dansmug
Oct 13 2005, 09:24 PM
De rpm's van Mandriva Linux 2006 staan op de publieke servers. Ook niet-Clubleden kunnen nu deze nieuwe versie installeren. Dit kan op verscheidene manieren. Enerzijds kun je via urpmi jouw volledige installatie updaten. De bronnen voor 2006 zitten reeds in ons eigenste
urpmiweb. Anderzijds is het mogelijk om een cd of floppy te downloaden met een zgn. netwerkinstallatie. De images kun je bij
NLUUG vinden. Vergeet de README niet te lezen!
Meer info vind je bij
Mandriva zelf.
Peet
Oct 13 2005, 10:12 PM
Mmm dass vrij snel allemaal .
Updaten werkte bij mij niet echt lekker >distro was buggy .
Heb maar een schone instal gedaan .
willie
Oct 14 2005, 07:37 AM
Is het niet meer mogelijk om 3 iso's te downloaden
Willie
Revival
Oct 14 2005, 08:08 AM
[quote=willie]Is het niet meer mogelijk om 3 iso's te downloaden
[/quote]
De iso's komen volgens de site pas over een paar weken
http://www1.mandrivalinux.com/nl/ftp.php3#2006
Groetjes Arno
doelman
Oct 14 2005, 08:43 AM
Ik heb de mirrors aan mn urpmi bronnen toegevoegd, maar ik krijg nog wel de melding over ongeldige handtekening (bij elke rpm):
CODE
/var/cache/urpmi/rpms/smartmontools-5.33-3mdk.i586.rpm: Invalid Key ID (DSA/SHA1, Mon Sep 12 17:20:18 2005, Key ID e7898ae070771ff3)
Do you want to continue installation ? (y/N)
rayk
Oct 14 2005, 09:32 AM
ik wil graag een schone install doen alleen als ik de iso download en brand en dan alles volg gaat hij opnieuw LE2005 installeren hoe kan dit? als ik moet kiezen welke ik wil kan ik kiezen tussen cooker en official en nog enkele. welke moet ik nemen?? verder kan ik wel overal komen maar steeds pakt hij de verkeeerde of doe ik dat?
Gul Dukat
Oct 14 2005, 10:22 AM
Rayk,
je boot wel vanaf cd neem ik aan? En welke cd heb je gedownload?
rayk
Oct 14 2005, 11:06 AM
het is gelukt ik boot van cd en bij het kiezen van de ftp server heb ik inplaats van current 2006.0 ingevuld en nu heb ik mandriva2006
leuk hor ziet er geinig uit. ga eens aan de slag ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen
JePe
Oct 14 2005, 12:44 PM
Was zelfde probleem hier, maar Rayk was iets sneller. Hij is dan ook de helft jonger dan ik
In het scherm "Please fill in the entries" in het veld "Mandriva Linux Directory" "....Mandrakelinux/official/current/i586....... de current vervangen door 2006.0
Is bezig met mijn test machine te updaten.
Nog een vraagje: Moet de Nvidia kaart opnieuw ingesteld worden?
Gusman
Oct 14 2005, 07:05 PM
Ik heb zojuist mandriva 2006 via het internet geinstalleerd. Het was de eerste keer dat ik een installatie uitvoer op deze manier en dit bevalt me wel

. Het kost meer tijd (een uurtje) maar je hoeft niet 3 iso's van een kleine 700 MB elk te downloaden, wat in mijn geval meer tijd kost (al is het natuurlijk maar eenmalig).
Voor de rest heb ik een positieve indruk van Mandriva 2006

k: . Ik heb op een testsysteem de nieuwe distro's van (k)ubuntu 5.10 en PcLinuxOs geprobeerd maar voel me toch meer "thuis" met mandriva.
Er is weer een prima stukje werk geleverd door alle betrokkenen.

k:

k:

k:
Groeten,
Gusman ;-)
baCo
Oct 14 2005, 08:01 PM
Ik zou graag een update uit willen voeren van mijn bestaande Mandriva2005 installatie, hoe kan ik het beste te werk gaan? Het liefst via urpmi
rayk
Oct 14 2005, 08:39 PM
via urpmi weet ik niet je kunt de bronnen toevoegen maar wat dan nog meer? ik zou het nietweten. via ftp kun je wel een upgrade doen. niet moeilijk en werkt prima
doelman
Oct 14 2005, 09:13 PM
[quote=baCo]Ik zou graag een update uit willen voeren van mijn bestaande Mandriva2005 installatie, hoe kan ik het beste te werk gaan? Het liefst via urpmi

