Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: [SERVER] Mandrake 9.2?
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
xzoticate
In het topic http://mandrakeclub.nl/phpBB2/viewtopic.ph...ighlight=server heeft ook al iemand gevraagd of mandrake goed werkt als server. Zelf heb ik mandrake 9.2 en fedora liggen en het valt me op dat mandrake niet vaak wordt gebruikt voor server. Fedora (en voorganger Red Hat) wordt naar mijn idee vaker gebruikt voor het opzetten van een server. Ik vroeg me dus af wat de voordelen/nadelen zijn van een mandrake server tov van een fedora server.
Ik ga de server (proberen te) gebruiken als mail/file/web/printserver. Ik heb bij voorkeur een grafische omgeving en distributies zoals debian/slackware e.d. vallen bij mij (voorlopig) af.
Tux Brothers
Tja het is maar net wat je wilt, ik denk dat het makkelijkste zo "out of the box" werkt Fedora is.
Als je bij de installatie goed aangeeft wat zn taken zijn en de goede tools mee installeert kun je in korte tijd een servertje opzetten.
Als je dan opstart met GNome zitten de server tools er al in en is het configgen een fluitje van een cent.
Op dit moment heb ikzelf een servertje draaien op Mandy 9.2 gewoon om ff te proberen, hij loopt gewoon stabiel daar is dus niks mis mee.
Voordeel blijft natuurlijk wel urpmi :wink:
Hij draait op een Celeron 400 met 256 meg en heeft voldoende snelheid, natuurlijk zoveel mogelijk onnodige ballast eruit gehaald.
Tux Brothers
Hmmm, Mandy is meer geschikt voor de desktop, het grootste probleem blijft het netwerk gedeelte.
Waar je bij Fedora allemaal mooie tooltjes hebt om alles goed te regelen werkt het bij Mandy niet of slecht, nu gebruik ik de server als gateway/fileserver dus een manusje van alles.
Mandy verslikt zichzelf in de 2e netwerkkaart, als je de firewall aanzet wordt ie automatisch op beide aangezet en dat willen we natuurlijk niet :wink:
Dit is maar een voorbeeldje maar zo zijn er meer van dat soort dingetjes, als je maar 1 eth'tje gebruikt zal het allemaal veel makkelijker zijn.
Samba 3 zit standaard in Fedora waar Mandy het nog met 2.28a moet doen dit had ik wel veranderd, maar het is allemaal wel een gedoe.
Wat mij blijft vebazen is dat er standaard in geen enkele Linux distro een simpel te configureren VPN wizard zit.
Zo, jullie zijn weer even op de hoogte. :wink:
HJH
QUOTE(Tux Brothers)

Wat mij blijft vebazen is dat er standaard in geen enkele Linux distro een simpel te configureren VPN wizard zit.

Eeeeh?

Wat dacht je van de combi Webmin/netsaint?
Ik weet wel dat die niet van een specifieke distro is, maar het is wel DE manier om een VPN op te zetten zonder console op te hoeven.

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Netsaint is toch een network monitoring tool ?
Netsaint is trouwens niet meer, het is Nagios geworden, maar hoe had je dit dan voor ogen ?? (ben zeker wel geintresseerd! :wink: )
Tot nu toe heb ik nog maar 1 fatsoenlijk tunneling protocol kunnen vinden wat zowel voor Linux als win clients en dat is SSH, nadeel van SSH is weer dat het geen UDP ondersteunt, suggesties ?
HJH
Pardon,

goed bedoeld, slecht uitgevoerd. :wink:
Ik bedoelde niet netsaint, maar freeswan.
Volgens mij is dat een standaard ipsec implementatie die volledig vanuit de kernel ondersteund wordt.
Ik heb er zelf niet veel ervaring mee, aangezien ad-hoc ssh over het algemeen voldoende is voor alles wat ik wil op het gebied van vpn 8)

Hendrik-Jan
HJH
Maar om weer on-topic te komen:

Ik denk dat Mandrake prima geschikt is als bestands/printserver
Ook mail zou geen probleem moeten zijn.
Het instellen van meerdere netinterfaces is iets lastiger en dat is waarschijnlijk de reden dat Mandrake niet vaak als webserver wordt gebruikt.
Dit alles wil overigens niet zeggen dat Mandrake per definitie ongeschikt is als server.
Ik heb meerdere servers met Mandrake opgezet, en ze draaien allemaal prima.

