AuC
Jan 29 2004, 02:37 PM
Hey luitjes,
Alseerst, ik ben nieuw hier, en ook nieuw bij Linux.
Sinds kort heb ik Mandrake 9.2 geinstalleerd, maar al snel loop ik vast. Ik wil dus mijn casema cable modem (eurodocsis) installeren op mandrake, maar het lukt me niet. Kan iemand me misschien uitleggen wat ik moet doen om casema werkende te krijgen?
Bij voorbaat dank
AuC
Alain
Jan 29 2004, 03:57 PM
Welkom op dit forum AuC. ;-)
We hebben wat meer informatie nodig om hier een goed antwoord op te kunnen geven. Zoals,
1) Wat voor type modem is het? (USB, ethernet)
2) Hoe krijg je een IP adres? (statisch, DHCP via hostname, DHCP zonder hostname)
3) Is de betreffende computer een eindpunt of hangen er nog meer computers aan?
Lees ook dit topic even door:
Lees dit, voordat je een onderwerp opent !
HJH
Jan 29 2004, 04:04 PM
AuC,
Heb jij toevallig zo'n Eurodocsis modem van Motorola?
Waarmee Casema/Wanadoo een "breedband" verbinding over de (tv) kabel levert?
Hendrik-Jan
AuC
Jan 29 2004, 04:08 PM
Ik heb inderdaad die eurodocsis broadband (Motorola SB4200E).
@AlainS
Het is een ethernet modem, het ip is volgens mij DHCP via hostname (weet ik bijna zeker). En dit is de enige pc. Ik heb al wat lopen klummelen met PPPOE, maar dat heeft niet veel uitgehaald (kan zijn dat ik iets fout heb gedaan).
Tux Brothers
Jan 29 2004, 04:09 PM
Welkom op MandrakeClub,
Gaat het hier om het installeren (de hardware aan de gang krijgen) van het modem zelf of krijg je de instellingen van het modem niet goed ?
HJH
Jan 29 2004, 04:10 PM
Nee,
helaas, was het maar zo eenvoudig.
Volgens mij is het zo'n modem dat je inderdaad direct aankoppelt via DHCP, daarna leg je er een tunnel over met l2tp en tenslotte verbind je met internet met een ppp verbinding door die tunnel.
Je moet je wel van tevoren eenmalig aanmelden bij de server van Wanadoo, want anders kom je nooit op internet. Klopt dit alles?
Hendrik-Jan
AuC
Jan 29 2004, 04:12 PM
Ik ben al vaker aangemeld met deze modem (onder windows (zoals nu)) dus die aanmelding zit wel goed. Heb wat HOWTO's proberen te volgen voor DHCP, l2tp enzo, maar kreeg niets aan de praat (misschien deed ik wat fout, zoals eerder gezegt).
Alain
Jan 29 2004, 04:12 PM
In MCC kun je via de wizard kiezen voor LAN en vervolgens een hostname opgeven. Dit zou in principe genoeg moeten zijn voor het configureren. ;-)
[edit] Niet dus ... F5 ff indrukken AlainS ..
AuC
Jan 29 2004, 04:15 PM
IK heb het geprobeert via lan (al jad ik dan als hostname localhost). Maar ik denk niet dat dat veel uitmaak, ik heb voor wanadoo cable namelijk ook een gebruikersnaam en wachtwoord, en zover als ik kon zien, kan ik die nergens invoeren.
HJH
Jan 29 2004, 04:15 PM
nope Alain,
dit is helaas wat ingewikkelder.
De DHCP kan je zo inderdaad wel opzetten, maar dan heb je nog lang geen verbinding!
Ik ben toevallig afgelopen weekend bijna 1 dag bezig geweest om zo'n verbinding op te zetten en te automatiseren bij opstarten.
http://miquels.www.cistron.nl/wanadoo-eurodocsis/
In bovenstaande Link is de basis van het verhaal te vinden, maar daarmee ben je er niet! er zitten nl. wat foutjes en inconsistenties in.
Degene met wie ik de verbinding heb opgezet is bezig met een revisie op bovenstaand document.
