Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Mandrakemove uitgebracht
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
HJH
1 december 2003 - Omdat het er bij Mandrake Linux om gaat mensen meer
mogelijkheden te bieden...
- Hebben we de eerste Release Candidate van
www.mandrakelinux.com/nl/mandrakemove/ MandrakeMove uitgebracht. Dit nieuwe product laat u eenvoudig uw Mandrake systeem meenemen, waar u ook naar toe gaat, en
wanneer u de http://www.mandrakesoft.com/products/mandrakemove/ commeriële
editie van MandrakeMove bestelt, kunt u overal naar toe reizen en al uw gegevens meenemen
op een USB geheugen stick. Dus www.mandrakelinux.com/nl/ftp.php3 download de liveCD, test hem, en bestel alvast uw commerciële versie bij http://www.mandrakestore.com MandrakeStore! Een perfect december-cadeau.
Peet
Ik heb er maar een woordt voor>>>>PRACHTIG :idea:
ReinoutS
Ik hoop dat 'ie ook een GNOME omgeving heeft (schermafdrukjes laten alleen KDE zien...)!
Maar ik ga 'm zeker proberen :-)
Misschien nog op tijd voor Sinterklaas!
HJH
[quote=ReinoutS]Ik hoop dat 'ie ook een GNOME omgeving heeft (schermafdrukjes laten alleen KDE zien...)!
Maar ik ga 'm zeker proberen :-)
Misschien nog op tijd voor Sinterklaas![/quote]

Anders doe je hetzelfde als ze met Knoppix gedaan hebben; geheel in de stijl van Gnoppix, zou ik dan graag "Mandrake Gmove" willen voorstellen. :laugh.gif:

Hendrik-Jan
ReinoutS
Neuh, een goede kennis van mij is hoofdontwikkelaar van Morphix. Daar zou ik dan toch eerst voor gaan. =)
ReinoutS
Of PCLinuxOS. Ook een livecd gebaseerd op Mandrake 9.2. Meer info hier: http://pclinuxonline.com/modules.php?mop=m...wforum&forum=53
Peet
Wie heeft MandrakeMove al geprobeerd.
Bij mij werkt hij in ieder geval niet ,op allebeide de pcs loopt hij gelijk vast.
Tux Brothers
Heb hem al gedownload, ben net thuis mischien morgen ffies proberen :wink:
Presario
Onder PCLINUXONLINE.com is het product versie 4 van Texstar te vinden. Een lifecd gebaseerd op Mandrake9.2 / kde3.1.4 / Openoffice 1.1.0 etc. Ook een harddisk installer wordt er bijgedaan.

Als je inlogt kijk dan links in de kolom naar PCLinuxOS

PClinux.
Tux Brothers
[quote=Presario]Onder PCLINUXONLINE.com is het product versie 4 van Texstar te vinden. Een lifecd gebaseerd op Mandrake9.2 / kde3.1.4 / Openoffice 1.1.0 etc. Ook een harddisk installer wordt er bijgedaan.

Als je inlogt kijk dan links in de kolom naar PCLinuxOS

PClinux.[/quote]
Die ga ik downloaden, thx voor de tip :idea:
Ik ben zelf een grote fan van Tex, jammer alleen dat zijn contribs nu uit de urpmi voor 9.2 weg zijn.... dit is toch de reden dat ik nog even op mn 9.1 blijf draaien
:wink:
newmikey
PCLinuxOS werkt net even sneller en soepeler dan MandrakeMove. Bovendien heb je de mogelijkheid het als installatieCD te beschouwen. 1 klik en je hebt een volledig geinstalleerde en geconfigureerde Linux installatie.