Het grootste nadeel, maar dat heeft Red Hat ook, is de upgrade.
Persoonlijk vind ik Debian beter op dat gebied.
Maar het blijft alllemaal natuurlijk een kwestie van eigen voorkeur.

Hendrik-Jan
Tux Brothers
laugh.gif Ja Frees/wan ken ik wel, maar dat is onder win weer een probleem, ook vind ik de integratie ook niet echt geweldig.

Tuurlijk als je 1 eth gebruikt is het allemaal geen probleem onder Mandy, dan loopt het allemaal bestwel makkelijk maar als je meer wilt dan valt het me op dat Mandy gewoonweg tekort schiet als het om de config gaat.
Je krijgt alles uiteindelijk wel aan de praat maar ik vind het gewoon een beetje omslachtig dat je allerlei zaken handmatig aan de gang moet krijgen terwijl het allemaal zo makkelijk zou moeten kunnen zijn.
Dit is ook een beetje de reden dat ikzelf Mandy voor de desktop zo super vind.
Steeds opnieuw het wiel uitvinden is ook niet mn favoriete bezigheid :wink:
Mormel
Als ik dit zo lees wordt ik er niet vrolijker van. Wil binnen kort toch mijn lan configureren, zodat ok mijn 2e (w98se) PC online kan.
Maar na het lezen van dit toppic heb ik er nu al zin in :x
Tux Brothers
Ehhhh... ik begrijp je even niet..... wat wil je eigenlijk precies doen dan ?
Wil je je Mandy PC als server gaan gebruiken ?
Als het alleen om internet deling gaat is het nog wel te doen maar als je meer functionaliteit verwacht moet je je zelf bedenken voor dat je zoiets op wilt gaan zetten, wat ik wil is een mail/file/web/vpn/file/print/proxy en nog een aantal zaken en in dat geval word het een stuk lastiger.
Laat me even weten wat je ermee wilt gaan doen.
Mormel
QUOTE(Tux Brothers)
Ehhhh... ik begrijp je even niet..... wat wil je eigenlijk precies doen dan ?
Wil je je Mandy PC als server gaan gebruiken ?
Als het alleen om internet deling gaat is het nog wel te doen maar als je meer functionaliteit verwacht moet je je zelf bedenken voor dat je zoiets op wilt gaan zetten, wat ik wil is een mail/file/web/vpn/file/print/proxy en nog een aantal zaken en in dat geval word het een stuk lastiger.
Laat me even weten wat je ermee wilt gaan doen.

Ik wil internet delen zodat ik met mijn 2e pc online kan.
En ik van af deze pc (linux) toegang hebben tot die 2e pc.
That's it!
Peet
That's it!

Wat dacht je van een router :wink:
Mormel
QUOTE(Peet)
That's it!

Wat dacht je van een router :wink:

Is ook een optie. Maar (net als van Linux :roll: ) weet ik dus niks van routers.
Tux Brothers
Als je op je routertje dan DHCP aanzet en op je Linux PC zet je Samba aan dan zou je kunnen doen wat je wilt doen :wink:
Je hoeft dan ook maar met 1 eth tje te werken.
Mormel
QUOTE(Tux Brothers)
Als je op je routertje dan DHCP aanzet en op je Linux PC zet je Samba aan dan zou je kunnen doen wat je wilt doen  :wink:  

Die 2e netwerk kaart zit er al in. Dit omdat ik reeds met xp mijn internet deel (dat gaat met xp als server en w98se als client) erg makelijk (in xp internet delen aanzetten, xp cd in de 98se pc en klaar). Toen ik op die 2e pc RedHat aan het testen was hoefde ik alleen maar het ip adres van de server aan RedHat te geven en klaar (xp zal dus wel als DHCP server functioneren).
Zou dus graag willen weten of dit ook mogelijk is met Mandrake. Waarbij het dus wel zo moet zijn dat het voor de client pc niets uitmaakt of de server XP of Mandake draaid.