Hendrik-Jan
AuC
Jan 29 2004, 04:20 PM
Ik had dat document al gevonden via google. Echter kwam ik er niet uit omdat /etc/network/interfaces niet bestond. En verder weet ik dan ook niet waar ik moet zoeken; n00bisher dan ik is bijna onmogelijk. (hehe, windows kennis heb je niets aan
.gif)
)
Edit: Mijn excuses overigens voor het gebrek aan informatie in de openingspost. Had ik geschreven in een gehaaste bui.
HJH
Jan 29 2004, 04:35 PM
Ok,
in het kort:
Je moet via het Mandrake Control Center je netwerkkaart instellen.
deze kaart (eth0) zet je op DHCP.
Dat is alles.
Zorg er voor dat je bij sourceforge het door Miquel genoemde bestand hebt opgehaald
(rp-l2tp).
Zorg ervoor dat je ppp geļnstalleerd hebt op je pc. (en NIET pppoe!!!)
in "/etc/modules" moet je de volgende namen, op nieuwe regels, hebben staan:
"ppp_generic"
"slhc"
"ppp_async"
"n_hdlc"
"ppp_synctty"
(Dit is zoiets als drivers inladen in Windows).
Vervolgens:
het pakket dat je hebt binnengehaald kan je uitpakken.
"tar -zxf <pakketnaam>"
en dat pakket moet vervolgens gecompileerd worden.
Hiervoor volg je gewoon de stappen van Miquel.
Daarna moet je in /etc de configuratie aanpassen -> je moet een config map voor l2tp aanmaken met bepaalde bestanden daarin. Ook /etc/ppp moet een aanpassing hebben.
Ook dit gewoon volgens de stappen van Miquel.
Tenslotte alles starten:
Dat is waar het idee van Miquel niet meer op gaat!
Ik heb een nieuw script geschreven (niet geheel volgens de regelen der kunst, maar het werkt wel). Dat script heb ik niet, maar kan ik wel voor je krijgen.
Dus als dit alles gelukt is, zal ik hier het script voor je neerzetten.
Hendrik-Jan
AuC
Jan 29 2004, 05:39 PM
Okay bedankt! Het wordt waarschijnlijk zondag pas voor ik het kan proberen, ga vandaag tot zondag naar mijn vriendin.
[edit]
Had helemaal niet nodig wat hier stond. Moet toch wat beter lezen
.gif)
. Ik kan nu je script wel gebruiken HJH
Dit betekent dat je goed op weg bent?
Ik heb, samen met een vriend een howto in elkaar gedraaid
Hij is te vinden op de onderstaande website, op de afdeling "maandelijkse tip".
http://www.passys.nl
Veel plezier ermee. En mocht je nog iets tegenkomen wat onduidelijk is; gewoon even een berichtje hier.
Hendrik-Jan
Ik krijg nu, als ik dat rp-l2tpd script wil starten met /etc/init.d/rp-l2tpd start, de fout: Bad interpretender oid.
Dit kan aan meerdere dingen liggen.
allereerst:
probeer je dit als root?
Zoniet -> als root doen
wat zijn de rechten op het bestand?
heeft het uitvoerrechten?
zoniet -> "chown root.root rp-l2tpd", "chmod 700 rp-l2tpd"
En probeer het dan nogmaals.
Hendrik-Jan
Een korte aanvulling:
In het script dat je hebt gedownload, wordt een gateway aangelegd.
In het specifieke geval waarmee ik gewerkt heb, was dat de juiste gateway. Ik weet niet zeker of dat ook voor andere mensen geldt (ik ga er vanuit van wel). Zoniet; pas dan het ip-adres aan. dat in het script "rp-l2tpd" staat.
Hendrik-Jan
Ik heb eens gekeken naar de nieuwe documentatie, die jij geschreven hebt, maar volgens mij klopt er iets niet aan.
Aan het begin, bij installeren DHCP, heb jij het over het aanpassen van etc/init.d/rp-l2tpd, echter bestaat dat bestand nog niet.