[/quote]
Hee Dordtenaar
De bronnen idd toevoegen, en dan urpmi --auto-select --noclean --no-verify-rpm uitvoeren op de commandolijn.
baCo
Oct 14 2005, 09:20 PM
Hee
Ik begrijp dat een clean install beter is. maar wil dit eigenlijk niet uitvoeren omdat ik mijn mandrivabakje helemaal naar mijn wensen heb ingericht. Wat kan ik ongeveer verwachten als ik update? Ga ik tegen problemen aanlopen?
Ik heb ook een virtual PC met Mandriva2005 draaien misschien dat ik het daar eerst even op test.
doelman
Oct 14 2005, 09:24 PM
Het is mogelijk dat je probleempljes krijgt. Test het idd eerst lekker op die virtual pc.
Maar waarom wil je je mandrivabakje wat naar wens is ingericht updaten? Alstie tog draait draait tie

. Mja, ik wil ook altijd graag het nieuwste hebben hoor
baCo
Oct 14 2005, 09:40 PM
Eigenlijk draait die nu perfect
Heb pas geleden Mandriva erop gezet in plaats van WindowsXP en heb er totaal geen spijt van. Ik download vrij veel en draai daarnaast ook een vaak een Teamspeak server voor vrienden en dat werkt tot nu toe net zo goed of zelfs beter. Nzbget werkt perfect vanuit een shell, voor torrents gebruik ik nog Azureus maar daar zoek ik nog een commandline app voor.
Ik ga het in ieder geval even testen op die Virtual PC en dan kijk ik wel even of ik update of niet
doelman
Oct 14 2005, 09:44 PM
Nou, dat is fijn dat je er zo tevreden mee bent. Idd eerst maar even goed testen, voordat je wat update.
Voor commandline raad ik je rTorrent aan, als je even goed de documentatie leest, heb je dat zo door. Gebruik ik ook.
Gusman
Oct 15 2005, 04:08 PM
Te aanzien van mandriva 2006 heb ik twee korte vraagjes:
- Klopt het dat het mandrivaclub.nl urpmiweb voor 2006 nog geen URL voor "pakketten" beschikbaar heeft (ik zie er wel al 5 (rpm's) op de ftp site staan ftp.nluug.nl)
- En kan ik de mandrivaclub.nl urpmiweb voor LE2005 als URL toevoegen en de pakketten die voor LE2005 beschikbaar zijn gebruiken in 2006?
Alvast weer bedankt voor de reacties...............:-D
groeten,
Gusman
dansmug
Oct 16 2005, 10:45 AM
- Blijkbaar heeft iemand urpmiweb intussen geüpdate, want MCNL staat er nu ook tussen voor 2006
- De meeste rpm's voor 2005 werken ook op 2006. Trial and error zou ik zeggen.
Gusman
Oct 16 2005, 11:38 AM
@dansmug
Bedankt voor je reactie.

