Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: defragmentatie nodig ?
MandrivaClub.NL > Forum > Configuratie
Grem
Typisch ex-windows gebruikersvraagje: hoef ik Mandrakelinux niet te defragmenteren zo af en toe ?
Ik zie nergens de mogelijkheid, dus kan ik er van uitgaan dat dit bij dit besturingssysteem niet nodig is ?

Grem :oops:
Tux Brothers
Precies tongue.gif
Anika
ik vond nog wat meer uitleg in dat verband.., tis misschien nie allemaal waar (maar dan wordt er wel gereageerd) misschien toch interessant,
kga het wel vrij vertalen want twas int spaans :laugh.gif:

het is niet nodig van in linux zoals in vb windows de temp. files handmatig te verwijderen, noch van te defragmenteren, en ook scan disk heb je niet nodig.
de temp. files zitten in de dirs:
/temp, /home/user/tmp, /root/tmp maar die worden telkens je afsluit en heropstart leeggemaakt.
Enkel de /var/log dir kan volraken als er logs bijgehouden worden (kan je instellen in center/systeem/diensten)en als dat er teveel worden... die moet je dan maar gewoon deleten.
Tux Brothers
Goh Anika wordt steeds roder ! tongue.gif
Heeft heeft te maken met het wegschrijven van data, dit gebeurd veel logischer dab in windos, vandaar dat je niet hoeft te defraggen smile.gif
Grem
Bedankt voor het vlotte antwoord mensen.
Weer wat geleerd.
Groeten van Grem smile.gif
RvP
[quote=Tux Brothers]Goh Anika wordt steeds roder ! tongue.gif
Heeft heeft te maken met het wegschrijven van data, dit gebeurd veel logischer dab in windos, vandaar dat je niet hoeft te defraggen smile.gif[/quote]

Ik heb ook geleerd dat je onder linux niet hoeft te defragmenteren, maar hoe gaat dat dan, dat logischer wegschrijven van data?
Ook onder Linux zul je als je een bestand weggooid vrije ruimte op je disk krijgen tussen al gebruikte ruimte, die met een volgend bestand (al dan niet versnippert) weer gebruikt wordt. Het doel is i/o te vermijden, waardoor de computer sneller (minder langzaam) wordt.
Graag iets meer achtergrond informatie / link. :roll:
Anika
[url=http://www.washington.edu/R870/examples/fragmentation] hier staat wat meer uitleg smile.gif
superstoned
mooie link, wel wat oud anika ;-)

maar er zijn volgens mij ook wel andere, nieuwere redenen waardoor je onder L niet/zelden hoeft te defragementeren. mac OS X gebruikt ook technieken als automatische defragmentatie, en reiserFS gebruikt ook z'n 'balancing trees' (een dynamische, hierarchische structuur waarin de bestanden worden opgeslagen) voor het herstructureren van de bestanden wanneer er defragmentatie zou optreden. XFS is hier geloof ik ook erg goed in.
Rinse
[quote=RvP]
Ik heb ook gelerd dat je onder linux niet hoeft te defragmenteren, maar hoe gaat dat dan, dat logischer wegschrijven van data?
Ook onder Linux zul je als je een bestand weggooid vrije ruimte op je disk krijgen tussen al gebruikte ruimte, die met een volgend bestand (al dan niet versnippert) weer gebruikt wordt. Het doel is i/o te vermijden, waardoor de computer sneller (minder langzaam) wordt.
Graag iets meer achtergrond informatie / link. :roll:[/quote]

Kort gezegd zorgt Linux er bij elk bestand voor dat er voldoende ruimte achter het bestand vrij wordt gelaten om te groeien.
Op het moment dat een bestand groter wordt dan de achterliggende ruimte wordt het bestand opgesplitst, en vind er dus fragmentatie plaats.
Dit wordt door het systeem opgemerkt, en het betreffende bestand wordt dan op een later tijdstip (als de pc weinig werk hoeft te verzetten) verhuisd naar een positie waar het bestand wel past.
Als een schijf voor meer dan 90% (tegenwoordig met die enorm grote schijven zal dat percentage hoger liggen) gevuld is kan Linux in de problemen komen doordat er geen ruimtes meer beschikbaar zijn om het bestand in zijn geheel op te slaan.
In dat geval begint er fragmentatie op te treden.

In de praktijk zal de fragmentatie van een schijf minder dan 1% tot enkele procenten zijn. Dit wordt door fsck aangegeven als "0,45% non-continous") na een check van het bestandssysteem.

Rinse
Anika
[quote=superstoned]mooie link, wel wat oud anika ;-)[/quote]
mja, idd :laugh.gif: was me niet opgevallen :oops: de tijd staat nie stil hé...

ik stelde die vraag ooit zelf eens en toen kreeg ik dit antwoord hieronder samen met die bewuste link erbij..
(tging toen wel over redhat maja..)

Fragmentation doesn't occur like on Windows filesystems . This is partly due to the fact that Ext2 and other Linux filesystems use a better clustering algorithm so new files aren't just started in the first available hole, regardless of size.
Second factor is that Linux traditionally uses an entire swap partition and is not just creating a swap file on the main partition like windows.
And even when extensive fragmentation occurs, it doesn't affect Linux performance as significantly as Windows.

Mea culpa hé ;).gif kzal der mij nie meer mee moeien
superstoned
na, het was geen slechte link... wat toen gold, is nu nog sterker zo... windows is weinig vooruit gegaan qua bestandssystemen, wij hebben nu (bijna) reiserFS4 biggrin.gif
wanneer die tot zijn volle potentie is gekomen, denk ik dat het misschien wel het ultieme filesystem is (kan worden). maar dat vooral omdat het helemaal pluggable is, dus je kunt elk onderdeel vervangen ;-)
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.