Een andere optie zou dus zijn het gebruiken van een router (waarbij dan wel het mac-adres instelbaar moet zijn (Chello)).
Zoek dus wat info over bijde mogelijkheden zodat ik een keuzen kan maken wat voor mij de “beste” mogelijkheid/oplossing is.
Tux Brothers
In Xp zit geen DHCP ingebouwd, vraag is nu wat voor modem gebruik je op dit moment dan ?
Mischien zitten die mogelijkheden wel al in je modem ingebouwd :wink: (moet het wel ethernet zijn he )
Vertel even hoe je infrastructuurje der uitziet (heb je een hub/switch waar zit het modem aan vastgeknoopt, type modem etc)
Alain
QUOTE(Tux Brothers)
In Xp zit geen DHCP ingebouwd

Maar dat is toch wel mogelijk? (Lijkt me sterk dat dat niet zo is ...)

@ Mormel: Als je een PC hebt die _altijd_ aanstaat is het in mijn ogen aantrekkelijk om te kiezen voor een syteem dat je PC als router fungeert. Zodra je een netwerk wilt opzetten waar eventueel meer dan 2 computers internet kunnen gebruiken en onafhankelijk van elkaar is het handig om een router te nemen.
HJH
QUOTE(AlainS)

Maar dat is toch wel mogelijk? (Lijkt me sterk dat dat niet zo is ...)

@ Mormel: Als je een PC hebt die _altijd_ aanstaat is het in mijn ogen aantrekkelijk om te kiezen voor een syteem dat je PC als router fungeert. Zodra je een netwerk wilt opzetten waar eventueel meer dan 2 computers internet kunnen gebruiken en onafhankelijk van elkaar is het handig om een router te nemen.

In windows, welke versie dan ook, zit nooit een dhcp server ingebouwd.
In de windows server versies zit ie wel.
Linux bevat, als je dat wilt, wel een dhcp server.

Maar even verder over die kaarten:
voor zover ik weet, en geprobeerd heb, kan je met het Mandrake Configuratie Centrum wel degelijk meer dan 1 netwerkkaart instellen.
Je kunt bijv. een oude pc met mandrake (maar zonder grafische schil) ook prima als router gebruiken. Als je dan NAAT installeert als web-administratie interface, is ook dat eenvoudig.
Bijkomend voordeel: je eigen meelserver lokaal :wink:

Hendrik-Jan
Alain
QUOTE(HJH)
In windows, welke versie dan ook, zit nooit een dhcp server ingebouwd.

In linux ook niet. ;-) Het is namelijk een deamon die 'op' je OS draait. ;-) Het lijkt mij alleen onwaarschijnlijk dat dit niet op XP draait. ;-)
Tux Brothers
@ HJ, zet dan je firewall via je MCC maar eens aan kijken of je nog je interne netwerk kunt bereiken :wink:
Punt is hij zet ze meteen van beidde kanten dicht, ik heb overigens een hele mooie tool hiervoor gevonden : Firestarter
HJH
QUOTE(Tux Brothers)
@ HJ, zet dan je firewall via je MCC maar eens aan kijken of je nog je interne netwerk kunt bereiken  :wink:  
Punt is hij zet ze meteen van beidde kanten dicht, ik heb overigens een hele mooie tool hiervoor gevonden : Firestarter

Ik ben het geheel met je eens: met de firewall tool gaat het inderdad mis. Maar met de netwerkkaart detectie en netwerkinstellingen werkt het prima.

@AlainS
Dat is volgens mij muggenziften (zo toch goed gespeld, of niet? :roll: ), is het niet zo dat alle services in Linux als daemon draaien? Is dhcp dan opeens geen service meer?
En wat betreft Windows: kijk zelf maar... ik schrijf het niet omdat ik je zo graag wil neppen ofzo.
Dit is MS strategie: alles wat enigzins nodig is om een netwerk te controleren/ beheren, wordt alleen in de server versie geleverd.

Hendrik-Jan
Mormel
Of xp nu wel of niet een DHCP weet ik niet maar zo komt het over.

Nu hoe ziet mijn netwerk er nu uit.

2 pc's
1 kabel modem (chello)
1 hub

De server pc (router pc) (98se/XP pro/Mandrake) hangt dus aan die chello modem en is direct verbonden met het internet.
de 2 pc (w98se) hangt via een hub aan de server pc.

Wat ik nu wil is dat het niet uitmaakt of ik op de server pc (router) xp of mandrake draai. De client pc moet gewoon via deze pc online kunnen.

Aangezien deze pc “altijd” aanstaat wil ik deze als router gebruiken (zo als het nu reeds werkt met xp).

Een webserver of mailserver etc heb ik (nog) geen behoefte aan.

