Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: TUX r .a..c...e....r (traag dus)
MandrivaClub.NL > Forum > Spellen
RvP
Ik heb TUXracer al dverse keren op diverse pc's geinstalleerd.
Van PentiumI tot Athlon1600+ dat ding is zo traag. 128, 256, 512MB intern, het maakt allemaal niets uit.

Waar ligt dat nou aan? :twisted:
Peet
Nomaal gesproken kan dat liggen aan de driver en de MBtjes van je videokaart.
Ik heb momenteel een paar spellen geinstalleerd ,ook tuxracer en dat is de enigste die het niet wil doen omdat ik nog steeds de NV driver geinstalleerd heb staan inplaats van de Nvidia.
Tux Brothers
[quote=RvP]Ik heb TUXracer al dverse keren op diverse pc's geinstalleerd.
Van PentiumI tot Athlon1600+ dat ding is zo traag. 128, 256, 512MB intern, het maakt allemaal niets uit.
Waar ligt dat nou aan? :twisted:[/quote]
Welke videokaart heb je ? en welke driver heb je hiervoor geinstalleerd staan ?
HJH
Als test kan je het progje "glxgears" starten. Open een console in je grafische venster en type "glxgears". Het programma wordt nu gestart (en je krijgt wat draaiende tandwieltjes te zien). In de console staat nu het aantal fps (frames per seconde) dat er gehaald wordt. Wanneer dit getal zo rond de 200 ligt, maak je geen gebruik van de 3d mogelijkheden van je videokaart (als de kaart deze heeft tenminste ;-) ).

Hendrik-Jan
RvP
[quote=HJH]Als test kan je het progje "glxgears" starten. Open een console in je grafische venster en type "glxgears". Het programma wordt nu gestart (en je krijgt wat draaiende tandwieltjes te zien). In de console staat nu het aantal fps (frames per seconde) dat er gehaald wordt. Wanneer dit getal zo rond de 200 ligt, maak je geen gebruik van de 3d mogelijkheden van je videokaart (als de kaart deze heeft tenminste ;-) ).

Hendrik-Jan[/quote]

Ik ga glxgears uitproberen. Mijn video kaarten zijn/waren ET6000, AGP-OEM, GeForce2, geforce2, TnTRiva2. Allemaal met zoveel MB's dat Quake, Unreal,SOF/halflife en andere grafische monster verslinders heel soepeltjes lopen.
RvP
PIII-450Mhz, 265Mb, TnTRiva2
Ik rijg 350, 270,350 ....350, 240, 320, 400
een dipje naar 160 en als ik Konquerer 3x opstart (floppy, DcdRom1, CDRom2) ga ik via 160 zelfs naar 480, 560, 480 en zelfs oplopend naar 1180.
Zo te zien hoog genoeg dus. Eerlijk gezegd ben ik op deze machine
al afgehaakt ben bij het menu waar mijn muis tergend traag (niet dus) op beweegt. Op al mijn andere pc's was en de muis en TUXr t.r.a.a.g. Ik ga TUXr vanavond eens draaien en GLXgears op 2 andere pc's
HJH
[quote=RvP]PIII-450Mhz, 265Mb, TnTRiva2
Ik rijg 350, 270,350 ....3,50, 240, 320, 400
een dipje naar 160 en als ik Konquerer 3x opstart (floppy, DcdRom1, CDRom2) ga ik via 160 zelfs naar 480, 560, 4
Zo te zien hoog genoeg dus. Eerlijk gezegd ben ik op deze machine
al afgehaakt ben bij het menu waar mijn muis tergend traag (niet dus) op beweegt. Op al mijn andere pc's was en de muis en TUXr t.r.a.a.g. Ik ga TUXr vanavond eens draaien en GLXgears op 2 andere pc's[/quote]

Deze waardes klinken wel alsof je inderdaad gebruik maakt van de 3d mogelijkheden van je TNT2 kaart. Ik heb een Matrox G400, en die haalt ongeveer dezelfde waardes. Overigens draait tuxracer bij mij wel zonder schokken.

