Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: hulp gevraagd bij aanleg thuisnetwerk in combinatie met ADSL
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
deech
Heerlijk zo’n nederlands-talige gebruikers groep. En dat ook nog van mijn fav distro….

Het gaat even over het volgende…Mijn ADSL aansluiting zit in de pijplijn, nog eventjes en dan is het zover. Einde ISDN, breedband here i come. Gedegen voorbereiding is het halve werk, en ik heb nog wat tijd voor mijn adsl is gerealiseerd. Dus mooi nog even wat tijd voor wat uitzoekwerk.

Thuis heb ik heb een desktop pc en een laptop, beide uitgerust met een netwerk kaart. Binnenkort nog even een router aanschaffen voor een netwerkje.
Q: Zijn er nog speciale dingen voor linux waar ik bij de aanschaf van een router op moet letten? Nog goede of slechte ervaringen met bepaalde types? Of maakt het allemaal niet uit. Ik hoef niet een top of the bill router, gewoon eentje die doet wat ie moet doen…

Nadat ik een router heb aangeschaft en de ADSL verbinding is door KPN geregeld, het ethernet modem is ontvangen van wanadoo en alle kabels klaar liggen, dan rest mij alleen nog eventjes de boel aan te sluiten en te configureren…..;).gif

Wat ik uiteindelijk graag wil is in linux:
-Veilig online zijn (dus firewall, virusscanner nodig?)
-delen van de internetverbinding
-delen van de printer (aangesloten op desktop)
-delen van de scanner (aangesloten op desktop)
-delen van de bestanden (staan op een FAT32 partitie op de desktop)
-delen van de mail (opslag op 1 plaats en bereikbaar op beide pc’s)
-delen van korganizer data zoals agenda en todos etc (opslag op 1 plaats en bereikbaar op beide pc’s)

Momenteel draai ik een thuisnetwerkje via een simpele hub, met vaste ip adressen, waarbij ik via ftp mijn data ‘deel’. Ver weg van mijn uiteindelijke wensen natuurlijk. Dat betekent voor mij dat ik een hoop nieuwe dingen ga leren!!

Dus graag wil ik van jullie wat informatie, tips, ideeën, hints over wat ik nodig heb en hoe ik mijn wensen lijstje kan realiseren in linux. Alvast bedankt voor de eventueel genomen moeite! Much appreciated!

groeten,

deech
HJH
Hallo Deech,

Ik ga gewoon even al je punten af, is veel makkelijker voor mij:

Allereerst: vanwaar een router? Je kan toch ook gewoon een ADSL modem aanvragen met ingebouwde hub/switch?
Van die goedkope routers heb ik zelf nogal slechte ervaringen mee: slecht te configureren en ze kunnen niet gebruikt worden wanneer je kabels met een lengte van meer dan 15 meter gebruikt (dan is het signaal al weg) Bovendien genereren ze overbodig veel netwerkverkeer doordat ze zoveel signalen gewoon laten vallen en dus opnieuw moeten doorgeven.

Alternatief: neem een oude pc, sluit die aan op je ADSL, en met de tweede kaart op je al bestaande hub.
Op deze PC zet je Mandy (of een andere distro), met firewall router (iptables is juist hiervoor).
Shorewall is een mooie manier om te kunnen configureren. En het Mandrake Configuratie Centrum heeft alles in huis om een router/firewall werkelijkheid te maken.
Bijkomend voordeel: deze machine kan je uitstekend als fileserver/printserver/ e-mail server of zelfs webserver laten dienen!
Virus scanner? sja.. naar smaak. Maar bedenk wel: dat is alleen iets wat enigzins helpt wanneer je je routerpc als e-mail server gebruikt en er ook windows gebruikers e-mail vanaf halen.
E-mail delen, dan moet je gewoon het imap protocol i.s.m. courier mail gebruiken.
om dingen te delen als agenda's enzo, kan je die waarschijnlijk ook het beste syncen naar een schijf/ map op je routerpc. Op die manier is de informatie altijd toegankelijk.
Ik denk ook dat je zou moeten overwegen om te delen bestanden e.d. op deze machine te zetten. Dan maak je het jezelf makkelijk.

Delen van gegevens kan, afhankelijk van het besturingssysteem dat je gebruikt, bijvoorbeeld via NFS of via Samba. Dat lijkt me makkelijker dan ftp.

Delen van scanner en printer zou ook geen probleem moeten zijn. Cups en Sane hebben hier beiden voldoende mogelijkheden voor.

Hendrik-Jan
deech
dat is snel...
bedankt voor je snelle reactie. Ik ben nog zoekende naar DE oplossing voor mij. Er zijn ook zoveel mogelijkheden ;).gif

ok waarom een router, geen idee, leek me handiger dan een apparaat waar alles inzit. Hou nooit zo van die apparaten die alles doen. Heb liever een apparaat wat gemaakt is voor een specifiek doel.
Ik neem aan dat jij een router van 35 euro als goedkoop beschouwd en daarmee als zou deze dan vallen onder jou slechte ervaringen. Er staat trouwens een test in de laatste C!T over routers, dus die zal ik er nog even op naslaan. Een aparte pc had ik vanwege ruimte gebrek nog niet aan gedacht. Maar na wat zoeken kan het ruimtegebrek deels worden verholpen door een KVM2KIT van linksys.