Bij MM staat het me tegen dat je geen gegevens blijvend kan opslaan, tenzij je voor de volledige versie betaald. Dit klinkt erg Windows-achtig en naar mijn mening gaat Mandrake de verkeerde kant op door het uitsluiten (ISO's , Club-downloads, Club forum reacties etc.) van veel gebruikers die door het simpele feit dat ze Mandrake gebruiken, de community ook een dienst verlenen. (testen, bebruikersbasis vergroten)

Ben zelf in het verleden vanaf 7.2 powerpacks gaan kopen nadat ik al vanaf de download geinstalleerd had, gewoon voor de heb. Ben ook een jaar silver clubmember geweest maar wie houdt dat vol à 120 euro per jaar?

Ik ga voor PCLinuxOS

Mike
HJH
[quote=newmikey]
Bij MM staat het me tegen dat je geen gegevens blijvend kan opslaan, tenzij je voor de volledige versie betaald. Dit klinkt erg Windows-achtig en naar mijn mening gaat Mandrake de verkeerde kant op door het uitsluiten (ISO's , Club-downloads, Club forum reacties etc.) van veel gebruikers die door het simpele feit dat ze Mandrake gebruiken, de community ook een dienst verlenen. (testen, bebruikersbasis vergroten)

Ben zelf in het verleden vanaf 7.2 powerpacks gaan kopen nadat ik al vanaf de download geinstalleerd had, gewoon voor de heb. Ben ook een jaar silver clubmember geweest maar wie houdt dat vol à 120 euro per jaar?
[/quote]

Mike,

Ik snap je standpunt. Maar het is en blijft een feit dat Mandrake een bedrijf is en als zodanig winst moet maken. Vanuit dat oogpunt snap ik best dat ze de "complete" versie alleen voor betalende klanten houden. Je kunt wel zeggen dat dit niet aardig is voor gebruikers die het product testen, maar het mes snijdt natuurlijk aan 2 kanten: wanneer jij test, weet je tenminste zeker dat het eindproduct goed draait op jou machine, en het is dus niet zo dat alleen Mandrake daar profijt van heeft. (Trouwens bij Windows moet je zelfs voor Bèta versies betalen...).
Ik snap, en ben met je eens dat een Club lidmaatschap à 120 Euro per jaar, behoorlijk hoog is. Maar dan kan je toch ook een goedkoper lidmaatschap nemen? Al vanaf het eerste niveau heb je de meeste voordelen. Helaas kan je commerciële software niet downloaden, maar zoveel mis je nu ook weer niet door bijvoorbeeld OpenOffice in plaats van StarOffice te gebruiken.

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Jongens,

Volgens mij is het heel simpel, geen geld, geen Mandrake meer !
Deze mensen leven namelijk ook niet van de lucht :wink:
Dus dat er een betalend lid meer voordelen heeft vind ik ook prima.
Ik vind wel dat men met Mandrake Move hun doel een beetje voorbij schieten, maar dit is mijn persoonlijke mening, ik vind dat ze hun energie beter kunnen steken in het optimaliseren van 9.2 of de ontwikkeling van versie 10.
In mijn ogen hadden ze dan ook beter Tex geld kunnen geven en hem dit project kunnen laten leidden, nu zit je dus met 2 live CD's.
Ik heb MM even gedraaid en ziet er fraai uit, staks even Tex proberen.
ReinoutS
[quote=newmikey]
[/quote]
Hoi Mike,

Bedenk wel, zonder Mandrake ook geen PCLinuxOS. smile.gif Maar als ik me niet vergis heb jij ook wel eens artikelen vertaald voor MandrakeClub? Als je dat vaker doet, of andere bijdragen levert aan Mandrake-ontwikkeling, zou je in principe aanspraak kunnen maken op een gratis lidmaatschap. Zo is dat bij mij ook geregeld...
ReinoutS
De definitieve versie ondersteunt ook Nederlands:

http://people.mandrakesoft.com/~gc/move/move-nl2.png

(dat 'Detect USB key again' wordt nog gefixt)
newmikey
[quote=ReinoutS] Maar als ik me niet vergis heb jij ook wel eens artikelen vertaald voor MandrakeClub? Als je dat vaker doet, of andere bijdragen levert aan Mandrake-ontwikkeling, zou je in principe aanspraak kunnen maken op een gratis lidmaatschap. Zo is dat bij mij ook geregeld...[/quote]

Je vergist je niet. Ik vindt dat leuk om te doen en verwacht daar niets voor terug. Bovendien doe ik het niet genoeg (bij vlagen) om daar een lidmaatschap voor op te eisen.

