decafranky
Jul 24 2004, 05:12 PM
Beste,
Met de installatie van de (gratis) antivirus met on access scanning voor samba wens ik ClamAV & ClamD (Dazuko) te draaien.
Voor de on access scanning is Dazuko vereist. Heb source rpm van Mandrake CD geinstalleerd, CONFID_SECURITY enabled (nodig voor Dazuko bij kernel 2.6.x) en bijgevolg install van Dazuko gedaan.
ClamAV, Clamd, Freshclam, etc geinstalleerd, doch om te testen gebruik ik clamdscan (ipv clamscan) zodat ie clamd gebruikt.
Doch bij elke scan van een file krijg ik steeds de error dat het bestand niet kan geopend worden.
Need help.
Greetz,
Franky
Tux Brothers
Jul 24 2004, 05:29 PM
Als je het voor thuisgebruik wilt laten dienen, zou je kunnen kijken naar "Antivir" werkt ook met OAS is goed gedocumenteerd en heeft vele goede features
Ik heb zelf ook even zitten emmeren met "Clam" en beviel mij persoonlijk niet zo goed. Antivir wel kijk maar even :wink:
BTW je draait toch geen server op de 2.6 kernel he ?
decafranky
Jul 24 2004, 08:21 PM
Euh... jawel :-)
Heb 1 webserver SUN Cobalt Raq550, met kernel 2.4.x (Sun Linux, afkooksel van Redhat 7.x), en 1 webserver op Redhat 9 met 2.6.x kernel daar de SATA harddisks problemen gaven onder kernel 2.4.x.
Deze twee servers zijn voor onze hoofddoeleinden, namelijk webdevelopment en webhosting. Qua installatie & configuratie & updates laten wij dit over aan linux guru's (extern bedrijf) omdat beveiliging echt op punt moet staan voor dergelijke online diensten.
Dus, waar ik in principe over spreek zijn lokale fileservers die ik aan het opzetten ben. Linux bevalt mij echt prachtig, daarom wil ik er ook wel wat verder mee gaan op servergebied. Zodus ben ik hier pctjes aan het testen om later in te zetten als fileservers (samba) bij klanten.
Doch die antivirus is niet van de poes.
Op de Sun Cobalt en RH9 loopt clamav wel perfect, voor mail dan.
Maar dat is op punt gesteld door extern firma, maar ik ben leergierig en wil dat ook wel kunnen, en nu met de gelegenheid om fileservers op te zetten lijkt mij dat wel boeiend.
Ga intussen wat info ophalen omtrent Antivir, denk dat ik dat ooit al eens getest had op Winblows XP.
Maar meeste antivirus software voor linux is steeds on demand, en als samba draaiende wil ik toch wel on access scanning.
Greetz,
Franky
Tux Brothers
Jul 24 2004, 09:50 PM
Dazuko is een open source project van Antivir :wink:
Het enige wat je moet doen is de kernel module maken en doorladen, dit is een fluitje van een cent.
Daarna even de configs doorlopen (menuutje) en de zaak draait, inclusief de automatische updates en dit is nog wel eens een hakkelpunt van Clam, sommige updates komen (te) laat uit....
decafranky
Jul 25 2004, 01:50 PM
Hoi,
Antivir ziet er inderdaad wel goed uit.
Maar probleem blijkt alvast die Dazuko....
Heb de HOWTO doorgenomen van dazuko.org voor de 2.6 kernel:
1. ./configure
2. make
tot hier alles ok ...
3. /sbin/insmod dazuko.ko
hier het struikelblok, krijg fout: insmod: error inserting "dazuko.ko": -1 invalid module fout
Brrr, zou mijn haren kunnen uittrekken
Enig idee wat het probleem kan zijn?
Franky
Tux Brothers
Jul 25 2004, 06:08 PM
Heb geen ervaring met de 2.6 kernel op servers juist door dit soort dingen gebruik ik vaak nog de 2.4 kernel, in jouw geval is dat dus anders.
Je zou kunnen kijken of de module in de kernel source zit (van jouw kernel dus) en dan daar vandaan installeren.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.