Vraagje: als ik deze router pc met mandy ga gebruiken, kan mijn ega dan vanuit windows ook gewoon printen en scannen e.d.? En kan ik dan vanuit windows eventueel ook bij de files die op deze router pc staan?

En hoe gaat e.e.a. er uit zien als ik wel een nieuwe router aanschaf en niet een oude pc daarvoor gebruik?

Thanx,

deech
HJH
QUOTE(deech)
dat is snel...
bedankt voor je snelle reactie. Ik ben nog zoekende naar DE oplossing voor mij. Er zijn ook zoveel mogelijkheden ;).gif

Sja..., dat is het voor- en het nadeel van Linux ;-)

ok waarom een router, geen idee, leek me handiger dan een apparaat waar alles inzit. Hou nooit zo van die apparaten die alles doen. Heb liever een apparaat wat gemaakt is voor een specifiek doel.

Prima, maar een ADSL modem (ik neem aan dat je een Thompson/Alcatel speedtouch gaat krijgen), bezit al een routing en firewalling mogelijkheid. Dus een router lijkt me überhaubt geen vooruitgang in je config. Als je nu de modem voor je bestaande config plaatst, zou dat ook prima moeten werken. In dat geval is een router dus pure overkill, en maak je het zezelf alleen maar lastiger.

Ik neem aan dat jij een router van 35 euro als goedkoop beschouwd en daarmee als zou deze dan vallen onder jou slechte ervaringen. Er staat trouwens een test in de laatste C!T over routers, dus die zal ik er nog even op naslaan. Een aparte pc had ik vanwege ruimte gebrek nog niet aan gedacht. Maar na wat zoeken kan het ruimtegebrek deels worden verholpen door een KVM2KIT van linksys.

Ja, dat noem ik inderdaad goedkoop. Het probleem is dat ze nogal last hebben van schiften. Je weet bijvoorbeeld nooit wat ze nog wel en niet doen na een stroomuitval, en dat is niet goed!

Vraagje: als ik deze router pc met mandy ga gebruiken, kan mijn ega dan vanuit windows ook gewoon printen en scannen e.d.? En kan ik dan vanuit windows eventueel ook bij de files die op deze router pc staan?

Wanneer je op de routerpc samba zet, en cups, wordt de printer al automatisch gedeeld.
Scanner delen is iets lastiger, omdat daar geen gui-gereedschap voor is. Maar het komt erop neer dat je saned (de sane daemon) aangeeft dattie de scanner moet delen. Je geeft de poort op waarop ie em moet delen, en dat was het voor de Linux kant. Op Windows moet je dan nog wel een frontend installeren. Ik heb heel goede ervaringen met Sanetwain (ontwikkeld door een Nederlander).

En hoe gaat e.e.a. er uit zien als ik wel een nieuwe router aanschaf en niet een oude pc daarvoor gebruik?

Ik geloof dat ik dat al eerder in dit antwoord heb geschetst. Mijns inziens maak je het daarmee alleen maar lastiger, terwijl het domweg geen voordelen biedt.

Hendrik-Jan
HJH
Ik weet trouwens niet of je überhaubt geld uit wil geven aan een router pc, maar een VIA EPIA is zeer compact (15x15 cm). Wanneer je deze gebruikt, gecombineerd met een lekker grote harde schijf, zit je altijd goed.

Alternatief: een tweedehands (liefst gratis natuurlijk ;-) ) Pentium 1 met voldoende geheugen is in principe al voldoende.

Aan een routerpc hoeft niet veel te zitten: je hebt er geen monitor, toetsenbor of muis voor nodig. Een harde schijf, moederbord+cpu en geheugen en een paar netwerkkaarten is al voldoende.

Hendrik-Jan
deech
Hendrik-Jan,

als het goed is krijg ik een SpeedTouch 510. Ik zal es kijken of ik eventueel een 2e hands pc op de kop kan tikken. Volgens mij heeft mijn broertje er nog wel eentje staan.

Scanner delen is trouwens niet het grootste probleem hoor. Daar ga ik niet mee beginnen zeg maar....;).gif

Maaruh, als ik jou goed begrijp dan zou ik als ik het adsl modem plaats voor mijn hubje al een heel eind zijn?

Ik zit nog niet zo heel erg in het hele netwerk gebeuren, dus niet alles is me direct duidelijk...bare with me please ;).gif

greetz,
deech
HJH
In principe ben je er al met alleen je modem in je netwerk koppelen.

Zet dan al je pc's op dhcp netwerk (dynamische adrestoewijzing), dan vind het hele spullie elkaar ook meteen.

Voor de veiligheid ben ik zelf voor het inschakelen van een servertje tussen het modem en je netwerk, maar technisch gezien is er nix mis met een directe aansluiting.