Begrijp me goed: ik vindt het terecht dat je lid moet zijn om commerciele pakketten te kunnen downloaden, gebruik te maken van snellere mirrors, als eerste de ISO's te kunnen downloaden etc. Maar lid zijn om de commentaren op de geposte berichten te lezen?

Ik vind het dus niet terecht dat je als niet-lid voorgoed verstoken blijft van deze zaken, dat de wereld dus verdeeld wordt in de have's an de have-not's.

Het hele idee van de GPL was toch "free, as in beer".

Nou, zo'n kreupele MandrakeMove, kreupel als je hem download omdat je geen instellingen kan opslaan en het feit dat er een betaalde versie is die dat wel kan en gebruik maakt van GPL gelicenseerde onderdelen staat mij tegen.

Vrijheid is: je betaalt ervoor als je kan, als je dat wilt, maar je hebt de vrijheid te kiezen er niet voor te betalen. Mandrake heeft geld nodig: volkomen waar. Laat Mandrake er dan voor zorgen dat het product verkoopt, dat er géén schandalen rond een release bestaan, dat het product enigzins uitgerijpt is, vóórdat een nieuwe versie gereleased wordt.

Ik heb al die jaren Powerpacks gekocht omdat het de moeite waard was, de extra CD's, de commerciele pakketten, hé zelfs de stickers en boeken waren reden genoeg.

Ik ben redelijk verknocht aan Mandrake, de distro, niet Mandrake het bedrijf. Het is één van de beste zo niet de beste distributie die ik heb gebruikt en heb in het verleden vaak genoeg uitstapjes gemaakt naar Debian, SuSE en Redhat om die keuze te rechtvaardigen. (strikt persoonlijk, een ander zou iets anders kunnen kiezen) Er is niet perse Mandrake het bedrijf nodig om Mandrake de distributie te laten voortbestaan. (Zie Debian)

Mandrake heeft altijd gedreven op het feit dat gebruikers het aandurfden om cooker uit te testen, bugrapporten in te sturen en zo redelijk vlot cooker te veranderen in de volgende release, kortom: Mandrake bestaat niet bij geld alleen, maar ook bij de goede wil van zijn gebruikers. Die goede wil wordt m.i. nogal getest de laatste tijd.

Daarom kies ik nu voor PCLinuxOS in plaats van MM. De filosofie erachter spreekt mij meer aan en bovendien is pclos in de 4e beta m.i. al capabeler dan MM.

Anyway, vrijheid blijheid, iedereen moet absoluut precies dàt doen wat hem het meeste aanstaat. Voorwaarde daarvoor is wel "KEUZE", de essentie van Linux als concept.
HJH
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. En als zodanig vind ik het dan ook jammer dt mandrakeusers.com opgeheven is. Dat vond ik als forum inderdaad een goed, en voor iedereen bereikbaar initiatief.
De meerwaarde van een distro ligt inderdaad ook voor een groot deel in de "randvoorwaarden". Een goed handboek is in deze dan ook altijd een een pré.
Maar: feit is dat niet iedereen denkt zoals jij (helaas :-( ). Er zijn genoeg mensen die alleen "overtuigd" kunnen worden een dergelijk product te kopen/ondersteunen, wanneer dat de enige manier is om eraan te komen. En als je een bedrijf hebt, dat draait op het feit dat er inkomsten zijn, zal je dus waarschijnlijk dergelijke kunstgrepen moeten plegen, hoe jammer dan ook!