Nu is dus de vraag, kan ik Mandrake dit eenvoudig opzetten, en moet ik dan de instelling onder xp veranderen?
HJH
Mormel,

Je windows pc is dus nu een dhcp client bij de UPC dhcp server.
Ik neem aan dat je intern gebruik maakt van vaste ip-adressen?
Onder Linux is dit alles totaal geen probleem. Alleen, zoals Tux Brothers al zei, de firewall configuratie kan wat lastiger zijn. (hij gaf trouwens ook al aan hoe je dat probleem kan oplossen). Uit veiligheidsoverwegingen zou ik zeggen: ja, zet er a.u.b. een Linux op!!!

Hendrik-Jan
Mormel
QUOTE(HJH)
Mormel,

Je windows pc is dus nu een dhcp  client bij de UPC dhcp server.
Ik neem aan dat je intern gebruik maakt van vaste ip-adressen?

Volgens mij niet (is al weer 18 maanden terug dat ik mijn netwerk hen geinstalleerd). Voor 98 weet ik het zeker dat je juist geen ip moet instellen op de client pc's.

Onder Linux is dit alles totaal geen probleem. Alleen, zoals Tux Brothers al zei, de firewall configuratie kan wat lastiger zijn. (hij gaf trouwens ook al aan hoe je dat probleem kan oplossen).

Hm, zo lastig was het anders niet.
Met Firestarter werkt het nu gewoon ;-)

Uit veiligheidsoverwegingen zou ik zeggen: ja, zet er a.u.b. een Linux op!!!

Hendrik-Jan

Hm, moet zeggen dat ik met xp nog geen problemen heb gehad. Wel wat ruzie met Norton (firewall). Je kunt steets miinder instellen. Ik bepaal zelf wel welk programma online mag en hoe (poort en ip adres).

Ging wel heeeeeeel erg makelijk. Via MCC je netwerk instellen
Firestarter instaleren en ff configureren die firewall.
En zie, mijn 2e pc werkt nu ook ;-)
ftp/p2p/www/im werkt allemaal.
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

Nu nog eens kijken hoe ik op die 2e pc bestanden/mappen kan delen
Tux Brothers
QUOTE(Mormel)
Hm, zo lastig was het anders niet.
Met Firestarter werkt het nu gewoon ;-)

Zeg ik, je kent niet zonder de Firestarter :laugh.gif:
Ik kwam hem tegen in het Engelse blad Linux Format die ik van mn meissie had gekregen, het was de tip van de maand, en het klopt ook wel want hij werkt echt super.
Mormel
QUOTE(Tux Brothers)

Ik kwam hem tegen in het Engelse blad Linux Format die ik van mn meissie had gekregen, het was de tip van de maand, en het klopt ook wel want hij werkt echt super.

Dat blad is een toppertje. Ik heb dat vorige maand gekocht omdat ze de 3 Mandrake cd's bij het blad hadden zitten. Plus wat info.
En nu weer deze tip
Willem-Jan Vroom
QUOTE(Mormel)
QUOTE(Tux Brothers)
Als je op je routertje dan DHCP aanzet en op je Linux PC zet je Samba aan dan zou je kunnen doen wat je wilt doen  :wink:  

Die 2e netwerk kaart zit er al in. Dit omdat ik reeds met xp mijn internet deel (dat gaat met xp als server en w98se als client) erg makelijk (in xp internet delen aanzetten, xp cd in de 98se pc en klaar). Toen ik op die 2e pc RedHat aan het testen was hoefde ik alleen maar het ip adres van de server aan RedHat te geven en klaar (xp zal dus wel als DHCP server functioneren).
Zou dus graag willen weten of dit ook mogelijk is met Mandrake. Waarbij het dus wel zo moet zijn dat het voor de client pc niets uitmaakt of de server XP of Mandake draaid.

Een andere optie zou dus zijn het gebruiken van een router (waarbij dan wel het mac-adres instelbaar moet zijn (Chello)).
Zoek dus wat info over bijde mogelijkheden zodat ik een keuzen kan maken wat voor mij de “beste” mogelijkheid/oplossing is.