Hendrik-Jan
naviGator
Een goedkope router betekend niet gelijk dat hij slecht is. Thuis heb ik een router van een :? merk . Tussen mijn pc en de router zit 25 meter kabel omdat ik helemaal boven in het huis mijn pc heb. Deze was in de winkel ook rond de 100 euro maar hij doet het perfect. Deze kan als DHCP werken en regeld alle verkeer en doet dit niet overbodig omdat het de functie van een switch heeft.

Wanneer je het over een hub hebt wordt er pas echt veel dataverkeer gegenereerd. Doordat een hub "DOM" is. Een hub gaat alle computers af om te kijken of dat de pc is met de juiste IP Adres. Gebruik je een switch zal die veel sneller zijn in theorie omdat deze niet naar iedere pc gaat.

zo dat was het voor nu even over de router switch en de hub. :idea:
HJH
Maar vertel je nu niet hetzelfde als wat ik net vertelde?
-> je hebt 100 euro voor dat ding betaald! Waar denk je dat fabrikanten als eerste op bezuinigen als het ding goedkoper moet worden? -> de electronische componenten!
Dus die van jou was, welk merk dan ook, nog relatief duur (lees: betere componenten) dan wat er nu verkocht word.
Let wel: ik zei dus ook niet: koop een merk, maar koop een duurdere als je toch moet.

En wat betreft je HUB verhaal: dat is appels met peren vergelijken!
Een switch (en dat bedoel je waarschijnlijk), genereert inderdaad minder verkeer dan een HUB. Omdat een switch alleen stuurt naar de pc waar het naartoe moet, en niet naar allen. Een hub is een dommer apparaat, en stuurt gewoon naar allen.
Een switch kopen om een HUB te vervangen kan dan ook een goede aankoop zijn, maar gezien het verkeer dat een internet netwerkverbinding genereert, met daarop nog wat printwerk en enkele bestanden die uitgewisseld worden, kan je je afvragen of het nodig is!

Een router heeft een fundamenteel andere functie.

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Volgens mij heeft hij gewoon de clubserver nodig met een routertje :wink:
HJH
Nee, ik denk dat "router" en "switch" hier door elkaar gegooid worden!
Let op: de twee dingen zijn en betekenen iets fundamenteel anders!
In relatie tot mijn antwoorden betekent dat dus: Ik ben van mening dat goedkope routertjes echt van slechte kwaliteit (!!!) zijn. Goedkope switches zijn daarintegen echter vaak zeer goed te gebruiken, en daar zijn weinig problemen mee.
Ik hoop dat dit het e.e.a. verduidelijkt.

Enneh ja, die clubserver is kennelijk hard nodig. ;-)

Hendrik-Jan
LibraOne
QUOTE(HJH)
Alternatief: neem een oude pc, sluit die aan op je ADSL, en met de tweede kaart op je al bestaande hub.
Op deze PC zet je Mandy (of een andere distro), met firewall router (iptables is juist hiervoor).

Tip: Smoothwall is een dedicated firewall op basis van Debian. Zeer veilig, doet ook IDS (Snort), webproxy (Squid), DHCP, VPN, prettig webinterface om alles in te stellen, makkelijk en snel updaten. Installeren is een fluitje van een cent. Benodigdheden: een oude pentium met min 64 geheugen, een 2 gig hd, twee netwerkaarten, wat kabels en cd-rom speler. Als je een DMZ wil gebruiken (om bijvoorbeeld een MDK Mailserver in te plaatsen) dan kan dat ook. Komt er wel een netwerkkaart bij.

www.smoothwall.org
Tux Brothers
Ja Tux weet echt wel het verschil tussen een router en een switch, maar met de eerder genoemde combinatie kun je wel alles regelen.
Het routertje aan het ext. segment en het hubje wat ie al heeft op de interne kant, clubserver dertussen en voila :laugh.gif:
Lijkt me niet zo moeilijk allemaal, als je veel intern verkeer hebt is een switch natuurlijk mooier, ik ben zelf niet zo van de hubs :wink:
HJH
[quote=Tux Brothers]Ja Tux weet echt wel het verschil tussen een router en een switch, maar met de eerder genoemde combinatie kun je wel alles regelen.
Het routertje aan het ext. segment en het hubje wat ie al heeft op de interne kant, clubserver dertussen en voila :laugh.gif:
Lijkt me niet zo moeilijk allemaal, als je veel intern verkeer hebt is een switch natuurlijk mooier, ik ben zelf niet zo van de hubs :wink:[/quote]

Gerard,

ja, ik weet dat jij het verschil weet tussen router en switch. Maar ik geloof dat er eerder in dit onderwerp daar wat verwarring over was, vandaar.
En ja, een switch is natuurlijk altijd mooier dan een hub, maar hubs zijn vaak gratis te krijgen....
Heb zelf thuis nog een 10mbit coaxiaal netwerk. was ook gratis, en voor internet, af en toe wat printen en wat oversturen meer dan voldoende. ;-)

Hendrik-Jan
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.