Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Homedirectory instellen
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Willem-Jan Vroom
Hoi,

Ik wil de homedirs voor sommige gebruikers zo instellen dat ze staan te verwijzen naar een Windows 2000 Server share.

In de User Manager had ik de homedirectory als volgt ingesteld:
smb://server/share. Van te voren heb ik via Konqueror gekeken of de directory op te vragen was. Dat is zo.

Als ik nu probeer in te loggen, krijg ik een foutmelding met betrekkint tot de rechten. Tevens staat de homedir als 'smb' ingesteld, en is de rest weg gevallen.

Wie oh wie heeft een oplossing voor mij?
HJH
Willem,

De oplossing is eenvoudig:
In principe kan je niet zomaar naar een netwerk lokatie verwijzen!
Je moet die locatie eerst inkoppelen op je systeem. Dus als je deze samba dir. eerst inkoppelt op bijvoorbeeld /opt/winhomes , en naar deze lokatie verwijst, zal het wel werken.

In konq. krijg je wel inhoud van die dir. omdat konq. via (re)lisa samba browsing ondersteunt.
Het "standaard" linux systeem ondersteunt dit echter niet...

Hendrik-Jan
Willem-Jan Vroom
[quote=HJH]Willem,

De oplossing is eenvoudig:
In principe kan je niet zomaar naar een netwerk lokatie verwijzen!
Je moet die locatie eerst inkoppelen op je systeem. Dus als je deze samba dir. eerst inkoppelt op bijvoorbeeld /opt/winhomes , en naar deze lokatie verwijst, zal het wel werken.

In konq. krijg je wel inhoud van die dir. omdat konq. via (re)lisa samba browsing ondersteunt.

Hendrik-Jan[/quote]

Hoi Hendrik-Jan,

De vraag is nu: hoe doe ik dit?

Groetjes... Willem
HJH
Via het MCC (Mandrake Control Center), kan je partities, maar ook externe shares mounten.
Dit kan je ook zo instellen dat het standaard gebeurt bij het opstarten van je Linux.

-> ter informatie: dit komt allemaal te staan in /etc/fstab.
de regel zal er grofweg als volgt uitzien:
//winpc/share /opt/winhomes smb -o username=gebruikersnaam,password=wachtwoord,uid=0,gid=500

Hendrik-Jan
Tux Brothers
[quote=HJH]In principe kan je niet zomaar naar een netwerk lokatie verwijzen!

Hendrik-Jan[/quote]
Dit kan tegenwoordig wel hoor, moet je de kio smb slave installeren :wink:
HJH
[quote=Tux Brothers][quote=HJH]In principe kan je niet zomaar naar een netwerk lokatie verwijzen!

Hendrik-Jan[/quote]
Dit kan tegenwoordig wel hoor, moet je de kio smb slave installeren :wink:[/quote]

???

Dat zal je me dan echt even uit moeten leggen Gerard.
Voor zover ik weet ondersteunt alleen KDE met relisa kio smb!
Hoe koppel je dat "on the fly samba" dan direct in je systeem?

Hendrik-Jan
Willem-Jan Vroom
[quote=HJH]Via het MCC (Mandrake Control Center), kan je partities, maar ook externe shares mounten.
Dit kan je ook zo instellen dat het standaard gebeurt bij het opstarten van je Linux.

-> ter informatie: dit komt allemaal te staan in /etc/fstab.
de regel zal er grofweg als volgt uitzien:
//winpc/share /opt/winhomes smb -o username=gebruikersnaam,password=wachtwoord,uid=0,gid=500

Hendrik-Jan[/quote]

Hoi Hendrik-Jan,

Het mooiste zou me zijn dat dit per user gebeurt, en niet eens voor alle users.
Is dat ook mogelijk?

Groetjes... Willem
HJH
Willem,

De mount van de nieuwe homedir map (/home) normaal gesproken,
zal in principe al tijdens het opstarten plaatsvinden. Alle thuismappen van de gebruikers zitten dan ook al op het systeem gekoppeld. Maa<r door de rechten op de eigen thuismappek kan toch niemand anders er in komen (zie ook hoe het bij /home zit).
Er bestaat geloof ik wel een methode om pas te mounten op moment van aanmelden, maar daar zal je enkele scriptjes voor moeten schrijven en ik ken die niet uit mijn hoofd (google is je vriend bij dergelijke problemen ;-) ).