Hoi,

Wat heel erg goed werkt is:
- een Windows 2000 Server met DHCP en DNS enabled. Met 2 NIC's erin een perfekte softwarematige router. En op W2000 Server kan je aangeven op welke NIC er DHCP server moet draaien.
- Je Linux bak krijgt automatisch een IP adres. Ik weet niet of Win XP als DHCP server kan dienen (en dan bedoel ik geen AIPA)
- Met Samba kan je de shares op andere Windows machines raadplegen (nog niet door mij getest, moet ik nog gaan doen).

For my few cents... hope this helps...

Groetjes...
Willem
Mormel
QUOTE(Willem-Jan Vroom)

Hoi,

Wat heel erg goed werkt is:
- een Windows 2000 Server met DHCP en DNS enabled. Met 2 NIC's erin een perfekte softwarematige router. En op W2000 Server kan je aangeven op welke NIC er DHCP server moet draaien.

Zou kunnen, maar de server pc is ook de pc die ik het meest gebruik. XP voor games, en linux voor de rest

- Je Linux bak krijgt automatisch een IP adres. Ik weet niet of Win XP als DHCP server kan dienen (en dan bedoel ik geen AIPA)

Mijn linux bak hangt direct aan het internet, die 2 pc wil ik juist erbij hebben met windows 98se erop.

- Met Samba kan je de shares op andere Windows machines raadplegen (nog niet door mij getest, moet ik nog gaan doen).

Heb ik ook al begrepen. Moet nog ergens wat info vinden over hoe en wat en dan gaan we testen.

For my few cents... hope this helps...

Groetjes...
 Willem

smile.gif
Mijn netwerk werkt (alleen wel vreemd dat tijdens het opstarten de 2 netwerkaard "failed" als opmerking krijgt??? en toch werkt het lan???).
Nu samba nog, we komen er wel ;-)
Tux Brothers
[quote=Willem-Jan Vroom]Wat heel erg goed werkt is:
Willem[/quote]
Dit lijkt me geen optie, om die weer af te schermen moet je dus weer een Linux firewall er achter zetten om de boel dicht te houden (Op dit gebied weet ik echt waar ik over praat) het ging ook nu even spoecifiek over Mandy en inmiddels zijn we er achter (lees een stukje terug) dat dit ontzettend goed werkt met Firestarter.
Ik heb nu alles werkend op mn Mandy server, alleen moet ik de PDC domain logons nog in orde maken, als dit klaar is kan hij de W2K bak vervangen.
Ketama
[quote=Mormel][quote=Tux Brothers]Als je op je routertje dan DHCP aanzet en op je Linux PC zet je Samba aan dan zou je kunnen doen wat je wilt doen :wink:
Je hoeft dan ook maar met 1 eth tje te werken.[/quote]

Zoek dus wat info over bijde mogelijkheden zodat ik een keuzen kan maken wat voor mij de “beste” mogelijkheid/oplossing is.[/quote]

Mormel, Ik heb het een paar jaar geleden gedaan, 1 pc (pent166 128Mb) met mandrake8.2 onder KDE, Hij was traag in de desktop, maar verders deed ie alles wat ie moest doen.

De Pent2 400 met 128Mb (Win98) hing er via een hub aan die pc. En later toen ik de Athlon1400 kocht met XP ging hij er net zo snel op het netwerk.

Geen DHCP Gebruikt gewoon manueel instellen.

Wel belangrijk is dat je netwerk kaartjes herkend worden.

Succes. 8)
Tux Brothers
Heren,
Nog even geduld, de MandrakeClub-Server is onderweg :wink:
LibraOne
QUOTE(xzoticate)
In het topic http://mandrakeclub.nl/phpBB2/viewtopic.ph...ighlight=server heeft ook al iemand gevraagd of mandrake goed werkt als server. Zelf heb ik mandrake 9.2 en fedora liggen en het valt me op dat mandrake niet vaak wordt gebruikt voor server. Fedora (en voorganger Red Hat) wordt naar mijn idee vaker gebruikt voor het opzetten van een server. Ik vroeg me dus af wat de voordelen/nadelen zijn van een mandrake server tov van een fedora server.
Ik ga de server (proberen te) gebruiken als mail/file/web/printserver. Ik heb bij voorkeur een grafische omgeving en distributies zoals debian/slackware e.d. vallen bij mij (voorlopig) af.

