAID is niet zo heel groot meer..[/quote]

Zou je dit uit kunnen leggen?
HJH
Ik bedoel ermee dat er nogal wat hybride vormen op de markt zijn. Die claimen hardware raid te zijn, maar het niet geheel zijn. Deze raid chips kan je niet van starten zonder een driver. de aanstruring is dus deels softwarematig. Ik weet dat de "echte" RAID chips ook wel met tools en drivers geleverd worden, maar de schijven die eraan hangen worden van begin af aan gezien als dat volume wat je in de bios van de raid hebt ingesteld. De "tussenvormen" worden soms wel zo gezien, maar kunnen dan niet gebruikt worden zonder speciale driver, en worden soms niet eens als raid geaccepteerd, maar slechts als meerdere losse schijven gezien (zoals de Highpoint in Mandrake).

@Roy,
B. gebruikt em toch als striping raid, dus dat risico loopt ie überhaubt al.
En mag ik vragen hoe jij je software raid mirror gedefinieerd hebt dattie met 1 schijf niet meer start?

Hendrik-Jan
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.