Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: VNC Win naar Linux vraagje
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
stefonline
Ik weet dat er over dit onderwerp al e.a. geschreven maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Met thightVNC kan ik perfect mijn windows computers beheren(echt helemaal tegek) maar ik zou ook willen dat ik van Win mijn mandrake 10 kan beheren en dat wil nog niet lukken. Ik neem aan dat ik een VNC server moet draaien op mijn Mandy maar hoe zet ik die aan?
Het hele tunnel verhaal ga ik me aan wagen als het eenmaal werkt.

Stefan
Tux Brothers
urpmi vncserver
Vervolgens op de konsole "vncserver" intypen, wachtwoorden ingeven, en dan zou je moeten kunnen connecten
Rinse
makkelijkste methode is de 'bureaubladvrijgave' die in kde zit gebakken.
Hiermee kun het kde-bureaublad van iemand overnemen.
Is vrij simpel, volg de aanwijzingen in het configuratiecentrum van kde.

heb je geen kde, maar gnome: gnome 2.8 biedt dezelfde mogelijkheid.

Andere (meer flexibele) manier: Installeer XFree86-VNC. Deze wordt vast met mandy meegeleverd.

log in een konsole op de linux-bak in en typ: vncserver Als het goed is krijg je zo'n uitvoer:

New 'X' desktop is linux:1

Starting applications specified in /home/rinse/.vnc/xstartup
Log file is /home/rinse/.vnc/linux:1.log

Nu kun je via vnc de linux-server benaderen.
Dat kan gewoon op de linux-pc, door localhost:1 op te geven in de vnc-client van kde/gnome.
Op de windows-bak laat je tightvnc inloggen op het ip-adres van de linux-box, met :1 er achter gezet (bijv. 192.168.2.100:1)
uiteraard moet je firewall die poort toelaten smile.gif

Andere interessante mogelijkheid is FreeNX, welke beweert dat ze vele malen sneller zijn dan VNC en kornuiten.
VNC kent alleen een Linux-server, clients zijn er zowel voor windows als ook linux.

Rinse
stefonline
gerard als ik doe wat jij zegt moet ik inderdaad een aantal keer een pasword invoeren(hierdoor veronderstel ik dat vncserver wel geinstalleerd is)
Vanaf een Win machine in mijn netwerk man ik nog niet naar Mandrake connecten nog steeds wel andersom. Dit is wat ik te zien krijg.
ou will require a password to access your desktops.

Password:
Verify:
Would you like to enter a view-only password (y/n)? y
Password:
Verify:

New 'X' desktop is localhost:2

Creating default startup script /root/.vnc/xstartup
Starting applications specified in /root/.vnc/xstartup
Log file is /root/.vnc/localhost:2.log

[root@localhost stefan]#
HJH
Geef je in Win. wel een terminal nummer op?

--> om een windows machine te zien, hoef je alleen maar een ip-adres of naam op te geven, maar voor Linux dien je ook een terminal nummer op te geven, dus: 192.168.0.1:1 bijvoorbeeld om aan te sluiten bij Rinse's voorbeeld.

Hendrik-Jan
Rinse
Op de linux-box heb je dus een wachtwoord voor de vnc-sessie aangemaakt.
Gebruik je dat wachtwoord ook als je vanaf de Windows-box verbinding wilt maken met de Linux-vnc?
Heb je de Linux-vnc al getest op de eigen computer?

Rinse
stefonline
Ik ga vanmiddag even aan de gang.
Hoe test je dan of je Linux-vnc het doet?

Stefan
HJH
localhost:1
bijvoorbeeld.. als je de 1e virtuele terminal op je Linux systeem wilt aanspreken.

Hendrik-Jan
Rinse
als je kde gebruikt:

vnc:///localhost:2

(die :2 is de poort die vncserver aangaf bij het opstarten)

Rinse
Tux Brothers
QUOTE(Rinse)
als je kde gebruikt:

vnc:///localhost:2

(die :2 is de poort die vncserver aangaf bij het opstarten)

Rinse

Dat komt dattie hem dan al 2x gestart heeft, normaal is dit gewoon 1 ;).gif
stefonline
ja werkt allemaal, dank
erg leuk!!!
Tux Brothers
ohmy.gifk:
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.