naviGator
Feb 2 2004, 12:11 PM
Help kan iemand mij vertellen welk programma ik nodig heb voor een database server?? Het liefst zo makkelijk mogelijk :!:
Thnx
Tux Brothers
Feb 2 2004, 12:21 PM
MYSQL :wink:
PostgreSQL
Oracle
SAP
... zeg het maar!
Hendrik-Jan
naviGator
Feb 3 2004, 12:13 PM
Bedankt jongens heb vandaag voor het eerst Linux geinstalleerd en ben druk bezig om er diverse dingen op te krijgen waaronder een webserver met een database server.
Maar hoe moet ik dit activeren of installeren?
Sorry ik ben een echte Newbie onder Linux ik ben op t moment een echte Windows boy.
in het Mandrake Control Center, vind je onder services een lijstje met servuices zoals die op je machine geïnstalleerd zijn. Er staat een start / stop knop bij, en de mogelijkheid de service bij opstarten, automatisch te laten starten. Daar zet je je database server aan of uit.
Wat betreft database vullen en beheren zijn er meerdere mogelijkheden.
Ik denk dat op zich webmin (als geïnstalleerd, te vinden op:
https://localhost:10000 ) een mooie frontend is.
Maar in principe heeft ook iedere database z'n eigen frontend.
Hendrik-Jan
Tux Brothers
Feb 3 2004, 01:27 PM
De hoofd installatie kun je het makkelijkst via de drakwizard doen, deze kun je via urpmi installeren, daarna kun je de methode van Hendrik-Jan gebruiken werkt super :wink:
kayjay
Feb 3 2004, 03:59 PM
chkconfig mysql off
dan start mysql niet meer op
chkconfig mysql on
dan start mysql automatisch op tijdens booten
aanzetten:
/etc/init.d/mysql start
uitzetten:
/etc/init.d/mysql stop
een beetje databeest heeft overigens veel cpu en vooral veel geheugen nodig. Het is dan raadzaam om dan geen Grafische UserInterface te draaien.
Het crashen van je systeem tijdens een insert kan overigens ook heeele leuke effecten geven
overigens voor beheer is mysqlcc een goede tool. deze kun je op een andere machine (ook windows) installeren.
naviGator
Feb 3 2004, 06:14 PM
oke allemaal bedankt voor de moeite maar ik ben een newbie kan iemand mij vertellen waar ik een goede howto kan vinden? Want linux werkt helaas niet zoals windows met *.exe of msi klik en go. :shock:
Tux Brothers
Feb 3 2004, 07:17 PM
Ik denk dat om mee te beginnen je het beste MYSQL kan gebruiken, niet alleen makkelijk maar veelal ook de meest gebruikte.
Hoe te installeren ? gewoon via urpmi natuurlijk :wink:
Weet je niet wat urpmi is ? even lezen in de KB.
Succes
in /usr/share/doc/*
vind je de howtos en text/help bestanden van alle geïnstalleerde programma's
Hendrik-Jan
kayjay
Feb 4 2004, 08:21 PM
even een leuk voorbeeldje van een beetje transactie onder max-mysql (sapdb)
ssh sessie naar een testbak: machine met 1 gig ram en 2ghz cpu:
http://kayjay.net/albums/screenshots/mysql_load.jpg
naviGator
Feb 9 2004, 09:08 PM
Bedankt voor alle informatie ik heb nu me database met webserver nog intern draaien.
Tux Brothers
Feb 9 2004, 09:14 PM
Welke gebruik je nu ?
naviGator
Feb 9 2004, 09:22 PM
ik gebruik op het moment apache en sql om met website te kunnen hosten,
Uiteraard met PHP ondersteuning
HJH
Feb 10 2004, 12:24 AM
ok, dat deel is duidelijk,
maar MS SQL, MySQL of PostgreSQL?
Hendrik-Jan
kayjay
Feb 10 2004, 12:57 AM
of Progress, of Sybase, of Oracle ?
Informix ?
sql is een taal.
HJH
Feb 10 2004, 01:19 AM
precies...
Hendrik-Jan
naviGator
Feb 10 2004, 09:02 AM
My SQL want dat is t enige wat ik een klein beetje op school heb geleerd. Ik weet niet of er veel verschil tussen zit, maar het werkt nu best goed met het testen. 8)
HJH
Feb 10 2004, 12:59 PM
Er zijn verschillen.
Maar als dit werkt voor jou... ;-)
Hendrik-Jan
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.