k: Ik heb hem ondertussen gevonden...........
Ik had ook al de rpm directory van LE2005 toegevoegd en daar al wat pakketten uit geinstalleerd zonder problemen. Programma's werken uitstekend :frown: :frown:
Groeten,
Gusman
Gul Dukat
Oct 20 2005, 08:47 PM
[quote=doelman]Ik heb de mirrors aan mn urpmi bronnen toegevoegd, maar ik krijg nog wel de melding over ongeldige handtekening (bij elke rpm):
CODE
/var/cache/urpmi/rpms/smartmontools-5.33-3mdk.i586.rpm: Invalid Key ID (DSA/SHA1, Mon Sep 12 17:20:18 2005, Key ID e7898ae070771ff3)
Do you want to continue installation ? (y/N)
[/quote]
Dit probleem is erkend. En ze zijn er mee bezig. In het Officiele-forum van MandrivaClub.com werd het volgende bericht gepost door Adam Williamson, de Site Admin:
I've seen several mentions of 2006.0 packages on the public mirrors having signature problems. Could anyone who has come across signature problems please report to me the names of the packages you have trouble with? I can pass it on to Warly and he should be able to fix it. Thanks!
guidol
Oct 27 2005, 11:03 PM
even een vraagje. Kun je de cdrom.img ook naar een dvd kopieren? Want de compilatie is opgezet voor een cd-rom en niet voor een dvd. Hoe is de compilatie te veranderen dat ie wel op een dvd-rw past. Ik heb nml. ff geen cd-rw meer liggen en voor een netwerk installatie vind ik het zonde om een gewone cd-rom te gebruiken.
guido
dansmug
Oct 28 2005, 11:20 AM
Je kunt de bestanden uit de .img-file halen en dan op een DVD branden, dat zou kunnen werken. Ik weet alleen niet zo direct een programma om .img-files uit te pakken.
Langs de andere kant, probeer die cdrom.img gewoon eens te branden op een dvd-rw. Als het niet lukt, kun je hem nog altijd wissen.
ogli
Oct 28 2005, 11:51 AM
Op deze site staat iets wat je zou kunnen helpen:
van cd naar dvd
Het is een script voor fedora; je moet de aanwijzingen volgen (het script eerst downloaden en opslaan). Het eerste commando werkt, maar levert na een tijdje een foutmelding op. Na het verwijderen van de regel
/usr/lib/anaconda-runtime/implantisomd5 --force $2
werkt het wel (zal iets met het checken van de md5sum te maken hebben neem ik aan? nou ja, pech).
Het tweede commando werkte bij mij niet, maar hoe dan ook, je dvd.iso is dan al gemaakt en is klaar om gebrand te worden. Bij mij werkte het.
guidol
Oct 30 2005, 01:15 AM
QUOTE(dansmug)
Je kunt de bestanden uit de .img-file halen en dan op een DVD branden, dat zou kunnen werken. Ik weet alleen niet zo direct een programma om .img-files uit te pakken.
Jammer, volgens mij moeten er wel plugg-ins of andere (grafische) scripts zijn om het voor elkaar te krijgen. Kiso kan bv al wel nrg/nog iets overzetten, maar net geen img-bestanden. Maar omdat de versies van 2006 alleen op img-formaat te krijgen zijn...
QUOTE(dansmug)
Langs de andere kant, probeer die cdrom.img gewoon eens te branden op een dvd-rw. Als het niet lukt, kun je hem nog altijd wissen. :)
Het hele probleem is dat er onder k3b geen img-bestanden gebrand kunnen worden. Bij hernoemen naar iso vermeld k3b dat het geen Iso9660-bestand is. Daartoe kan ik hem ook niet branden op een dvd. En zoals gezegd heb ik geen cd-rw's meer. Normaal gesproken hoeft het geen probleem te zijn om een cd-rw bestand weg te schrijven op een dvd-rw. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vanaf mijn laptop met een minimale bezetting werk qua mandy, want mijn hele hd is naar de gallemiese van de pc.
Dus alsnog mijn vraag, wat is het programma of plugg-in om een img bestand te branden naar dvd. (Ik zal dit voortzetten in een ander topic, geloof ik, want de relevantie houdt op.)
guido
dansmug
Oct 30 2005, 12:00 PM
MountISO kan met img overweg
Gul Dukat
Oct 30 2005, 12:20 PM
Maar volgens mij moet het ook met K3b kunnen. Als ik met K3b een image-bestand maak van bijvoorbeeld een DVD, dan schrijft K3b dit bestand weg als zijnde een .img-bestand. Als je het .img-bestande vervolgens wil branden, selecteer je DVD-iso-image branden en vervolgens onderin het menuutje selecteer je "Alle bestanden" i.p.v. ISO9660-bestanden.
guidol
Nov 1 2005, 12:11 AM
Ik zal het een en ander nakijken, maar ik ben nu alleen met de laptop op mandy. Werk dit nog even noodgedwongen af in windows. Mijn HD is gecrasht dus wil de nieuwste mandy op de vaste pc zetten.
guidol
Nov 1 2005, 12:40 AM
U kunt boot.iso ook branden op een CD-ROM en ervan opstarten. Het ondersteunt alle installatiemethoden, cdrom, netwerk, en harde schijf.
Dit is een citaat van de officiele mandriva-club (
http://www1.mandrivalinux.com/nl/ ) , welke getest is en werkt. Deze is te vinden onder (
ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Man...install/images/ ).
Hierbij is normaal branden (ook naar dvd onder k3b mogelijk. Het probleem van het niet kunnen branden van een .img bestand is dus opgelost. Nu nog kijken of een netwerk installatie mogelijk is.
Overigens staat het bestand ook op de al eerder op de site vermelde site, maar had ik het nog niet gezien.
guido
guidol
Nov 1 2005, 01:43 AM
De boot.iso werkt inderdaad naar behoren. Je kunt ermee ook naar een dvd schrijven vanuit een minimaal systeem en de rest vanaf een netwerk installeren, maar een duidelijke Howto is geen overbodige luxe erbij, aangezien er nogal wat afgekort wordt in de uitleg erover. Gelet ook op de nieuwkomers. Ik heb zelf ruimte over gelaten, dus als ik de tijd heb kan ik een Howto in elkaar flansen, maar wil het graag uitbesteden, Voelt iemand zich geroepen? Mijn reacties op dit onderwerp mogen eventueel ook in een apart onderwerp.
guido
honingbij
Nov 1 2005, 07:59 AM
IK wacht zelf op het moment dat de 3 CD of de DVD versie uitkomt voor Mandriva 2006. Op de site:
http://www1.mandrivalinux.com/nl/ftp.php3#2006
wordt ik niet veel wijzer wanneer deze versies publiek ter download beschikbaar komen. Ik heb op veel plaatsen gezocht naar de datum, maar waarschijnlijk op de verkeerde plekken. Kan iemand mij vertellen op welke datum de 3 CD of de DVD versie publiek ter download beschikbaar komen voor Mandriva 2006?
Alvast bedankt Hans
Kaneda
Nov 1 2005, 09:24 AM
binnen enkele weken beschikbaar, nog geen specifieke datum beschikbaar
Gul Dukat
Nov 1 2005, 09:39 AM
Zo te zien hebben ze nog geen definitieve datum in gedachten, getuige deze link:
http://qa.mandriva.com/twiki/bin/view/Main...ndrivaLinux2006
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.