Hendrik-Jan
HJH
Willem,

ik verzin me echter net wel een ander probleem: softlinks
ofwel: linux-snelkoppelingen. Die werken alleen op een Unix bestandssysteem en niet op dos of ntfs. Een thuismap bevat dergelijke koppelingen. Dus ik weet überhaubt niet of jou oplossing haalbaar is.
Kan je het niet andersom doen? -> alle thuismappen, ook voor Windows gebruikers op je Linux bak maken?

Hendrik-Jan
Willem-Jan Vroom
[quote=HJH]Kan je het niet andersom doen? -> alle thuismappen, ook voor Windows gebruikers op je Linux bak maken?

Hendrik-Jan[/quote]

Hoi Hendrik-Jan,

Het is gewoon een testsituatie, ik wil kijken wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van Linux zijn. Om dan meteen alles maar te verhuizen naar de Linux bak lijkt me geen goed idee. Alleen wanneer ik voldoende kennis en ervaring zal gaan krijgen om een computer als Linux server in te richten, en een Windows 2000 Adv. server te zijn, zal ik dat in overweging nemen. Daarnaast wil ik ook mijn Linux kennis uitbreiden.

Thnx... Willem
Willem-Jan Vroom
Hoi,

Ik ben nog wat aan het uitzoeken geweest.

Er werd geopperd: "ln -s /pad/naar/mountpunt/ /home$HOME". Alleen weet ik helemaal niet waar ik dit aan moet passen Enig idee?

In mijn geval wordt het "ln -s /mnt/smbt/willemjan /home/willemjan". Maar 'willemjan' kan ook anders zijn, maar niet root.

Wie kan me uit de brand helpen?

Groetjes... Willem
kayjay
probeer dit eens:

/etc/passwd aanpassen, home map aanpassen naar /mnt/usershare/ (waar smbmount terechtkomt, //host/share is niet goed).. vervolgens vervang je de default shell (/bin/bash) naar /etc/user1_script

user1_script:
#!/bin/sh
/bin/bash
mount opdracht

iets in die trent.

Het probleem is dan dat smbmounts middels een passwd gaan die niet opgegeven kunnen worden hardcoded. Echter heb ik SuSE 9 dit wel zien doet door smb shares tijdens het opstarten van het systeem te mounten. Dus het zou verder mogelijk moeten zijn.

Ik denk dat je in deze richting moet zoeken.
Willem-Jan Vroom
Kayjay,

Dank je wel voor je reactie, ik ga eens puzzelen!

Groetjes... Willem
Willem-Jan Vroom
QUOTE(Willem-Jan Vroom)
Kayjay,

Dank je wel voor je reactie, ik ga eens puzzelen!

Groetjes... Willem

Kayjay,

Ik ben eens aan het puzzelen geweest:

[administrator@linux ~]$ su willemjan
Password:
bash-2.05b$ ls -l
ls: .: Permission denied
bash-2.05b$ tcsh
[willemjan@linux administrator]$ ls -l
ls: .: Permission denied
[willemjan@linux administrator]$ home
home: Command not found.
[willemjan@linux administrator]$ su
Password:
[root@linux administrator]# cd /etc

Nog niet zo succesvol dus.

De inhoud van mijn /etc/passwd file is als volgt:

willemjan:x:501:501:Willem-Jan Vroom:/mnt/willemjan:/etc/userwillemjan_script

En van /etc/userwillemjan_script:

#!/bin/sh
/bin/bash
/mnt/smbt/willemjan

Heb je enig idee wat ik fout doe?

Oh ja... in MC heb ik met behulp van chown het bestand userwillemjan_script naar user 'willemjan' veranderd.

Thnx.... Willem
kayjay
ik zie verschillende fouten:
- ik zie geen mount opdracht
/mnt/smbt/willemjan is wat andesr dan /mnt/willemjan

zorg er eerst eens voor dat /mnt/willemjan je homedir wordt, waar je ook in mag schrijven
ga dan eens kijken hoe je die mount opdracht gerealiseerd krijgt
kayjay
probeer zo eens:
QUOTE(/etc/password)

test:x:503:503::/mnt/kayjay/:/usr/local/scripts/aanmeld.sh

Dit is overigens user test met password test

QUOTE(/usr/local/scripts/aanmeld.sh)

#!/bin/sh
mount -t smbfs -o username=test,password=test //memphis/kayjay /mnt/kayjay
/bin/bash

deze username en password zijn smb users met bijbehorende wachtwoorden.
users toegang geven tot mount opdrachten:
QUOTE(todo:)

su -c \"chmod -s /bin/mount\"

let op de permissies van het mountpoint

Hoe je hem automatisch kan umounten weet ik nog niet
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.