Hendrik-Jan
Peet
[quote]Nou, zo'n kreupele MandrakeMove, kreupel als je hem download omdat je geen instellingen kan opslaan en het feit dat er een betaalde versie is die dat wel kan en gebruik maakt van GPL gelicenseerde onderdelen staat mij tegen. [/quote]

Let op MandrakeMove is nog altijd een beta op dit moment.
newmikey
[quote=Peet][quote]Nou, zo'n kreupele MandrakeMove, kreupel als je hem download omdat je geen instellingen kan opslaan en het feit dat er een betaalde versie is die dat wel kan en gebruik maakt van GPL gelicenseerde onderdelen staat mij tegen. [/quote]

Let op MandrakeMove is nog altijd een beta op dit moment.[/quote]
(Mandrake website):
"Dit nieuwe product laat u eenvoudig uw Mandrake systeem meenemen, waar u ook naar toe gaat, en wanneer u de commeriële editie van MandrakeMove bestelt, kunt u overal naar toe reizen en al uw gegevens meenemen op een USB geheugen stick."

Dit impliceert dat ook als het product uit Beta is, alleen de betaalde versie op USB kan opslaan...

Mike
Tux Brothers
[quote=newmikey]
Dit impliceert dat ook als het product uit Beta is, alleen de betaalde versie op USB kan opslaan...

Mike[/quote]
Tja... zoiets dacht ik ook gelezen te hebben, wel jammer hoor.
Aan de andere kant vind ik ook dat ze weer a-commercieel zijn, ik heb een test pakket van de Corp. server gevraagd (2 maanden geleden) en ik heb nog steeds geen antwoord van ze gehad.
Als je ergens lekker aan kunt verdienen zijn het deze pakketten.
Vaag...... :?
Peet
[quote=ReinoutS]De definitieve versie ondersteunt ook Nederlands:

http://people.mandrakesoft.com/~gc/move/move-nl2.png

(dat 'Detect USB key again' wordt nog gefixt)[/quote]