Ik was de original poster van de link die boven genoemd wordt. Inmiddels ben ik een stuk verder. Ik ben recentelijk definitief van Red Hat 7.3/8.0 overgestapt naar Mandrake 9.2. Alleen als server, dus geen X. Werkt perfect, net zo goed als Red Hat, zelfs wat beter. Wat ik heb draaien: Postfix, Courier-IMAP, Apache, Mailman, Squirrelmail, Spamassassin, Logwatch en Webmin. Wat ik niet van de CD af kon halen heb ik met URPMI opgehaald. Updates zijn ook gemakkelijk te doen hiermee. En het draait prima stabiel, op een PII 350mhz met 64MB en een 2,5GB schijf. Overigens gebruik ik maar een netwerkkaart in deze MDK server. Voor routing en firewalling gebruik ik Smoothwall, die kan met gemak met drie NIC's werken, Red, Green en Orange (DMZ). Smoothwall is overigens gebaseerd op Debian.
kayjay
QUOTE(Tux Brothers)
Hmmm, Mandy is meer geschikt voor de desktop, het grootste probleem blijft het netwerk gedeelte.

Klinkt mij onzinnig.. Mandrake is onder de kap nog exact hetzelfde opgebouwd als Red Hat, met uitzondering van de wat wijzigingen die Red Hat heeft uitgevoerd binnen de routing scripts in /etc/sysconfig/network-scripts/

Waar je bij Fedora allemaal mooie tooltjes hebt om alles goed te regelen werkt het bij Mandy niet of slecht, nu gebruik ik de server als gateway/fileserver dus een manusje van alles.

Wat voor tooltjes ?

Mandy verslikt zichzelf in de 2e netwerkkaart, als je de firewall aanzet wordt ie automatisch op beide aangezet en dat willen we natuurlijk niet  
:wink:  

Daarom stel je een server op de commandline in en niet in een GUI. een GUI is overkill op een server, bovendien loop je het risico dat je port 6000 naar buiten aan het broodkasten bent. met /sbin/iptables lukt het echt wel om enkel eth0 aan te spreken. Dat staat overigens geheel los van de distrbutie omdat iptables in kernelspace staat.

Dit is maar een voorbeeldje maar zo zijn er meer van dat soort dingetjes, als je maar 1 eth'tje gebruikt zal het allemaal veel makkelijker zijn.

Ik merk op mijn mdk server met eth0, eth1, eth1:1 en eth1:2 (ja 2 interfaces en 2 virtual interfaces) geen verschil.
Tux Brothers
@ KayJay, ff verder lezen in het forum :wink:
HJH
Kayjay,

Wat betreft de RH compatabiliteit heb je helaas ongelijk!
De eerste versies van Mandy (tot 6.0 als ik het goed heb) waren inderdaad klonen van Red Hat, maar sindsdien staat Mandy op zichzelf.
En door RH 9.0 en de veranderingen die daarin zitten, zijn de twee distros nog verder uit elkaar gedreven. Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik de gereedschappen van Red Hat absoluut niet beter vind.
Eigen voorkeur, maar helaas nauwelijks doorontwikkeld: "linuxconf"

Hendrik-Jan
kayjay
QUOTE(HJH)
Kayjay,

Wat betreft de RH compatabiliteit heb je helaas ongelijk!
De eerste versies van Mandy (tot 6.0 als ik het goed heb) waren inderdaad klonen van Red Hat, maar sindsdien staat Mandy op zichzelf.  
En door RH 9.0 en de veranderingen die daarin zitten, zijn de twee distros nog verder uit elkaar gedreven. Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik de gereedschappen van Red Hat absoluut niet beter vind.
Eigen voorkeur, maar helaas nauwelijks doorontwikkeld: \"linuxconf\"

Hendrik-Jan

De GUI wel ja.. ja dat is anders, maar daar heb je op een server geen biet mee te maken.. Mandrake claimt daarin anders te zijn
maar ga maar eens goed zoeken tussen de verschillen binnen CLI.
die zijn er nagenoeg nauwelijks

Ik beheer op het werk Red Hat dozen zonder GUI en thuis Mandrake dozen zonder GUI.
Geschikt vergelijkingsmateriaal lijkt me.
Het positieve van mandrake tov Red Hat is urpmi .. verder zitten er bij red hat en mandrake gelijk schalige applicaties voor beheer erbij.

neem maar eens een kijkje in /etc bij zowel redhat als bij mandrake
kijk eens waar bij beide distributies diverse applicaties zijn geinstalleerd /bin /sbin of /usr/sbin.
Het komt allemaal overeen.
En niet te vergeten:

[kayjay@osiris kayjay]$ cat /etc/redhat-release  
Mandrake Linux release 9.2 (FiveStar) for i586

Het zegt genoeg lijkt me.