Wat heb je staan in /etc/X11/XF86Config-4 ?
Het gaat dan vooral om de onderstaande secties:

Section "Module"
Load "dbe"
Load "v4l"
Load "extmod"
Load "type1"
Load "freetype"
Load "glx"
Load "dri"
EndSection

Section "Device"
Identifier "MATROX CARD 1"
VendorName "Matrox"
BoardName "Matrox Millennium G400"
Driver "mga"
VideoRam 16384
BusID "PCI:1:0:0"
Option "DPMS"
Option "AGPMode" "true"
EndSection

(Dit was dus een voorbeeld ;-) )

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Ik krijg dit:
Loading required GL library /usr/lib/libGL.so.1
18824 frames in 5.0 seconds = 3764.800 FPS
21509 frames in 5.0 seconds = 4301.800 FPS
21511 frames in 5.0 seconds = 4302.200 FPS
21506 frames in 5.0 seconds = 4301.200 FPS
21464 frames in 5.0 seconds = 4292.800 FPS
21507 frames in 5.0 seconds = 4301.400 FPS
21456 frames in 5.0 seconds = 4291.200 FPS
21511 frames in 5.0 seconds = 4302.200 FPS
21518 frames in 5.0 seconds = 4303.600 FPS
21509 frames in 5.0 seconds = 4301.800 FPS
21397 frames in 5.0 seconds = 4279.400 FPS
21496 frames in 5.0 seconds = 4299.200 FPS

Ik doe dit wel met de Ati driver :wink:
RvP
Section "Module"
Load "dbe" # Double-Buffering Extension
Load "v4l" # Video for Linux
Load "extmod"
Load "type1"
Load "freetype"
Load "glx" # 3D layer
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "MouseManPlusPS/2"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "Device"
Identifier "device1"
VendorName "nVidia Corporation"
BoardName "RIVA TNT2"
Driver "nv"
Option "DPMS"
EndSection

Hierna heb ik TUXracer opgestart. Ik kan de menuopties nauwelijks bereiken want mij muispointer schokt door het beeld als ik de muis beweeg. Tot overmaat van ramp (niet vertellen aan Win-adepten) liep mijn machine helemaal vast! Ik heb 'm hard moeten resetten.
Standaard draait Tuxracer beeldvullend. Als ik 'm in een venster kan draaien, kan ik hopelijkwel het process killen.

Ik heb ook nog ven op mijn PIII-500 gekeken. GLXgears draait daar (aan de tandwielen te zien) sneller, maar ik heb door bovenstaande troubles nog niet het aantal kunnen monitoren.
HJH
[quote=RvP]Section "Module"
Load "dbe" # Double-Buffering Extension
Load "v4l" # Video for Linux
Load "extmod"
Load "type1"
Load "freetype"
Load "glx" # 3D layer
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "MouseManPlusPS/2"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "Device"
Identifier "device1"
VendorName "nVidia Corporation"
BoardName "RIVA TNT2"
Driver "nv"
Option "DPMS"
EndSection

Hierna heb ik TUXracer opgestart. Ik kan de menuopties nauwelijks bereiken want mij muispointer schokt door het beeld als ik de muis beweeg. Tot overmaat van ramp (niet vertellen aan Win-adepten) liep mijn machine helemaal vast! Ik heb 'm hard moeten resetten.
Standaard draait Tuxracer beeldvullend. Als ik 'm in een venster kan draaien, kan ik hopelijkwel het process killen.

Ik heb ook nog ven op mijn PIII-500 gekeken. GLXgears draait daar (aan de tandwielen te zien) sneller, maar ik heb door bovenstaande troubles nog niet het aantal kunnen monitoren.[/quote]

Het probleem is dat je gebruik maakt van de standaard (=open source) driver die meegeleverd is met Mandrake. Als je iets met 3d wilt, heb je bij NVidia kaarten de NVidia driver nodig.
De module heet dat "nvidia" en niet "nv".
Met een beetje geluk heeft de Mandrake Club (-> de Franse) een rpm pakket met deze driver liggen, en anders kan je em ook bij NVidia ophalen: http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Daarom vroeg ik ook welke driver hij gebruikt......
Met de snelste kaart werkt niets fatsoenlijk met een dummy driver.....
Er is momenteel wel een rpm voor de nVidia driver maar dan moet je wel er een nieuwe kernel inhangen :wink:
Zie het andere nVidia draadje
HJH
[quote=Tux Brothers]Daarom vroeg ik ook welke driver hij gebruikt......
Met de snelste kaart werkt niets fatsoenlijk met een dummy driver.....
Er is momenteel wel een rpm voor de nVidia driver maar dan moet je wel er een nieuwe kernel inhangen :wink:
Zie het andere nVidia draadje[/quote]

