Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Wine en/of Cedega
MandrivaClub.NL > Forum > Spellen
Gul Dukat
Heb nu n.a.v. de post van armedking, nu dan ook de cvs-versie van Cedega en ook Wine geinstalleerd op mijn Mandy 2005LE. Met de bedoeling om Age of Empires te installeren en natuurlijk te spelen. Heb overigens al op de site Transgaming gekeken en Age of Empires wordt dus ondersteund door Cedega. Met Cedega heb ik een ietwat raar probleem. Ik heb de rpm van Korrel geinstalleerd, weliswaar was die voor Mandy 10.1. Nadat er een aantal dependecies waren geinstalleerd en de rpm zelf ook dacht ik dat het programma gewoon van de konsole kon starten. Maar niets is minder waar. Het commando "cedega" in de konsole levert "Unknown command" op. "rpm cedega -q" levert "cedega-4.3cvs-1.101mcnl" op. Het is dus wel geinstalleerd, maar... Toen maar met Wine gerpobeert. En wonder boven wonder kan ik in het installatie scherm komen, maar bij detecting hardware blijft ie hangen. Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe of hoe ik het wel aan het werk kan krijgen?
korrel
Je moet Cedaga doen dit is om te voorkomen dat in conflict raakt met de official versie. :-)
Gul Dukat
Bedankt Korrel. Moest idd hoofdletter C zijn. ohmy.gifk:

En Age of Empires werkt ook nog. biggrin.gif
Sjengstah
Cedega moet je betalen toch ??
BTierens
Ja, maar je kan de CVS source (dat is de laatste versie; vaak is dat een ontwikkelingsversie) gratis downloaden en compileren. De code is weliswaar niet beschikbaar onder de GPL.
Sjengstah
owzo maar omdat ik nog al newbie ben met alles kan iemand misschiens een directe link naar de files sturen via PM
alvast bedankt
armedking
Gul Ducat: Kijk eens op www.frankscorner.org daar staan een hele hoop spellen en howto's over spellen die ondersteund worden op de cvs versie van cedega.
De ondersteuning die staat op de cedega site is voor de betaalde versie er van (ik weet het that sucks) maar het is niet anders.
Maar op die site staat een hele hoop info hier over.
Gul Dukat
Bedankt, zal ff kijken of ik er wat kan vinden over de spellen die ik nog zo graag ff een keertje wil spelen. ;).gif
Tux Brothers
Heren, een beetje off topic ino, maar hoe is het op dit moment gesteld met Cedega ?
Een half jaar gelden heb ik geprobeerd om Call of Duty weer is te spelen onder Linux, was toen 1 groot drama, is er al verbetering?
Gul Dukat
QUOTE(Tux Brothers)
Heren, een beetje off topic ino, maar hoe is het op dit moment gesteld met Cedega ?
Een half jaar gelden heb ik geprobeerd om Call of Duty weer is te spelen onder Linux, was toen 1 groot drama, is er al verbetering?

Weet nog niet hoe het met de recentere spellen is gesteld, maar met Age of Empires heb ik nu draaien met cvs-cedega. Wel een beetje back to basic ;).gif , maar goed speelbaar.
armedking
Ja ik moet zeggen dat cedega er maar aan moet wennen dat het alltijd een stap achter loopt.
Elke nieuwe game die uit komt brengt weer nieuwe problemen.
Al moet ik zeggen dat ze wel hun best doen een zo goed mogelijke ondersteuning te geven voor games.
Uiteraard gaat dit gepaard met het bekijken van de top 10 games en die zullen dan ook eerst bekeken worden.
Wat wel een voordeel is voor europa is dat games hier wat later uit komen zodat cedega er al een tijdje mee bezig is ze ondersteund te krijgen.

Bv: Half life 2 is al een tijdje uit en is pas net ondersteund door cedega.

Maar neem nou het partnerschap tussen cedega en Linspire five-0.
Ze claimen dat je met linspire en cedega games out of the box kan spelen.
Ik bedoel ok dat is wel weer een vooruitgang maar ik vind Linspire niet in de linux wereld thuis horen.
Al de extra software voor linspire moet voor betaald worden en vind ze eigenlijk de kant van Microsoft op gaan.

Hier is de link naar de supported games page van cedega.
http://transgaming.org/gamesdb/
er zijn dus al ongelofelijk veel spellen die ondersteund worden.

Ik ben dus eigenlijk al overtuigd het te gaan kopen maar dan komt het volgende probleem.
Die verdomde credit card.
Ik bedoel hoeveel europeanen hebben zo'n ding.
Ik in ieder geval niet.

O en Tux Brothers: Hier is de pagina van Call of Duty
Hij word nu toch zeer goed ondersteund.
superstoned
hey, niet lelijk doen over Linspire, he, we hebben op nedlinux net een discussie over hoeveel ze nou wel of niet bijdragen aan linux biggrin.gif http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?t=18803

ik ben wel onder de indruk van die lijst die je geeft, hij is langer dan ik dacht....
armedking
De lijst is inderdaad opvallend lang dat klopt.