:wink:
Tux Brothers
Inmiddels heb ik even aan beidde versies geroken, maar ik vind netzoals Mike dat de Tex versie met kop en schouders boven MM uitsteekt.
De Tex versie is supercompleet zeker ook op het gebied van netwerken.
Ook de ATI en nVidia drivers zitten er al ingebakken.
Is er ook een installatie script voor te krijgen (howto ofzo) ?, als dit kan is deze versie in mijn ogen een echte aanrader !
ReinoutS
[quote=newmikey]
Begrijp me goed: ik vindt het terecht dat je lid moet zijn om commerciele pakketten te kunnen downloaden, gebruik te maken van snellere mirrors, als eerste de ISO's te kunnen downloaden etc. Maar lid zijn om de commentaren op de geposte berichten te lezen?
[/quote]
Ik heb de indruk dat dat meer een gevolg is van een niet goed afgeronde vernieuwing van de website dan van "kwade opzet".
[quote]
[/quote]
Nee, nee en nog eens nee. Het hele idee is "free, as in speech". Hoe zou Mdk anders pakketten kunnen verkopen?
[quote]
Nou, zo'n kreupele MandrakeMove, kreupel als je hem download omdat je geen instellingen kan opslaan en het feit dat er een betaalde versie is die dat wel kan en gebruik maakt van GPL gelicenseerde onderdelen staat mij tegen.
[/quote]
Dat is je goed recht, en je hoeft het ook niet te gebruiken. Maar bij Mdk denken ze blijkbaar dat er wel een betalende markt is voor die functionaliteit, en dan geef ik ze geen ongelijk dat ze er wat geld voor vragen.
[quote]
release, kortom: Mandrake bestaat niet bij geld alleen, maar ook bij de goede wil van zijn gebruikers. Die goede wil wordt m.i. nogal getest de laatste tijd.
[/quote]
Ik erger me kapot aan het stiefkindjesbeleid rond MandrakeClub. Maar ik realiseer me ook dat er heel veel goeie mensen daar keihard aan andere dingen werken die de distro weer wel de moeite waard maken.
[quote]
Daarom kies ik nu voor PCLinuxOS in plaats van MM. De filosofie erachter spreekt mij meer aan en bovendien is pclos in de 4e beta m.i. al capabeler dan MM.
[/quote]
Nogmaals, dat is je goed recht. Sterker nog, ik vind PCLinuxOS ook een fijn produkt. Het enige dat ik zeg is dat er zonder Mandrake ook geen basis zou zijn voor PCLOS.
newmikey
[quote=ReinoutS][quote=newmikey]
[/quote]
Ik heb de indruk dat dat meer een gevolg is van een niet goed afgeronde vernieuwing van de website dan van "kwade opzet".
[/quote]
Dat zou heel goed kunnen maar komt dan toch niet professioneel over. Temeer daar deze situatie al enige maanden duurt, ik geloof dat mijn silver membership een maand of drie geleden afliep.
[quote]
[quote]
[/quote]
Nee, nee en nog eens nee. Het hele idee is "free, as in speech". Hoe zou Mdk anders pakketten kunnen verkopen?[/quote]
Yep, ik kan ze niet best uit elkaar houden, beer en speech. Je hebt uiteraard helemaal gelijk.
[quote]
[quote]
[/quote]
Dat is je goed recht, en je hoeft het ook niet te gebruiken. Maar bij Mdk denken ze blijkbaar dat er wel een betalende markt is voor die functionaliteit, en dan geef ik ze geen ongelijk dat ze er wat geld voor vragen.[/quote]
What's next? Geld vragen voor de distro zelf en als je niet betaald de kernel laten crashen na 30 dagen? Hou me ten goede: ze mogen er inderdaad geld voor vragen, dáár geef ik ze géén ongelijk in. De toegevoegde waarde van een betaalde commerciele versie van Opensource is altijd de ondersteuning, handboeken etc. geweest. Niet het feit dat het product het uberhaupt doet. Dan krijgen we een soort van "crippleware" zoals in de grote boze Windows wereld!
[quote]
[quote]
release, kortom: Mandrake bestaat niet bij geld alleen, maar ook bij de goede wil van zijn gebruikers. Die goede wil wordt m.i. nogal getest de laatste tijd.
[/quote]
Ik erger me kapot aan het stiefkindjesbeleid rond MandrakeClub. Maar ik realiseer me ook dat er heel veel goeie mensen daar keihard aan andere dingen werken die de distro weer wel de moeite waard maken.
[/quote]
Absoluut, daar zal je mij ook niet over horen. Top mensen en een top distro, laat ik daar duidelijk over zijn! Wat mij betreft is dat géén punt van discussie en zal het ook niet worden!
[quote][quote]
[/quote]
Nogmaals, dat is je goed recht. Sterker nog, ik vind PCLinuxOS ook een fijn produkt. Het enige dat ik zeg is dat er zonder Mandrake ook geen basis zou zijn voor PCLOS.
[/quote]
Alweer, ik geef je gelijk. Dat betekent alleen niet dat ze voor eeuwig gedoemd zijn parallel te lopen. Het zou kunnen dat van de twee er één afsterft. Dat zou m.i. jammer zijn en als Mandrake vs. Texstar niet zo'n bespottelijk emotionele zaak zou zijn geworden zou MM eigenlijk bestaan kunnen hebben uit pclos, iets wat Mandrake versterkt zou hebben.

Anyway, ik geloof dat ik ook niet 1,2,3 Mandrake naar de prullenbak zal verwijzen, voor mij is het een rijke bron van rpm's om mijn pclos installatie mee aan te vullen, tenminste zolang ze lib en code compatible blijven.

Ik zal dus ook deze keer de 9.2 Powerpack aanschaffen en daar een goed gevoel bij hebben. Maar MM blijf ik een noodgreep vinden, geboren uit de noodzaak Tex dwars te zitten en te diskwalificeren. De Club laat ik eigenlijk liever links liggen, tenzij er echt drastische veranderingen plaatsvinden. De Club zou nog wel eens de ondergang van Mandrake als vrije distro kunnen betekenen.

Maar evenzogoed bedankt voor deze interessante uitwisseling, that's what it's all about, niewaar?

Mike
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.