Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Database server onder Linux server?
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
naviGator
Help kan iemand mij vertellen welk programma ik nodig heb voor een database server?? Het liefst zo makkelijk mogelijk :!:

Thnx
Tux Brothers
MYSQL :wink:
HJH
PostgreSQL

Oracle

SAP

... zeg het maar!

Hendrik-Jan
naviGator
Bedankt jongens heb vandaag voor het eerst Linux geinstalleerd en ben druk bezig om er diverse dingen op te krijgen waaronder een webserver met een database server.
Maar hoe moet ik dit activeren of installeren?
Sorry ik ben een echte Newbie onder Linux ik ben op t moment een echte Windows boy.
HJH
in het Mandrake Control Center, vind je onder services een lijstje met servuices zoals die op je machine geïnstalleerd zijn. Er staat een start / stop knop bij, en de mogelijkheid de service bij opstarten, automatisch te laten starten. Daar zet je je database server aan of uit.
Wat betreft database vullen en beheren zijn er meerdere mogelijkheden.
Ik denk dat op zich webmin (als geïnstalleerd, te vinden op: https://localhost:10000 ) een mooie frontend is.
Maar in principe heeft ook iedere database z'n eigen frontend.

Hendrik-Jan
Tux Brothers
De hoofd installatie kun je het makkelijkst via de drakwizard doen, deze kun je via urpmi installeren, daarna kun je de methode van Hendrik-Jan gebruiken werkt super :wink:
kayjay
chkconfig mysql off
dan start mysql niet meer op
chkconfig mysql on
dan start mysql automatisch op tijdens booten

aanzetten:
/etc/init.d/mysql start
uitzetten:
/etc/init.d/mysql stop

een beetje databeest heeft overigens veel cpu en vooral veel geheugen nodig. Het is dan raadzaam om dan geen Grafische UserInterface te draaien.

Het crashen van je systeem tijdens een insert kan overigens ook heeele leuke effecten geven ;).gif

overigens voor beheer is mysqlcc een goede tool. deze kun je op een andere machine (ook windows) installeren.
naviGator
oke allemaal bedankt voor de moeite maar ik ben een newbie kan iemand mij vertellen waar ik een goede howto kan vinden? Want linux werkt helaas niet zoals windows met *.exe of msi klik en go. :shock:
Tux Brothers
Ik denk dat om mee te beginnen je het beste MYSQL kan gebruiken, niet alleen makkelijk maar veelal ook de meest gebruikte.
Hoe te installeren ? gewoon via urpmi natuurlijk :wink:
Weet je niet wat urpmi is ? even lezen in de KB.
Succes
HJH
in /usr/share/doc/*

vind je de howtos en text/help bestanden van alle geïnstalleerde programma's

Hendrik-Jan
kayjay
even een leuk voorbeeldje van een beetje transactie onder max-mysql (sapdb)
ssh sessie naar een testbak: machine met 1 gig ram en 2ghz cpu:
http://kayjay.net/albums/screenshots/mysql_load.jpg
naviGator
Bedankt voor alle informatie ik heb nu me database met webserver nog intern draaien.
Tux Brothers
Welke gebruik je nu ?
naviGator
ik gebruik op het moment apache en sql om met website te kunnen hosten,
Uiteraard met PHP ondersteuning
HJH
ok, dat deel is duidelijk,

maar MS SQL, MySQL of PostgreSQL?

Hendrik-Jan
kayjay
of Progress, of Sybase, of Oracle ?
Informix ?

sql is een taal.
HJH
precies...

Hendrik-Jan
naviGator
My SQL want dat is t enige wat ik een klein beetje op school heb geleerd. Ik weet niet of er veel verschil tussen zit, maar het werkt nu best goed met het testen. 8) biggrin.gif
HJH
Er zijn verschillen.

Maar als dit werkt voor jou... ;-)

Hendrik-Jan
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.