Als gateway naar internet gebruik ik een oude pc die onder mdk 10 draait. Die dient ook als printer- en faxserver.
Zo heel af en toe valt mijn internet verbinding weg. Als mijn huisgenoten daarmee worden geconfronteerd dan lossen ze het probleem op door de genoemde pc te herstarten. Maar meestal kan het probleem ook opgelost worden door de service "internet" te herstarten. Een enkele keer is het ook nodig om ook het netwerk te herstarten. Maar daarvoor moet je òf een aantal handelingen via het MCC doen, òf in een terminal als root drakxservices opstarten, òf in een terminal als root internet en network te herstarten. En dat is voor mijn huisgenoten allemaal te ingewikkeld.
In ieder geval dacht ik het hun gemakkelijk te kunnen maken door het schrijven van een script dat achtereenvolgens internet stopt, het netwerk herstart en daarna internet weer start.
Dat script heb ik inmiddels geschreven en het werkt ....... maar alleen ingelogd als root. En ik wil graag dat het als user werkt. Dat is misschien op te lossen door grootscheeps van systeembestanden de permissies te gaan uitbreiden, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Ik dacht dus aan een oplosing waarbij automatisch een terminal gestart wordt, su+paswoord gegeven wordt en dan in de betreffende terminal het netwerkscript afgewikkeld wordt. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe zo'n script er uit moet zien? Of heeft iemand een betere oplsossing?
Wim