beukbak
Mar 20 2005, 08:22 PM
Aloha,
ik ben bezig een multimedia pctje te bouwen met mandrake 10.1. De machine zit op een windows netwerk. Ik wil graag in mandrake de windows shares van de andere computers zien. Er moet automatsch gemount worden zodat ik gelijk toegang heb tot mp3tjes, divxjes, etc. Het moet ook niet zo zijn dat wanneer een andere computer zijn folder-structuur veranderd, ik weer alles opnieuw in moet stellen. "Automatisch" is het sleutelwoord...
ik heb het vage vermoeden (na lang zoeken) dat ik winbind hiervoor moet gebruiken. Maar omdat ik een beginner ben snap ik niet precies in welke richting ik het moet zoeken..
zouden jullie linuxgoeroes mij de goede richting uit kunnen sturen?
bvd,
beukbak
ps: ik heb kde geinstalleerd, voor het geval dat relevant is...
beukbak
Mar 21 2005, 11:24 PM
Blijkbaar is het een moeilijke vraag. Een voorbeeld dan maar:
Met dit commando kan ik windows shares mounten:
mount -t smbfs //host/share /mnt/point
Dat werkt. Als ik dit doe dan werkt het niet:
mount -t smbfs //host /mnt/point
Ik moet nu dus voor iedere gedeelde directory een mount aanmaken. Dit heeft voor mij geen nut want deze directory's veranderen vaak. Wat doe ik fout en hoe kan het beter?
dansmug
Mar 21 2005, 11:30 PM
Heb je al eens SMB4K geprobeerd? Ik gebruik de netwerk-functie niet zoveel, maar als ik het doe, gebruik ik dat programmaatje. Kun je vinden bij onze eigen RPMS
Tux Brothers
Mar 21 2005, 11:40 PM
Dat kan met LISA in icm KDE-network, dit moet je eventueel installeren.
Vervogens type je in de adres balk van Konqi:
SMB:/
En dan krijg je je netwerk te zien.
Succes
beukbak
Mar 22 2005, 09:57 AM
Het probleem is dat ik voor het instellen KDE gebruik maar uiteindelijk een hele kale windowmanager ga draaien. Dit omdat ik op een oude machine MP3 en divx wil gaan draaien, en zo'n resource verslindende windowmanager kan ik dan niet gebruiken. Ik wil een fullscreen menu maken met de gui van mplayer. KDE hulpmiddelen zijn dan niet beschikbaar, het moet een permanente oplossing zijn die bij het opstarten gewoon alle shares mount in /mnt/ . Hij moet ze ook refreshen als bijvoorbeeld een host niet meer beschikbaar is.
*met de handen in het haar*
even kijken naar smb4k, bedankt voor de reacties!
beukbak
Mar 22 2005, 01:15 PM
hmm, smb4k is ook KDE
ik begin we af te vragen of het uberhaupt mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen. Als ik eens goed naar mijn eigen eisen kijk, wil ik gewoon in de text console door het netwerk kunnen browsen, de smbtree mounten..
Is dit mogelijk in linux? (als dat geen trigger is om het voor elkaar te krijgen..
.gif)
)
Tux Brothers
Mar 22 2005, 01:29 PM
In jouw geval zou ik een mount scriptje zelf in elkaar knutselen dan zou je ze kunnen automounten.
Browsen zoals met LISA weet ik dit niet, je hebt immers de kio slaves uit KDE nodig, wellicht weet Rinse dit.
beukbak
Mar 23 2005, 08:33 AM
dat denk ik ook, ik ben bezig met een shellscriptje. Dat zal ik dan elke keer moeten draaien als ik een bestand wil openen over het netwerk, dit om de smbtree te vernieuwen. Snel is anders, raar dat er geen makkelijkere oplossingen zijn. Ik bedoel: als kde het kan, dan kan ik het toch ook? :?
Tux Brothers
Mar 23 2005, 08:56 AM
Snelheid valt wel mee, je zou kunnen zeggen dat alles wat ie ziet bij het opstarten gemount mag worden, al de machine uitgaat de hele boel unmounten.
Je zou ook eens uit kunnen pluizen hoe de kio slaves van KDE te werk gaan en proberen die te strippen oid
Rinse
Mar 23 2005, 09:37 AM
volgens mij moet je gewoon op de Windows-pc een share maken (map of drive delen), en die toevoegen aan /etc/fstab zodat hij tijdens het opstarten van linux wordt gemount.
Bij kde en gnome kun je, als samba goed is ingesteld, je windows-netwerk doorbladeren via de opdracht smb:///
pak het url-adres van de map die gedeeld wordt en zet die in een knoppie in de fileselector en/of bureaublad/bestandsbeheerder..
rinse
beukbak
Mar 23 2005, 01:01 PM
die knipoog naast het kde-strippen is veelzeggend
rinse: het probleem is dat ik dat netwerk niet beheer. We zitten hier met 13 studenten in één huis, en iedereen veranderd de hele tijd zijn dir-structuur, mensen komen en gaan, pcs gaan aan en uit etc. Daarom moet het een flexibel scriptje zijn dat uit smbtree de nodige info haalt en dat dan automatisch mount.
*nog steeds op zoek*
Rinse
Mar 23 2005, 05:27 PM
okay, maar met smb:/// krijg je toch een compleet overzicht van je netwerk?
het benaderen van de shares is dan een kwestie van aanklikken.
Rinse
beukbak
Mar 24 2005, 12:07 AM
dat klopt, als je onder x in bijvoorbeeld konquerer smb:// intikt krijgt je het netwerk te zien. Maar in het systeem dat uiteindelijk moet gaan draaien is konquerer niet beschikbaar, sterker nog: ik installeer er zelfs geen windowmanager op, het enige wat ik wil draaien is mplayer met zijn X-gui. En dat is een console-based mediaspeler. Ik heb inmiddels wat in elkaar gescript, het gaat de goede kant op..
mijn eerste echte shellscript:
----------smnt------
#!/bin/bash
# mounting samba
#alle directories in een variable plaatsen
grassnet=$(smbtree -N | grep -v [$] | grep [A-Z][\] | tr '\' '/' | awk '{print $1}')
echo "$grassnet" > grasslist
for i in $grassnet; do
mkdir -p "/mnt/shares/$i"
mount -t smbfs -o guest $i "/mnt/shares/$i"
done
exit 0
---------sumnt-------------
#!/bin/bash
# mounting samba
#alle directories in een variable plaatsen
grassnet=$(cat grasslist)
for i in $grassnet; do
umount "/mnt/shares/$i"
done
exit 0
------------------
dit werkt tot nu toe redelijk, nog even wat bijschaven..
Tux Brothers
Mar 24 2005, 09:03 AM
Hey, leuk dat je het met ons wilt delen !
Hou ons zeker op de hoogte kunnen we hem in de KB plaatsen.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.