Overigens zijn applicaties van Red Hat 9 makkelijk te porten naar Mandrake 9.x hierin zit nauwelijks verschil. dus compatibiliteit? ja..ruimschoots aanwezig. Dit is wel anders bij SuSE
HJH
Kayjay,

Het is misschien wel zo dat Mandy padnamen e.d. over heeft gehouden aan de tijd dat ze nog een RH kloon waren, maar .rpm pakketten zijn ondertussen gruwelijk onuitwisselbaar. Dit komt doordat ze echt een totaal andere weg in geslagen zijn. Dat wil inderdaad niet zeggen dat de cli niet vrijwel identiek is, maar dat is in het geheel niet moeilijk!
Ik draai ook Debian, en de CLI daar lijkt (na wat spelen) ook sprekend op die van Mandrake ;-)

Maar ik denk dat überhaubt de verschillende distros op veel punten best naar elkaar toegroeien. De LSB zal hier ongetwijfeld ook voor gezorgd hebben.

Hendrik-Jan
kayjay
QUOTE(HJH)
Kayjay,

Het is misschien wel zo dat Mandy padnamen e.d. over heeft gehouden aan de tijd dat ze nog een RH kloon waren, maar .rpm pakketten zijn ondertussen gruwelijk onuitwisselbaar.

en dat is dus niet geheel waar. Het wordt niet geadviseerd om te doen, maar Red Hat RPM's zijn vaak prima werkbaar. Het kan wel zijn dat je tegen wat deps aanloopt. maar ik heb vaak genoeg redhat rpm's gebruikt.

Ik draai ook Debian, en de CLI daar lijkt (na wat spelen) ook sprekend op die van Mandrake ;-)

De paden, scripts e.d. van Debian lijken totaal niet op die van Mandrake.
zelfs niet nadat je de filesystem hierarchy hebt aanpast.

Maar ik denk dat überhaubt de verschillende distros op veel punten best naar elkaar toegroeien. De LSB zal hier ongetwijfeld ook voor gezorgd hebben.

de LSB , maar ook de modulestandaard FHS speelt hier een grote rol bij. Echter zijn er nog steeds grote verschillen.
Red Hat en Mandrake verschillen buiten X nauwelijks van elkaar. Pakket keuze is wel eens anders maar bijvoorbeeld de init , sysconfig is nog nagenoeg hetzelfde gebleven. grep maar eens naar scripts waar het wordt red hat in staat. Je zal verstelt staan.

Leg vervolgens een Debian of een SuSE naast deze twee. Dat is echt een wereld van verschil. Tot voor kort had SuSE niet eens een /etc/sysconfig.
kayjay
zo'n software router geeft vaak problemen. een gemidddelde linksys router zal je niet de mogelijkheid te geven om bijvoorbeeld een irc server op te zetten.

Een Gnu/Linux is dan een betere keuze..helaas vreet deze meer stroom. Deze kun je prima inzetten als DHCPD / internet verdeler.
Als je slim bent of het leuk vind knal je er een apache webserver er bij op ook.

Wat ik doe alle systeemlogs van alle machines (XP en Gnu/Linux) op het netwerk naar die machine wegschrijven.

in dit systeem zitten overigens 4 interfaces, waarvan er 2 tastbaar zijn. eth0 en eth1. De rest is virtual. Er komen er nog meer aan overigens smile.gif
HJH
Dan zijn we het, zo te horen behoorlijk eens over de opzet :-D

Hendrik-Jan
arne
Ik volg dit onderwerp met spanning. Ik heb een Mandrake 10.0 op een PC met twee netwerkkaarten, één voor internet (via een Alcatel Speedtouch Home) en één voor het lokale netwerk. Mijn andere PC draait Windows 98. Internet delen lukt me niet (met Windows is het een fluitje van een cent). Als ik de firewall aanzet, heb ik helemaal geen internetverbinding meer. Dit is spijtig en werkt mijn huisgenoten serieus op de zenuwen (m.a.w. ik sta onder druk om weer Windows te gebruiken).

Arne
kayjay
kun je je firewall ruleset hier eens posten ??
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.