Ps. ik doe niet al te lelijk over linspire, Maar kunnen we over " linspire " niet even een topic in de kletshoek plaatsen?

Om terug te komen op cedega.
Ze ondersteunen idd veel games. En de resultaten zijn niet al te slecht.
Het mooist zou dit zijn: " In de free record shop een schap met geporte games naar linux" is dat niet een oplossing dan haha.
Maar Linux gebruikers behoren toch tot de minderheid gezien er alltijd voor rang word gegeven aan Windows, Mac en Spelcomputers. ik denk dat linux dan aan het eind van het rijtje hoord.
Maar ze zouden op zijn minst een doosje bij de free recordshop neer kunnen zetten met daarop " Cedega for Linux".
Dat is het grootste probleem waar ik mee zit.
Geen credit card, en niet van plan er een aan te schaffen alleen voor cedega.
Dusss. Komt mijn cedega avontuur hier al bijna op zijn eind.
Als ik het nu kon kopen deed ik het meteen.
Wie niet waagt die niet wint.
En voor de doorgewinterde gamer is cedega de enige oplossing wanneer je helemaal van windows af wil.

(nu lijkt het of ik reclame aan het maken ben haha)
ogli
Dusss. Komt mijn cedega avontuur hier al bijna op zijn eind.

Ik zou er niet al te rouwig om zijn. Ik heb het een tijdje uitgeprobeerd, maar van al die enthousiast verhalen op hun site (thank you, cedega!!!!!!!!!!!!!) merkte ik niet al teveel.
Als een spel het al doet gaat dat met prestatieverlies gepaard. Veel spellen installeerden wel, maar gaven op het laatste moment een fout. Of ze startten niet op.
En voor de doorgewinterde gamer is cedega de enige oplossing wanneer je helemaal van windows af wil.

Als je helemaal van windows af wilt wel, maar ik prefereer een multiboot. Eén extra 'distro' maakt niet uit. Windows mag alleen het internet niet op.
Tux Brothers
Call of Duty is nu 3 jaar op de markt, een half jaar geleden draaide het als een natte krant, ok hij deed het wel maar vraag niet hoe.
Als Cedega een fatsoenlijk product zou zijn zou ik het zeker aanschaffen maar dat een game 2 jaar na uitgifte nog niet fatsoenlijk draait gaat me een beetje te ver.
Ik vind ook dat men men meer belooft dan dat je krijgt, hetzelfde ondervond ik ook laatst met win4lin, ik heb het product gevraagd om te testen.
Na een week met optimaliseren bezig geweest te zijn heb ik ze maar gezegd dat ik dit niet eens een test waardig vond.
Win opstarten duurde ongeveer een minuut of 3 laat staan er nog wat mee willen doen.
Hun support desk is erg goed er wordt snel en goed gereageerd maar het product is om te janken !
PeterM
QUOTE(Tux Brothers)

Win opstarten duurde ongeveer een minuut of 3 laat staan er nog wat mee willen doen.
Hun support desk is erg goed er wordt snel en goed gereageerd maar het product is om te janken !

Mijn ervaringen met Win4Lin zijn heel anders, maar dat heb ik al eens aangegeven in dit forum. Ik weet niet welke versie jij getest hebt. Jammer dat het niet beviel.
Hun support desk is inderdaad heel goed, mogen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen.
Tux Brothers
Heyy Peet,

Ik gebruikte winxp pro, en naar hun eigen zeggen (de support desk) draait deze versie belabbert...
Maar ook hier begrijp ik het weer niet, over een jaar komt Vista uit en men heeft xp nog niet eens fatsoenlijk werkend weten te krijgen sad.gif
superstoned
QUOTE(Tux Brothers)
Call of Duty is nu 3 jaar op de markt, een half jaar geleden draaide het als een natte krant, ok hij deed het wel maar vraag niet hoe.
Als Cedega een fatsoenlijk product zou zijn zou ik het zeker aanschaffen maar dat een game 2 jaar na uitgifte nog niet fatsoenlijk draait gaat me een beetje te ver.
Ik vind ook dat men men meer belooft dan dat je krijgt, hetzelfde ondervond ik ook laatst met win4lin, ik heb het product gevraagd om te testen.
Na een week met optimaliseren bezig geweest te zijn heb ik ze maar gezegd dat ik dit niet eens een test waardig vond.

tja, het valt waarschijnlijk ook niet mee. en veel spellen draaien heel aardig hoor ik, soms zelfs sneller dan onder windoze... Ik ben wel onder de indruk van hun product, maar niet van plan er geld aan uit te geven. je moet rekenen dat de spellen anders helemaal niet zouden werken, ej, en om iets wat voor windoze is gemaakt draaiend te kijgen onder linux is een hele klus.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.