Het gaat even over het volgende…Mijn ADSL aansluiting zit in de pijplijn, nog eventjes en dan is het zover. Einde ISDN, breedband here i come. Gedegen voorbereiding is het halve werk, en ik heb nog wat tijd voor mijn adsl is gerealiseerd. Dus mooi nog even wat tijd voor wat uitzoekwerk.
Thuis heb ik heb een desktop pc en een laptop, beide uitgerust met een netwerk kaart. Binnenkort nog even een router aanschaffen voor een netwerkje.
Q: Zijn er nog speciale dingen voor linux waar ik bij de aanschaf van een router op moet letten? Nog goede of slechte ervaringen met bepaalde types? Of maakt het allemaal niet uit. Ik hoef niet een top of the bill router, gewoon eentje die doet wat ie moet doen…
Nadat ik een router heb aangeschaft en de ADSL verbinding is door KPN geregeld, het ethernet modem is ontvangen van wanadoo en alle kabels klaar liggen, dan rest mij alleen nog eventjes de boel aan te sluiten en te configureren…..
Wat ik uiteindelijk graag wil is in linux:
-Veilig online zijn (dus firewall, virusscanner nodig?)
-delen van de internetverbinding
-delen van de printer (aangesloten op desktop)
-delen van de scanner (aangesloten op desktop)
-delen van de bestanden (staan op een FAT32 partitie op de desktop)
-delen van de mail (opslag op 1 plaats en bereikbaar op beide pc’s)
-delen van korganizer data zoals agenda en todos etc (opslag op 1 plaats en bereikbaar op beide pc’s)
Momenteel draai ik een thuisnetwerkje via een simpele hub, met vaste ip adressen, waarbij ik via ftp mijn data ‘deel’. Ver weg van mijn uiteindelijke wensen natuurlijk. Dat betekent voor mij dat ik een hoop nieuwe dingen ga leren!!
Dus graag wil ik van jullie wat informatie, tips, ideeën, hints over wat ik nodig heb en hoe ik mijn wensen lijstje kan realiseren in linux. Alvast bedankt voor de eventueel genomen moeite! Much appreciated!
groeten,
deech