Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: het grote kris' puntjes op de topic :-)
MandrivaClub.NL > Forum > Configuratie
RvP
[quote=kris](hoe krijg ik deze dubbele punten op de 'e', met een Duits toetsenbord[/quote]

<alt>137 zou ook met dat toestenbord moeten geven.

Door mijn tijdelijke verhuizing (ik ben net weer terug en zit nog tussen de dozen spullen te zoeken) ben ik in het geheel niet aan je livecd toegekomen, maar ik vond de eerste versie al fantastico. ohmy.gifk:
kris
Hoi RvP, je bent er weer :-)
Sterkte met de dozen ;-)

Helaas, dat ALT 137 werkt in win maar niet in Linux.
Er is een grafisch hulpprogramma in kde, kcharselect, maar dat duurt zo lang:
korrel
wat is er anders aan een duits toetsenbord ?
bij mij is het gewoon
" en dan e
Alain
" en dan e geeft bij mij "e

kan ik alleen krijgen door copy pasten of kcharselect.

<alt> cijfertjes geeft helemaal leuke actie's (ander tablad in FF, ander actief programma ...)

Hoe doet KDE dat eigenlijk bij jou korrel?
Anika
idd, zelfs op een belgisch :-)
eerst op die 2 puntjes en dan op e

anders, xmodmap?
korrel
vreemd bij bij werkt het altijd al zo onder kde
ĩ
erg handig systeem begrijp niet waarom dat bij jouw anders is?
Alain
Anika, weet jij dat misschien?
korrel
Heb ook even gekeken maar werkt overal zo bij mij niet alleen in kde.
Anika
wel, die e met puntjes verkrijg ik dus gewoon door eerst die puntjes en daarna e te typen.
ik heb wel een be layout, kweet niet hoe een duits keyboard eruitziet. maar iig moet het mogelijk zijn.

je kan ook met xmodmap tekens aan toetsen toewijzen.
maar met een teken waarvoor je 2 toetsen moet indrukken heb ik dat nog niet gedaan. weet niet of dat gaat zelfs...

Rinse weet dat :-)
Anika
korrel, ge zijt een speciaal geval ;-) biggrin.gif
het heeft bij altijd al (zonder wat aan te passen ) zo gewerkt op elke kde (en op elk os)
Anika
heb dit topic apart gezet zoals jullie ongetwijfeld opgevallen is biggrin.gif
Alain
[quote=Anika]Rinse weet dat :-)[/quote]

Kick richting public fora. :laugh.gif:
watjijwil
us-keybord with dead keys zo krijg ik de pntje de lttrs
kris
[quote=watjijwil]us-keybord with dead keys zo krijg ik de pntje de lttrs[/quote]

En hoe?

Ik heb een layout instelling: nodeadkeys - dat is nodig anders krijg ik geen: @, ~, `, | --> en das nogal lastig op een Unix systeem.

" + e werkt niet, dat geeft: "e

Als ik "basic" layout neem, kan ik krijgen, maar geen @, laugh.gif.
Wart ik steeds goed heb zijn : - maar dat zijn ook separate toesten op mijn bord, :-)

Dubbele punten: nono.
watjijwil
[quote=Anika]wel, die e met puntjes verkrijg ik dus gewoon door eerst die puntjes en daarna e te typen.
ik heb wel een be layout, kweet niet hoe een duits keyboard eruitziet. maar iig moet het mogelijk zijn.

je kan ook met xmodmap tekens aan toetsen toewijzen.
maar met een teken waarvoor je 2 toetsen moet indrukken heb ik dat nog niet gedaan. weet niet of dat gaat zelfs...

Rinse weet dat :-)[/quote]

dat kan wel door een combinatie van twee toetsen. doe maar eens alt gr + e dan krijg je dit zou je kunnen veranderen. of de rechter windows knop + letter. Heb het ooit eens gelezen toen ik op zoek was naar multimedia keys. zoek eens op xmodmap
BTierens
[quote=kris]
Als ik "basic" layout neem, kan ik krijgen, maar geen @, laugh.gif.
Wart ik steeds goed heb zijn : - maar dat zijn ook separate toesten op mijn bord, :-)[/quote]

Om @ te krijgen moet ik de rechtse [Alt Gr] toets indrukken en tegelijkertijd op [2] bovenaan het toetsenbord drukken. Misschien krijg je zo in basic wel een @. Ik gebruik een Azerty toetsenbord (Frans toetsenbord).
Rinse
Je kunt gebruik maken van de zogenaamde compose-key
Stel in kcontrol van kde een bepaalde toets op je toetsenbord in als compose-key (samensteltoets) (sectie 'regio en toegankelijkheid->toetsenbordindeling', tabblad 'Xkb-opties')

Meestgebruikte samensteltoets is de Menu-toets, de toets rechts van je rechter Windows-toets.

Het samenstellen van speciale tekens is dan vrij eenvoudig, druk eerst op de samensteltoets, dan op het speciale teken, en dan op de letter waar het teken aan moet worden geplakt.

Voorbeelden:
= [samensteltoets][o][o]
€ = [samensteltoets][=][E]
= [samensteltoets]['][E]
= [samensteltoets][s][s]
= [samensteltoets][a][e]
= [samensteltoets][,][c]
etc, etc..

Rinse
kris
Bedankt, Rinse.

Helaas :-(

Als compose key kan ik aangeven:
menu key --> heb ik niet
win key --> heb ik niet
rechte alt key --> werkt (maar welke combinatie om de .. op de e te plaatsen?) maar dan raak ik de @, |, ~ weer kwijt

--chris, die beter een US toetsenbord moet kopen

btierens:
de '@' krijg ik door rechte ALT (=AltGR) en 'Q', de '€' door AltGR en 'e' en zo voort.
Rinse
Er is nog hoop voor je smile.gif
kijk even op http://wiki.nedlinux.nl en zoek naar 'xmodmap'

Aldaar vind je een uitleg hoe je een willekeurige toets kunt plakken aan 'Multi_key' (unix-naam voor de compose key)

een lijst met mogelijke samenstelcombinaties vind je hier:
http://www.schwarzvogel.de/compose.shtml
watjijwil
kijk hier een http://howto.linuxkungfu.org/extra-keys/

het lijkt mij zo dat als je de XFree86 special action keys combineerd met de key " en de letter het zou moeten werken. ik heb geen idee of het ook zo is.
kris
Marco,

het probleem is, dat ik een 'Duits' toetsenbord heb. Daar is de " key anders dan op een US bord. Mijn toets met een " heeft drie dingen:
een '2' zonder shift
een " met shift
een met AltGR (in Win), een kleine 1/2 in Lin (dat kun je nu niet zien omdat ik nu op werk op een Duits toetsenbord onder Win typ)

AltGR 'is' mijn compose key, standaard. Als ik hem anders instell, raak ik @, |, ~ } en zo voort kwijt --> al deze dingen zijn op een 'Duits' toetsenbord de 'derde' optie.

Het probleem is, dat de '..' boven nergens zitten.

Oh en ik heb geen xfree maar xorg (grapje).

Rinse: ik ga het vanavond proberen.

--chris, --- dit wordt nog een 'grote' topic :-)
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.