Je bedoelt deze?
http://mandrakeclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=69
of deze?
http://mandrakeclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=152
:whistler:

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Die laatste ja :wink:
RvP
TUXracer draait als een speer nu ik de nVidia run driver geinstalleerd heb.
Op een pc die een minder snelle grafische kaart (non nVidia) had ik 'm uit voorzorg niet geinstalleerd, maar daar draait ie meteen al snel. :idea:
HJH
En wat is die "minder snelle" kaart dan wel?

Hendrik-Jan
sackie
hm, ik heb dit probleem ook, en heb de drivers van Nvidia.com gedownload, maar hij zegt dat ik x-server af moet sluiten, hoe doe ik dit?
RvP
QUOTE(HJH)
En wat is die \"minder snelle\" kaart dan wel?

Hendrik-Jan

Een onboard Intel 810/815 grafische chipset. Deze wordt door mandrake9.2 direct ondersteund.
Onder Windows legt deze chip het af tegen het nVidia geweld, vandaardat ik dacht dat ie ook wel sloom zou zijn onder Mandrake. Niet dus.
PiLotCoptEr
hm, ik heb dit probleem ook, en heb de drivers van Nvidia.com gedownload, maar hij zegt dat ik x-server af moet sluiten, hoe doe ik dit?

Gewoon, rebooten, of ctrl-alt-backspace.
sackie
hm, als ik dat doe start ie automatisch weer op
PiLotCoptEr
Ow, je bedoelt AFSLUITEN terwijl je in Linux blijft ;).gif. Nou, je kunt wel eens op ctrl-alt-f1 drukken, effe inloggen, voila!
sackie
hm, volgens mij begrijp je me niet helemaal, zal het nog eens opnieuw proberen uit te leggen, de bedoeling is dus dat ik alleen nog maar terminal zie, geen grafische schil meer eromheen.
HJH
Op het boot scherm (lilo) op <esc> drukken, en dan intypen: "linux init 3"
Dan krijg je je Linux opgestart zonder grafische omgeving.
Wil je weer grafische omgeving? Dan een herstart of, op de commandoregel: "init 5"

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Als je liever klikt kan dit natuurlijk ook :wink:
Dit kun je instellen in het MCC onder je grafische kaart configureren, daar is een optie of je X server automatisch wilt laten starten.
Blue_eyE
Hoe kan je zien welke videokaart je er in hebt zitten zonder je pc open te maken?
want bij mij schokt TUX racer ook nogal

B_E
HJH
Je kan het zien wanneer je, op een console intypt:

"lspic | grep Display"
Als het goed is krijg je nu de naam van je agp kaart/chip.

Hendrik-Jan
Blue_eyE
en wat moet ik doen als ik dit krijg:

[root@localhost ruben]# lspic | grep Display
bash: lspic: command not found

B_E
HJH
Mijn excuses,

typefoutje. Het moet zijn: lspci

@mod: kan je hier ff een nieuw onderwerp van maken (is het ook; ik denk dattie beter naar "configuratie" kan)?

Hendrik-Jan
Blue_eyE
hmmm dan werkt het nog niet hoor dan krijg ik dit:

[root@localhost ruben]# lspci | grep Display
bash: lspci: command not found
Blue_eyE
ik zal idd ff een nieuw onderwerp aan maken in configuratie

hier: http://mandrakeclub.nl/phpBB2/viewtopic.ph...php?p=6024#6024 kunnen we verder gaan

B_E
Anonymous
[quote=sackie]hm, ik heb dit probleem ook, en heb de drivers van Nvidia.com gedownload, maar hij zegt dat ik x-server af moet sluiten, hoe doe ik dit?[/quote]
control alt tab
en naar een sec
conral alt f4
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.