Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Back up software
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Tux Brothers
Voor dat ik zelf me de .... ga zoeken, wie heeft er tips voor backup software voor mn 9.2 server ?
Het gaat om disc to disc backup.
HJH
Eeeh,

het hangt er een beetje vanaf:

een complete disc copie: "dd"
als je bestanden intact wilt laten, en alleen nieuwere versies van een bestand wilt overnemen: rsync / sync

In webmin zit een backup gereedschapje
en anders: draksync?

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Kee, je moet even "dump" installeren en dan kun je die module in webmin gebruiken, ik denk dat ik het hier mee ga doen.
Je kunt hem ook mooi schedulen, ziet er compleet uit iig :wink:
Weer een stukje PDC af biggrin.gif
HJH
En draksync dan?

vind je dat geen oplossing? Dan hoef je tenminste niet iedere keer alles opnieuw op backup te zetten, en schrijft ie alleen weg wat nieuwer is dan op de backup staat. Het lijkt me dat dit de snelste methode van backup maken is...

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Dit kan ook allemaal met Dump, maar ik zal ook ff kijken naar die draksync.
HJH
Ok, dan zeg ik nix meer.

8)

Hendrik-Jan
Tux Brothers
laugh.gif :laugh.gif:
Die webmin module icm "dump" die jezelf aangaf is echt een mooie backup tool HJ, draksync is mooi voor FTP servers :wink:
Je moet er eens naar kijken, die webmin module is echt goed, en doet precies wat het moet doen, dat is nogal eens het probleem met backup software he :wink:
HJH
Ja, ik weet.
Ik heb al eens gespeeld met webmin/dump.

Maar ik vind sync ook wel aardig. Je kan het nl. ook gewoon toepassen op lokale schijven.

Hendrik-Jan
menno
Ik heb een Debian server (jaja, geen mandrakeserver :oops:). helaas wordt de tapedrive die erin zit niet herkend, zover ik kon zien ligt het aan de kernel. (nieuwe kernel erop zetten wil ik nog niet aan beginnen, aangezien hij nu perfect draait)

Maar om terug te komen op mijn vraag, wat is volgens jullie een makkelijke manier van back-uppen van /var/www en de dir met de MySQL database?
Ik denk zelf, via webmin, de bepaalde dir's selecteren, backuppen naar een plekje op mijn server en dan via samba overzetten naar een Windows machine met een DVD brander.
Misschien een makkelijkere manier?
Tux Brothers
Ik weet niet precies wat voor Tape drive je hebt, maar voor mijn onstream moest ik de OSST kernel module laden.

Met Arkeia is er ook een module om databases te backuppen, maar ik hoor graag andere suggesties om databeesjes automagisch te laten backuppen.
Inmiddels ben ik gekapt met Arkeia backup en terug gegaan naar "Dump" dus ik zou graag weten hoe anderen dit doen.
HJH
@menno

kan je je database niet beter met een database dump backuppen? Is makkelijk met cron in te stellen...

Hendrik-Jan
superstoned
www.kde-apps.org
ff zoeken naar backupsoftware

of gebruik de backup optie in het mandrake control panel (ik dacht dat er zoiets was, daar...)
HJH
Die in het mcc is gebaseerd op sync/rsync.

Hendrik-Jan
Tux Brothers
[quote=HJH]kan je je database niet beter met een database dump backuppen? Is makkelijk met cron in te stellen...
Hendrik-Jan[/quote]
Heb je hier docs of voorbeelden van etc. HJ ?
HJH
Voorbeeld met postgres:

"pg_dump -d <databasenaam> > /home/gebruiker/lokatie/bestandsnaam"

Dan heb je een dump die je terugzet met:

"psql -d <databasenaam> < /home/gebruiker/lokatie/bestandsnaam"

vrij eenvoudig toch, niet?
Meer info is te vinden in de documentatie die bij je database geleverd wordt.

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Zeker HJ weer bedankt voor de tip smile.gif
Is dit hetzelfde " dump" proggie als waar ik nu mee backup?
HJH
Nope.

Deze dump-mogelijkheid is een sql functie van de database (voor zover ik weet). En is dus onderdeel van je database programma.

Ik vind het leuke ervan: maak op een andere machine een database met de juiste naam, dump het handeltje terug, en gaan....

Hendrik-Jan
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.