Ook lukt het mij nog niet op dat rp-l2tpd script te starten. Als ik nu handmatig intoets wat het script wilt uitvoeren, krijg ik dit:
CODE
[root@localhost auc]# route del default gw 10.206.240.1
[root@localhost auc]# route add 10.255.253.1 gw 10.206.240.1
[root@localhost auc]# l2tpd start-stop-daemon
[root@localhost auc]# route -n
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
10.255.253.1 10.206.240.1 255.255.255.255 UGH 0 0 0 eth0
10.206.240.0 0.0.0.0 255.255.240.0 U 0 0 0 eth0
127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo
[root@localhost auc]#
Misschien doe ik iets fout bij het installeren van de packages? Ik heb alles precies opgevolgt wat in de HOWTO staat. Kan je me anders uitleggen hoe ik deze packages moet installeren? Ik zoek nu alles op via MCC (Package Manager), maar de packages die ik niet kan vinden met de zoekfunctie sla ik over.
Ik voer overigens het script uit in root, met mode 755; ze zijn dus uitvoerbaar.
[Edit]
Ik heb, zoals je ziet, wel mijn gateway moeten aanpassen.
Ik was wat vergeten zag ik: het aanroepen van lt2pd-control, maar nu zie ik in tail dat hij de volgende module niet kan vinden: ttyl-ldisc-13 (oid), waar kan ik deze vinden?
Het eerste deel van het verhaal werkt nu dus correct.
Je hebt een DHCP verbinding, en je hebt een nieuwe gateway ingesteld.
Het enige wat hier nog overheen moet, is een l2tpd en ppp0 verbinding.
Als het goed is heb je hiervoor de juiste configuratiebestanden aangemaakt, en start l2tpd automatisch de ppp0 verbinding.
Twee vragen:
1. heb je soms shorewall aanstaan? Zo ja, schakel die dan uit!
2. Heb je l2tpd (goed) geļnstalleerd?
Het is bij Casema/Wanadoo wel zo dat je je de eerste keer moet aanmelden op de een of andere server (zie ook de howto van Miquel Smoorenburg hierover), anders kom je nooit internet op.
Het kan zo zijn dat l2tpd met een eerste keer niet start, probeer dan "service rp-l2tpd restart"
Hendrik-Jan
P.S. Ik ga je aanmerkingen/verbeteringen in de howto verwerken, dank daarvoor!
QUOTE(AuC)
Ik was wat vergeten zag ik: het aanroepen van lt2pd-control, maar nu zie ik in tail dat hij de volgende module niet kan vinden: ttyl-ldisc-13 (oid), waar kan ik deze vinden?
Deze fout krijg je, zodra je het bestand "/etc/modules" niet hebt aangepast zoals in de howto staat.
Pas het bestand aan, en herstart de machine.
Dat zou voldoende moeten zijn.
Hendrik-Jan
Ik had /etc/modules/ aangepast, is het mogelijk dat linux deze weer als normaal heeft opgeslagen? En ik heb de toevoegingen toegevoegt zonder " , ik neem nl. aan dat die daar niet hoorden?
shorewall? niet dat ik weet. En l2tp is naar mijn weten correct geinstalleerd (volgens de HOWTO).
De " moet je inderdaad niet overnemen.
Ik weet niet of het bestand weer is aangepast, controleren zou ik zeggen!
Type "service shorewall status"
alsie daarop een bak prut over je scherm gooit, staat shorewall aan.
met "service shorewall stop", zet je em uit.
Dan nogmaals proberen het l2tpd script te starten
Hendrik-Jan
Eindelijk werkt het! Ik zit nu heerlijk onder linux deze post te tikken. Gelijk AMSN eropgezet en hoppa. Ik weet niet wat er nou precies was, maar nu een tweede keer (handmatig) oppstarten van de l2tp server lukte het. Het moet nogsteeds handmatig omdat dat script maar niet wilt starten...(overigens heb ik nu insmod n_hdlc gedaan, ent oen werkte het prima).
:-)
Prima!
Dan wens ik je veel plezier met dit spullie.
Probeer em wel te automatiseren. Echt, als je het handmatig kan, kan dit alles ook via de services. Dat scheelt jou een boel typewerk!
Hendrik-Jan
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.